World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 10:31

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jun 2017, 19:50 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
In april heb ik voor het eerst een Slavisch land bezocht, namelijk Tsjechië. Dichtbij en de prijzen liggen toch een stuk lager dan in Nederland. Ik heb Praag en Dresden bezocht, prachtige steden trouwens.

Woensdag
's Ochtends ben ik afgezet in Zevenaar en heb daar de RE19 genomen naar Oberhausen en vanuit daar de RE3 naar Dortmund. Daar moest ik 1,5 uur wachten op de IC naar Dresden (zugbinding, dus ruime marges nemen). Ik kwam daar onder andere deze trein tegen:
Afbeelding

Een BR420, hij was een aantal jaar weggeweest uit de Rhein-Ruhr-regio, maar nu is hij weer terug vanwege materieeltekort.
Afbeelding
Een ICE, vermoedelijk uit Berlijn kwam ik ook tegen.

Afbeelding
Ik nam de IC naar Dresden, in Hannover stond de trein een kwartier stil, dus even eruit om foto's te maken.

Afbeelding
We stopten ook in Leipzig, daar stond de trein ook een kwartier stil, dus ook even foto's maken. Walvissen in Duitsland had ik nooit eerder gezien, dus ook maar op de plaat.

Afbeelding
ICE en een IC Dosto te zien in Leipzig

Afbeelding
Ook Abellio verzorgt diverse treinverbindingen rond Leipzig

Afbeelding
Boemeltje naar Gera

Afbeelding
In Dresden gearriveerd. Daar kwam ik de EC uit Budapest met Hongaarse rijtuigen tegen

Afbeelding
De S-Bahn in Dresden wordt als één van de weinige uitgevoerd met Dosto's

Afbeelding
Ik nam nu de EC naar Praag tot Usti nad Ladem. Een prachtige rit langs de Elbe langs pittoreske dorpjes. De rijtuigen zaten heerlijk.

Afbeelding
Opvallend leuk gebouw op de heuvel. Ingezoomd dus een beetje onscherp.

Afbeelding
De regionale treinen in deze regio worden met dit soort materieel gereden.

Afbeelding
De sneltrein uit Praag naar Decin komt hier Usti nad Ladem binnen.

Afbeelding
Usti nad Labem heeft dus een trolleybus-net met vrij oude trolleybussen.

Afbeelding
Wij zijn gearriveerd in Teplice, eindbestemming voor vandaag. Stoptreinen op hoofdlijnen worden door deze Skoda RegioPanthers gereden.

Afbeelding
Het stationsgebouw van Teplice, het stamt nog uit de Oostenrijkse tijd.

Afbeelding
Teplice is een kuuroord. Dit resulteert in dit soort gebouwen in het stadje.

Afbeelding
Leuk kerkje aan het Zamecke Namesti, het kasteelplein.

Afbeelding
Tuinhuis in het Tsjechisch. Het is een soort cultureel centrum.

Later volgt meer.


Laatst gewijzigd door Berk-24 op 08 jul 2017, 14:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 15:11 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Leuke serie! Als tip: Verklein je foto's even naar een gangbaar formaat.

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 06:14 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1141
Inderdaad foto's wat aan de grote kant.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 20:10 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
Donderdag

In Nederland Koningsdag, in Tsjechië een normale donderdag. We gaan vandaag naar Praag. Voor €16,50 heb je een eerste klas retour van Teplice naar Praag. De reis begon eerst in een RegioPanther van Teplice naar Usti nad Labem.

Afbeelding
Links een CityElefant als stoptrein naar Radnouce nad Labem. Rechts een PESA LINK naar Decin en Liberec (Reichenberg)

Afbeelding
In Usti nad Labem stond dit gebouw tegenover het station. Wat EU-geld kan het wel gebruiken.

Vanuit Usti nad Labem nam ik de sneltrein naar Praag, hij stopt onderweg alleen in Praha-Holosovice. Reistijd: 1 uur en een kwartier.

Afbeelding
Praag is een belangrijk spoorknooppunt in Centraal-Europa. Het heeft frequente verbindingen met oa Berlijn, München, Wien en Budapest en er vertrekken ook enkele treinen naar Polen. Sinds enkele jaren is Praag aangesloten op het Railjet-netwerk van de ÖBB. Iedere twee uur rijdt er een Railjet naar Pardubice, Brno, Wien en Graz. Reistijd tussen Praag en Wien bedraagt vier uur.

