World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 22:47

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] 3 nachten door Europa 5/5
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017, 22:59 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Enkele sfeerbeelden van het traject tussen Banska Bystrica en Zilina. De trein slingert zich een weg door de bergen. Enkele stations onderweg zijn nog bemand om kruisingen mogelijk te maken.
De stationschef mét rode kepie staat buiten als de trein passeert, typisch voor het vroegere Oostblok. Verder heeft die weinig werk want voor de reizigers zijn deze stations afgeschaft. Ze staan nog wel vermeld in het spoorboekje maar op/afstappen is niet meer mogelijk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is zalig om uit het raam te hangen!

Afbeelding

De nacht valt in...

Afbeelding

Bij aankomst in Zilina wordt de volledige trein op een zijspoor gerangeerd. Daarna wordt de slaapwagon tegen een andere rijtuigstam gezet. Dit gaat gepaard met het nodige geronk van de rangeerloc. Ik heb zo de indruk dat de rangeerploeg er een spelletje van maakt om zo bruusk mogelijk te remmen en op te trekken. Na elf uur begint het hele rangeerproces opnieuw als we in EN444 naar Praag worden gerangeerd. Het wordt een korte maar zalige nacht met het gekedeng-kedeng dat door het open raam naar binnen waait.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag 15/07
Om 6h maakt de begeleider ons wakker met een ontbijt, deze keer met een heerlijke thee:

Afbeelding

Wanneer je hoopt op vertraging om wat langer te kunnen uitslapen... is de trein stipt op tijd.

Afbeelding

Er gaan geruchten dat deze rijtuigen en verbinding in december worden afgeschaft, spijtig want het zijn echte klassiekers!

Afbeelding

Achter ons rijtuig werd in Zilina het gedeelte voor de autotrein gerangeerd, een elektrische rangeerloc staat al klaar om dit uit te wijken naar de terminal.

Afbeelding

Afbeelding

Laatste blik op onze hotelkamer op sporen:

Afbeelding

Ook de PKP bezit een heel aantal van deze rijtuigen type Y70 maar die werden ondertussen allemaal gemoderniseerd, hier als koersrijtuig Warszawa - Praha:

Afbeelding

Het is nog te vroeg om dit binnen te gieten...

Afbeelding

Aan het loket halen we nog eerst het actuele spoorboekje, altijd handig om onderweg te volgen en voor 1,5€ een koopje.

Afbeelding

Nu volgt de terugreis en dat is altijd een gepuzzel want de meeste routes heb ik al gedaan (via Cheb, Decin, Zittau, Furth im Wald,...) maar deze keer reizen we via Zelezna-Ruda:

Rx778 'Spicak' Praha Hl.n 07:12 > Zelezna-Ruda 11:12

Afbeelding

Comfortabele rijtuigen mét ramen die open kunnen, altijd handig om een foto te nemen!
Er komt zelfs een minibar door de trein, mhmm, tijd voor een bakkie koffie.

Afbeelding

We zien veel werktreinen onderweg maar gelukkig zonder invloed op onze trein, teveel vertraging is niet wenselijk want dan geraken we 's avonds niet meer thuis!

Afbeelding

Afbeelding

Voor Plzen komt de conducteur ons waarschuwen dat we daar moeten overstappen op een andere trein, we hebben nog een kwartiertje tijd en dat komt goed van pas om onze voorraad eten & drinken bij te vullen, de minibar stapt immers niet mee over.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele Duitse kenners raden deze zaak ten zeerste aan, misschien de volgende keer ook eens langs gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede versie van Rx 778 Spicak bestaat uit oude niet-gemoderniseerde rijtuigen, een meevaller!

Afbeelding

Afbeelding

Na een klein uurtje rijden stoppen we in Klatovy waar een dieselloc het overneemt voor het spectaculaire deel van de reis.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst nog even de 'socialistische' sfeer opsnuiven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me altijd af wie die gordijntjes kiest en wat er zich in die kamertjes afspeelt...

Afbeelding

Ondertussen staat de 'duikbril' klaar om te vertrekken:

Afbeelding

We trekken de bergen in richting Zelezna-Ruda:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eindpunt van deze prachtige rit door de bossen komt al in zicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is maar een paar meter wandelen tot over de grens die dwars door het stationsgebouw loopt en we zijn in Bayerisch-Eisenstein!

Afbeelding

Afbeelding

Tot de val van het ijzeren gordijn was het hier verboden terrein, de volledige geschiedenis kan je hier lezen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_B ... 9Bt%C3%ADn

Tijd om hier lang rond te hangen is er helaas niet, we hebben nog een goede 800km 'treinen' voor de boeg en het is al middag.

