World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 23:06

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 19:21 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
De afgelopen 2 week heb ik met mijn vriendin rondgereisd door de balkan. Onze hoofddoelen waren voornamelijk de treinrit van Belgrado naar Bar en het ontdekken van Albanie, waar we nog niet eerder zijn geweest. We vliegen heen op Belgrado en vliegen terug vanaf Corfu, vooral door de hoge vluchtprijzen vanuit Albanië op de dagen dat we terug willen.

We beginnen dus in Belgrado, waar we 2 nachten blijven zodat we 1 volledige dag hebben om de stad te ontdekken. Vooraf ben ik erg benieuwd wat de stad te bieden heeft. Van veel mensen die er geweest zijn hoor ik positieve verhalen, maar kan niet echt achterhalen wat de stad nou de moeite waard maakt anders dan het schijnbaar goede nachtleven. We maken een lange wandeling langs o.a. het meer dan 2000 jaar oude Fort met uitzicht over de stad en de St Sava Kathedraal, de twee bekendste trekpleisters van de stad. Het fort vind ik niet echt spectaculair, het oogt mij te clean en de oudheid valt er niet echt te proeven. Ook niet bij de kathedraal, maar dat is niet zo gek omdat hij nog in aanbouw is. Men is in 1935 met de bouw begonnen en is van binnen nog een complete bouwput, op een (uiteraard) kitscherig afgewerkte kelder na. De buitenkant is wel gereed en oogt door zijn grootte indrukwekkend en qua stijl herkenbaar orthodox. De Kathedraal is overigens vernoemd naar de heilige St. Sava, de stichter van de orthodoxe kerk in Servië. 

Afbeelding
* St Sava Kathedraal

Afbeelding
* Uw oordeel: kunst of kitsch?

Afbeelding
* Kitsch deel 2

Het hart van de stad is een lange en brede winkelstraat (en zijstraatjes hiervan), waar ook veel terrasjes zitten. Hoewel het hoogseizoen al voorbij is, zitten deze nog steeds ramvol. En dat is ook wat de stad maakt wat het is: levendig door de vele mensen op straat die plezier hebben. Het straatbeeld is niet per se mooi. Veel grauwe gebouwen die het communistische verleden verklappen. Dit zal deels uit geldgebrek zijn, maar sommige gebouwen verkeren ook bewust nog in oude staat, zoals het voormalige kantoor van het Ministerie van Defensie, dat in 1999 doelwit was tijdens de NAVO bombardementen gedurende de Kosovo oorlog. De frustratie over deze gebeurtenissen zit nog diep bij zowel de overheid als bevolking en dat gevoel van onrecht wil men de toeristen graag meegeven.

Afbeelding
* Voormalige ministerie van Defensie - Belgrado

Afbeelding
* Straatbeeld centrum Belgrado

Afbeelding
* Straatbeeld Belgrado
 
De volgende dag vertrekken we in de avond per nachttrein naar het kustplaatsje Bar in Montenegro. Dit traject is één van de mooiste in Europa, voornamelijk het laatste gedeelte vanaf zuid Servië tot de eindbestemming in Bar. Het voert door een bergachtig gebied met mooie uitzichten, groene dalen, stromende riviertjes en in Montenegro langs het meer van Shkodër en de Adriatische kust. We zitten in een zespersoons coupé met een jong Duits stel en een ouder Servisch echtpaar. De man van dit echtpaar snurkte gigantisch hard, waardoor we weinig slaap hebben gehad maar in ieder geval op tijd wakker waren om de eerste uitzichten mee te pakken. Voor mij zijn weinig dingen mooier dan de natuur te zien ontwaken terwijl de zon opkomt en de dauw nog tussen de bergen hangt. 

