World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 14:52

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Zomertripje
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 12:20 
Maglev

(off-topic)

Het is vrijdagochtend 25/08/2017 en ik ben in de haven van Split.

In de zomermaanden komen er iedere ochtend twee nachttreinen aan in Split : enerzijds de reguliere nachttrein Zagreb-Split, anderzijds mijn seizoenstrein Budapest-Split.

Nachttreinreizigers hoeven vanaf het station slechts de straat over te steken om in de haven te komen. Daar kunnen ze verder reizen per Jadrolinija-ferry naar één van de mooie Kroatische eilanden.

Dat is ook wat ik doe en dit is het schip waarmee ik zal verder reizen.
Afbeelding

Binnenwandelen langs de "muil"...
Afbeelding

De skyline van Split wordt al snel kleiner.
Afbeelding

De buitendekken stonden helemaal vol passagiers bij vertrek maar de brandende zon joeg hen al snel naar binnen.
Afbeelding

...in de binnenzalen is het dan ook goed druk.
Afbeelding

Dit is Hvar op Hvar. En dat varen we voorbij.
Afbeelding

Want mijn boot vaart rechtstreeks naar Vela Luka op het eiland Korcula.
Afbeelding

Beeld van het stadje kort voor we aanleggen
Afbeelding

Ik heb wat opzoekingen gedaan maar heb geen verband gevonden tussen de Franse zangeres Dalida en Korcula.
We zullen het er dus maar op houden dat hier een foute fan aan het werk was...
Afbeelding

Mijn reis is nog niet ten einde, ik ga hier overstappen van de linkse boot naar het rechtse bootje.
Afbeelding

Want ik wil naar het eiland Lastovo
Afbeelding

Het is einde augustus en er is heel veel terugkerend vakantieverkeer vanaf Korcula.
Afbeelding

Richting Lastovo is het veel rustiger.
Afbeelding

Anderhalf uur varen verder komt Lastovo in zicht :
Afbeelding

We naderen de aanlegplaats in Ubli.
Afbeelding

En samen met relatief veel andere voetgangers verlaat ik het schip.
Afbeelding

Dit was de dienstregeling :
Afbeelding

Ik blijf een weekje op dit mooi en beetje afgelegen eiland.
In een volgend bericht vertel ik hoe mijn terugreis verliep.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 18:18 
Maglev

(Ergens in dit verslag zit een beeld van rails doch voor de rest is het weer off-topic.)

Ik breng een week door op het eiland Lastovo.

Met mijn huur-mountainbike kan ik het eiland verkennen tot in al zijn uithoekjes.
Afbeelding

Met de zon, zee, zaligheid - verhalen die bij dit weekje Lastovo hoorden zal ik jullie niet vervelen.
Afbeelding

De eilanden Lastovo en ook Vis waren in de Joegoslavische periode verboden militair gebied. Enkel soldaten en bewoners mochten zich hier bevinden. Een eventuele invasie van Westerse mogendheden vanuit Italië zou hier op een eerste hindernis gestoten zijn.

Op het "eiland bij het eiland" Prezba heb ik een achtergelaten zeemachtbasis kunnen verkennen, met allerhande gebouwen en een enorm uitgebreid bunkercomplex.
Afbeelding

Vanaf aanlegplaats aan zee lagen rails naar de ingang van de bunker om makkelijk materiaal te kunnen aanleveren.
Afbeelding

Op verschillende plaatsen langs de kust liggen ingangen naar de bunkers.
Afbeelding

Afbeelding

Het is een enorm complex. Enkele meters na een ingang is er al een splitsing en zie je meerdere gangen in verschillende richtingen vertrekken... Veel dieper dan ik me dierf wagen. (Veel vieze insecten daar, heb enkele rare beten opgelopen...)
Afbeelding

En uitkomend op de gangen allerhande ruimtes waarvan functie niet meer duidelijk is.
Afbeelding

Afbeelding

Internet bestond nog niet in het Joegoslavisch tijdperk. Ik ben dus blijkbaar niet de eerste amateur-archeoloog hier.
Afbeelding

Op regelmatige afstanden ook uitkijktorens (neen, erop klauteren dierf ik niet)
Afbeelding

Tito's troepen waren reeds in 1943 aangekomen op dit eiland en bouwden hier een hospitaal voor verzorging van gewonde partizanen.
Afbeelding

Het mooiste achtergelaten gebouw aan de baai : ik vermoed dat dit een soort villa voor officieren was.
Afbeelding

Zoals in het Joegoslavië-tijdperk de gewoonte was werden de legerbasissen overal te lande bemand door soldaten afkomstig uit andere republieken. Hier op Lastovo zaten dus vooral Servische soldaten, dat is te zien aan de graffiti die ze achterlieten toen ze in 1992 de basis moesten verlaten.

