World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 19:45

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 18:44 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
Ben vrijdag weer terug gekomen van een rondreis van een week door Georgië en Armenië.

Beide landen stonden hoog op ons lijstje om eens te bezoeken, al was het oorspronkelijke plan om deze trip alleen Georgië te bezoeken. Door het matige weer in het noorden van Georgië en het juist warme weer in Armenië hebben we onze plannen (voor zover we die hadden) ietwat omgegooid. 

Vorige week donderdag vlogen we al om 5:30 vanaf Schiphol, met een tussenstop in Kiev, naar Tbilisi waar we (door de 2 uur tijdsverschil) aan het einde van de middag aankwamen. Ons appartement zit relatief dicht bij de oude stad, dus besluiten we daar wat te gaan eten. In het oude gedeelte zijn 2 straten volledig ingericht op toeristen. Aan de eerste zitten alle `authentieke` en westerse restaurants en op de tweede allerlei touroperators en wisselkantoren afgewisseld met kebab tentjes. Na uitgebreid getafeld te hebben maken we nog een korte wandeling en sluiten de dag af met een mooi uitzicht over de verlichte stad. Tbilisi ligt namelijk in een dal, omringd door heuvels en is in tweeën gedeeld door de rivier Mtkvari.

De volgende dag nemen we vanuit het centraal gelegen park, aan de oevers van deze Mtkvari, de kabelbaan naar het Narikala fort, een oude vesting uit de 3e eeuw. Vanaf deze plek heb je een schitterend uitzicht over de stad en valt het contrast tussen oud en nieuw extra goed op. Het meest opvallende voorbeeld van dit contrast is de voetgangersbrug (Bridge of Peace) die de twee stadsdelen met elkaar verbindt. Deze brug valt enorm op / vloekt enorm (maak zelf uw keuze) in verhouding met de rest van de stad. Naast deze brug zijn er nog een aantal van dit soort opvallende bouwwerken, waaronder het pand (geïnspireerd door het opera house?) waar justitie in is gevestigd.

Afbeelding

Vanaf de heuvel zien we ook een gigantische mensenmassa in één straat staan. We vragen aan voorbijgangers wat daar te doen is en het blijkt de nationale onafhankelijkheidsdag te zijn. We besluiten om per voet door de oude stad af te dalen en richting het vrijheidsplein te lopen. Daar aangekomen zien we dat deze onafhankelijkheid gevierd word met het tonen van wapens. Tanks, pantservoertuigen en raketgeschut staat op het plein uitgestald en de mensen zijn er blijkbaar gek op.
Na een volledige dag in de stad ben ik er nog niet echt over uit wat ik er van moet vinden. Het heeft zeker iets, maar helemaal fan ben ik nog niet. De rivier en de omringende heuvels geeft de stad een uniek karakter, maar de èchte aantrekkingskracht ontbreekt vooralsnog.

Afbeelding


Afbeelding

De volgende dag gaan we naar Gori, algemeen om slechts één reden bekend: het is namelijk de geboorteplaats van Stalin. Helaas is deze plaats in Nederland om nog een reden in het nieuws geweest: in 2008 kwam de Nederlandse journalist Stan Storimans er om het leven door een clusterbom tijdens de gevechten tussen Georgië en Rusland om de autonome provincie Zuid-Ossetië. Onderweg naar de stad passeren we trouwens een vluchtelingenkamp waar Georgiërs wonen die destijds uit Zuid-Ossetië zijn gevlucht/verdreven. Dit kamp, wat overigens doet denken aan een bungalowpark, ligt letterlijk op steenworp afstand van hun oude grondgebied. Ze zien dus dagelijks hun eigen land liggen en het gebied waar vrienden en familie nog wonen die ze nu niet meer kunnen/mogen zien omdat de grens potdicht zit.

In Gori aangekomen gaan we direct naar het plein waar deze clusterbom terecht is gekomen. Uiteraard valt er van die gebeurtenis niets meer te zien, maar toch blijft het vreemd om op een plek te staan waar iets dergelijks is gebeurd en wat op mij destijds (2008 dus) best indruk maakte.
Het Stalinmuseum ligt om de hoek en is onze volgende stop. Ik had vooraf wel gelezen dat het zeker geen kritisch museum is (understatement), maar dit met eigen ogen aanschouwen is toch wel erg bizar. Hij wordt enkel neergezet als een krachtig en (wereldwijd) gerespecteerd leider, innovator en oorlogsheld. Er zou in het museum een kamer in de kelder moeten zijn waar ook wat minpunten (want die scheen hij te hebben) worden benoemd, maar deze heb ik niet kunnen vinden.