WBA 83924 Bayerisch-Eisenstein 11:41 > Plattling 12:54

Het Duitse deel van de lijn moet qua uitzicht zeker niet onderdoen voor het Tsjechische. De Waldbahn zet comfortabele railbussen in. De conductrice weet geen raad met het FIP-vrijbiljet en enkele plaatsen verder met een Interrail-pass... ze laat het maar zo... Wat eigenlijk best vervelend is want de medereizigers bekijken ons wel als fraudeurs want iedereen kan het gesprek volgen en heeft zo zijn mening erover.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Plattling valt echt niets te beleven, er is een boekhandel en een imbiss in het station maar voor de rest is het er een dode boel. De loketten zijn zelfs gesloten en tickets moeten in het café tegenover het station gekocht worden. Toch stopt hier elke 2 uur een ICE naar Wenen en Frankfurt!.Onvermijdelijk begint nu het saaiste stuk van de reis want dit heb ik al zoveel keer gedaan, dwars door Duitsland richting België met de ICE... Ook de fut om nog veel te fotograferen ontbreekt... Herkenbaar?

ICE 26 Plattling 13:58 > Frankfurt-Main-Hbf 17:36

Afbeelding

Gelukkig nog verkrijgbaar in de bordbistro: Königsberger Klopse & Nürnbergse worstjes met een broodje.

Afbeelding

ICE 10 Frankfurt-Main-Hbf 18:26 > Brussel-Noord 21:26

We nemen plaats achter de stuurpost en kunnen over de schouders van de bestuurder meekijken. In Frankfurt komt er naast ons een andere treinreiziger zitten die net een tweetal weken met de (nacht)treinen door Europa is getrokken. Ook met een medereiziger geraken we snel aan de praat en voor we het weten scheiden onze wegen al in Brussel-Noord.

Afbeelding

IC 3320 Brussel-Noord 21:38 > Antwerpen-Berchem 22:15

Een meevaller want we kunnen Desirovrij naar huis sporen,
MR75 843 brengt ons tot Berchem waar we dan overstappen op een break naar Lier waar we om 23:00 moe maar héél voldaan thuiskomen.

Afbeelding

Weeral eens duizenden kilometers 'sporen' achter de kiezen, een hobby die nooit verveelt (tenzij op de terugweg maar dat is met de auto/vliegtuig/boot/fiets... ook het geval bij mij). Misschien een bizar reisschema en te kort maar perfect voor ons, we moeten ook de kerk in het midden laten en rekening houden met het thuisfront.

Groeten,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 jul 2017, 13:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 754
Citeer:
De stationschef mét rode kepie staat buiten als de trein passeert, typisch voor het vroegere Oostblok.
Typisch voor alles wat ooit Oostenrijks (k&k) is geweest en soms ook nog daarbuiten. Op de Balkan zie je dat bv. ook. En soms ook nog in Italië.
Citeer:
Het Duitse deel van de lijn moet qua uitzicht zeker niet onderdoen voor het Tsjechische. De Waldbahn zet comfortabele railbussen in. De conductrice weet geen raad met het FIP-vrijbiljet en enkele plaatsen verder met een Interrail-pass... ze laat het maar zo... Wat eigenlijk best vervelend is want de medereizigers bekijken ons wel als fraudeurs want iedereen kan het gesprek volgen en heeft zo zijn mening erover.
FIP was vrijwel zeker niet geldig daar, aangezien dat in Duitsland alleen nog bij DB geldt:
https://www.raildeliverygroup.com/files ... Europe.pdf
Interrail dacht ik dat daar wel zou gelden maar ik vind dat niet direct terug:
http://www.diebefoerderer.de/uploads/me ... ote_03.pdf
(Wel een paar andere die ook onder de Länderbahn vallen maar niet de Waldbahn.)

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 jul 2017, 14:33 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Dag Rian,

Waarschijnlijk heeft het ook met het blokstelsel te maken, zoals bij toepassing van het 'blokstelsel per telefoon' bij ons, moet de bewegingsbediende het eindsein van de trein controleren en de vrijmaking van de sectie doorbellen met de opwaartse blokpost. Ook zal het toezicht op de staat van de trein (warme asbussen,etc...) in hun takenpakket zitten.

Over die FIP-vrijbiljetten is nog niet het laatste gezegd. Een dagkaart kost trouwens 7,50€, ook niet het einde van de wereld.
Trouwens de laatste ICE 10 mag enkel op zaterdag en zondag met een FIP-vrijbiljet gebruikt worden...

Groetjes,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 11:09 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 754
Citeer:
Over die FIP-vrijbiljetten is nog niet het laatste gezegd.
Wordt daarover nog/weer onderhandeld? Ik hoor van Nederlandse en Zwitserse vrienden met FIP ook dat FIP alleen nog bij DB geldt.
Citeer:
Trouwens de laatste ICE 10 mag enkel op zaterdag en zondag met een FIP-vrijbiljet gebruikt worden...
Geldt wel alleen tussen Frankfurt en Keulen:
https://www.raildeliverygroup.com/files ... 7_DBAG.pdf

ICE 10 vanaf Keulen is trouwens op zondag (en misschien ook vrijdag) het drukst dus het zou me niet verbaasd hebben als die dan ook uitgesloten was.
De lijst met uitgesloten treinen is trouwens een stuk korter dan een paar jaar geleden: nog maar 1 blz.

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 15:48 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
.
Nogmaals dank voor het mee laten beleven van jullie reis...