Afbeelding
* Mala Rijeka viaduct

Afbeelding
* Zicht op het Mala Rijeka viaduct

Afbeelding
*spoorlijn langs het meer van Shkodër

Met enkele uren vertraging komen we in Bar aan, waar we snel de bus richting Albanië willen pakken. In Montenegro zijn we al eens geweest en Bar is echt de moeite niet waard. Een ziel- en smakeloze kustplaats waar niet veel te vinden valt. 

Na een busrit van enkele uren komen we aan in Shkodër, de meest noordelijke stad van het land en een goed startpunt voor activiteiten in het noorden. Zo kun je vanaf hier verder naar het bergachtige noord-oosten, wat een populaire plek is voor wandelaars. Door tijdgebrek (we willen onze kleine 2 weken niet volledig volproppen) moeten we deze route helaas overslaan. We besluiten 2 fietsen te huren en de stad wat te gaan verkennen. Waar ik vooraf een complete chaos en een levensgevaarlijk verkeer had verwacht, valt mij dit 100% mee. Shkodër blijkt ook bekend te staan als de fietshoofdstad van het land en dat blijkt o.a. uit gemarkeerde fietspaden op sommige wegen. Je ziet er inderdaad veel mensen fietsen en daardoor zijn de automobilisten aan fietsers gewend gelukkig. De mooiste plek van de stad is het Rofaza kasteel, dat aan de rand van de stad op een heuvel is gebouwd. In tegenstelling tot het fort in Belgrado, doen deze ruïnes wel oud en authentiek aan. Ook heb je hier een prachtig uitzicht over de stad en het nabij gelegen meer van Shkodër. Je kunt in de stad wel zien dat het toerisme er wat begint aan te trekken: er is een centrale hoofdstraat ingericht voor toeristen met de standaard souvenirshops en `local cuisine` restaurants. 

Afbeelding
* Uitzicht over Shkodër vanaf het Rofza kasteel

Afbeelding
* Rofaza Kasteel

De volgende dag pakken we de bus naar de hoofdstad Tirana, een rit van zo`n 2,5 uur. Vooraf was mij verteld dat de wegen dramatisch zouden zijn, maar ook dat valt mij 100% mee. Op sommige stukken zijn er zelfs tweebaans snelwegen. Wat mij tijdens de rit vooral opvalt zijn de vele hotels op compleet onlogische plekken. Het stikt werkelijk van de gigantische hotels op plekken waarvan je je niet kunt voorstellen dat er mensen een overnachting boeken. Compleet in the middle of nowhere, maar ook weer niet zo afgelegen dat je vele gestrande reizigers zou verwachten die de nacht moeten doorbrengen. Later hoor ik echter dat dit voornamelijk witwasmachines zijn.

Ook stikt het van de tankstations, werkelijk elke kilometer kom je er wel eentje tegen. Of dit ook witwasmachines zijn weet ik niet. Als hotel kun je nog in de boeken zetten dat je inkomsten hebt uit een geboekte overnachting, dat valt niet te checken. Maar een tankstation heeft toch te maken met inkoop en verkoop, wat witwassen al weer een stuk lastiger maakt lijkt me. Maar wat je nog het meeste ziet zijn (basic) carwashes, rondom bewoond gebied kom je er letterlijk om de 100 meter wel eentje tegen. Sowieso bij elk tankstation, maar daartussen ook nog eens op zichzelf staande. 

Tirana vond ik echt een heerlijke stad. Het was er gezellig druk, maar wel leefbaar. Ook was het er best groen (in de vorm van parkjes en bomen langs de straten), iets dat de leefbaarheid nogal vergroot vind ik. Je kunt trouwens wel merken dat de infrastructuur niet echt berekend is op veel verkeer, want op wegen de stad in en uit staat het tijdens de spitsuren en regelmatig ook daartussen muurvast. Het verkeer wordt gedomineerd door aan de ene kant grote patserbakken en aan de andere kant oude Mercedes modellen. Het cowboykapitalisme is er nogal populair, dus elke vorm van welvaart moet getoond worden, het liefst door auto`s. Dat verklaart wellicht ook de vele plekken om je auto te wassen, want een auto moet natuurlijk wel glimmen.
Er is trouwens ook een liedje (bedankt voor de tip nog Sander!) waarin de zanger zijn Mercedes toezingt en verheerlijkt: https://www.youtube.com/watch?v=gg0n3_Cq-8Y 

