World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 22:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [UK] 3 dagen Brexit
BerichtGeplaatst: 27 mei 2017, 23:23 
Intercity

Land: België
Als het VK uit de Europese Unie wil dan draaien we de rollen gewoon om. Dan gaan wij wel naar het VK!
Hier volgt een verslagje van een reisje naar Engeland & Schotland, met onder andere de snelste treinen, het mooiste museum en de kleinste metro.

24/05/2017 : Lier > Glasgow
Er staat vandaag een treinreis van iets meer dan 1000km op het programma.

IC 3427 Lier 05:40 > Brussel-Zuid 06:27
Vroeg opstaan want we willen de Eurostar naar London zeker niet missen.

Afbeelding[/url]

Volgens omloop wordt onze trein gereden met een klassiek motorstel + 'varkensneus'. Achter de 984 stappen we in motorstel 819 in.
Het interieur is nog steeds zoals bij de aflevering door 'Brugeoise et Nivelles' in 1975-78. Op dit vroege uur is er plaats genoeg in 1ste en 2de klas, we reizen deze keer mee in 2de klas vooraleer de hele vloot gemoderniseerd is en we dit jaren '70 sfeertje moeten missen. Ook het typische gefluit van de schuifraampjes boven de 100 km/h hoort erbij.

Afbeelding

Afbeelding[/url]

Afbeelding

In Brussel-Zuid zien we onze tegenligger, komende van Binche richting Turnhout. Dezelfde combinatie maar met één van de twee gemoderniseerde MR75.

Afbeelding

Er is nog tijd om het komen en gaan van de treinen in het drukste station van België te aanschouwen. Onze volgende trein staat trouwens al klaar in de beveiligde zone (sporen 1 & 2).

EST 9113 Brussel-Zuid 07:56 > London St Pancras International 08:57

Afbeelding

De 'Channel Terminal' was een tijdje gesloten voor renovatie maar is terug open met ingang in de hoofdgang van het Zuidstation. Veel verschil zie ik echter niet en na de paspoort en bagagecontrole moet je nog steeds wachten in een ongezellige ruimte vooraleer je naar de trein mag. De perrons 1 & 2 zijn hermetisch afgesloten en doen nogal artificieel aan te midden van de ochtenddrukte in Brussel-Zuid.

Afbeelding

Wij hebben plaatsen in rijtuig 11, 'Standard Premier'.

Afbeelding

Afbeelding

In de beginjaren van Eurostar was er keuze tussen Standard en Premier. Midden jaren 2000 werd die Premier nog eens opgesplitst in Standard Premier en Business. De rijtuigen en stoelen zijn dezelfde, alleen krijgen de business klanten een uitgebreidere maaltijd, lounge-toegang en een krant. Spijtig van de maaltijden want die zijn nu een pak minder dan vroeger maar nog altijd beter dan bij Thalys... Ik heb het geluk om aan voordelige 'Staff'-tarieven te reizen anders wordt het een héél dure hobby op die hogesnelheidstreinen!

In de beginjaren werd er zelfs champagne geserveerd bij het ontbijt, die tijden zijn voorbij. Tenzij ik 285€ voor business-premier zou betalen!

Afbeelding

Er zijn ook twee barrijtuigen in de trein, analoog aan de TGV-treinen in Frankrijk met idemdito aanbod aan veel te dure microgolf-maaltijden en drank.

Afbeelding

Aankomst stipt op tijd in London St. Pancras International. Op de oude route naar Waterloo-station kon je vanuit de trein de Big Ben zien, de route naar St Pancras verloopt grotendeels in tunnels en je komt ook aan in een heel ander deel van de stad. Maar ten opzichte van Waterloo vind ik het wel een veel aangenamer station en omgeving. Ook de ligging naast Euston en Kings Cross is ideaal voor aansluitingen up North.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

St. Pancras International wordt niet alleen bediend door Eurostar. Aan beide zijden van de Eurostar-sporen vertrekken er ook binnenlandse treinen. Southeastern maakt ook gebruik van de hogesnelheidslijn tot Ashford International en vandaaruit naar onder andere Canterburry, Ramsgate of Dover. Deze dienst wordt met 'Javelin' treinstellen gereden maar daar kom ik later nog op terug.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe e320 (Siemens Velaro) Eurostar rijden voornamelijk tussen London en Parijs. Volgende week worden ze ook op sommige ritten tot Brussel ingezet en vanaf Pasen 2018 zelfs tot Amsterdam. Helaas heb ik daar dus niks aan want een stop in Antwerpen-Centraal zit er voorlopig niet in....

Afbeelding

De andere speler in St. Pancras International is East Midlands trains die met een mix van diesel treinstellen type HST en Meridian rijdt naar verschillende bestemming in het noorden. Die Meridian treinstellen werden ook gebouwd door 'Brugeoise et Nivelles' (ondertussen Bombardier) in België.

