World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 23:03

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [BE-NL-DE] Euregio
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 21:59 
Intercity

Land: België
De volgende meerdaagse (nacht)treinreis is pas voor november, tot dan plan ik enkele daguitstappen in België en de buurlanden. In september spoorde ik op één dag naar Strasbourg en terug, op zondag 15 oktober stond er een rondrit in de 'Euregio' op het programma:

IC4327 Lier (07:35) > Antwerpen-Centraal (07:51)
De hectiek van de hordes pendelaars en scholieren ontbreekt op deze zondagmorgen en de stationsomgeving ligt er uitgestorven bij. Wat een verschil met de werkweek! Onze IC-trein die om 6:30 vertrokken is in Neerpelt (en niet in Hamont, daar vertrekt de eerste trein pas om 8:21 in het weekend!) brengt ons tot de 'koekenstad'.
Een stukje filosofie by NMBS:

Afbeelding

Die toekomstige reis kan u bijvoorbeeld hierheen brengen:

Afbeelding

Afbeelding

Een vriendelijke groet van enkele 'oudjes'!

Afbeelding

Afbeelding

Op het Astridplein banen we ons een weg door enkele feestgangers die rijp zijn voor hun bed. Eerste halte is hier de bekende slager annex broodjeszaak, een veel betere keuze dan de industriële Panosproductie:

Afbeelding

Afbeelding

De tweede halte op het plein is... de bushalte, vandaag proberen we immers voor de eerste keer de IC-bus van de DB uit...

BUS 42245 Antwerpen-Centraal (08:10) - Eindhoven (09:25)

Afbeelding

Met een vijftal andere zielen rijden we richting Eindhoven. De bus zit best comfortabel maar trilt gedurende de hele rit.
Maar...ik zie me echt niet urenlang in zo'n bus reizen ook al kost het bijna niets.

Afbeelding

In Antwerpen vertrekken de bussen voor het Centraal station maar in Eindhoven worden de busreizigers in een doodse uithoek achter het busstation gedropt. Geen wachtaccomodatie, géén informatie... er is eigenlijk niks voorzien. Sommige managers van (spoor !)bedrijven zien dat als toekomst?!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OK, terug naar de eerste liefde en dat blijft toch de trein! Eerst nog even rondkijken in het station van Eindhoven dat momenteel gerenoveerd wordt. Originele elementen blijven gelukkig bewaard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dienstregeling van de IC-bus is ruim bemeten (op zondag reden we vlot over de Turnhoutsebaan in Antwerpen richting E34, in de week zie ik dat nog niet gebeuren) en we waren al om iets na negen in Eindhoven. We halen met gemak een vroegere trein dan gepland:

IC 827 Eindhoven (09:31) - Roermond (10:01)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Weert rijden we een stukje over de Ijzeren Rijn; misschien kan ik ooit eens in Lier opstappen en rechtstreeks tot hier sporen? Die plannen liggen al jaren op de tafel en onlangs is er ook aan Nederlandse zijde geld op tafel gelegd om het stukje spoorlijn tussen Hamont en Weert te elektrificeren. Hoop doet leven?

Tot Roermond reizen we met een vrijkaart 'Benelux' voor NMBS-personeel. Daarna gebruiken we een Euregiobiljet, op voorhand via de site van DB-Regio online gekocht.

Afbeelding

S 32433 Roermond (10:07) - Sittard (10:24)

Afbeelding

Afbeelding

Deze overstap maakt het mogelijk om eens te reizen met de nieuwe Flirt-treinstellen van Arriva voor de lokale treinen in Nederlands Limburg.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat goederenvervoer op deze vroege zondagochtend:

Afbeelding

IC 3527 Sittard (10:38) - Heerlen (10:56)

Mijn NMBS-vrijkaart geldt ook in NS-treinen dus nemen we plaats in eerste klas in een dubbeldekstrein. Het landschap valt een beetje tegen, veel rommelige lintbebouwing zoals in België.

Afbeelding

In Heerlen maken we een langere tussenstop hiervoor:

Afbeelding

?

Afbeelding

??

Afbeelding

Ik had enkele pakketjes te verzenden naar Nederland. Bpost vraagt daarvoor minstens het dubbele dan het Nederlandse tarief en zo heb ik enkele tientallen € kunnen uitsparen door die bij de balie van Jumbo af te geven... en met dat uitgespaarde geld heb ik ons trouwens wél getrakteerd op zo'n XL Sauzijcenbroodje :D

De talent van de Euregiobahn naar Herzogenrath staat klaar op spoor 1:

Afbeelding

RE20315 Heerlen (11:56) > Herzogenrath (12:10)

Een talent van de DB brengt ons over de Nederlands/Duitse grens. In Herzogenrath stappen we over op een andere talent dieseltrein van de Euregiobahn.

