World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 19:49

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] 3 nachten door Europa 3/5
BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 20:26 
Intercity

Land: België
Het is donderdag 13 juli te Alessandria, Italië:

FB8623 Alessandria 16:16 > Genova-Piazza-Principe 16:54

Het wordt tijd om door te rijden naar Milaan, daar nemen we immers de volgende nachttrein.
De FrecciaBianca brengt ons tot Genova-Piazza-Principe en wordt gereden met een Pendolino-treinstel.

Afbeelding

De FIP-vrijbiljetten en de kortingskaart vormen een mooi extra legaal voordeel. Daarentegen is het de afgelopen jaren een kluwen van uitzonderingen, regeltjes en vooral onduidelijkheid over de geldigheid geworden. Zo zou het FS-Trenitalia vrijbiljet enkel nog geldig zijn in de regionale treinen, voor alle (snellere) treinen dient een toeslag of een 'global' ticket+reservatie aan FIP-Leisure tarief gekocht te worden... Ik pas de tactiek van 'we zien wel' toe en stap zonder reservatie op, zonde nummer 1...

De FIP-kaart met telkens weer een indrukwekkende lijst spoorweg -en ferrymaatschappijen met de desbetreffende korting:

Afbeelding

We nemen plaats in de vrijwel lege resto-wagon en bestellen een 'lichte maaltijd'.
De conducteur gaat enkele plaatsen verder zitten bij zijn collega en knapt een uiltje :roll:

Afbeelding

De pasta carbonara komt uit de microwave (Pastabox) en smaakt best lekker, het ziet er wel zo niet uit...

Afbeelding

Geen enkele aanduiding aan de buitenzijde dat dit de restaurantwagon is...

Afbeelding

Op het tegenoverliggende perron vertrekt net een 'Thello' dagtrein vanuit Milaan richting Nice.

Afbeelding

De trein verdwijnt in de tunnel met daarbovenop een ander station (links onder BINGO), dat van de tandradbaan 'Ferrovie Principe - Granarolo'.
Zonde dat we dit vandaag niet doen...

Afbeelding

Afbeelding

Ook voor de laatste binnenlandse rit in Italië nemen we een Thello dagtrein:

THELLO 146 Genova-Piazza-Principe 17:23 > Milano-Centrale 18:50

Afbeelding

Thello werd oorspronkelijk door FS-Trenitalia opgericht om de nachttreinen tussen Italië en Frankrijk uit te baten in samenwerking met Veolia. Die laatste is ondertussen uit het project gestapt en nu is Thello dus een 100% dochteronderneming van FS-Trenitalia maar dan wel met een aparte ticketstructuur en liefst online te boeken. Wederom stappen we op met het idee 'we zien wel' en misschien gaat deze conducteur ook wel ergens zijn slaap inhalen zoals op de vorige trein?

Tot mijn verbazing zitten de 2e klas rijtuigen overvol en tot overmaat van ramp is het er niet uit te houden, vermoedelijk heeft de airco het begeven...
Impossibile, dit houden we geen anderhalf uur vol. We verkassen naar het eerstvolgende 1e klas rijtuig dat voor de helft gevuld is met... FS-personeel, te herkennen aan de polo's en rugzakken met het logo! Na een babbeltje met de controleur in gebroken frenchitalian of iets dat daar op lijkt mogen we blijven zitten, misschien bracht ons bezoekje aan de kapel gratie?

De eerste klas ziet er zo uit, redelijk harde stoelen wel:

Afbeelding

Onze trein wordt in Milano-Centrale opgeduwd richting rangeerterrein:

Afbeelding

Milano-Centrale heeft een grondige renovatie achter de rug en het ziet er allemaal netjes uit, wel een beetje zonde van de opdringerige reclame overal:

Afbeelding

maar aan dit soort winkels heeft de modale reizigers niets:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou graag onze voorraad eten & drinken bijvullen in dit soort winkel :

Afbeelding

maar vind er geen... tips over de locatie van een betaalbare supermarkt in of rondom het station zijn welkom. We eten dan maar een snelle hap bij de McDo... Frisdrank zouden we wel kopen bij de slaaptreinbegeleider maar dat hoefde uiteindelijk niet...

