World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 21:14

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 sep 2017, 11:43 
Intercity

Land: België
Op 15 september 2017 maakte ik een retourrit van Lier (B) naar Straatsburg (F):

IC 3428 Lier 06:40 > Brussel-Noord 07.17
Deze druk bezette trein met 8 rijtuigen ‘M4’ brengt dagelijks honderden pendelaars vanuit de Kempen naar Brussel.

'Oude ambachten' by NMBS:
Afbeelding

Ik ben ook dagelijkse klant van deze treinverbinding, maar deze keer moet ik er eens niet af in Mechelen :-)
Afbeelding

Door een groot waterlek is de lijn 161 gesloten tussen Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg. Alle IC-treinen worden omgeleid. Zo rijden de IC-treinen naar Namur/Liers via het rangeerterrein van Schaarbeek en het oostelijk ringspoor (lijnen 27/27E/26). De IC-treinen naar Luxembourg volgen een omleiding via Leuven (lijnen 36/139). De dienstregeling werd vervroegd om vanaf Namur terug volgens de normale dienstregeling te rijden, althans dat is toch de bedoeling.

IC 2107 Brussel-Noord 07:26 (ipv. 07:43) - Luxembourg 10:51 (+10' vertraging = 11.01)

Wacht even, er rijdt nu toch ook een rechtstreekse TGV naar Straatsburg?
Natuurlijk, maar dat zou wat saai zijn, zie mijn vorige reisverslag.

En er is nog een andere reden om die IC 2107 te nemen: die trein is feitelijk de vervanger van de Eurocity 'Vauban' die ooit nog tot Milaan reed maar nu een reguliere IC tot Luxemburg is geworden. De trein heeft nog altijd de flair van een Eurocity en bestaat volledig uit Belgische I6-rijtuigen met origineel interieur:

Loc reeks 13 van de NMBS met IC 2107 in Brussel-Noord :
Afbeelding

Interieur eerste klas:
Afbeelding

Interieur tweede klas:
Afbeelding

Door een spoorwijziging net voor het vertrek van de trein in Brussel-Noord zitten er een hele boel reizigers voor de luchthaven en Leuven in onze trein. De treinchef roept al snel na vertrek rond dat deze trein wordt omgeleid via Leuven en de reizigers er daar weer uit kunnen. Een geluk bij een ongeluk. In Ottignies volgen we terug de normale route en daar stapt een vrouw van rond de 40 binnen die ononderbroken aan haar GSM luid roddelt over haar man, de rest van de familie en de collega's. Gelukkig stapt ze een half uur later in Namur terug af, oef. Vanaf Namur zit ik alleen tot Luxemburg in de coupé en verloopt de reis voorspoedig en terug volgens de normale dienstregeling tot Marbehan. Daar moet er gewacht worden op een kruisende trein want verderop is er een dienst op enkelspoor wegens de modernisering van lijn 162. Tot Habay gaat het op tegenspoor en maken we 10' vertraging. Het rangeerstation van Stockem wordt terug opgeëist door de natuur. Blok 94 staat er verweesd bij:
Afbeelding

Op een zijspoor staan de ex. Beneluxlocs reeks 11 te wachten op een potentiële koper:
Afbeelding

Ook de oude werkplaats is buiten gebruik en wordt ontmanteld, de restanten van de draaischijf:
Afbeelding

De NMBS wil van haar loketten af en pusht iedereen naar de automaten... die dag waren echter de automaten in heel België buiten dienst (!) wegens een mislukte update 's nachts...
Afbeelding

Met tien minuten vertraging aankomst in Luxembourg:
Afbeelding

Fier om bij Europa te horen, tegenwoordig ook niet meer zo evident?
Afbeelding

Goed, ik heb niet veel tijd om rond te kuieren, de volgende trein vertrekt over twintig minuten:
Afbeelding

Eerst nog een kaartje kopen aan de internationale loketten. Om de grens met een TGV over te steken moet er fors in buidel getast worden. Ook voor spoorwegpersoneel want dan gelden de FIP-vrijbiljetten niet en moet er een FIP Loisir ticket aangekocht worden. Alhoewel het een CFL-loket is, komt het biljet uit een SNCF-printer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TGV 9879 Luxembourg 11:24 > Metz-Ville 12:06

