World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 20:56

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 15:24 
Intercity

Land: België
Hierna volgt het verslag van een rondreis in mei 2012 naar Belgrado maar zoals gewoonlijk met een aantal omwegen :D . Enkele treinen rijden ondertussen niet meer of in een andere samenstelling. Andere verbindingen blijven daarentegen al jaren onveranderd alsof de low-cost airlines nog moeten worden uitgevonden.

Maandag 21/05/2012
Lier > Brussel-Noord > Basel > Zürich

Na een lunch met vrouwlief op een terrasje in de lentezon begint de reis in het station van Lier met de IC-trein komende uit Turnhout richting Brussel-Zuid. Deze trein is een oude bekende want van september 2008 tot mei 2009 heb ik vaak deze verbinding genomen om als seingever in het rangeerstation van Schaarbeek te gaan werken. Een lange sleep M6-rijtuigen brengt me tot Brussel-Noord waar er tijd is om in de Carrefour-Express de reisvoorraad aan drank & eten bij te vullen. Alhoewel de volgende trein een EuroCity is ontbreekt er een bar/restorijtuig of minibardienst. Er was toen al vaker sprake dat de laatste EC-treinen tussen België en Zwitserland zouden worden afgeschaft en de service werd stelselmatig afgebouwd, de reistijd werd alsmaar langer want in België werd de trein in de gewone IC-dienst ingepland. Eurocity 'IRIS' was ondertussen al beperkt tot Basel; het koersbordje was nog niet aangepast:

Afbeelding

Via Namur-Arlon-Luxembourg-Thionville-Strasbourg rijden we naar Zwitserland in een compartiment in een I6-Eurofima rijtuig.

Afbeelding

Sfeerbeeld terwijl we door de tunnel van 'Arzviller' rijden (https://fr.wikipedia.org/wiki/Canal_de_la_Marne_au_Rhin)

Afbeelding

In Basel-SNCF moet er overgestapt worden naar het Zwitserse Basel-SBB. De TER200-diensten in de Alsace-regio worden door met deze Corail-rijtuigen gereden. Een korte tijd kwamen deze rijtuigen ook in België.

Afbeelding

In Zürich-Hbf heb ik tijd om een lichte avondmaaltijd te nemen en wat rond te kuieren. De eerste keer trouwens dat ik de 'Railjet' kon bewonderen. Zoals te zien is het weer helemaal omgeslagen en dat zal ook de komende dagen zo blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 21h40 vertrekt mijn eerste nachttrein van deze reis: EuroNight 'Wiener Walzer' naar Wien-Westbahnhof. Ik informeer bij de begeleiders van de slaapwagons of er nog plaats is en bij het Oostenrijkse slaaprijtuig naar Wenen kan ik een toeslag kopen voor een plaats in een T4. Die deel ik met een andere reiziger die in Linz afstapt.

Afbeelding

Als welkomstgeschenk krijgen we een flesje schuimwijn maar dat houden we voor later, we komen snel tot de afspraak om vroeg te gaan slapen, mijn medereiziger moet er trouwens al om 6h00 's morgens uit.

Afbeelding

Dinsdag 22 mei 2012
Wien > Budapest > ...

's Morgens wordt het ontbijt geserveerd, de avond tevoren werd de keuze zoals gewoonlijk gemaakt op de bonnetjes, een prima service van de ÖBB!

Afbeelding

Het dubbeldekslaaprijtuig na aankomst in Wien-Westbhf. Gelukkig is het gestopt met regenen maar het grijze wolkendek blijft me de rest van de reis achtervolgen...

Afbeelding

De rest van de trein, met vooraan de couchetterijtuigen:
Afbeelding

Helemaal achteraan hangen trouwens 3 MAV-koersrijtuigen (slaap/zit/ligrijtuig) Zürich-Budapest. Maar de vriendelijke Hongaarse begeleider moest me in Zürich teleurstellen, er was geen plaats meer in de slaapwagon...