De Kroaten hebben deze graffiti net iets te haastig overschilderd waardoor ze toch nog zichtbaar zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Recentere graffiti daarentegen wordt ongemoeid gelaten ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Duikboten moesten ongemerkt het eiland kunnen bereiken en weer verlaten. Daarvoor werden dit soort tunnels aangelegd, op het eiland Prezba vond ik er twee.
Afbeelding

Afbeelding

Beetje James Bond sfeer...
Afbeelding

Afbeelding

Als je alleen naar het water kijkt... lijkt het wel zwembadwater.
Afbeelding

Sorry voor het off-topic gaan maar misschien toch interessant voor sommigen...

Laatst gewijzigd door Portbou op 23 nov 2017, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 00:31 
Maglev

(terug wat meer on topic)

Na een week is het moment van de terugreis aangebroken.
Afbeelding

Deze boot "bevrijdt" me van Lastovo.
Afbeelding

Ticket terug naar Split.
Afbeelding

De bootreis verloopt voorspoedig. Net zoals op de heenreis moet ik overstappen in Vela Luka op Korcula.
Vanaf daar is de boot overvol met terugkerende toeristen.

Om mijn vertrek niet te moeilijk te maken hebben de weergoden alvast voor een betrokken hemel gezorgd in Split.

Hier mijn tickets voor de terugreis naar Budapest.
Afbeelding

Aankondigingsbord van mijn trein
Afbeelding

Even langs de trein lopen...
Hier de HZ-zitwagens beperkt tot Zagreb (aankomst daar om 02u13)
Afbeelding

De WSBA-ligwagen naar Budapest, ik vermoed dat MAV die huurt in Slowakije.
Afbeelding

En dan mijn slaapwagen naar Budapest.
Of dat was althans de bedoeling.
Maar er is overduidelijk iets fout gelopen...
Afbeelding

We zijn met een twintigtal reizigers die in de slaapwagen gereserveerd hebben.

De meeste van mijn medereizigers zijn Hongaarse terugkerende vakantiegangers.
Ik ontmoet ook een jong Frans koppeltje interrailers die een groot deel van hun kleine budget hadden bijeengeschraapt om eens romantisch in een Double te reizen... Zonde.
En ik praat ook even met een Amerikaanse familie die zes plaatsen T3 gereserveerd hadden (aan de zachte prijs van 150 USD per plaats, enkel de reservering ; in een reisbureau "back home in the States").

Wat me erg stoort is dat er niemand van het stationspersoneel aanwezig is om uitleg te geven over het ontbreken van de slaapwagen.
En ook de ligwagenbegeleider verstopt zich voor ons. Hij zegt enkel "Strike Strike".

Affijn, mijn gereserveerde plaats 41 (Single) ziet er dus zo uit.
Afbeelding

In het compartiment naast mij zitten 5 Hongaren op elkaars lip. De enen hadden T3 gereserveerd (pl. 31-33-35), de andere Double (pl. 32-36).

Ik geef hen de tip dat de laatste vier compartimenten van ons rijtuig sowieso leeg zullen blijven.
Ze bekijken me met zo'n blik van "waar bemoeit die man zich mee ?"... En ze hebben nog gelijk ook ;-)

Mijn geluk bij het ongeluk is dat er blijkbaar geen reserveringen waren op de plaatsen 42-44-46. Ik blijf dus alleen.

Ik surf even naar het Drehscheibe Auslandsforum. Daar vind ik al snel een post over een staking bij het personeel van Utasellato. Dat verklaart dus de afwezigheid van de slaapwagen.

