World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 21:46

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] 3 nachten door Europa 2/5
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 22:36 
Intercity

Land: België
Het is 12 juli en we zijn in Parijs:

Wie goed had opgelet in het eerste deel zag dat het al bijna kwart voor acht is op de klokkentoren van Gare de Lyon.
Dus de Thello naar Italië konden we wel vergeten, die is immers om 19:14 vertrokken!

Geen nood, een korte wandeling naar de overkant van de Seine brengt ons tot Gare d'Austerlitz waar onze volgende trein wacht:

IC 5773 Paris-Austerlitz 21:22 > Nice-Ville 08:32

Vorig jaar werd al stevig gesnoeid in het aanbod aan binnenlandse nachttreinen van de SNCF. Voorlopig blijven er nog enkele verbindingen rijden maar voor hoe lang nog en naar welke bestemmingen is een groot vraagteken. Bovendien stond een reis in de nieuwe Russische slaapwagons hoog op het wensenlijstje. De SNCF huurt deze rijtuigen exclusief voor de trein Paris>Nice voor de eerste klas ligplaatsen 'couchette 4'. Twee vliegen in één klap dus.

Eerst nog even rondkijken in Austerlitz, een wat ingeslapen station waar weinig te beleven valt:
Er loopt een tentoonstelling over 'Corto Maltese', een mij onbekende stripreeks (https://www.gares-sncf.com/fr/gare/frpa ... tobre-2017)

Afbeelding

Meestal sta ik niet zo opgewekt in de douche zoals de SNCF ons doet geloven:

Afbeelding

Aankomst van een klassieke 'Intercité' met een 7300 in de 'beton'livrei van de jaren '70.

Afbeelding

Onze trein vertrekt in het overdekte gedeelte van het station, een donker en ongezellig hol waar iedereen in een lange rij moet wachten vooraleer op het perron te worden toegelaten. De lange sleep rijtuigen links in beeld vormt onze trein, met treindelen voor Briançon en Nice.

Afbeelding

Afbeelding

Het perron wordt afgesloten en zoals wel vaker in Frankrijk worden de treinkaartjes gecontroleerd voor het opstappen.
Ik heb 2 plaatsen gereserveerd in 'Couchette Première class' - Espace Privatif. Eenvoudig via voyages-sncf.com:

Afbeelding

Reserveringen voor FIP-vrijbiljetten gaan echter niet via de website, wel in een station. Maar ik wenste een 'espace privatif' en dat kan dan weer niet in een Belgisch station maar wel online. Tijd om dit in een Frans station te fiksen had ik dan weer niet. Ik heb dan gekozen voor 'Interrail' als rechthebbend document, de toeslag voor Interrail is immers (bijna) dezelfde als voor FIP. Maar dan zat ik weer met het probleem van de vrijbiljetten die voor 2e klas waren en dit was een reservatie voor 1e klas. Een klasverhoging in België kopen ging niet en de rijen aan de Franse loketten waren te lang. Ik was benieuwd wat ze gingen zeggen aan de controle. Uiteindelijk veel zorgen om niets, de reserveringen werden gescand en we mochten verder...

Sfeerbeelden van de Russiche slaapwagon, in Frankrijk dus in dienst als 'couchette première classe':

Afbeelding

Afbeelding

Flesjes water en een doosje met o.a. vochtige doekjes en oordopjes voor elke reiziger. De steward verkoopt ook snacks en drank, de prijslijst ligt erbij;
De genummerde kaartjes zijn magneetkaarten voor het openen van de deur tot ons compartiment.

Afbeelding

13/07 : ontwaken met uitzicht op de Franse rivièra:

Afbeelding

Afbeelding

Bij de steward bestellen we voor 9€ een ontbijt :

Afbeelding

Onze coupé in dagopstelling, de bedden kunnen gemakkelijk zonder hulp van de steward opgeklapt worden:

Afbeelding

Nuttige info...

Afbeelding

Met een half uur vertraging komen we aan in Nice-Ville:

Afbeelding

De twee Russische slaaprijtuigen. Mooi maar wel met heel veel storende led-lichtjes in de coupé 's nachts. De bedden liggen goed en zijn heel ruim.
De lavabo zit trouwens verstopt onder het tafeltje maar er zijn ook douches en wasplaatsen op het einde van de gang.