Ook hier (net als in Shkodër) valt het op dat het centrum opvallend schoon is, maar zodra je een zijstraatje induikt dat je al het zwerfafval weer op straat en in de struiken ziet liggen. Optisch schoon is er dus voldoende en van duurzaamheid hebben ze er niet gehoord.

De volgende dag trekken we op met forumlid Accelerat die een half jaar in de stad heeft gewoond. Hij kan ons een hoop context vertellen en neemt ons mee door de stad. Als eerste besluiten we om het Nationaal Historisch Museum in te duiken. De naam doet wellicht vermoeden dat hier een objectief beeld van de nationale geschiedenis wordt getoond, maar niets is minder waar. Het Sovjet uiterlijk verklapt al de inhoud van het museum al een beetje: een schaamteloze verheerlijking van de communistische staat. Dit wordt in beeld gebracht met kitscherige en kleurrijke schilderijen die de waarheid grof verkrachten. Zo zie je er schilderijen waarin partijleiders de hand schudden van boeren in klederdracht terwijl op de achtergrond muziek wordt gespeeld onder een spandoek `Leve de PPSH (de communistische partij). Het beeld wordt geschetst alsof cultuur en volklore een plek in de samenleving had, maar niets was natuurlijk minder waar. Ook werden vrouwen als gelijkwaardig (noeste arbeiders) afgebeeld. Ahum. Net toen bij mij het verlangen begon door te breken om ook een carrière als arbeider in een staalfabriek te beginnen, besloten we maar snel weer verder te gaan. Aan de achterkant van het gebouw blijken trouwens nog enkele standbeelden uit de communistische tijd te staan, waaronder eentje van Stalin. Deze beelden zijn recentelijk maar ingewikkeld, omdat deze zelfs voor het museum een stapje te ver gingen.

Afbeelding
* Eerlijk is eerlijk, de voorkant van het museum verklapt de inhoud al, nietwaar?

Afbeelding
* Kunst met een hoofdletter K.

Terwijl we door de stad lopen merken we het gevecht om invloed in het land. Zo is een groot park gerenoveerd met steun uit Zweden, wordt er een grote moskee gebouwd dankzij het geld van Erdogan en staat er een grote kathedraal dat dankzij Griekse schenkingen gebouwd kon worden. 

Later in de middag duiken we een museum in met als thema de periode van onderdrukking door dictator Enver Hoxha. Het museum is opgezet in een grote bunker in het middden van de stad. Deze bunker is pas enkele jaren geleden onthuld en was tot dan een compleet geheim voor de bevolking. Het museum is zeer indrukwekkend. Er wordt heel duidelijk in beeld gebracht hoe de bevolking door middel van een schrikbewind onder de duim werd gehouden. Compleet afgezonderd van de buitenwereld en volgestouwd met propaganda en achterdocht. Het begint al met de entree, dat volhangt met foto`s van mensen die door het regime om het leven zijn gebracht. Als je binnenkomt wordt een tape afgespeeld waarop de namen van deze slachtoffers zijn voorgelezen.

Afbeelding
* Bunk`art: museum over Hoxha periode

Afbeelding
* Straatbeeld Tiranë

Naast dit museum staat het hele land vol met herinneringen aan de Hoxha periode. Het hele land is namelijk bezaaid met kleine betonnen bunkers, die met een koepel boven de grond uitkwamen. Hoxha geloofde namelijk heilig (of hij maakte het de bevolking wijs) dat Albanië te maken zou krijgen met een grote invasie. Hij heeft ervoor gezorgd dat op elke 4 inwoners er 1 bunker beschikbaar was. Je ziet ze werkelijk overal: zowel in de stad als op het platteland. 