Afbeelding

Een rit met zo'n Meridian stond al langer op mijn verlanglijstje:

East Midlands Trains London St. Pancras International 10:26 > Sheffield 12:41

We nemen plaats aan een tafeltje in het eerste rijtuig (Standard Class) en genieten van een mooie rit richting Sheffield.
De zetels zitten heel goed en er is een 'trolley' service. Teatime!

Afbeelding

Ergens onderweg:

Afbeelding

Bijna elke trein in het VK draagt wel één of andere naam of herdenkingsplaat, zo ook onze 222 015:

Afbeelding

Afbeelding

In Sheffield stappen we over op een 'Cross Country' trein richting York. Cross Country verzorgt treinritten door het VK die niet langs London passeren. Daar kom ik later in dit verslag ook nog even op terug. Onze trein wordt gereden met een 'Voyager' - van dezelfde familie als de Meridian en ook gebouwd in Brugge door Bombardier - en is 's morgens om 06:22 vertrokken uit Penzance richting Glasgow.

Cross Country Sheffield 13:21 - York 14:30

Afbeelding

Volgende halte op onze reis is dus York. Niet het mooiste museum van de wereld maar wel niet te missen voor treinliefhebbers!
Gratis toegang, dus als je eens in de buurt bent:

Afbeelding

Ik begin me al heel oud te voelen als ik dit in een museum zie staan:

Afbeelding

Jaren '70 reclame voor de catering aan boord van de treinen, toch een groot pluspunt en nog altijd op vele treinen aanwezig in het VK!

Afbeelding

Maar het is nog een heel eind naar Glasgow, het is drukkend warm dus zoeken we de airco van onze volgende trein op:

Virgin Trains East Coast York 15:55 - Edinburgh 18:22

Nog steeds worden veel intercity-treinen gereden met HST-dieseltreinstellen uit de jaren '70. Dankzij de vriendelijke conducteur krijgen we twee plaatsen toegewezen in de first class en mogen we op kosten van sir Richard Branson in alle comfort naar Schotland sporen.

Afbeelding

Afbeelding

In First Class is de catering inbegrepen en we mochten genieten van frisdrank, bier, koffie en een worstenbroodje. Maar vooral de lederen zetels maken het comfortabel reizen!

Afbeelding

Afbeelding

het sausje op bovenstaande foto heet 'brown sauce'. Als dat de naam is van een saus dan mag je er zeker van zijn dat ze er ook naar smaakt...

Maar vlak voor Edinburgh staan we voor een hele lange tijd stil... Het treinpersoneel verdwijnt en sluit zich op in de afgesloten bar want door de micro klinkt 'bad news'... Door een bovenleidingsbreuk ligt al het treinverkeer plat... Na anderhalf uur komen we dan uiteindelijk met een slakkengangetje aan in Edinburgh...

Fast food voor we verder reizen, het is al 20:30 en de snack met brown sauce is al lang verteerd:

Afbeelding

Deze class 92 staat te wachten om de nachttrein naar London Euston te slepen.

Afbeelding

Scot Rail Edinburgh 21:00 - Glasgow Queen Street 21:51

Een dieseltreintje van ScotRail brengt ons naar Glasgow. De duisternis valt in...
Na een korte wandeling tot ons Ibis-hotel kruipen we snel onder de lakens, moe maar voldaan!

Afbeelding

Nog te verwachten: de snelste treinen, het mooiste museum en de kleinste metro :-)

Berichtonderwerp: Re: [UK] 3 dagen Brexit
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 08:15 
Sneltrein

Land: Nederland
Leuk verslag. Ik zou zelf niet zo snel naar de UK gaan (UK is vrij duur en de Britten zijn nogal arrogant (menen nog steeds dat ze een wereldrijk zijn)), maar wel leuk om te lezen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 10:25 
Intercity

Citeer:
Leuk verslag. Ik zou zelf niet zo snel naar de UK gaan (UK is vrij duur en de Britten zijn nogal arrogant (menen nog steeds dat ze een wereldrijk zijn)), maar wel leuk om te lezen.
Sinds de Brexit is de koers van het Pond sterk gedaald en mits goed uitkijken kan je voor relatief weinig geld rondreizen, overnachten of eten. De Britten zijn helemaal niet arrogant, maar als je een bevolking afspiegelt op hun politici dan krijg je een heel ander beeld...