Nog even het komen en gaan van de treinen aanschouwen, hoopgevend om te zien dat er in Italië nog wordt geïnvesteerd in de modernisering van de slaaptreinvloot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze laatste trein op Italiaanse bodem wordt een half uur voor vertrekuur het station binnengeduwd:

EN 235 Milano-Centrale 20:40 > Wien-Hbf 08:06

Afbeelding

Jaja, het is niet Ien maar Wien :-)

Afbeelding

Een kleine financiële aderlating deze trein, 148€ toeslag voor 2 plaatsen in een Double:

Afbeelding

Ik vind de prijs niet in verhouding met de grootte van het compartiment. Het voelt heel beklemmend aan, de sauna-temperatuur helpt natuurlijk ook niet. De trein heeft een hele dag staan koken in de wijkbundel en het duurt nog uren voor de airco de toestand min of meer onder controle krijgt. De begeleider maakt heel veel goed, hij deelt flesjes ijskoud water uit en is oprecht vriendelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We krijgen een zakje met reisspulletjes, een flesje wijn en appelsap voor 'il bambino'.

Afbeelding

Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de douche aan het uiteinde van het rijtuig, in ons geval vlak naast ons compartiment. Een douche nemen in een trein is een speciale ervaring. Wie herkent er de tweede handdoek die hangt te drogen :wink:

Afbeelding

Het uitstekende ontbijt mag zelf samengesteld worden, prima service van de ÖBB.

Afbeelding

14/07 : Semmeringbahn - Oostenrijk

Eén van de redenen om deze trein te nemen was het traject dat deze trein volgt, namelijk via de beroemde Semmeringspoorlijn. Het ontbijt wordt opgediend: na een ontbijt met uitzicht op de Middellandse Zee, nu één op de Oostenrijkse bergen - de dag begint goed! Ook nu hebben we weer goed geslapen ondanks de nutteloze & storend felle ledlichtjes in de coupé.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's Nachts hebben we ergens vertraging gemaakt en we komen aan in Wien-Hbf met +35' vertraging...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier loopt de planning spaak. De volgende trein moest dit zijn:

Afbeelding

Maar het werd dit:

Afbeelding

Daar hebben we allebei geen zin in dus wordt er omgepland; dat is voor deel 4 (van 5)

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 21:09 
Maglev

Land: Nederland
Tof, bedankt voor het plaatsen! Ik kijk uit naar de rest ;)

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 06:30 
Trans-Siberië Express

Het leest makkelijk dit reisverslag en de bijbehorende foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 12:35 
Maglev

Dank voor het vervolg...
Citeer:
De conducteur gaat enkele plaatsen verder zitten bij zijn collega en knapt een uiltje :roll:
Trenitalia op zijn best...
Citeer:
Tot mijn verbazing zitten de 2e klas rijtuigen overvol en tot overmaat van ramp is het er niet uit te houden, vermoedelijk heeft de airco het begeven...
Ben je zeker ? :wink:
Afbeelding

Citeer:
We verkassen naar het eerstvolgende 1e klas rijtuig dat voor de helft gevuld is met... FS-personeel, te herkennen aan de polo's en rugzakken met het logo! Na een babbeltje met de controleur in gebroken frenchitalian of iets dat daar op lijkt mogen we blijven zitten, misschien bracht ons bezoekje aan de kapel gratie?
Eerder dan jouw bezoek aan die kapel vermoed ik dat jouw frenchitalian de nodige sympathie gewekt heeft...