Afbeelding

Afbeelding

Door de vertraging rest er ons weinig tijd in Nice en nemen we de volgende trein naar la bella Italia:

TER86093 Nice-Ville 09:19 > Ventimiglia 10:02

Afbeelding

Afbeelding

In Ventimiglia nemen we een 'tweede' ontbijt in het buffet. Het is wel een gedoe want eerst moet er aan de kassa afgerekend worden om vervolgens aan de desbetreffende toog af te halen.
Verder nog de voorraad frisdrank bijvullen want het is drukkend warm buiten.
Het stationsplein wordt ingepalmd door Afrikaanse vluchtelingen en door de hitte hebben we weinig zin om hier nog langer te blijven.

IC745 Ventimiglia 11:05 > Savona 12:31

Afbeelding

Moeder overste en haar gevolg maken ook een treinreisje, wie weet wel tot in het Vaticaan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_tran ... tican_City

Afbeelding

Een reservatie werd geboekt via de site van Trenitalia. De plaatsen op de site komen niet overeen met de plaatsen in de trein. We willen natuurlijk plaats nemen aan de zeezijde en liefst in de rijrichting van de loc. We nemen dus 2 andere stoelen in maar bij elke stop is het dan afwachten of de 'eigenaar' van die plaatsen komt opdagen... We zijn eigenlijk al te laat want het mooie traject langs de kust is grotendeels vervangen door een nieuw tunneltracé... zonde.

Afbeelding

Afbeelding

Savona is een grote industriestad en knooppuntstation. Bij het binnen rijden van het station zien we tussen enkele werktreinen de ex. 7377 van de NMBS staan.
Ook later op de reis zien we nog enkele Belgische asielzoekers reeks 80 en 75 voor werktreinen. Echter altijd zo opgesteld dat fotograferen quasi onmogelijk is.

Afbeelding

Het rommelige stationsplein van Savona:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Italiaanse collega :-)

Afbeelding

Het is middag en in de 'Chef Express', een Italiaanse keten zoals Panos of Kiosk, zoeken we iets voor mee op de trein te nemen om op te eten.

Afbeelding

Dit is het trouwens geworden + nog een tip van een ervaringsdeskundige:
bestel nooit croissants gevuld met nutella en indien je toch dat onzalige idee in je hoofd haalt, voorzie genoeg doekjes om het slagveld nadien op te kuisen:

Afbeelding

R10284 Savona 13:07 > Alessandria 15:20

Afbeelding

Onze regionale trein neemt ons mee door een gevarieerd landschap richting Alessandria. Er is gelukkig airco in de trein maar de raampjes kunnen nog wel open!
Zalig treinreizen dus. De meeste stations onderweg zijn verlaten maar er vinden nog wel veel kruisingen plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reden om via deze spoorlijn te reizen is het stadje San Giuseppe di Cairo. Hier staat immers de cokesfabriek van 'Italiana Coke'.
Geen cola-fabriek maar door een procédé worden van kolen 'cokes' gemaakt voor bijvoorbeeld hoogovens. Onderweg kunnen we een glimps opvangen van de kabelbaan die de kolen van de haven van Savona naar de fabriek transporteert: https://www.youtube.com/watch?v=lkkWImCa3Gk&t=286s

Dankzij de open ramen is de typische 'carbon'geur van de fabriek op te snuiven. Mhmmm.
Vroeger kon je vanuit de trein tussen Marchienne-au-Pont en Charleroi-Sud de cokesfabriek van La Providence zien en ruiken, dit is een flash-back naar die tijd!

Afbeelding

Aan een gezapig tempo rijden we verder door het Italiaanse binnenland..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eindhalte, Alessandria, wordt op tijd bereikt. Het is een groot spoorwegknooppunt met een depot en rangeerterrein.