Groeten
Kristof

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 17:46 
Trans-Siberië Express

Ik kom graag in het VK. Van arrogantie weinig gemerkt. En reizen per trein in het VK is ook prima.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 18:43 
Intercity

25/05/2017 Glasgow > Inverness

Na een deugdoend ontbijt in ons hotel gaan we ander station in Glasgow verkennen. Gisteravond zijn we aangekomen in Queens Street, deze ochtend gaan we de sfeer opsnuiven op het veel grotere Central-station. Hier vertrekken de intercity-verbindingen naar de rest van het Verenigd Koninkrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals reeds eerder geschreven rijden er ook verbindingen dwars door Groot-Brittannië die London vermijden. Zo'n lange trajecten zijn we hier niet gewend, de langste verbinding in België is Oostende-Eupen of in het zomerseizoen Arlon-Blankenberge maar dit is nog van een andere orde. Rechts in beeld staat een Voyager van Cross-Country gereed met de 9:00 Glagow-Central - 20:54 Penzance, rittijd 11u54! De langste verbinding is echter Aberdeen - Penzance met een rittijd van 13u23 - toch iets voor de 'die-hard' onder ons!

Afbeelding

Daarna gaan we naar het mooiste museum met de kleinste metro.
Glasgow heeft al een metro sinds 1896, de derde ter wereld na Budapest en London.
De metro rijdt volledig ondergronds en bestaat uit één enkele cirkel. Na een half uurtje heb je dus het volledige netwerk bezocht.

Afbeelding

Een enkel kaartje kost 1.65£ en is te koop aan het loket of een automaat. De magneetkaart opent de poortjes naar de perrons.

Afbeelding

Afbeelding

De metro wordt door de lokale bevolking "The Clockwork Orange" genoemd, rara waarom...

Afbeelding

Lijkt me ook interessant:

Afbeelding

We stappen in station Partick af en na een kwartier wandelen komt het hoogtepunt van de dag in zicht: het Riverside Museum. Ontworpen door de wereldberoemde architecte Zaha Hadid, in België bekend van het indrukwekkende havenhuis in Antwerpen. Het gebouw moest een breuk vormen met de vervallen loodsen en fabrieken die er vroeger stonden en een positieve impuls voor de stadsvernieuwing betekenen. Het Riverside museum vertelt het verhaal van Glasgow en werd in 2013 verkozen tot het mooiste Europese museum. Volgens mij zeker terecht!
Enkele sfeerbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nagebouwde main street met toegang tot de metro:

Afbeelding

Afbeelding

En dit typisch Engels autootje werd ook in Glasgow geproduceerd:

Afbeelding

Geen bezoek aan Groot-Brittannië zonder fish & chips!

Afbeelding

Bus 100 zet ons terug af in het centrum aan het Georges Square vlakbij het station Queen Street.

Afbeelding

Afbeelding

ScotRail Glasgow Queen Street 15:07 - Inverness 18:21

In Edinburgh hebben we plaatsen gereserveerd voor onze trein naar Inverness, ter hoogte van de gereserveerde stoel wordt dan een kaartje geplaatst:

Afbeelding

Voor Groot-Brittannië kan ik jaarlijks 2 vrijbiljetten van ATOC bestellen, daarbovenop krijg ik met de FIP-verminderingskaart 75% korting.

Afbeelding

Onze trein wordt gereden met een dieseltreinstel class 170:

Afbeelding

Afbeelding

Ook nu weer maken we gretig gebruik van de minibar:

Afbeelding

En met een half uur vertraging wegens kruisingen onderweg bereiken we eindelijk het toeristenhol Inverness. Bij het verlaten van het station werden we bijna overreden door een Belgische touringcar en onder de voet gelopen door hordes Amerikaanse en Japanse toeristen!

Lang blijven we hier niet...

Afbeelding

Laatst gewijzigd door avonds81 op 29 mei 2017, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 19:00 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk verslag!

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 22:03 
Intercity

Caledonian Sleeper Inverness 20:44 > London Euston 07:47

Online reservering, te tonen bij het opstappen aan de slaaptreinbegeleider:

Afbeelding

Onze trein, klaar voor vertrek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Standard sleeper, te boeken met een Standard Fare (2e klas), klein maar fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Single Sleeper (1e klas) is het ontbijt in de prijs inbegrepen, voor enkele £ bestelden wij er eentje bij de begeleider:

Afbeelding

26/05/2017 London > België

Uitgeslapen komen we aan in London Euston, één van de meest ongezellige stations in London...

Afbeelding

In Edinburgh werd de class 67 diesel afgelost door deze class 92:

Afbeelding

London Euston was ooit nog een autotrein-station, deze helling is nog een overblijfsel uit die tijd:

Afbeelding

We keren terug naar London St. Pancras International. De Eurostar terug naar België is voor later op de dag, eerst nemen we de trein naar.............

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 22:15 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Mooie serie in het Britse! Toch een raar treinland met al die verschillende vervoerders en diesellijnen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017, 23:37 
Maglev

Citeer:
eerst nemen we de trein naar.............
Afbeelding
...Sandwich met de Javelin ?