Een TGV-duplex staat gereed voor het volgende (korte) stukje, volledig op de klassieke spoorlijn tot Metz.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het instappen nestel ik me in de bar, die zich op de bovenverdieping bevindt. De man achter de toog is echter van het 'nerveuze' type en roept dat hij nog niet klaar is met zijn voorbereidingen en dat hij pas na Thionville opent... hoe moeilijk kan het toch zijn voor sommige mensen om een bar open te houden...
Vanuit de bar aanschouwen we het buiten rijden van Luxembourg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk kan ik dan toch iets bestellen, het duurt wel een eeuwigheid om een simpele thee en een chocoladekoek te serveren. Ik vrees dat ze die man ergens onderweg met een ambulance moeten afvoeren naar een zenuwkliniek!
Afbeelding

Afbeelding

De informatie in de trein wordt ook in het Duits weergegeven. De TGV zelf is kraaknet en duidelijk beter onderhouden dan binnenlandse stellen.
Afbeelding

Tussen Thionville en Metz passeren we de vergane staalindustrie van Lotharingen:
Afbeelding

Afbeelding

Metz-Ville wordt stipt op tijd bereikt. Er is een mini-supermarkt waar ik voedsel koop voor de rest van de reis, het genot van een bar of restorijtuig zal ik tot 's avonds moeten missen.
Afbeelding

Afbeelding

Kan ik mee instemmen:
Afbeelding

TER 23741 Metz-Ville 12:38 > Forbach 13:26
Afbeelding

Ik dacht dat de eerste klas bij TER niet meer bestond maar toch is er nog een onderscheid eerste/tweede klas in deze trein, bestaat dit dan nog bij TER 'Grand-Est'?? Er is geen controleur langs geweest dus kon ik het hem/haar ook niet vragen... De plaatsen in deze 'eerste' klasse waren zeer ruim en comfortabel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TER/RE 88841 Forbach 13:32 > Saarbrücken-Hbf 13:42

Het zou natuurlijk té eenvoudig zijn om de trein uit Metz de grens over te laten tot in Saarbrücken, zucht. Overstappen dus in Forbach op deze 'walvis' in DB-kleuren maar wél eigendom van de SNCF.
Afbeelding

Afbeelding

Kunst?
Afbeelding

Afbeelding

Het handvol reizigers werd goed in de gaten gehouden:
Afbeelding

Verder een 'doodse' sfeer in Saarbrücken-Hbf dat enkel door regionale treinen wordt bediend zoals onder andere deze:
Afbeelding

Veel tijd om rond te kijken heb ik niet, aan de andere kant van het station staat immers de trein terug naar Frankrijk te wachten:

RE/TER 23903 Saarbrücken-Hbf 13:54 > Strasbourg 15:49
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze TER bestaat uit twee 'walvissen'. Ik had wat schrik om twee uur in zo'n ding te zitten maar de zetels zijn vrij comfortabel. Wel is er geen enkel toilet dat werkt... Een Amerikaans koppel probeert dit duidelijk te maken aan de controleur maar die kan er natuurlijk ook niets aan doen...

De spoorlijn van Saarbrücken over Sarreguemines naar Strasbourg rijdt door een natuurpark en slaperige dorpjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor Strasbourg neemt deze trein niet de hoofdlijn maar gaat via het rangeerterrein van Hausbergen en een kluwen aan zij -en verbindingssporen, een onverwachte meevaller (voor de trein/spoorlijnen-liefhebber althans). In Strasbourg heerst er een vrijdagavond hektiek maar ook hier is mijn tussenstop van zeer korte duur.

IC 1002 100% Eco Strasbourg 16:13 > Paris-Est 20:43
Afbeelding

Nu volgt het eigenlijke hoofddoel van deze daguitstap. Na de opening van de TGV-Est verdwenen alle klassieke gesleepte treinen tussen Paris en Strasbourg via de lijn 1. Achteraf is de SNCF hierop gedeeltelijk teruggekomen door het inleggen van enkele IC 100% Eco op vrijdag en in het weekend. De enige andere manier om deze 500km lange lijn te volgen is met diverse TER-treinen maar dat is een bijna ondoenbare zaak. Die IC 100% Eco zijn ontsproten uit het onnavolgbare brein van de SNCF marketingyuppies: de trein is enkel via internet te boeken, komt niet voor in de routeplanners (hafas) en was op de dag dat ik reisde ongeveer de duurste tussen Strasbourg en Paris :roll: Voor 34€ heb ik enkele dagen voor vertrek een plaats in eerste klas geboekt. Het ticket kan ook afgedrukt worden aan de automaten:

Afbeelding

Nog enkele sfeerbeelden in Strasbourg vlak voor vertrek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn mening één van de beste rijtuigen ooit gebouwd: de Franse 'Corail'. In deze trein hingen er 3 verschillende versies, een tweede klas met 8 plaatsen per coupé, een open rijtuig tweede klas en eerste klas:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Corails werden midden jaren '70 van vorige eeuw gebouwd en kwamen tot begin jaren '2000 nog in België en Nederland in de nachttreinen 288/289 Amsterdam< > Paris of de IC Paris < > Charleroi - Namur. De glorietijd is voorbij en het onderhoud is ook duidelijk teruggeschroefd tot het minimum. Net zoals bij de low-cost Ouigo is de hygiëne geen topprioriteit in deze treinen (vuile stoelen, tapijt, ramen, ...). Dit drukt de pret zeker niet, want na Nancy rijdt de trein non-stop (+2h) richting Parijs en zoeft het Franse platteland voorbij, gezien vanuit de comfortabele Corail-zetel.

De avond valt in:
Afbeelding

Afbeelding

Het is donker als we de Parijse voorsteden bereiken en stipt op tijd rijden we Paris-Est binnen. Hopelijk blijven de Corails toch nog enkele jaren rijden, zalig treinreizen!

Afbeelding

Afbeelding

Het vertrekbord in Paris-Est omstreeks 21:00, het valt op dat de treindienst hier vroeg eindigt, om 21:55 vertrekt de laatste lange-afstandstrein (!):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de vertrekhal ligt km-punt 0 van de lijn naar Strasbourg (dankzij de 2 charels (karli+thomas) op het drehscheibe-forum heb ik deze gevonden):
Afbeelding

Ik heb nog een uurtje voor mijn volgende trein maar als ik eens meer tijd heb:

Afbeelding

Vaarwel Paris-Est, een véél aangenamer en rustiger station dan 'Nord'.
Afbeelding

Na een korte wandeling sta ik aan het gare du Nord voor de laatste etappe op Franse bodem. Voor de ingang staat er sinds vorig jaar dit scheefgezakt huisje
Afbeelding

Wie geen zin heeft in fastfood kan hier terecht:
Afbeelding

Het is nog een drukte van jewelste in de stationshal maar ook hier vertrekt de laatste trein om half elf naar Saint-Quentin (!).
Afbeelding

THA 9395 Paris-Nord 21:55 > Brussel-Zuid 23:17
Ik neem de laatste Thalys vanuit de lichtstad naar België. De trein bestaat uit twee gekoppelde stellen maar enkel de achterste is open voor het publiek. Ik heb nog geluk gehad om enkele dagen voordien een ticket te boeken want alle plaatsen waren bezet. In de 'welcome-bar' haal ik nog een thee. Plaats om in de bar te drinken is er niet, wat een drukte, had ik niet verwacht.

Afbeelding

Via een speciale website kan ik online sommige FIP-reservaties kopen. In plaats van een A4-print koos ik ervoor om het biljet in Lier aan het loket af te halen. Internationale biljetten verkopen ze daar al enkele jaren niet meer, afhalen kan voorlopig nog wel. Volgens mijn collega wordt dat maar zelden gedaan. De rode krabbel moet het controlemerk van de treinmanager voorstellen..
Afbeelding

De enveloppe waarin het biljet wordt afgeleverd is ook niet meer zo up-to-date, de 'fashion week' was al meer dan een jaar geleden gedaan:
Afbeelding

Brussel-Zuid rijden we traag binnen en ik zit in het laatste rijtuig van de trein die helemaal kant Vorst stopt, vooraan hangt er ook nog altijd dat lege stel. Daarbij komt nog dat de trein richting Antwerpen aan de andere kant van het station vertrekt maar ik haal het nipt. Veel marge is er niet, eigenlijk al de hele dag niet :)

IC 3323 Brussel-Zuid > Mortsel-Oude-God 00:12 (+5')

Om het materiaal op zijn plaats te krijgen voor de volgende werkweek bestaat de laatste IC naar Antwerpen uit een stam M5-rijtuigen van 7 rijtuigen. Overkill op dit uur..
Afbeelding

Zowel in eerste als tweede klas is er op de bovenverdieping een 2+1 zetelopstelling:
Afbeelding