Afbeelding

Om vergiffenis te vragen voor het gevloek bij het gemors met de-croissant-met-(veel te veel)-nutella bezoeken we de stationskapel:

Afbeelding

Let vooral op de materialen waarmee het meubilair werd gebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Met een zuivere ziel reizen we verder met:

Afbeelding

Maar het zal niet lang duren vooraleer ik weer enkele zondes moet begaan, daarover meer in deel 3

Laatst gewijzigd door avonds81 op 20 jul 2017, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 05:50 
Trans-Siberië Express

Weer leuk beschreven en fraaie foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 07:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Wederom een mooi verslag! :)
Citeer:
In Ventimiglia nemen we een 'tweede' ontbijt in het buffet. Het is wel een gedoe want eerst moet er aan de kassa afgerekend worden om vervolgens aan de desbetreffende toog af te halen.
Dat is gewoon de normale gang van zaken in Italië.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 08:39 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Een vervelende gewoonte...

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 18:07 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk verslag weer, gaaf dat die RZD rijtuigen in binnenlandse dienst meerijden. Is dit enkel de 1e klasse, of is gedeelde 2e klasse ook in dit soort rijtuigen?

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 19:12 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Citeer:

Afbeelding

Tja, het is wat ongewoon voor ons maar ik zie er ook wel voordelen in :
- het bedienend personeel raakt geen geld aan. Dit is toch een stuk beter qua hygiëne, ze raken jouw cornetto (italiaans voor croissant :wink:) met nutella dus met properder handen aan...
- eventuele discussies over de prijs (en dat kan wel eens gebeuren in Italië...) vinden plaats voor het te laat is.
- je hebt na het bestellen je handen vrij om alles makkelijk aan te nemen.(geen gehannes met ijsje in de linkerhand en wisselgeld in de rechterhand...)

Voor de uitbater van de zaak is het voordeel dat zijn personeel geen geld kan achterhouden.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 19:37 
Maglev

Het gaat vooruit...

Die exotische Russische slaapwagen zou ik ook nog wel eens willen in meerijden.
Maar als ik de laatste berichten op Trains En Voyage mag geloven zal ik me moeten haasten want de nachttrein Paris-Nice zou vanaf december afgeschaft worden :|

Heb je eigenlijk gebruik gemaakt van de douche ? Of iemand ervan gebruik zien maken ?
Ik lees weleens dat het gebruik van de douches met vage argumenten "ontraden" wordt of dat er zelfs kleine sabotages gebeuren... omdat het personeel op die manier minder te poetsen zou hebben aan het einde van de reis.

Welke firma "levert" eigenlijk de stewards op deze verbinding ? Zijn het medewerkers van RZD die een intensieve cursus Frans gekregen hebben ? Of zijn het SNCF-agenten die een intensieve cursus RZD-rijtuig gekregen hebben ? In welke taal heb je met de steward gecommuniceerd ?

Ventimiglia als poort naar Frankrijk... Begrijpelijk dat ze daar momenteel met een hoge concentratie vluchtelingen zitten. Erg vervelend voor de lokale bevolking. Heb je iets speciaals opgemerkt in het station zelf ? Vorig jaar deze tijd leek Como San Giovanni wel oorlogsgebied...

Wat moeder overste betreft : Vaticaanstad is één mogelijkheid maar Lourdes is er ook één...
Zoals bvb. uit dit overzicht blijkt wordt er nog veel gebruik gemaakt van klassieke nacht-bedevaarttreinen om gelovige Italianen naar Lourdes te brengen : http://www.unitalsi.info/public/web/doc ... APRILE.pdf

...Zelfs vanuit Sicilië worden er treinen ingelegd, ik vraag me af hoe lang die wel niet onderweg zijn...

Heel mooi die recyclage-kapel in Alessandria.
Ik kijk uit naar je vervolgbiecht.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 20:33 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:

Afbeelding

Tja, het is wat ongewoon voor ons maar ik zie er ook wel voordelen in :
- het bedienend personeel raakt geen geld aan. Dit is toch een stuk beter qua hygiëne, ze raken jouw cornetto (italiaans voor croissant :wink:) met nutella dus met properder handen aan...
- eventuele discussies over de prijs (en dat kan wel eens gebeuren in Italië...) vinden plaats voor het te laat is.
- je hebt na het bestellen je handen vrij om alles makkelijk aan te nemen.(geen gehannes met ijsje in de linkerhand en wisselgeld in de rechterhand...)

