World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 23:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Brussel -> Athene
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 11:55 
Stoptrein

Land: België
Ondanks dat ik de reis eind augustus - begin september ondernomen heb, vond ik nu pas de tijd om een (kort) verslag te schrijven. Omdat ik veel informatie ook op dit forum terugvond, leek het me niet meer dan normaal mijn feedback te delen.
Ik ben van Brussel tot Athene gereisd met de trein. De route die ik genomen heb was zeker niet de snelste noch kortste route. Doel was voornamelijk nachttreinen te nemen, waardoor ik de dag vrij had voor een stedenbezoek. Alsook de meest interessante locaties op de weg te bezoeken.

Afbeelding

Vanuit Brussel-Zuid vang ik de treinreis aan, met de budget-sneltrein IzyGo richting Paris-Nord. Ik had een ticket kunnen boeken van 19€ met zitplaats. Ondanks de doemberichten op hun Facebookpagina over zware vertragingen, slechte service en vuile treinen vond ik het allemaal nogal meevallen. We kwamen stipt volgens de planning aan in Paris-Nord. De trein was proper (het groene decor vind ik persoonlijk schreeuwlelijk), de zetels zaten goed en de conducteur vriendelijk. Ik heb geen klachten, integendeel, de volgende keer als ik naar Parijs moet, neem ik zeker terug de IzyGo. Hij gaat wel iets trager dan de Thalys, maar ironisch genoeg hing onze IzyGo gekoppeld aan een Thalysvoertuig…

Afbeelding
IzyGo-trein te Paris-Nord

Overdag heb ik de tijd enkele bezienswaardigheden te bezoeken zoals het kerkhof Père Lachaise met de graven van Edith Piaf, Chopin of Jim Morrison. Uiteraard mag de Eifeltoren niet ontbreken als all-time klassieker.
’s Avonds neem ik de RER-trein tussen Paris-Nord en Paris-Lyon. Wat me opvalt aan beide stations, afgezien hun prachtige en imponerende architectuur, dat beide aan op de limieten zitten van hun capaciteit. De gangen en roltrappen kunnen tijdens de spits de mensenmassa niet meer slikken… De securitychecks door het zeer zichtbaar aanwezig veiligheidspersoneel maakt het er niet makkelijk op.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Station van Paris-Lyon.

Afbeelding
Afbeelding
Thello nachttrein tussen Parijs-Milaan-Venetië.

Ik check in de Thello om richting Venetië te treinen, de trein is proper en modern. Aangezien ik laat geboekt hebt, kon ik enkel kiezen voor een duurdere 4-persoonscoupé. De middelste rij bedden waren ingeklapt. De trein kabbelt Parijs en de banlieus uit en nadien valt de avond… Opmerkelijk is dat de trein vol zit met families, dus de nachttrein heeft nog toekomst lijkt me. Mijn medereizigers stappen uit in Milaan (aankomst om 6u) terwijl ik doorrijd naar Venetië (9u30). De aankomst in het hoofdstation van Venetië-St. Lucia is prachtig! De laatste kilometers bollen we over de zeedijk, met aan beide kanten de blauwe lagune en in de verte de oude stad waar je al de torens en basilieken kunt ontdekken. Ik denk dat er geen betere manier is om op een rustigere manier in Venetië aan te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Geheime kennisgeving tegen degenen, die diensten en plichten verheimelijken of in het geheim afspreken om hun ware gewin te verbergen". De leeuwenbek fungeerde als een brievenbus die gebruikt kon worden om melding te maken van misstanden als fraude en corruptie, maar ook van dreigend gevaar voor de volksgezondheid tengevolge van bijvoorbeeld de pest. De leeuwenbekken (er waren er vaak meerdere in een stad) werden ook wel "Bocche della verità" genoemd; monden van de waarheid, bedoeld om datgene dat angstvallig verborgen werd gehouden te openbaren en aan te pakken.

Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal het station uit, ben je in het historische hart van de stad. Ik wandel naar het Sint Marcoplein met vele omweggetjes en slenter door de prachtige steegjes… Wie zoekt, vind nog kalme plekjes in deze stad. Idyllisch!

’s Avonds stap ik terug naar het station om de NightJet van de Oostenrijkse spoorwegen te nemen, richting keizerlijk Wenen. Wat me onmiddellijk opvalt, ter vergelijking van de vorige (en komende treinen) is de professionaliteit. Het persoon is vriendelijk en de instap verloopt vlot. Onze bestellingen voor het ontbijt worden opgenomen… Alles gebeurt zeer fluïde. De trein zelf is niet de modernste maar ik val onmiddellijk in slaap om ’s ochtend aan te komen in het gloednieuwe enorme station van Wenen. De faciliteiten in het treinstation zijn enorm, de signalisatie is eenvoudig en duidelijk, het gebouw is kraaknet en in prachtige staat… Hier kan België en omstreken nog véél van leren! Enig nadeel dat het treinstation vrij ver verwijderd is van het centrum op voetafstand, maar er is een vlotte verbinding met tram of bus. De ganse wijk rond het station is in volle conversie met de bouw van hoge kantoren.