Afbeelding
* De bekende koepels van de bunkers

Rond zonsondergang gaan we snel naar een ronddraaiende sky bar, met een geweldig uitzicht over de stad. We sluiten onze laatste avond in de stad heerlijk af op deze manier en pakken de volgende dag de bus naar Berat.

Afbeelding
* Uitzicht over Tiranë vanuit de Sky Bar

Afbeelding
* Uitzicht over Tiranë vanuit de Sky Bar

Afbeelding
* Tiranë bus terminal

Dit zuidelijker gelegen stadje heeft een plek op de Unesco Werelderfgoedlijst veroverd. Het is een klein stadje dat grotendeels tegen twee heuvels aan is gebouwd. Bovenop een van deze heuvels staat een kasteel uit de 14e eeuw. Als we aan het begin van de middag aankomen is het er compleet uitgestorven. Ook dit centrum heeft een gerenoveerde centrale straat dat de toeristen moet voorzien. Er is werkelijk niemand. Terrasjes zijn leeg en er loopt praktisch niemand. Ok, het is warm maar zelfs in de schaduw zit niemand. Niet onder de parrasols, niet onder de bomen in een park. Het voelt zelfs nogal spookachtig aan. Terwijl we een dikke kilometer naar ons appartement lopen, komen we praktisch niemand tegen. Wat we wel tegenkomen is een foeilelijke en schaamteloze kopie van het witte huis. De koepel van het gebouw torent overal bovenuit en trekt dan ook nogal de aandacht. Het blijkt de lokale universiteit te zijn. Het zal bij de mensen daar vast gezag uitstralen, maar het werkt bij mij vooral op de lachspieren. 

Afbeelding
* Berat University

Afbeelding
* Verlaten Berat

Als we ergens zitten te eten vragen we of het altijd zo rustig is. Hij zegt, wacht maar: om 7 uur is het hier enorm druk en gezellig. Ik geloof er eerlijk gezegd geen reet van, want zou echt iedereen binnen zitten omdat het zo heet is? Zelfs de toeristen? Maar het klopt wel, zodra de zon onder gaat komen overal mensen vandaan en is het er echt druk en gezellig. De straatjes van de oude stad zijn trouwens erg sfeervol. Het doet me denken aan de oude stad van Dubrovnik, alleen dan niet zo druk. 

Afbeelding
* De kleine straatjes van Berat

Afbeelding
* Berat

Afbeelding
* Berat

Omdat het maar een klein stadje is en alle snel te zien valt, gaan we de volgende dag weer door naar het absolute zuiden: de kustplaats Sarandë.
Tijdens deze busrit komen we er ook achter waar de verhalen over de slechte wegen vandaan komen. Sommige stukken zijn compleet onverhard en het is dan ook niet voor niets dat we meer dan 5 uur doen over de rit van iets meer dan 200 kilometer. Bij de eerste stop besluit een groepje vrienden (jaar of 20) een joint op te steken. Een man van middelbare leeftijd is nieuwsgierig en vraagt wat ze roken. Ze stoken hem wat op om mee te doen, waar hij wel zin in heeft. De rest van de busrit heeft hij zo ziek als een hond in een hoekje gehangen en water gedronken en toffees gegeten.