Drehscheibe is ook mijn enige bron van informatie want een Kroatische treinbegeleider krijg ik niet te zien.

De stoelen zijn niet uittrekbaar dus in een eerste poging om te gaan slapen strek ik me uit over drie zetels - loodrecht op de gang.

Het lijkt erop dat deze stoelen speciaal ontworpen zijn om net dat te vermijden want tussen de stoelen zitten harde metalen steunen.

Ik breng dan maar een "zo vriendelijk als ik nog kan opbrengen" bezoekje aan de ligwagenbegeleider. Ik vraag en krijg wat beddegoed mee. Vooral het deken dat ik over de metalen steunen kan leggen verbetert mijn situatie. Hier een foto van mijn knutselwerk :
Afbeelding

Ondanks het soldaat maken van twee kleine flesjes notenlikeur die ik nog meehad lukt slapen nauwelijks. Vooral het feit dat er geen gordijnen aan de kant van de gang hangen helpt niet : ik vind het geen veilig gevoel dat men mij zo duidelijk kan zien liggen vanuit de gang... Bovendien stroomt er veel te veel licht binnen. Het is dus een lange nacht...
Afbeelding

De grenscontrole is een stuk intensiever dan op mijn heenreis. Vanaf onze aankomst in Koprivnica tot en met ons vertrek in Gyekenyes lopen verschillende instanties door de trein die alles grondig en meermaals controleren.

Na Gyekenyes zie ik dan voor het eerst sinds het vertrek in Split een treinbegeleider.
Op mijn uitdrukkelijke vraag krijg ik dan tenminste een attestje dat het ontbreken van de slaapwagen bevestigt.
Afbeelding

Ook voor mijn terugreis kan ik dus wat geld terugvorderen, in dit geval van de MAV
Afbeelding

De treinbegeleider waarschuwt me dat er mogelijk dieven in de trein zijn en raadt me aan niet te slapen. Ik ga dus maar rechtzitten en breng de rest van de reis zittend en knikkebollend door. Leuk is anders...

Tijdig bereiken we Budapest-Keleti. Het overkomt me niet dikwijls maar ik ben heel blij dat ik de trein mag verlaten.

Ik breng een kort bezoekje aan de Starbucks naast het station. Dan realiseer ik me dat mijn eerste klas ticket me toegang verleent tot de Business Lounge in het station. Snel daarheen dus.
Afbeelding

Afbeelding

Enkele koffies en koekjes later heb ik alweer wat meer vrede met de MAV.

De reis gaat verder, dit is het plan :
Afbeelding

En het laatste ticket voor deze reis :
Afbeelding

Beeld van de schermen in mijn Railjet-rijtuig
Afbeelding

Aan boord van de Railjet rijden vier politiemensen mee, twee Hongaren en twee Oostenrijkers. Dit blijkt toch nog te maken te hebben met de vluchtelingenproblematiek. Alvast in mijn rijtuig worden vier mannen met een donker uiterlijk uit de trein verwijderd in Györ.

Aangekomen in Wien Hauptbahnhof
Afbeelding

En na een korte pauze met deze ICE verder naar Duitsland
Afbeelding

Afbeelding

Haltelijst op de schermen binnenin de trein.
Afbeelding

Zoals altijd vermindert mijn enthousiasme om te fotograferen of om gebeurtenissen vast te leggen naarmate het einde van de reis nadert. Gezien het gebrek aan echte nachtrust haal ik ook wat slaap in.

De overstap in Frankfurt verloopt prima en ik bereik Giessen op het voorziene uur.
Daar kan ik nog deze foto van de stationsklok maken... ik ben heel precies 10 dagen weg geweest.
Afbeelding

Nog enkele uren autorijden scheiden me van thuis.

Dank voor jullie aandacht.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 13:59 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Wat tof! Vooral Lastovo ziet er uit als een plek waar ik zeker eens heen moet! Wat betreft dat missend slaaprijtuig; dat is wel echt slecht afgewikkeld zeg... Als het een couchette zou zijn geweest tot daar aan toe, maar een zitrijtuig waar het onmogelijk is om te slapen slaat wel alles. Heb je de reserveringskosten wel teruggekregen?