Afbeelding

Afbeelding

Het station van Herzogenrath heeft ooit drukkere tijden gekend. Van een loket is geen sprake meer en het station is nu in gebruik als vergaderzaal voor de lokale vrouwenbond en een Italiaans restaurant. De spooraansluiting naar de plaatselijke glasfabriek ligt er roestig en ongebruikt bij... Hier gingen we overstappen op de trein naar Stolberg (Rheinland)-Hbf via de onlangs heropende ringlijn rond Aachen. We stappen echter in de verkeerde trein (niet goed opgelet of aan het dagdromen geweest?), die trouwens ook naar Stolberg rijdt, maar dan via Aachen-Hbf. Geen grote ramp, die 'ringbahn' rond Aachen zullen we een andere keer wel eens bereizen.

Afbeelding

De talent die pendelt tussen Herzogenrath en Heerlen staat op spoor 3:

Afbeelding

Deze motorwagen brengt ons tot Stolberg-Altstadt:

Afbeelding

RB 30567 Herzogenrath (11:14) > Stolberg-Altstadt (11:58)

Onderweg zien we het afgeslankte goederenemplacement van Aachen-West en de volledig verwaarloosde lokdepot & draaischijf. Een grote collectie class 66 en traxx-locomotieven passeren de revue. In Aachen-West stapt er een pak volk op en het 2-ledige dieseltje zit overvol. In Stolberg-Hbf moet de trein doorrijden tot in de goederenbundel om kop te maken. Daarna stopt de trein terug aan een ander perron richting Stolberg-Altstadt.

Afbeelding

Afbeelding

Net buiten Stolberg-Hbf passeren we een glasfabriek waar deze stoomloc als monument wordt bewaard:

Afbeelding

De eindhalte Altstadt:

Afbeelding

Afbeelding

Na zes minuten vertrekken we terug richting Hbf en na een overstap rijden we verder naar eindbestemming Düren. Dit gaat vanaf Stolberg-Hbf via het goederenemplacement en een enkele jaren heropende lokale spoorlijn en dus niet via de hoofdlijn Aachen-Köln, althans tot Langerwehe:

RB 30566 Stolberg-Altstadt (13:03) > Stolberg-Hbf (13:10)
RB 30019 Stolberg Hbf (13:14) > Düren (13:41)

Afbeelding

Een gigantische elektriciteitscentrale die gevoed wordt door dagbouwmijnen in de omgeving:

Afbeelding

Afbeelding

Het station van Düren is uitvalsbasis van de Rurtalbahn die enkele lijnen in de omgeving uitbaat. Op spoor 23 staat een dieselmotorwagen klaar richting Linnich:

RTB 89737 Düren (14:21) > Krauthausen (14:40)

Afbeelding

Het dieseltreintje zit overvol en we kunnen ons er amper bij proppen. Onderweg proberen nog enkele fietsers tevergeefs op te stappen, helaas, er is echt géén plaats meer...
Nee, zo is de lol eraf en we stappen onderweg uit in Krauthausen, een onbenullig dorpje in the middle of nowhere.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig wordt er ook in het weekend een uurdienst gereden en is er al snel een tegentrein terug naar Düren:

RTB 89738 Krauthausen (14:51) > Düren (15:04)

Afbeelding

Plan B dus: de andere RTB-lijn naar Heimbach in de Eifel. Die verbinding wordt gereden met een nieuw 2-ledig Alstom-dieselstel maar die puilt ook uit... dus over naar Plan C... eerst nog even rondkijken in het station Düren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE 10126 Düren (15:42) > Aachen-Hbf (16:07)

2 'Hamsters' brengen ons terug naar Aachen, ook deze trein zit bomvol. Plots wil half Duitsland met de trein rijden?! We nemen plaats in eerste klas, een nieuw biljet kopen we desnoods bij de conducteur maar die liet niet van zich horen of zien.