Afbeelding

Afbeelding
* Stalin was geen bloederige dictator, hij was een kindervriend.


Nadat we nog een mooi gelegen kerkje bezoeken met uitkijk op het toeristische stadje Mtshetka gaan we snel terug naar Tbilisi om de nachttrein te halen naar Yerevan, de hoofdstad van Armenië. Daar is het op dat moment zo`n 27 graden  in tegenstelling tot het bergachtige noorden van Georgië, waar het 14 graden kouder is en flink regent. Dan maar afdalen naar het zuiden. Voor zo`n 30 euro per persoon boeken we 2 plekken in een 4 persoons coupé waar we in 11 uur in verblijven voordat we aankomen in Yerevan. We delen de coupe met een relaxed Russisch stel. Hij heeft veel gereisd en heeft veel kennis van de cultuur, historie en talen van centraal Azië en dat levert een hoop leuke gesprekken op. Na een korte en gebroken nacht vanwege 2x een paspoortcontrole worden we in de ochtend wakker met een prachtig uitzicht over de berg Ararat. Hoewel deze berg op Turks grondgebied ligt, is deze zowat heilig voor de Armeense bevolking. 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doordat we op zondagochtend om 7 uur aankomen, is de stad compleet uitgestorven. Wat mij betreft een prima moment om de, normaal gezien, meest drukke plekken van het centrum te zien. Daarnaast vind ik het altijd leuk om een stad te zien ontwaken en op gang te zien komen. Na een ontbijt lopen we als eerste naar een moskee in het centrum van de stad, die het bezoeken waard schijnt te zijn. Daar aangekomen blijkt hij helaas dicht te zijn.. We lopen nog wat door de omringende wijk en komen een grote groep jongeren tegen die ergens op lijken te wachten. We vragen wat ze gaan doen vandaag en het blijkt alweer een onafhankelijkheidsdag te zijn; op deze dag is het 99 jaar geleden dat Armenië zich onafhankelijk verklaarde en zich afscheidde van het Ottomaanse rijk. Voor deze dag zijn Armeense jongeren vanuit de hele wereld (we spraken o.a. een jongen die in Amerika woonde) naar hun moederland gevlogen om dit te vieren. Grappig feitje: er wonen meer Armenen buiten Armenië dan in het land zelf.

Afbeelding

De stad voelt compleet anders aan dan Tbilisi. Het is veel compacter en voelt zelfs welvarender en meer westers aan, iets dat ik vooraf niet per se had verwacht. Maar bovenal leeft het veel meer. Er is veel bedrijvigheid op straat en het stikt van de hipstercafe`s en koffietentjes. Het voelt in ieder geval als een betere plek om te wonen dan Tblisi. 

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Ik ben me er trouwens bewust van dat mijn foto`s niet allemaal het beeld van een modernere stad bevestigen, ik heb namelijk een liefde voor vergankelijkheid en oude meuk. Hoe meer Sovjet, hoe beter eigenlijk. 


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 18:45 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
Onze tweede dag in Armenië gebruiken we weer om de stad uit te gaan. We bezoeken een klooster (Khor Virap) vlakblij de Turkse grens, met de Ararat berg op de achtergrond. Dit is een belangrijke plek in de geschiedenis van het land, want hier speelt het verhaal zich af waardoor Armenië het eerste christelijke land ter wereld is geworden. Het komt erop neer dat Gregorius de verlichter de koning van Armenië aan het einde van de 3e eeuw na Christus tot het christendom probeert te bekeren, die dit vervolgens niet accepteert en hem 13 jaar lang opsluit in een diepe put (ook de betekenis van Khor Virap). Als deze koning op een gegeven moment psychisch doordraait en ziek wordt, roept de prins Gregorius hem op het matje. Die weet hem wonderbaarlijk genoeg te genezen wat leidt tot de bekering van de koning die vervolgens het Christendom uitroept als officiële staatsgodsdienst.

Door de goede staat van de put (waar je in kunt via een 6 meter diepe en zeer smalle trap) en de kerk (die in de 5e eeuw om de put heen is gebouwd) en de mooie ligging is dit een must see als je in Armenië bent.