Afbeelding
De achterkant van de Railjet naar Graz

Afbeelding
Deze trein komt uit Slowakije en wordt gereden met een Slowaakse lok en Slowaakse rijtuigen

Afbeelding
Een oud dieseltreinstel van de CD komt hier Praha Hlavni Nadrazi binnen

Afbeelding
Iedere vier uur verzorgt de ALEX de verbinding tussen Praag en München. Opvallend is dat de bus sneller is dan de trein. De ALEX is zojuist aangekomen.

Afbeelding
Naast Ceske Drahy zorgt ook LeoExpress voor Lange-afstandsvervoer binnen Tsjechië. LeoExpress maakt gebruik van comfortabel ingerichte FLIRT-treinstellen. Wat mij trouwens opviel was dat veel mensen het verbod om het overpad te gebruiken (zoals hier te zien) negeerden.

Afbeelding
Een andere lange-afstandsvervoerder in Tsjechië is RegioJet. Deze vervoerder maakt gebruik van getrokken treinen. Rechts is te zien dat de ÖBB-Railjet uit Wien is binnengekomen.

Afbeelding
Één van de mooiste treinen van Tsjechië, de Supercity Pendolino. Maximumsnelheid van 230 km/h, maar binnen Tsjechië kan er slechts 160 km/h worden gereden. Dit geldt tevens voor de Railjets tussen Wien en Praag en Wien en Budapest.

Afbeelding
Rangeerlok met rijtuigen bij Praha Hlavni Nadrazi

Afbeelding
Als laatste de EC Praag-Budapest. In 6,5 uur rijd je van de ene culturele hotspot naar de andere culturele hotspot van Centraal-Europa. Ook de Slowaakse hoofdstad Bratislava wordt door deze trein aangedaan.

We gaan de stad in
Afbeelding
Voordat we alle toeristische hotspots bezoeken, eerst een bezoek aan een typische Praagse wijk met gemoderniseerde ex-communistische hoogbouw, Panelák zoals het in Tsjechië wordt genoemd.

Afbeelding
De metro van Praag rijdt grotendeels ondergronds, maar hier in een buis. Een prachtig stukje architektuur, maar vrijwel niet toeristisch.

Afbeelding
Praag heeft een uitstekend stadsnet bestaande uit metro, tram en bus. Dagkaart koste iets meer van €5, maar is meer dan de moeite waard. Het tramnet wordt bereden door moderne Skoda's (hierboven) en oude Tatra's (hieronder). In de binnenstad zijn de trams druk.
Afbeelding

Afbeelding
Praag heeft ook een tandradbaan, die de Petrin-heuvel op gaat. De Standseilbahn is toegankelijk met de dagkaart die ook geldig is in bus/tram/metro. De tandradbaan is geliefd onder toeristen, hij zat ook aardig vol.

Afbeelding
Ik heb de Petrin-toren beklommen en genoten van dit prachtig uitzicht. Op de foto kun je zien hoe druk het is op de Karelsbrug.

Afbeelding
De Moldau, belangrijkste rivierarm van de Elbe. De Moldau komt ook langs Cesky Krumlov en Ceske Budojovice.

Afbeelding
Tijd voor de Praagse Burcht, de Hraddazi. De Praagse Burcht bevat veel mooie gebouwen zoals deze kerk.

Afbeelding
Praag is gebouwd op heuvels en dit maakt dat je dit soort foto's kan maken. Uitzicht op de oude stad vanuit de Praagse Burcht.

Afbeelding
Naast het Hlavni Nadrazi (Hauptbahnhof) heeft Praag nog een kleiner station midden in het stadscentrum. Masarykovi Nadrazi. Het wordt alleen aangedaan door regionale treinen.

Afbeelding
Oude CSD-railbusjes. Ze hebben hun langste tijd gehad.

Afbeelding
Oude CSD-rijtuigen

Afbeelding
Het centrum van Praag, erg verwesterd zo te zien. Casino's en malafide geldwisselkantoren die je overal in Centraal-Europa tegenkomt.