Afbeelding

In de nabijheid van het station bevindt zich het Krijgsmuseum, dat een interessant overzicht geeft over de ganse Oostenrijkse geschiedenis (van ong. de 15e eeuw tot de moderne tijd) aan de hand van hun oorlogen. Interessante voorwerpen zijn de originele auto, kostuum en (Belgisch) moordwapen van de aanslag op de aartshertog in Sarajevo, 1914.
Wenen zelf is een prachtige stad: brede groene avenues, prachtige paleizen en veel tuinen en parken die je gratis kunt bezoeken (en dit in uitstekende staat zijn). De stad is ook héél proper (geen zwerfvuil, de wegen zijn gloednieuw allemaal lijkt me…).

Afbeelding
(Belgisch (FN)) moordwapen van de aartshertog.
Afbeelding
Afbeelding
Heldendenkmal der Roten Armee
Afbeelding
Kaiser Frans-Jozef

’s Avonds terug naar het station om de volgende nachttrein te halen, namelijk de Wenen-Boekarest trein (Dacia Express). Online tickets bestellen was nog niet mogelijk voor deze trein, dus dien ik ze aan het loket te bestellen. Je merkt dat we richting het Oostblok gaan. De trein, uitgebaat door de Roemeense maatschappij CFR, mag wel eens opgefrist worden. Het personeel is iets norser en de inrichting spartaanser. Ik ontmoet wel in de couchette vriendelijke Roemenen die in Duitsland en Oostenrijk werken voor een aantal weken, om dan terug te gaan naar hun dorp… Het lijkt dat ik de enige toerist (of alleszins niet Roemeen) ben op de trein. We rijden traag richting Hongarije met een prachtige zonsondergang over de eindeloze vlaktes. In Boedapest blijven we lang stil en vervolgens worden midden in de nacht gewekt aan de Hongaars-Roemeense grens voor een pro forma veiligheidscontrole.

Afbeelding
CFR Dacia Express

Tegen zessen sta ik op… Ter info: Roemenië loopt één uur achter op Wenen, maar in Wenen hebben ze de dienstregeling van de trein gegeven op GMT+1, waardoor ik nog één uur aan de uitgang van de trein sta te wachten. Ik stap uit in Deva, aan de het begin van Transsylvanië.

Het station van Deva is een relikwie uit de communistische tijd, ooit bombastisch, nu rijp voor naar het stort te brengen. Er zijn amper liefst 5 bemande loketten, terwijl het station vrij klein is. Geen signalisatie, uurregeling,… Voor naar perron 2 of 3 te gaan, dien je zelf over de sporen te wandelen en op het perron te klimmen,…
Waarom in Deva uitgestapt en niet verder door naar Boekarest? Plan is later een speciale trein, de Nebesar te nemen die vanuit Boepast naar de Zwarte Zee in Bulgarij spoort tijdens de zomermaanden. Deze trein passeert Boekarest niet, maar wel Deva. Wederom, moet ik mijn ticket nog kopen aan het loket. Het vrouwtje wist van niets… Deze trein wordt uitgebaat door de Hongaren. Na vele telefoontjes, opzoekingen in een telefoonboek en overleg met de andere oude loketvrouwtjes kan ze toch een ticket opzoeken (er is nog geen PC!).

Afbeelding
Hunedoara Kasteel.
Afbeelding
Overzicht op Deva.
Afbeelding
Stadsbeeld Deva.
Afbeelding
Station van Deva.

Deva zelf heeft weinig te bieden: een oud fort (wel mooi gerenoveerd) biedt een uitzicht over de regio, en in de verte kun je de bergen van Transsylvanië ontwaren. Naast Deva, ligt een ander dorpje, Hunedoara, met een Dracula-achtig kasteel (met de bus ben je daar op 20 minuutjes voor 50 eurocent).

’s Avonds wacht ik op de trein: geen borden of aankondigingen, en niemand weet af van het staan van deze trein. Echter, op het voorziene uur, stopt een trein van de Hongaren. Bingo! Ik ren er op af, en het blijft inderdaad de Nesebar te zijn. Ik ben de enige, werkelijk enige, klant. Het voorziene restaurantvoertuig is afwezig. De trein heeft bloemengordijntjes en lijkt af te stammen van de jaren ’70… In België zou men het als ‘retro vintage’ aanduiden, voor de Hongaren is het normaal.