Afbeelding
* Ons vervoersmiddel naar Sarandë

We zijn door Accelerat al gewaarschuwd dat het ontzettend druk is aan de kust en dat blijkt te kloppen. Hoewel Albanië steeds meer in opkomst is, zijn we nog geen massatoerisme tegengekomen. Dat is in Sarandë wel anders: niet eens zo zeer met buitenlandse toeristen, maar vooral Albanezen die in hun vakantie de kust opzoeken. Nu heeft Albanië wel stranden, maar voornamelijk kiezelstranden. De schaarse zandstranden worden dan ook compleet overlopen. Ons plan was in het zuiden een zandstrand op te zoeken, maar laten dit plan maar varen. De stad zelf is eigenlijk ontzettend lelijk. Het is beton wat de klok slaat en er is werkelijk niets interessants te zien of doen. Ik begrijp dan ook niet waarom het er zo druk is, anders dan een klein strookje strand. Zelfs op de betonplaten liggen mensen. Dan valt er toch wel een betere plek te vinden zou je denken?

We gaan de volgende ochtend naar Butrint, een historische stad met restanten uit de Griekse en Romeinse oudheid. Zo is er een theater, badhuis een basiliek en een stadspoort te zien. Echt geweldig om te zien en ook om voor te stellen hoe de oude Grieken en Romeinen daar geleefd moeten hebben. Wat ook een mooie dimensie voor mijzelf was is dat we 2 jaar geleden de oude stad Persepolis in Iran hebben bezocht. Dat was onderdeel van het grote Perzische rijk dat in de clinch lag met de Grieken en Romeinen. Het is dan ook mooi om een kijkje in beide kampen te hebben gezien. Ook de ligging van Butrint is fantastisch, midden in een nationaal natuurpark. Het levert mooie vergezichten en plaatjes op.

Afbeelding
* Butrint

Afbeelding
* Butrint

Afbeelding
* Butrint

In de middag pakken we de ferry naar Corfu, om nog een paar dagen strand mee te pakken. We hebben beide een drukke tijd achter de rug en hebben geen zin om onze vakantie propvol te stouwen. De veerboot zit vol met westerse toeristen die (dankzij de korte vaartijd van een klein uur) een dagje Albanië hebben bezocht. We blijven 3 nachten in een klein dorpje aan de westkust van het eiland Glyfada. Het valt te bereiken via smalle slingerweggetjes met een mooi uitzicht over de baai. Waar het in Corfu stad bij aankomst nog een drukte van jewelste was, konden we in Glyfada merken dat het hoogseizoen er overduidelijk al op zat. Het was heerlijk chillen op het strand met mooie groene heuvels op de achtergrond.

Afbeelding
* Op de veerboot naar Corfu, Sarandë op de achtergrond

Na 3 dagen relaxen verblijven we de laatste nacht in Corfu stad, omdat we de volgende ochtend al redelijk vroeg terug vliegen. We lopen `s avonds nog een rondje en vinden het eigenlijk best een leuk stadje, zolang je maar omhoog kijkt. De meeste panden zijn omgetoverd in tourist traps die allemaal dezelfde meuk verkopen. Maar de gevels verklappen wat voor mooi plaatsje het eigenlijk is. 

Afbeelding
* Corfu stad

Als slotconclusie trekken we dat het een veelzijdige reis is geweest in alle opzichten. Zowel qua landschap (stedelijk vs kust/stranden, heuvels vs vlaktes en droog vs groen), sociaaldemografisch (Albanië vs Servië: in het ene land haten ze de Amerikanen nog vanwege de bombardementen, terwijl het andere land Clinton hier juist om bejubelt, getuige ook zijn standbeeld in de Kosovaarse hoofdstad Pristina) en activiteiten (cultuur, historie, strand etc). Sander, hierbij ook nogmaals bedankt voor de leuke dag!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 14:17 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
Mooi reisverslag - doet ons weer zin krijgen om op reis te vertrekken!

Hadden jullie slaapplaatsen geboekt in de trein naar Bar of hebben jullie de nacht doorgebracht in een gewone zitcoupé?

Groetjes,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 17:24 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1139
Prima verslag en bijbehorende foto's.

Groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 21:24 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Mooi verslag! Er zijn op dit forum misschien niet veel reacties, maar ik weet zeker dat de mensen die dit lezen het waarderen!