Afbeelding

De drie rijtuigen worden aan reeds klaarstaande rijtuigen naar Budapest gerangeerd door de treinlocomotief, geleverd door de MAV:

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor een 2de ontbijt in het Hongaarse restorijtuig :D

Afbeelding

Afbeelding

Een klassieker:

Afbeelding

Uitrusten in het MAV eerste klasse rijtuig in een 'tijdloos' design....

Afbeelding

wordt vervolgd

Laatst gewijzigd door avonds81 op 17 nov 2017, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 15:54 
Site Admin

Land: Nederland
Zo kort geleden, en nu is bijna alles al nostalgie :cry:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 15:57 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Precies wat Aram zegt! Dit zijn mooie verhalen en foto's zo, ik kijkt uit naar het vervolg.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 17:31 
Intercity

Onder de kap van het Keleti-station staat een IC-trein naar Miskolc gereed mét een WR-rijtuig, mhmmm...

Afbeelding

Afbeelding

Maar die trein gaat helaas de verkeerde richting uit... Met de metro ga ik naar het Déli-station waar de volgende etappe van deze reis begint.

Ik neem er een IC richting Pécs en kijk nu, waar neem ik plaats :D

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad, het is al enkele uren geleden sinds mijn rijkelijk ontbijt en rond 13h krijg ik zin in:

Afbeelding

Tegen 14h stap ik af in Dombovar waar ik overstap op een regionale trein richting Gyékényes aan de Hongaro/Kroatische grens.

Afbeelding

Ondanks de regen even een kijkje nemen in de stationsbuurt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik reis met FIP-vrijbiljetten, dus gelukkig moet ik niet aanschuiven aan het loket:

Afbeelding

Retrosfeertje in Dombovar:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende trein bestaat uit ongemoderniseerde rijtuigen:

Afbeelding

Bij het buitenrijden van het station krijgen we een inkijk in het plaatselijke locdepot:

Afbeelding

Afbeelding

Impressies van onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na bijna 2h rijden komt de trein aan in Gyékényes waar deze diesellok gereed staat, mijn vorige trein staat links in beeld.

Afbeelding

Ik heb zin in een glas gerstenat en ga naar de kiosk:

Afbeelding

Die blijkt al enige tijd definitief gesloten te zijn, dus zoek ik mijn geluk hier:

Afbeelding

Reclame voor het aanbod:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook deze zaak heeft de glorietijd achter zich...
Ik zoek mijn heil dan maar in een bar tegenover het station, het smaakte zo goed dat ik achteraf merk dat ik geen foto heb genomen, google maps helpt:

Afbeelding

Van de plaatselijke c&a heb ik dan wel weer een foto gemaakt :lol: :

Afbeelding

En dit mag natuurlijk ook niet ontbreken:

Afbeelding

wordt vervolgd

Laatst gewijzigd door avonds81 op 17 nov 2017, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 19:02 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag! :D

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 19:54 
Maglev

Bedankt om ons mee te nemen... en mijn complimenten voor je eetlust :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 21:02 
Intercity

Citeer:
Bedankt om ons mee te nemen... en mijn complimenten voor je eetlust :mrgreen:
De rest van de reis was het op culinair gebied minder 'gevuld' hoor :lol:
Al bij al, ik voelde me zeker niet zo:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 09:03 
Trans-Siberië Express

Leuk! Grappig om op dat utasellátó de Duitse vertaling te zien. Precies zo'n gevalletje:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 12:47 
Intercity

Het wordt tijd om terug naar het station van Gyékényes te gaan want de volgende trein komt eraan.
IC ' Kvarner' van Budapest-Keleti naar Zagreb vertrekt om 18h18 richting Kroatië.