Afbeelding
Afbeelding

We gaan traag door de bergen van Transsylvanië en ’s nachts houden we aan de Roemeens-Bulgaarse grens lang stil voor wederom een grenscontrole. Met 1,5u vertraging kom ik toch aan in Varna, de Bulgaarse Rivièrastad. Het station geeft een gezellige indruk en de stad is, tot mijn verbazing, best wel gezellig. Je hebt een breed en lang strand aan de Zwarte Zee waar de Bulgaren, Serviërs,… op reis komen. De trein telt maar twee wagonnetjes…
(Op dit moment heb ik vernomen dat de trein niet meer zal rijden in het komend zomerseizoen 2018, wat me niet verbaasd gezien de bezetting).

Afbeelding
Station van Varna, Bulgarije.

Varna is een soort van Balkanvariant van Blankenberge: veel ambiance maar weinig bezienswaardigheden. Ik stap naar een groot Sovjetmonument ter ere van de 2e wereldoorlog. Zeer bombastisch maar niet onderhouden sinds de val het communisme denk ik. Je hebt een mooi overzicht over de stad en de zee. Ironisch genoeg wappert nu aan de voet van het monument een grote Europese vlag. Poetin moest het weten…

Afbeelding
Afbeelding
Bulgaars-Sovjet Vriendschapsmonument (https://www.atlasobscura.com/places/mon ... friendship)
Afbeelding
Bulgaarse commie-nostaligia in het Retro Museum (https://www.facebook.com/RetroMuseumBg).
Afbeelding

Afbeelding
Nachtwagon van Varna naar Sofia.
Afbeelding
Interieur.

’s Avonds neem ik de nachttrein naar Sofia. Het interieur is vernieuwd. Ik heb een Businessticket gekocht voor zo’n 20 euro. We slapen met 2 in een zeer ruime en moderne couchette. De trein zit afgeladen vol, de nachttrein heeft nog succes in Bulgarije. We rijden vlotjes de stad uit om in de vroege ochtend aan te komen in Sofia. Het stationsgebouw is nieuw (betaald door de EU), de omgeving wat schraler. Sofia zelf is niet bijzonder. Weinig historisch, en heel druk van het verkeer dat allemaal de stad wordt ingeleid. Enige hoogtepunt is het Stedelijk Historisch museum dat wel een mooi overzicht geeft over de geschiedenis van de stad. De communisten hebben na de 2e wereldoorlog de geschiedenis proberen te herschrijven door het centrum een stalinistische sfeer te doen geven…

Afbeelding
Hoofdstation.
Afbeelding
Voormalige hoofdzetel Communistische partij.
Afbeelding
Alexander Nevski-kathedraal (Sofia).

In de namiddag neem (15u) neem ik de dagtrein richting Thessaloniki, Griekenland. De trein is oud en stoffig, maar we sporen gezapig door het Bulgaars berglandschap. De trein stopt echter net voor de Griekse grens. Nadien moeten we overstappen op een bus voor zo’n 10 kilometer, om gedropt te worden aan het eerste Griekse treinsstation, Vyronia aan de Strimonrivier. We wachten op de Griekse trein die ons vervolgens naar Thessaloniki brengt. Met wat vertraging arriveren we in het bouwvallig station. De crisis heeft de spoorwegen duidelijk getroffen: niets werkt meer in het station van borden, en net voor we het station inrijden, passeren we langs een kerkhof van diverse locomotieven en wagens, die staan te verroesten aan de zijkant.

Afbeelding
Trein van Sofia naar Bulgaarse grens.
Afbeelding
Landschap tussen Sofia en de Bulgaars-Griekse grens.
Afbeelding
Grensstation van Vyronia.

Na een korte overnachting nabij het station van Thessaloniki, nemen we 's ochtends (07:04) vervolgens de sneltrein naar Athene. Daarvoor hebben we ons ticket (met zetelreservatie) wel online kunnen boeken. De trein is proper en vertrekt op tijd. Er is een bar aanwezig voor een typische Griekse ijskoffie. Met enkele stops, waaronder een rookpauze, komen we aan in het hoofdstation van Athene: Larissa. Een vrij klein stationnetje voor deze stad… Doel bereikt!

Afbeelding
Trein van Thessaloniki naar Athene.
Afbeelding
Verkoop van meloenen op straat.
Afbeelding
Aankomst te Athene-Larissa.