Afbeelding

Afbeelding

In Aachen-Hbf snuisteren we nog door de spoorwegmagazines in de krantenwinkel, daarna zakken we af naar spoor 9 om terug naar België te sporen - keuze genoeg met een 'RE29' naar Spa en een ICE naar Brussel:

7Afbeelding

Afbeelding

Mijn NMBS vrijkaart is geldig vanaf Aachen-Süd-grenze. Een biljet voor het resterende stuk van de grens tot Aachen-Hbf geraakte niet uit de computer van de immer behulpzame collega's aan het loket in Mechelen. Een biljet Welkenraedt-Aachen aan 50% korting is het alternatief. Deze week geraakte bekend dat de NMBS 20 miljoen € verspilde aan een nieuw ticketsysteem dat nooit zou gebruikt gaan worden, misschien was het slimmer om met dit astronomische bedrag het DB-systeem te kopen dat zijn deugdelijkheid allang bewezen heeft?

Afbeelding

ICE 14 Aachen-Hbf (16:21) > Brussel-Noord (17:26)

Afbeelding

Afbeelding

We krijgen honger en de kans om in een trein te eten laten we niet aan ons voorbij gaan. We vinden nog een 2-zit in de Bordbistro en zetten de kok (allé, opwarmer) aan het werk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mhmmm...

Afbeelding

IC 9259 Brussel-Noord (17:55) > Antwerpen-Berchem (18:37)

Afbeelding

Rust, in tegenstelling tot de Duitse treinen...

Afbeelding

Nog één overstap en na een kwartiertje rijden in een Desiro (zucht) zijn we bij valavond terug in Lier - al bij al best tevreden van de dag!

Afbeelding

Ondertussen beginnen de reisplannen voor volgend jaar ook stilletjes aan vorm te krijgen, het eerste biljet ligt al klaar!

Afbeelding

Berichtonderwerp: Re: [BE-NL-DE] Euregio
BerichtGeplaatst: 17 okt 2017, 23:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Mijn NMBS vrijkaart is geldig vanaf Aachen-Süd-grenze. Een biljet voor het resterende stuk van de grens tot Aachen-Hbf geraakte niet uit de computer van de immer behulpzame collega's aan het loket in Mechelen. Een biljet Welkenraedt-Aachen aan 50% korting is het alternatief. Deze week geraakte bekend dat de NMBS 20 miljoen € verspilde aan een nieuw ticketsysteem dat nooit zou gebruikt gaan worden, misschien was het slimmer om met dit astronomische bedrag het DB-systeem te kopen dat zijn deugdelijkheid allang bewezen heeft?
DB is anders ook goed in het produceren van bugs, vooral de laatste 2 jaar, toen er kennelijk in grote haast van alles gewijzigd moest worden. De wijzigingen brachten grotendeels voordelen met zich mee maar die gingen dus vaak gepaard met bugs die soms meer dan een jaar bleven zitten.
Terug naar het probleem aan het NMBS-loket: in het assortiment Aken/Roosendaal/Maastricht zijn er geen kaartjes van of naar de grens meer mogelijk. Dat is, vrees ik, een bewuste keuze van de NMBS, dus klaag daar zeker over. Het verkochte kaartje is niettemin aan afgiftefout: het had Aken - Hergenrath moeten zijn. Bovendien heeft de prijs van 3,15 geen korting van 50%, aangezien het vol tarief 4,20 is (naar Hergenrath: 4,10). Maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat in het assortiment Aken/Roosendaal/Maastricht het buitenlandse deel een vaste toeslag zonder kortingsmogelijkheid is.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 07:55 
Intercity

Citeer:
Citeer:
DB is anders ook goed in het produceren van bugs, vooral de laatste 2 jaar, toen er kennelijk in grote haast van alles gewijzigd moest worden. De wijzigingen brachten grotendeels voordelen met zich mee maar die gingen dus vaak gepaard met bugs die soms meer dan een jaar bleven zitten.
Terug naar het probleem aan het NMBS-loket: in het assortiment Aken/Roosendaal/Maastricht zijn er geen kaartjes van of naar de grens meer mogelijk. Dat is, vrees ik, een bewuste keuze van de NMBS, dus klaag daar zeker over. Het verkochte kaartje is niettemin aan afgiftefout: het had Aken - Hergenrath moeten zijn. Bovendien heeft de prijs van 3,15 geen korting van 50%, aangezien het vol tarief 4,20 is (naar Hergenrath: 4,10). Maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat in het assortiment Aken/Roosendaal/Maastricht het buitenlandse deel een vaste toeslag zonder kortingsmogelijkheid is.