Afbeelding
* Khor Virap

Afbeelding
* Khor Virap

We vervolgen onze weg naar het zuiden om een wijnfabriek te bezoeken, wat niet heel bijzonder was. Leuk om verschillende wijnen te proeven, maar ik ben een te grote leek om daar een waardeoordeel aan te kunnen verbinden. Onze uiteindelijke reden om deze kant van het land op te gaan het Noravank klooster. Dit klooster uit de 13e eeuw valt vooral op door zijn prachtige ligging midden in de bergen. Alleen de weg er naartoe is al prachtig via bergpassen op zo`n 1900 meter hoogte met schitterende uitzichten. Aangekomen bij het klooster is het opvallend rustig, er zijn slechts een paar andere toeristen. Onderweg viel ons ook al op hoe rustig het op de weg was. Er gingen regelmatig 5 minuten voorbij zonder een andere weggebruiker tegen te komen, terwijl het toch de hoofdweg van Yerevan naar het zuiden is.

Afbeelding
* Noravank

Nadat we na een rit van 2 uur weer in de hoofdstad terugkomen willen we nodig wat gaan eten. Mijn vriendin herinnert zich nog een tip van een goed restaurant en we besluiten er direct heen te gaan. Ons valt al op dat het er, helemaal in verhouding met de overige restaurants in de stad, nogal chique uit ziet. We nemen plaats en vragen de ober of dit een bekend restaurant is. Hij begint te glimlachen en zegt dat het veruit het beste restaurant van de stad is en dat Putin, Kim Kardashian & Kanye West, Jacques Chirac, François Hollande en Hillary Clinton tot hun gasten behoren. We openen het menu en zien tot onze opluchting dat de prijzen desondanks enorm meevallen. Ze serveren lokale gerechten, maar wel met een eigen twist.
 
Terwijl we terug naar ons appartement lopen komen we het Russische stel tegen dat we in de trein hebben ontmoet. Zij heeft een vriendin die in Yerevan woont en waren net naar haar op weg en nodigen ons uit om mee te gaan. Deze vriendin woont nu zo`n 2 jaar in de stad en bevestigt ons beeld dat het een leefbare stad is, uitgezonderd van de strenge winters. We vertellen dat we de volgende dag weer de nachttrein naar Tbilisi willen pakken en begint te lachen. Waarom een treinrit van 11 uur terwijl je het met de auto in 5 uur kan doen? Onze overweging was dat we d.m.v. een nachttrein geen tijdverlies hebben (slapen en reizen tegelijk), maar vinden een rit van 5 uur ook wel aantrekkelijk klinken, helemaal omdat we dan ook overdag een deel van noord Armenie kunnen meepikken, wat met de treinrit in het donker niet zou lukken.

Een neefje van de eigenaar van het appartement, dezelfde persoon die ons ook naar Noravank heeft gereden, wil ons wel brengen. De volgende middag blijkt hij zijn vriendin en nog een goede vriend mee te nemen omdat ze het zelf ook een leuke roadtrip vinden. Onderweg blijkt dat het noorden een compleet ander uiterlijk heeft dan het zuiden. Is het zuidelijke gebergte nogal ruw en kaler, zo is het noorden een stuk groener en doet het meer aan de alpen denken. Niet alleen de rit zelf gaat een stuk vlotter, ook de grensovergangen gaan een stuk sneller. Na dik 5 uur komen we weer in Tbilisi aan en checken in bij ons hostel voor de nacht.

Afbeelding
* Sevan Lake

Afbeelding
* Landschap noord Armenië

We blijven slechts 1 nacht omdat we de volgende dag, ondanks het matige weer dat voorspeld is, toch graag naar het noorden van Georgië willen gaan. 
Het plaatsje Stepantsminda (voormalig Kazbegi) is gelegen in het Kaukasus gebergte en heeft voornamelijk vanwege een mooi gelegen klooster aantrekkingskracht op ons. We nemen een taxibusje dat vanaf het busstation van Tbilisi vertrekt. Hier is het een complete chaos. Busjes staan kriskras door elkaar en iedereen wil je in zijn busje lullen, al is het niet op een vervelende manier zoals op veel andere plekken. Grappig genoeg blijkt de eerste persoon die ons aansprak (en die we vakkundig negeerden) het beste aanbod te hebben: een nagenoeg vol busje dat op het punt stond van vertrekken voor een spotprijs (nog geen 6 euro voor een rit van 3 uur en tussenstops bij toeristische bezienswaardigheden).
2 van de 3 tussenstops blijken, net als het eerste gedeelte van de rit, niet heel bijzonder. Een uitzicht over een stuwmeer en een nietszeggend klooster. De rit begint pas echt leuk te worden vanaf het moment dat het Kaukasus gebergte wordt bereikt. Al snel gaan we om hoog, met als hoogtepunt de Jvari pas, gelegen om bijna 2400 meter hoogte. De derde tussenstop is wel de moeite waard. Dit is een monument ter ere van de vriendschap tussen Rusland en Georgië. Het is overduidelijk dat dit cadeau niet uit de recente jaren stamt, maar uit 1983. Het voelt natuurlijk ontzettend ironisch aan, maar is wel mooi om te zien.