Route & treinen
  • Brussel-Zuid -> Paris-Nord : IzyGo - Vertrek 08:29 Aankomst 10:45
  • Paris-Lyon -> Venetië : Thello - 19:14 Paris-Gare-De-Lyon > 09:35 Venezia S. Lucia ; 14h 21' Thello 221
  • Venetië St.Lucia -> Wenen Hauptbahnhof : OBB NightJet EN 236 21:04 Venezia S. Lucia - 7:55 Vienna
  • Wenen -> Deva : Dacia Express EN 347 Vienne 19:39 – Deva 06:52
  • Deva -> Varna : G 1470/1471 NESEBAR ALBENA Train Deva 19:02 - Varna 09:02
  • Varna -> Sofia : BV 2626 Varna 22:10 – Sofia 6:30
  • Sofia -> Thessaloniki : International Fast Train 360/361 Sofia 15:00 – Thessaloniki 23:00 (* opgelet : bus tussen Bulgaarse en Griekse grens (Kulata - Vyronia))
  • Thessaloniki -> Athene : Trainose IC53 07:04 – 12:24

_

Berichtonderwerp: Re: Brussel -> Athene
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 17:35 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag en foto's.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 21:14 
Maglev

Bedankt voor je mooie verslag !
Citeer:
De aankomst in het hoofdstation van Venetië-St. Lucia is prachtig! De laatste kilometers bollen we over de zeedijk, met aan beide kanten de blauwe lagune en in de verte de oude stad waar je al de torens en basilieken kunt ontdekken. Ik denk dat er geen betere manier is om op een rustigere manier in Venetië aan te komen.
Dat ben ik alvast helemaal met je eens.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 23:37 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Heerlijk verslag! Mooie reis heb je gemaakt! 8)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 23:32 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk verslag! 8)

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:32 
Sneltrein

Hartelijk dank voor het plaatsen van dit verslag. Het verslag las lekker weg en het wist op mij zeker een gedeelte van de sfeer over te dragen die er heerste op de locaties die je tijdens deze treinreis bezocht hebt. Reisverslagen die dit soort goede impressies bevatten mogen vaker geplaatst worden, wat mij betreft.

Als ik het verslag goed begrepen heb, heb je voor de hele treinreis gebruik gemaakt van losse treintickets? Kun je ons misschien nog iets meer vertellen over het prijsverschil tussen de losse tickets voor deze reis en de kosten voor een InterRail Pass. Ik neem aan dat er een prijsverschil bestond, maar hoe duidelijk zou het verschil zijn?

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 10:35 
Intercity

Land: België
Mooi verslag, bedankt om ons mee te nemen naar de Bulgaarse rivièra, brengt mooie herinneringen naar boven!

En inderdaad, de Albena/Nessebar seizoenstreinen behoren tot groot verdriet van de vele liefhebbers nu tot het verleden. De afgelopen jaren behoorden deze treinen tot de 'cult' nachttreinen van Europa. Wij zijn in 2014 op 'zomervakantie' gegaan naar Albena, een resort dat uit de communistische tijd dateert en waar wij de enige 4 West-Europeanen waren tussen duizenden Russen, Oekraïners, Hongaren, ect...
De reservatie hebben we toen gekocht bij NMBS-Europe - Special Products - een dienst die amper bekend is bij het grote publiek:

Afbeelding

De 'Albena' reed toen naar Varna, de 'Nessebar' was nog een aparte trein naar Burgas, hier onze trein bij aankomst in Varna:

Afbeelding

Waar heb je gelogeerd in Thessaloníki, het grote hotel tegenover het station?

Groeten,
Kristof

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 13:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Mooi verslag, bedankt om ons mee te nemen naar de Bulgaarse rivièra, brengt mooie herinneringen naar boven!

En inderdaad, de Albena/Nessebar seizoenstreinen behoren tot groot verdriet van de vele liefhebbers nu tot het verleden. De afgelopen jaren behoorden deze treinen tot de 'cult' nachttreinen van Europa. Wij zijn in 2014 op 'zomervakantie' gegaan naar Albena, een resort dat uit de communistische tijd dateert en waar wij de enige 4 West-Europeanen waren tussen duizenden Russen, Oekraïners, Hongaren, ect...
De reservatie hebben we toen gekocht bij NMBS-Europe - Special Products - een dienst die amper bekend is bij het grote publiek:

Afbeelding
Ha! Ik wist niet dat Special Products een DB-afgiftepunt was. Die kunnen waarschijnlijk alles wat DB kan...

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017, 19:56 
Maglev

Land: Nederland
Top verslag, bedankt voor het plaatsen! De teloorgang van de vakantietreinen naar Bulgarije is wel duidelijk zeg... In 2013 ben ik nog in een Tsjechisch slaaprijtuig van Praha naar Burgas gereden (de Nesebar), die trein was toen een mooie verzameling slaaprijtuigen, couchettes en zitrijtuigen, plus nog een restauratierijtuig.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00