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 22:13 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1310
Land: Andere
Locatie: Tirana
Leuk verslag, eerlijk en realistisch! Heb me bovendien uitstekend vermaakt met jullie in Tirana. :D

_________________
Állítsa meg a korrupció, MÁV!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 sep 2017, 17:08 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 462
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Prachtverslag, G! ;) Het is een mooie reis geworden zo! Bedankt voor het plaatsen! :D

Hebben jullie de rit naar Bar echt in een zitrijtuig gedaan? :P

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 sep 2017, 11:36 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 524
Ik heb het al gedaan, vrij comfortabel hoor ;). Better dan een VIRM en dergelijke.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 sep 2017, 19:04 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Maar in de nachttrein?

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 sep 2017, 12:01 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
Thanks voor de reacties!

We hadden geen zitplaatsen trouwens hoor, gewoon een zespersoons slaapcoupé.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 nov 2017, 20:02 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 01 jul 2003, 10:14
Berichten: 439
Land: Nederland
Mooi verslag, heel herkenbaar. De infrastructuur in Albanie gaat behoorlijk rap vooruit.
Citeer:
Als eerste besluiten we om het Nationaal Historisch Museum in te duiken. De naam doet wellicht vermoeden dat hier een objectief beeld van de nationale geschiedenis wordt getoond, maar niets is minder waar. Het Sovjet uiterlijk verklapt al de inhoud van het museum al een beetje: een schaamteloze verheerlijking van de communistische staat. Dit wordt in beeld gebracht met kitscherige en kleurrijke schilderijen die de waarheid grof verkrachten. Zo zie je er schilderijen waarin partijleiders de hand schudden van boeren in klederdracht terwijl op de achtergrond muziek wordt gespeeld onder een spandoek `Leve de PPSH (de communistische partij). Het beeld wordt geschetst alsof cultuur en volklore een plek in de samenleving had, maar niets was natuurlijk minder waar. Ook werden vrouwen als gelijkwaardig (noeste arbeiders) afgebeeld. Ahum.
Kleine kanttekening: er is wel degelijk een hele verdieping ingericht waarin de enorme misstanden van het Hoxha-regime worden getoond. Veel foto's van de heropvoedingskampen, film waarin overlevenden hun verhaal doen enz.

_________________
Is it worth the aggravation
To find yourself a job when there's nothing worth working for?
It's a crazy situation
But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 11:32 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 73
Land: Nederland
Citeer:
Mooi verslag, heel herkenbaar. De infrastructuur in Albanie gaat behoorlijk rap vooruit.
Citeer:
Als eerste besluiten we om het Nationaal Historisch Museum in te duiken. De naam doet wellicht vermoeden dat hier een objectief beeld van de nationale geschiedenis wordt getoond, maar niets is minder waar. Het Sovjet uiterlijk verklapt al de inhoud van het museum al een beetje: een schaamteloze verheerlijking van de communistische staat. Dit wordt in beeld gebracht met kitscherige en kleurrijke schilderijen die de waarheid grof verkrachten. Zo zie je er schilderijen waarin partijleiders de hand schudden van boeren in klederdracht terwijl op de achtergrond muziek wordt gespeeld onder een spandoek `Leve de PPSH (de communistische partij). Het beeld wordt geschetst alsof cultuur en volklore een plek in de samenleving had, maar niets was natuurlijk minder waar. Ook werden vrouwen als gelijkwaardig (noeste arbeiders) afgebeeld. Ahum.
Kleine kanttekening: er is wel degelijk een hele verdieping ingericht waarin de enorme misstanden van het Hoxha-regime worden getoond. Veel foto's van de heropvoedingskampen, film waarin overlevenden hun verhaal doen enz.
Je hebt gelijk, ik heb de naam van het verkeerde museum vermeld. Wij zijn in de National Art Gallery geweest en niet in het Nationaal Historisch Museum. Oeps.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]