Het oorspronkelijke plan was om in Antwerpen-Berchem over te stappen maar door de vertraging ben ik voor de zekerheid in Mortsel-Oude-God afgestapt waar de laatste bus '90' naar Lier ook passeert. Op de laatste trein naar huis moet ik niet meer rekenen, die verlaat Berchem al om 23:30. De afgelopen jaren is de laatste trein of busverbinding vroeger geworden, de laatste trein vertrok jarenlang om 23:40 uit Berchem en de laatste bus naar Lier verliet hartje Antwerpen aan het Rooseveltplein om half één 's nachts, nu vertrekt die al om 00:26 aan station Antwerpen-Berchem. Ik mag dan nog van geluk spreken, er zijn andere steden die na 22:00 al niet meer bereikbaar zijn per ov.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst komt er nog een tram 15 van Linkeroever naar Boechout. Om toch nog op 2 sporen te reizen neem ik hem tot de eindhalte P+R Capenberg in Boechout waar er aansluiting is op mijn bus. De bestemming staat al op 'Luchtbal' (stelplaats).

Afbeelding

De laatste 8 km brengt de bus met tot aan het station van Lier. Ze is trouwens goed gevuld met fuifgangers voor de beroemde/beruchte discotheek 'La Rocca' die rond dit uur nog maar op gang komt! Rest me nog een wandelingetje van 5 minuten naar huis.
Afbeelding

Moe maar voldaan stap ik om 1h00 's nachts af na een treinreis van om en bij de 1400 km, vanaf Paris-Est was er geen plan B tenzij een nachtje in Parijs overnachten maar vandaag klopte alles wonderwel. "The man in seat61" is trouwens net op één dag van London naar Bordeaux en terug gespoord, ik ben niet de enige gek met zo'n ideeën!

Laatst gewijzigd door avonds81 op 25 sep 2017, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2017, 10:32 
Trans-Siberië Express

Bedankt voor je verslag :)

Eeen paar opmerkingen:

1. Je heeft een van de weinige Saarbrucken-Strasbourg treinen gezien, er rijden 1-2 per dag :/
Al zijn er zeer frequente treinen tussen Saarbrucken en Saarguemines (tram-trein)
https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/gra ... 150924.pdf

2. De TGV-Est zijn inderdaad goed onderhoudt, zoals de meeste Duplex treinstellen. De oudere's TGV zijn idd aan het vervallen, zeker de oude TGV-Est (in gebruik nu meestal op Parijs-Lille) en de TGV-Reseau.

3. Corail zijn echt super comfortabel (=Comfort Rail). Veel beter dan elke vorm van moderne troep a la Flirt. Grote nadeel zijn de echt krap deuren, zeker voor mensen met een mobiliteit beperking.
Ook de rijprofiel is echt goed, en uiteraard zonder veel geluid zoals elke getrokken treinstel. Alleen de 8-plaatsen compartment zijn krap.

4. 2+1 in tweede klaas is echt leuk :D ik wist dat niet.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2017, 13:26 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk verslag! Had niet verwacht dat er nog échte treinen reden op Brussel-Luxembourg en Strasbourg-Parijs, krijg er zelf zin van om die kant op te gaan. :)

BerichtGeplaatst: 26 sep 2017, 20:12 
Trans-Siberië Express

Citeer:
3. Corail zijn echt super comfortabel (=Comfort Rail). Veel beter dan elke vorm van moderne troep a la Flirt. Grote nadeel zijn de echt krap deuren, zeker voor mensen met een mobiliteit beperking.
Ook de rijprofiel is echt goed, en uiteraard zonder veel geluid zoals elke getrokken treinstel. Alleen de 8-plaatsen compartment zijn krap
De steek is soms ook aan de krappe kant (er zijn verschillende versies); dat merk je vooral als de stoelen tegenover elkaar staan.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 27 sep 2017, 06:57 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Ook de rijprofiel is echt goed, en uiteraard zonder veel geluid zoals elke getrokken treinstel. Alleen de 8-plaatsen compartment zijn krap
De steek is soms ook aan de krappe kant (er zijn verschillende versies); dat merk je vooral als de stoelen tegenover elkaar staan.

Groetjes,
Rian
Klopt, dat zijn die gerenoveerde rijtuigen. Helaas met hetzelfde stoelen dan de TER2N.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00