Voor de uitbater van de zaak is het voordeel dat zijn personeel geen geld kan achterhouden.
In de toog lag iets dat er heel lekker uitzag maar ik kreeg het niet uitgelegd aan de kassa; uiteindelijk ben ik terug naar de toog gelopen en na een snelcursus papegaaien heb ik het aan de kassa kunnen uitleggen :)

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 20:41 
Intercity

Citeer:
Het gaat vooruit...

Die exotische Russische slaapwagen zou ik ook nog wel eens willen in meerijden.
Maar als ik de laatste berichten op Trains En Voyage mag geloven zal ik me moeten haasten want de nachttrein Paris-Nice zou vanaf december afgeschaft worden :|

Heb je eigenlijk gebruik gemaakt van de douche ? Of iemand ervan gebruik zien maken ?
Ik lees weleens dat het gebruik van de douches met vage argumenten "ontraden" wordt of dat er zelfs kleine sabotages gebeuren... omdat het personeel op die manier minder te poetsen zou hebben aan het einde van de reis.

Welke firma "levert" eigenlijk de stewards op deze verbinding ? Zijn het medewerkers van RZD die een intensieve cursus Frans gekregen hebben ? Of zijn het SNCF-agenten die een intensieve cursus RZD-rijtuig gekregen hebben ? In welke taal heb je met de steward gecommuniceerd ?

Ventimiglia als poort naar Frankrijk... Begrijpelijk dat ze daar momenteel met een hoge concentratie vluchtelingen zitten. Erg vervelend voor de lokale bevolking. Heb je iets speciaals opgemerkt in het station zelf ? Vorig jaar deze tijd leek Como San Giovanni wel oorlogsgebied...

Wat moeder overste betreft : Vaticaanstad is één mogelijkheid maar Lourdes is er ook één...
Zoals bvb. uit dit overzicht blijkt wordt er nog veel gebruik gemaakt van klassieke nacht-bedevaarttreinen om gelovige Italianen naar Lourdes te brengen : http://www.unitalsi.info/public/web/doc ... APRILE.pdf

...Zelfs vanuit Sicilië worden er treinen ingelegd, ik vraag me af hoe lang die wel niet onderweg zijn...

Heel mooi die recyclage-kapel in Alessandria.
Ik kijk uit naar je vervolgbiecht.

Die berichten duiken regelmatig op en de tactiek van de SNCF om de boel verder te laten verrotten door niet of vaag te communiceren werkt want wie durft nog in die treinen te geloven... De douches hebben we niet gebruikt en heb er naar gekeken, het leek me wel in orde. We hebben ons 'met het washandje' aan de lavabo gewassen...

De steward was een jobstudent, ik vermoed dat die voor de SNCF werkte maar dat kan ik niet bevestigen. Hij was deftig gekleed maar er vielen me geen logo's op.

Verder niets speciaals in Ventimiglia, wel de carabinieri die patrouilleerde. De sporen worden wel volop vernieuwd.

Misschien kwamen de nonnen van Lourdes, ze namen onze IC naar Milaan. Boeiende materie die Lourdestreinen. In de Belgische treinen schalden indertijd de gebeden door de microfoon! Ik wil wel nog eens naar Lourdes trekken om dat schouwspel van Italiaanse bedevaardstreinen te zien, zoals nog zoveel zaken hé.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 11:38 
Maglev

Citeer:
Boeiende materie die Lourdestreinen. In de Belgische treinen schalden indertijd de gebeden door de microfoon! Ik wil wel nog eens naar Lourdes trekken om dat schouwspel van Italiaanse bedevaardstreinen te zien, zoals nog zoveel zaken hé.
Yep, en die gebeden gingen - met inachtneming van enkele uren stilte gedurende de nacht - heel de reis maar door vanuit "de radiowagen"... En in de meeste dienstcompartimenten waar wij als couchettist zaten werkte dat knopje om het geluid af te zetten niet meer... Tja.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 23:16 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Dat zal gewoon Frans personeel zijn wat uitleg zal hebben gekregen voor die RZD wagens. 't Is uiteindelijk gewoon Siemens-materiaal geloof ik. :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00