Afbeelding
Obecni Dum, oftewel stadhuis. Één van de pareltjes van Praag

Afbeelding
In het centrum van Praag

Afbeelding
Nagebouwde tram als Café op het Wenceslausplein

Afbeelding
Het Dansende Huis, Tancini Dum in het Tsjechisch

Afbeelding
Een botel (combinatie boot en hotel) op de Moldau

Afbeelding
Een tram om het af te leren

Afbeelding
Één van de weinige bussen die door de Praagse binnenstad rijdt. Het meeste openbaar vervoer binnen het stadscentrum vindt plaats per tram.

Afbeelding
Dat was Praag, op Praha-Holosovice nam ik de sneltrein naar Teplice. Tijdens het wachten kwam ik nog oud CSD-spul tegen zoals deze trein.

Afbeelding
De laatste foto van vandaag bevat ook een CSD-trein. Rechts is de sneltrein naar Praha Hlavni Nadrazi, Tabor, Ceske Budojovice en Linz (AT) te zien.

Later volgt nog het uitstapje naar Dresden en de terugreis.


Laatst gewijzigd door Berk-24 op 08 jul 2017, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 20:12 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
Op http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 25#p513225 komen de foto's wel in een kleiner formaat terecht. Best vreemd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 12:53 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
Vrijdag

Vandaag is het tijd voor een bezoek aan Dresden. De bus gaat pas om half tien (half acht kon ik niet redden), dus eerst even een stukje wandelen.

Afbeelding
Het busvervoer van Teplice wordt verzorgd door dit soort busjes. De vervoerder is Arriva.

Afbeelding
We zijn aangekomen op station Teplice Zamecka Zahrada. Het station ligt aan een nevenlijntje (Teplice-Lovosice) en is erg vervallen. Er zijn ook geen voorzieningen als bankjes aanwezig.

Afbeelding
De treindienst Teplice-Lovosice wordt gereden door deze dieseltreinstellen. De frequentie is 1x/2 uur. Wat mij tijdens het wachten opviel is dat mensen gewoon de hond uitlieten langs het spoor. In Nederland zou dat echt niet kunnen.

Ik nam de trein naar het hoofdstation van Teplice. Daar nam ik de bus naar Altenberg (D). Het was een comfortabele bus met wifi en de bus rijdt dwars door het Erzgebirgte.

Afbeelding
Dit was de bus die mij Altenberg bracht. De bus rijdt door naar Dresden, maar ik koos ervoor om vanuit hier de trein te nemen. De bus is op het traject Dresden-Altenberg 12 minuten sneller dan de trein via Heidenau.

Afbeelding
De trein die mij naar Heidenau bracht. Enkele haltes tussen Altenberg en Heidenau werden alleen bedient op verzoek, dus dat betekent op een knopje drukken en de trein zou stoppen. Net als bij de bus eigenlijk.

Afbeelding
We zijn aangekomen in Dresden Hauptbahnhof. Rechts zien we een Talent2 die in Sachsen veelal als stoptrein op elektrische hoofdlijnen rijdt en links zien we een Desiro. De Desiro's rijden tussen Dresden en Görlitz/Zittau. Enkele treinen rijden door naar Wrowclaw/Breslau (PL) en Liberec/Reichenberg (CZ).

Ik nam de S-Bahn naar Tharandt. Een ritje van ongeveer 20 minuten. De S-Bahn wordt gereden door Dosto's.

Afbeelding
We zijn aangekomen in Tharandt. Leuk dorpje, er is ook nog een hogeschool gevestigd.

Afbeelding
Tharandt ligt aan de lijn Dresden-Chemnitz-Zittau-Hof. Deze lijn wordt bereden door snel- en stoptreinen. Op beide lijnen rijden nieuwe Alstom Coradia Continental-treinstellen. Eerder reden er doorgaande treinen tussen Dresden en Nürnberg gereden door ICE TD-stellen en later door BR612. Nu is de verbinding geknipt, maar de frequentie is verhoogd tot een uursdienst (voorheen tweeuursdienst).

Afbeelding
We zijn aangekomen in Dresden, ookwel de Elbflorenz genoemd. In Dresden rijden dit soort moderne trams.

Afbeelding
Uitzicht op Dresden vanuit de Neustadt. Ingezoomd dus allicht is de foto wat onscherp.

Afbeelding
Buiten het stadscentrum rijden er dit soort stadsbussen door Dresden.

Afbeelding
Dresden heeft nog een Schwebebahn, oudste Schwebebahn van Duitsland. Voor €3 kun je een retourritje maken.