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 09:53 
Intercity

Portbou heeft het inderdaad juist geraden - de volgende trein is een Javelin naar:

Afbeelding

Afbeelding

SouthEastern London St. Pancras International 09:27 - Sandwich 11:24

Voor het gebruik van de High Speed Services moet er een toeslag betaald worden. Wij maken een lus, London - Sandwich via Ramsgate en Sandwich - London via Dover. Enkele toeslag is 6,10£ - retour 6,30£. De toegang tot de perrons is afgesloten met poortjes maar het altijd even vriendelijke servicepersoneel tovert een toeslag uit een mobiel apparaat, daar kunnen ze bij ons nog wat van leren! Betalen doe ik overal even gemakkelijk met mijn 'contactless' mastercard. Overal in het VK ging dit van de eerste keer zonder problemen, terug in België werkt het de helft van de tijd niet of bekijken winkeliers me aan alsof ik hun toestel wil hacken en dwingen ze me om die kaart in het toestel te stoppen terwijl dit niet meer nodig is...

Afbeelding

De gruwel van alle marketingjongens die onze spoorwegen verknoeien: een netkaart en dienstregelingen op papier, ongehoord in deze digitale tijden. Maar deze gratis kaart is super handig en overzichtelijk! Je moet de informatie ook niet ergens in een weggestoken infokantoor gaan bedelen, de folders zijn vrij te krijgen aan een display op het perron.

Afbeelding

De Javelin gebruikt de High Speed 1 tot Ashford International waar deze stellen overschakelen van bovenleiding naar stroom via een derde rail, typisch voor de spoorwegen onder London. Deze hogesnelheidstreinen sukkelen daarna over het verouderde spoor door Kent. Het contrast is wel groot, te vergelijken met een TGV die van Brussel naar Mechelen over de hogesnelheidslijn zoeft en daarna als stoptrein naar Essen boemelt via stationnetjes met armseinen...

We onderbreken onze reis in Sandwich. Een gezellig slaapdorpje waar we een pauze van een uur houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Honger, tijd voor een:

Afbeelding

Heel comfortabel reizen in deze treinen met slechts één klasse (Standard) :

Afbeelding

SouthEastern Sandwich 12:25 - London St. Pancras International 13:54

Via Dover rijden we terug richting Ashford International waar we terug op de hogesnelheidslijn wisselen en naar London rijden.
Reclame voor mijn volgende zomerreis maar dat zal zonder de medewerking van Eurostar zijn:

Afbeelding

Terug in London wandelen we in St. Pancras van de binnenlandse perrons naar de Eurostar-terminal. Het is vrijdag-namiddag en het is er chaotisch druk met weer hordes Amerikaanse en Japanse toeristen die bagage voor een heel leger bij hebben. Ongeloofelijk hoeveel spullen mensen mee op reis nemen... Voor deze reis heb ik een Osprey Farpoint 40 rugzak gebruikt - een echte aanrader!

EST 9140 London St. Pancras International 15:04 - Brussel-Zuid 18:05

We hebben deze keer plaatsen in rijtuig 7, Standard-Premier

Afbeelding

Deze 'lichte maaltijd' is inbegrepen in de prijs van het ticket:

Afbeelding

Aankomst stipt op tijd in de Eurostar-bunker van Brussel-Zuid:

Afbeelding

Laatste etappe van deze reis:
IC3416 Brussel-Zuid 18:33 - Lier 19:20

We begonnen onze reis in een 'varkensneus' en we eindigen ook in dezelfde stijl:

Afbeelding

Een korte maar leuke trip door een boeiend treinenland! Een jaarlijkse traditie is geboren.
Volgende grotere reis staat in juli op de agenda.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 16:07 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag en foto's!

BerichtGeplaatst: 31 mei 2017, 17:17 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag en bijbehorende foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 01 jun 2017, 18:15 
Intercity

Bedankt allemaal voor de complimenten en aanvullingen.

Groeten,
Kristof

BerichtGeplaatst: 14 jun 2017, 09:40 
Intercity

Regelmatig (her)lees ik op het drehscheibe.de-forum de reisverslagen van karli_muc & ThomasWL.
Deze verslagen zijn een aanrader voor eenieder die graag met de trein reist!

In 2010 schreef hij als antwoord op de vraag of men in de Engelse treinen, door het smalle profiel, comfortabel kan reizen:

...im Abteil fast kein Problem. Schlafen kann man recht ordentlich. Übrigens haben die Caledonian Sleeper das beste Bettzeug (Daunen), das mir jemals im Schlafwagen untergekommen ist.

Sinds mijn eerste treinreis in een slaaptrein, way back in 1989(!), moet ik ook erkennen dat ik het best geslapen heb in de Caledonian Sleeper! Heerlijk!

Groeten,
Kristof

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00