De Kroatische loc staat op de achtergrond al te wachten om de trein over te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

IC 'Kvarner' gereed voor vertrek naar Koprivnica, de grenspolitie en douane zijn ook opgestapt en komen langs tijdens het traject over de grens. Alles verloopt heel soepel. Dit zou later met de vluchtelingencrisis wel wat anders worden (vooral in omgekeerde richting!).

Afbeelding

Afbeelding

We nemen afscheid van:

Afbeelding

Na 20 minuten komen we aan in het knooppunt Koprivnica. De IC rijdt rechtstreeks door naar Zagreb, ook mijn eindbestemming, maar ik stap hier over om via een omweg naar de hoofdstad te sporen.

Afbeelding

Rondom Koprivnica liggen enkele diesellijnen en deze motorwagen brengt me tot Varazdin:

Afbeelding

Afbeelding

Kruising onderweg met een échte trein :-)

Afbeelding

Afbeelding

Strenge stationschef!

Afbeelding

Het begint al te schemeren als ik in Varazdin mijn aansluiting naar Zagreb kan nemen.
Ik neem plaats in het tweede rijtuig zodat ik via het open raampje kan genieten van het GM-dieselgeluid!

Afbeelding

Afbeelding

Om iets na 22h rijden we Zagreb binnen. De nachttrein naar Split staat al gereed:

Afbeelding

Op het postkantoor wordt druk doorgewerkt, alleen staan deze postwagens er al enige tijd werkloos bij terwijl de post in een vrachtwagen wordt ingeladen...

Afbeelding

De nachttrein naar Split zal voor een andere keer zijn want ik neem een trein die later dat jaar wordt afgeschaft: B315 van Villach-Hbf naar Belgrado (Beograd) vertrekt om 23h55. Ik meld me bij de slaapwagenbegeleider van het Servische slaaprijtuig (uitgebaat door KSR - de Joegoslavische Wagons-lits) om te horen of ik nog een slaapplaats kan bemachtigen. Dat blijkt absoluut geen probleem te zijn want op enkele medepassagiers na rijdt het rijtuig zo goed als leeg door de nacht. Ik mag een compartiment uitkiezen en de betaling wordt op zijn 'Servisch' geregeld. De man blijkt een grote dorst te hebben en toevallig verkoopt hij pils in 0.5l flesjes. Ik trakteer hem enkele biertjes en nog wat drinkgeld en voila, de toeslag voor mijn Single-afdeling is betaald...

Afbeelding

Het slaaprijtuig (gebouwd door Gosa in ex. Joegoslavië) bij daglicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag 23 mei 2012
Zagreb > Beograd > ...

Om 3h vindt er nog een grenscontrole plaats, daar moeten we buiten de Schengenzone toch terug aan wennen!

Om iets na zes komen we al aan in Belgrado en in één van de stalletjes aan de zijkant van het station koop ik een broodje als ontbijt. Dan nog even rondkijken op het station en een reservatie voor de volgende nachttrein kopen aan het loket, het Wasteels-kantoor is nog niet open. Ondertussen staan de perronsporen vol met (nacht)treinen. Een unieke sfeer die de daaropvolgende jaren verdwijnt... In Belgrado had ik altijd het gevoel dat ik in één of ander 'Orient-Express' verhaal figureerde!

Op het eerste spoor staat Eurocity 'Avala' Beograd - Praha gereed. Een prachtige trein met een mix aan Russische, Servische en Tsjechische rijtuigen! Anno 2017 is deze trein nog maar een schim van zichzelf en rijdt hij tussen Wenen en Belgrado met een Hongaarse rijtuigenstam en zonder het Russische koersrijtuig... zonde!

Afbeelding

Afbeelding

Een échte Eurocity, dus met een:

Afbeelding

En in 2012 reed dit ook nog:

Afbeelding

Ik wil nog langer genieten van die unieke spoorwegsfeer in Belgrado en neem een latere trein in dezelfde richting.
Mijn Servische collega weet waar dat is:

Afbeelding

Inderdaad, naar Novi-Sad :-)

Afbeelding

Ik neem een Servische IC met directe slaaprijtuigen uit Bar. IC is veel gezegd want ik denk niet dat we boven de 40 km/h geraken. De wisselstraten van Belgrado worden aan een slakkengang overwonnen, daarna gaat het tergend traag richting het noorden. Ondertussen wordt deze lijn onder handen genomen met Russische hulp - geen minuut te laat...