Citeer:
Verder heeft die weinig werk want voor de reizigers zijn deze stations afgeschaft. Ze staan nog wel vermeld in het spoorboekje maar op/afstappen is niet meer mogelijk...
Inderdaad.
Toch wel een vreemd fenomeen...
Afbeelding
(http://www.slovakrail.sk/fileadmin/Doku ... P_170z.pdf)



Nog gekker is de situatie op lijn 160 (zuidelijke lijn van Zvolen naar Kosice).
Zie http://www.slovakrail.sk/fileadmin/Doku ... P_160z.pdf

Moesten ze al de onbediende stations tussen Jesenske en Moldava nad Bodvou weglaten zouden ze voor deze tabel maar half zoveel pagina's nodig hebben...

En dan deze extra eigenaardigheid in Lenartovce :
Omdat er toch gestopt moet worden om te kruisen kan je daar dagelijks om 17u00 instappen in trein R816 naar Zvolen. Doch dat is de enige trein die daar "commercieel" stopt. Terugkeren vanuit Zvolen kan dus niet want in de andere richting is er geen enkele trein die in Lenartovce stopt... :shock:

Wat daar de zin van is ? Afbeelding


Citeer:
Ik heb zo de indruk dat de rangeerploeg er een spelletje van maakt om zo bruusk mogelijk te remmen en op te trekken.
Zou wel eens kunnen... Naar mijn ervaring konden ze daar vroeger in Basel SBB ook wat van...
Citeer:
Om 6h maakt de begeleider ons wakker met een ontbijt
Was de begeleider van WagonService(SK) of van JLV(CZ) ?
Citeer:
Wanneer je hoopt op vertraging om wat langer te kunnen uitslapen... is de trein stipt op tijd.
Yep, dat ken ik...

Citeer:
Afbeelding
Zelfde plaats 's avonds bij mijn doorkomst in december 2012 :)
De linkerkant van de lichtbak werd ondertussen vernieuwd blijkbaar...
Afbeelding


Winterse omstandigheden toen...
Afbeelding
Citeer:
Ook de fut om nog veel te fotograferen ontbreekt... Herkenbaar?
Zeer herkenbaar !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 16:49 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 466
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Bedankt voor het plaatsen van deze vijf dezen, het was leuk om mee te lezen en te kijken! :D Het was inderdaad een intensief reisje, maar jullie hebben je er goed doorheen gewerkt ;) Al een volgende reis gepland?

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 17:17 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Leuk verslag. Fijn om te lezen dat Klatovy ook voorbij komt. Ben hier afgelopen zomer geweest en de rit vanuit Plzen is erg de moeite waard.
Ook het fraaie stationsgebouw komt mooi naar voren. Jammer dat jullie niet de tijd hadden om hier te verblijven, want het stadje is de moeite waard.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 17:32 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1142
Het waren leuke verslagen en ook fraaie foto's, bedankt.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 20:29 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Bedankt allen voor de bedankingen, antwoorden en aanvullingen,

Misschien kom ik nogal 'klagerig' over als ik het over de FIP-vrijbiljetten heb maar dat is absoluut niet hoor, het is een mooi 'cadeau' dat aan het personeel wordt aangeboden. Als ik uitreken hoeveel deze trip had gekost zonder die biljetten.... pfff!

De slaapwagenbegeleider tussen Banska en Praha was van JLV als ik het me goed kan herinneren.

Portbou is me voor geweest in Zelezna-Ruda :D Ben nieuwsgierig naar nog meer winterse foto's :wink:

Oorspronkelijk stond een reis naar warmere oorderen op het programma in het najaar (Marokko). Misschien dat ik die nog even uitstel tot de TGV-lijn tussen Rabat en Tanger in dienst komt (zomer 2018) en in de plaats terug naar Slowakije trek als afscheidsrit van de koersrijtuigen Cheb <> Kosice? In augustus zit er nog een familiereis naar Berlijn in de pijplijn, daartussen nog enkele tripjes in België.

Groetjes,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jul 2017, 22:58 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Een mooie serie aan verslagen, ik heb genoten. Bedankt Kristof!

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jul 2017, 15:50 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 16 sep 2010, 22:19
Berichten: 30
Hartelijk dank voor het schrijven van deze ervaringen! Ik heb de teksten met erg veel plezier gelezen en ik vond alle delen (qua lengte) steeds goed behapbaar. De route van jullie reis loopt voor een deel door landen waar ik nog nooit geweest ben. Ik heb door de vele foto's een goede indruk gekregen van de sfeer in verschillende treinen en op de perrons.

_________________
INTERRAIL Aug. 2012 : Nederland - Brussel - Aix-en-Provence - Nice - Bologna - Adriatische kust (Cervia) - Trento - Linz - Stuttgart - Nederland


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jul 2017, 18:46 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Bedankt voor de positieve reacties en aanvullingen.
Indien interesse zal ik de oudere verslagen online zetten?

Groetjes,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 21:14 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 524
Citeer:
Bedankt voor de positieve reacties en aanvullingen.
Indien interesse zal ik de oudere verslagen online zetten?

Groetjes,
Kristof
Zeker :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 23:21 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 833
Mooi verslag! Prachtige foto's van de Tsjechische/Slowaakse stations.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]