Afbeelding
Bovenop de heuvels is dit het uitzicht op Dresden.

Afbeelding
Naast de Schwebebahn heeft Dresden nog een Standseilbahn, daar heb ik geen gebruik van gemaakt.

Afbeelding
Wij zijn in het centrum van Dresden. Daar staat dus de beroemde Frauenkirche. Deze kerk is pas in de jaren '90 van de 20ste eeuw gebouwd, nadat de oorspronkelijke verwoest is in de WO2. Voordeel, vergeleken met de andere historische gebouwen is dat het nog niet zo is aangetast door roet.

Afbeelding
Het binnenplein van de Zwinger, één van de beroemde bouwwerken in Dresden

Afbeelding
Nadat ik heb rondgewandeld door het centrum van Dresden nam ik de S2 naar Pirna. Gereden door deze combinatie. Ik wou Pirna bezoeken, maar er bood mij ook een mogelijkheid aan om de trein naar Sebnitz te nemen en vanuit daar de trein naar Decin te nemen. Aangezien mijn fotocamera het niet meer deed en ik geen zin meer had in een lange wandeling door Pirna heb ik de trein naar Sebnitz genomen. Deze trein wordt gereden door een Desiro.

Afbeelding
In Sebnitz nam ik de Nationalparkbahn naar Bad Schandau en Decin. Tussen Sebnitz en Bad Schandau wordt bij vrijwel elke halte gestopt op verzoek. Bedarfshalt. Een mooie rit met uitzicht op kleine beekjes. In Bad Schandau stond de trein tien minuten stil om te wachten op de S-Bahn uit Dresden. Dat bood de gelegenheid om een foto te maken.

Afbeelding
We zijn in Schöna. Laatste station in Duitsland. Aan de overkant is Tsjechië. Ik kreeg al een melding op de telefoon van welkom in Tsjechië.

In Decin stapte ik over op de stoptrein naar Teplice, gereden door een Skoda RegioPanther. Dan kwam deze dag ook ten einde.

Zaterdag
De dag van de treinreis. In Teplice nam ik de stoptrein naar Usti nad Labem.

Afbeelding
De laatste foto van de reis. PESA LINK-treinstel naar Decin en Liberec stond al op de wacht in Usti nad Labem.

In Usti nad Labem nam ik de EC naar Berlin en in Berlin stapte ik over op de ICE naar Duisburg. De ICE was erg druk, als je geen reservering had moest je staan. Ook veel Nederlanders aan boord die in Duisburg, net als ik overstapte op de RE19 naar Arnhem. Ik nam de RE19 naar Emmerich. Vreemd genoeg werd de RE19 pas in Emmerich (in plaats van Wesel) gesplitst en er ging best wat volk verder naar Zevenaar en Arnhem.

Dit was de reis, ik had er van genoten en ik hoop met de fotoreportage een goede indruk te hebben achtergelaten.


Laatst gewijzigd door Berk-24 op 08 jul 2017, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 13:41 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Geen onaardig verslag, maar door de grote foto's is het lastig lezen. Dresden blijft een erg leuke stad en de omgeving is zeer fraai. Ook het grensverkeer in die regio is uitstekend.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 17:10 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1141
Waarom ga je gewoon door met een verslag met veel te grote foto's te plaatsen, is niet te lezen.

jammer.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 19:40 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
De foto's zijn aangepast naar een kleiner formaat. Hoop dat jullie nu wel met plezier het verslag kunnen lezen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 06:36 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1141
Kijk zo is het prima te lezen en is het een leuk verslag geworden met fraaie bijbehorende foto's.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 08:43 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Bedankt voor je verslag Berk.
Enkele jaren geleden zijn wij ook eens enkele dagen gaan "kuren" in Teplice.
(met de nachttrein toen nog...)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 10:59 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
Ik heb geen gebruik gemaakt van de kuuroorden overigens. Ik wou graag Praag en Dresden bezoeken, dus ik zocht een stad er tussenin als uitvalsbasis. Usti nad Labem is een industriestad, dus niet veel te zien. Decin leek mij ook niet echt interessant, dus kwam ik uit bij Teplice.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 jun 2017, 22:18 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1057
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Een feest van herkenning trouwens na 3 jaar in Praag te hebben gewoond. Geen idee trouwens dat er een directe busverbinding Teplice naar Dresden bestond.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]