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 16:00 
Trans-Siberië Express

Je verslag was mooi geschreven en ook de foto's waren fraai.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 19:09 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Was er geen plek meer in het couchetterijtuig?

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 22:49 
Maglev

Citeer:
Wat betreft dat missend slaaprijtuig; dat is wel echt slecht afgewikkeld zeg... Als het een couchette zou zijn geweest tot daar aan toe, maar een zitrijtuig waar het onmogelijk is om te slapen slaat wel alles. Heb je de reserveringskosten wel teruggekregen?
Ik heb het formuliertje met de post moeten opsturen en daarna vrij lang moeten wachten. Maar uiteindelijk is het geld van de reservering + het prijsverschil tussen eerste en tweede klasse teruggestort. Maar ik had toch liever gewoon mijn bedje gehad...

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 22:54 
Maglev

Citeer:
Was er geen plek meer in het couchetterijtuig?
Ik ben er doorgelopen en de meeste compartimenten zaten helemaal vol met families.
Het lijkt me ook sterk dat ik plaats zou krijgen in een WSBA-rijtuig op basis van een reservering in een MAV-rijtuig.

Maar ik heb niet expliciet naar een plaats gevraagd. Als stoorzender in het zesde bedje bij een familie gaan liggen vond ik niet noodzakelijk beter dan mijn zitcompartiment alleen...

BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 14:13 
Intercity

Land: België
Weeral een leuk verslag om te lezen en de zomerreis van 2018 zal wel eens richting Kroatië kunnen gaan.

Ook om te genieten van de DDR-slaapwagen van de MAV als hij rijdt natuurlijk. Dat is echt wel het rampscenario! Ik heb ooit eens uitgezien naar een nachtrit van Praag naar Kosice. Tot de slaapwagenconducteur me er fijntjes op wees dat mijn ticket wel op de juiste dag maar pas de maand erop geldig was :shock: Toen kwam de tweede ontnuchtering: bleek dat er in zijn wagon alsook in de andere lig/slaaprijtuigen géén enkele plaats meer vrij was. Een lange nacht in de zitwagen was de bittere troostprijs...

De sparpreis van DB heb je zo te zien gekocht in Frankfurt, was dat goedkoper dan online?

Groetjes
Kristof

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 19:52 
Maglev

Citeer:
Weeral een leuk verslag om te lezen en de zomerreis van 2018 zal wel eens richting Kroatië kunnen gaan.
Doen ! :)
Citeer:
De sparpreis van DB heb je zo te zien gekocht in Frankfurt, was dat goedkoper dan online?
Neen, toch niet. Heb ik ook online gekocht maar moest verplicht opgestuurd met de post. Ik vermoed dat de MAV-controleurs niet de nodige apparatuur hebben om de QR-codes van DB-online tickets te kunnen valideren.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 11:44 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Doen ! :)
Citeer:
Neen, toch niet. Heb ik ook online gekocht maar moest verplicht opgestuurd met de post. Ik vermoed dat de MAV-controleurs niet de nodige apparatuur hebben om de QR-codes van DB-online tickets te kunnen valideren.
De PKP ook niet blijkbaar want ik heb een identieke Sparpreis 1ste klas die ik uiteindelijk bij de treinreiswinkel heb aangeschaft voor mijn reis naar Gdansk aanstaande donderdag.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 21:51 
Maglev

Citeer:
De PKP ook niet blijkbaar want ik heb een identieke Sparpreis 1ste klas die ik uiteindelijk bij de treinreiswinkel heb aangeschaft voor mijn reis naar Gdansk aanstaande donderdag.
Voor reizen vertrekkend vanuit Duitsland richting Polen/Hongarije zou ik anders verwacht hebben dat online tickets zelf afprinten wel mogelijk is.

Je stapt immers in Duitsland op... en de Duitse controleur kan de QR-code dus checken. Het feit dat de Duitse controleur het ticket heeft geknipt is dan voor de Poolse/Hongaarse controleur die volgt het bewijs dat het ticket geldig is.

Vreemd...

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 22:25 
Trans-Siberië Express

Kleine kans, maar het kan door omstandigheden natuurlijk zijn dat je ook op een langere reis geen conducteur tegenkomt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00