Citeer:
Ik vind de prijs niet in verhouding met de grootte van het compartiment. Het voelt heel beklemmend aan, de sauna-temperatuur helpt natuurlijk ook niet. De trein heeft een hele dag staan koken in de wijkbundel en het duurt nog uren voor de airco de toestand min of meer onder controle krijgt.
Toch erg dat men het niet georganiseerd krijgt om deze trein in de bundel al even aan de stroom te hangen zodat de airconditioning al op voorhand de rijtuigen wat aangenamer van temperatuur kan maken. Hoe overleven de poetsploegen het trouwens in dat soort omstandigheden ?
Citeer:
De begeleider maakt heel veel goed, hij deelt flesjes ijskoud water uit en is oprecht vriendelijk. We krijgen een zakje met reisspulletjes, een flesje wijn en appelsap voor 'il bambino'.
Il bambino ? Was het dan een Italiaan ?
Ik dacht dat er bij Newrest Oostenrijkers (of Slowaken, Tsjechen, Hongaren,...) aan het werk zouden zijn.

Citeer:
Afbeelding
Is dat een trein van Gysev/Raaberbahn ?

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 12:49 
Intercity

Citeer:
Dank voor het vervolg...

Graag gedaan, het maken van dit reisverslag doet ons de reis opnieuw beleven!
Citeer:
Trenitalia op zijn best...

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik als treinwachter ook wel eens lag te slapen, vooral op de de lange 2e klas banken in M2-rijtuigen kon je goed uitrusten :)
Citeer:
Ben je zeker ? :wink:
Afbeelding

Stroper wordt boswachter, als conducteur heb ik alle smoesjes ook de revue zien passeren!
Citeer:
We verkassen naar het eerstvolgende 1e klas rijtuig dat voor de helft gevuld is met... FS-personeel, te herkennen aan de polo's en rugzakken met het logo! Na een babbeltje met de controleur in gebroken frenchitalian of iets dat daar op lijkt mogen we blijven zitten, misschien bracht ons bezoekje aan de kapel gratie?
Eerder dan jouw bezoek aan die kapel vermoed ik dat jouw frenchitalian de nodige sympathie gewekt heeft...

Misschien wel, zo katholiek ben ik nu ook weer niet!
Citeer:
Ik vind de prijs niet in verhouding met de grootte van het compartiment. Het voelt heel beklemmend aan, de sauna-temperatuur helpt natuurlijk ook niet. De trein heeft een hele dag staan koken in de wijkbundel en het duurt nog uren voor de airco de toestand min of meer onder controle krijgt.
Toch erg dat men het niet georganiseerd krijgt om deze trein in de bundel al even aan de stroom te hangen zodat de airconditioning al op voorhand de rijtuigen wat aangenamer van temperatuur kan maken. Hoe overleven de poetsploegen het trouwens in dat soort omstandigheden ?

Ik denk dat die 's morgens, als de temperatuur nog uit te houden, is vlug door de trein gaan?
Citeer:
De begeleider maakt heel veel goed, hij deelt flesjes ijskoud water uit en is oprecht vriendelijk. We krijgen een zakje met reisspulletjes, een flesje wijn en appelsap voor 'il bambino'.
Il bambino ? Was het dan een Italiaan ?
Ik dacht dat er bij Newrest Oostenrijkers (of Slowaken, Tsjechen, Hongaren,...) aan het werk zouden zijn.

Ik denk dat het een Oostenrijker was maar iedereen sprak mijn zoontje aan als 'bambino', ook deze man.
Citeer:
Afbeelding
Yep, vooral zoonlief wenste eens met een Ventus, = Gysev-Desiro, meereizen maar dat is dus niet gelukt. De tegentrein was wél zo'n stel maar dat was naar de verkeerde richting.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 21:35 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Yep, vooral zoonlief wenste eens met een Ventus, = Gysev-Desiro, meereizen.
Dan vind ik dat zoonlief ondanks jonge leeftijd al zeer goed bekend is in al die Europese treintypes...

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 23:00 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Yep, vooral zoonlief wenste eens met een Ventus, = Gysev-Desiro, meereizen.
Dan vind ik dat zoonlief ondanks jonge leeftijd al zeer goed bekend is in al die Europese treintypes...
Rondslingerende spoorwegtijdschriften, YouTube zijn de boosdoeners :D

BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 22:47 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
Het aantal stekkers op rangeerterreinen om losse rijtuigstammen van stroom te voorzien zijn erg spaarzaam en functioneren vaak niet in Italië. Wat betreft de poetsploegen; die kunnen bijzonder goed tegen de hitte.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00