Groetjes,
Rian
Inderdaad Rian, de verkoopssystemen zitten vol met 'bugs', misschien omdat er om de haverklap vanalles gewijzigd wordt? Zo moesten biljetten met FIP 50% korting voor Duitsland een hele tijd aan het normale kindertarief uitgegeven worden omdat de computer bij die FIP tilt sloeg... En inderdaad, Hergenrath zou het juiste station geweest zijn, zou niet veel uitgemaakt hebben want het grootste deel is dat 'vaste recht' waar geen 50% korting op berekend wordt. Ik heb het vroeger ook al geschreven, de afgelopen jaren heeft geen enkele conducteur nog gevraagd om een bijkomend biljet voor het stukje grens > Aachen-Hbf.

Groetjes,
Kristof

BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 17:01 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 22:06 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Leuk verslag, dank je wel!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 22:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Inderdaad Rian, de verkoopssystemen zitten vol met 'bugs', misschien omdat er om de haverklap vanalles gewijzigd wordt? Zo moesten biljetten met FIP 50% korting voor Duitsland een hele tijd aan het normale kindertarief uitgegeven worden omdat de computer bij die FIP tilt sloeg... En inderdaad, Hergenrath zou het juiste station geweest zijn, zou niet veel uitgemaakt hebben want het grootste deel is dat 'vaste recht' waar geen 50% korting op berekend wordt. Ik heb het vroeger ook al geschreven, de afgelopen jaren heeft geen enkele conducteur nog gevraagd om een bijkomend biljet voor het stukje grens > Aachen-Hbf.
Klopt van de FIP-korting. Nog sterker was het toen het niet meer mogelijk was om een Nederlandse korting te gebruiken bij DB. Na korte tijd ging dat weer wel maar niet in combinatie met een Duitse BahnCard. Hetzelfde gold voor Oostenrijkse en Zwitserse kortingskaarten. Dat heeft een jaar geduurd waarin reizigers, vaak zonder het te weten, te veel betaalden.
Terug naar je FIP-kaartje van Aachen Hbf naar Aachen Süd(Gr): DB kan dit verkopen en wel voor de prijs van EUR 1,35.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 19 okt 2017, 22:51 
Intercity

Ik heb eens in mijn archiefje gezocht en in 2007 kon ik nog wel een biljet van Aachen-Sud-grenze tot Aachen kopen aan 50% korting met FIP.
Prijs indertijd bedroeg al 2,40€. Tien jaar later betaal ik voor Welkenraedt > Aachen aan 50% vermindering... 3,15 € - bizar.

CIV-biljetten waren toen ook nog 2 maanden geldig.

Afbeelding

Nog wat langer in de tijd terug reizen met dit 'Ivette'-biljet, uitgegeven door de NMBS-treinbegeleider in de trein op 12/04/2002 voor 0,70€!

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 22 okt 2017, 21:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik heb eens in mijn archiefje gezocht en in 2007 kon ik nog wel een biljet van Aachen-Sud-grenze tot Aachen kopen aan 50% korting met FIP.
Prijs indertijd bedroeg al 2,40€.
Dat was inclusief de toenmalige (verzwegen) toeslag van 1,20 voor tickets zonder Belgisch trajectdeel (nog vroeger BEF 50). De echte prijs was dus maar 1,20.
Citeer:
Nog wat langer in de tijd terug reizen met dit 'Ivette'-biljet, uitgegeven door de NMBS-treinbegeleider in de trein op 12/04/2002 voor 0,70€!
Dat was waarschijnlijk de correcte prijs zonder de genoemde 1,20 toeslag.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 23 okt 2017, 21:38 
Intercity

Bedankt Rian voor de feedback! Interesse in vervoerbewijzen of werknemer bij NMBS of NS, aangezien je goed op de hoogte bent van de FIP-voordelen?

Groetjes,
Kristof

BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 15:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bedankt Rian voor de feedback! Interesse in vervoerbewijzen of werknemer bij NMBS of NS, aangezien je goed op de hoogte bent van de FIP-voordelen?
Het eerste. En ik heb verschillende vrienden die bij spoorwegen in verschillende landen werken en FIP-voordelen hebben.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 28 okt 2017, 21:32 
Intercity

Dag Rian,

Als je op zoek bent naar verschillende soorten biljetten, ik heb de afgelopen jaren honderden biljetten verzameld van al mijn reizen in België en Europa. Kan er gerust inscannen.

Groetjes,
Kristof

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00