Afbeelding

De omgeving is werkelijk prachtig. De ruwe bergen voelen meedogenloos aan, net als het verkeer. Er wordt om de meest bizarre momenten met gigantische snelheden ingehaald. Alhoewel onze chauffeur best normaal rijdt, zijn we blij als we er eindelijk zijn. 

Afbeelding
* Straatbeeld Stepantsminda
 
Stepantsminda is een klein dorpje dat omringd is door verschillende hoge bergtoppen van 4000 meter en hoger, met als hoogtepunt Mount Kazbek dat met zijn 5033 meter hoogte de Mont Blanc overtreft bijvoorbeeld. In het dorp zelf is geen reet te doen. Het is enkel een uitvalsbasis voor wandelaars en bergbeklimmers. 
De volgende dag gaan we al vroeg aan de wandeling naar het hoger gelegen klooster beginnen. Ten eerste omdat we in de middag al weer terug moeten naar Tbilisi vanwege onze terugvlucht de volgende ochtend. Ten tweede vanwege het weer, dat vroeg in de ochtend beter lijkt te zijn dan rond het middaguur. Het is inderdaad droog, iets waar we tijdens de 1,5 uur durende wandeling erg blij mee zijn. Helaas is het klooster wel compleet gehuld in wolken, waardoor het uitzicht compleet geblokkeerd wordt. Ondertussen begint het ook te regenen en gaan in op het aanbod van een taxichauffeur om met hem mee te rijden naar beneden. Net op het moment dat we wegrijden begint het open te trekken en krijgen we alsnog een (deel) van het uitzicht waar we op gehoopt hebben.  Dit hoogtepunt is direct ook het laatste vermeldenswaardige moment van deze trip. In de middag pakken we een busje terug naar de hoofdstad om in de ochtend weer terug te vliegen.

Afbeelding
* De wandeling omhoog richting Gergeti Trinity Church

Afbeelding
* Eenmaal boven

Afbeelding
* Gergeti Trinity Church

Het was in alle opzichten een mooie trip. Beide landen zijn zowel in natuur als cultureel opzicht verschillend van elkaar, wat het beide interessante bestemmingen maken, al is Georgië wel veelzijdiger in zijn mogelijkheden. Wat ik ook een leuke constatering vond is de overgang van cultuur en ook mensen van Rusland naar Iran. Vertoont het noorden van Georgië veel overeenkomsten met Rusland, het zuiden van Armenië zie je al meer Perzische invloeden. Niet een bijzonder scherpe constatering natuurlijk, maar wel leuk om deze overgang in één trip te kunnen waarnemen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 05:59 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Leuk verslag en een aantal herkenbare plekken! Ik ben momenteel zelf in Armenië, maar dan als roadtrip vanaf Nederland (heen via Duitsland-Polen-Oekraïne-Rusland), en ik ben ook al even in Georgië geweest en heb een paar dagen in Azerbeidzjan verbleven. Komende week zal ik nog meer van Georgië gaan zien, en daarna terug via Turkije-Bulgarije-Servië-Hongarije-Slowakije-Tsjechië-Duitsland.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017, 21:27 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Het blijft echt een geweldig gebied! Schitterend om te zien dat er opeens zoveel Nederlanders naar toe lijken te gaan de laatste maanden. 8)

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 06:53 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1142
Leuk verslag en foto's.

Groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 12:00 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Mooie foto's heb je gemaakt! :)

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 07:59 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 466
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Bedankt voor het plaatsen, ik heb het met veel plezier gelezen en bekeken!

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 10:59 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
Bedankt nog voor de reacties :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]