En deze foto doet een alarmbel afgaan bij de plaatselijke Security en die begint vanalles naar me te roepen en komt dreigend op me af. Dat was ook al een tijdje geleden dat ik dat meemaakte op een station... Na een hele discussie waar ik natuurlijk niks van verstond mocht ik verder gaan maar ik mocht absoluut géén foto's meer nemen op het station... Jaja...

Afbeelding

Voor liefhebbers van Oostblok-architectuur + sfeer (zoals ik) is het station van Novi-Sad het walhalla, wel nog uitkijken voor de Security bij het fotograferen maar ik heb ze niet meer gezien...

Afbeelding

Tijd voor een koffie:

Afbeelding

De gruwel van elke hippe 21e eeuwse spoorwegmanager: een loket waar mensen een vraag kunnen stellen of een ticket kopen!

Afbeelding

Ook nog andere diensten in het station:

Afbeelding

Afbeelding

Goed, genoeg ostalgie opgesnoven, de volgende trein komt van deze fabrikant:

Afbeelding

wordt vervolgd...

BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 15:27 
Intercity

Citeer:
Leuk! Grappig om op dat utasellátó de Duitse vertaling te zien. Precies zo'n gevalletje:
Afbeelding
Prachtig!!

BerichtGeplaatst: 18 nov 2017, 22:34 
Intercity

Laatste deel van de terugblik op een rondreis die ik in mei 2012 maakte.

We vertrekken uit Novi-Sad met een van oorsprong 'Sovjet' motorstel, gebouwd door de fabriek in Riga (RVR) die vrijwel alle elektrischka's in de de ex. USSR leverder en ook exporteerde naar o.a. Joegoslavië en Bulgarije.
De security is uit het zicht dus vlug nog een 'illegale' foto gemaakt:

Afbeelding

Onderweg wordt er gewerkt aan de erbarmelijke toestand van de sporen waardoor we vaak stil staan en wachten vooraleer het spoor wordt vrijgemaakt of om een kruisende trein te laten passeren...

Afbeelding

Een internationale hoofdlijn met handbediende overwegen en oldtimers in de wachtrij!

Afbeelding

Afbeelding

Het eentonige landschap wordt hier en daar onderbroken door (meestal) vervallen industrie

Afbeelding

Politiek incorrect snoepgoed :roll:

Afbeelding

Het grensstation Subotica is bereikt. Hier vertrekken enkele diesellijntjes die op dat moment nog met een echte 'sinobus' worden bediend. Ik heb nog tijd over en verken kort het stadje. Het heeft een aangename voetgangerszone en dito terrasjes. Het weer is ook een beetje opgeklaard en er hangt een leuke sfeer in het stadje, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Na terugkeer uit de stad is er een gezellige drukte in het station want er staan 2 sinobusjes klaar, één richting Sombor en ééntje naar Horgos aan de Hongaarse grens. De eerstvolgende trein over de grens naar Kelebia in Hongarije zal pas 's nachts rijden, er zijn slechts 2 treinen die hier de grens oversteken op dat moment (EC Avala en de nachttrein Beograd - Budapest)!

Afbeelding

De stationschef geeft de trein naar Sombor toelating om te vertrekken, even later kunnen wij ook starten.

Afbeelding

Afbeelding

Naarmate het vertrekuur nadert vult het treintje snel met reizigers voor de tussenliggende stations. Ik verzeker me van een VIP-plaats naast de machinist en conducteur. Langzaam hobbelen we richting de grens, op sommige plaatsen is het spoor niet meer zichtbaar tussen het groen! Ondanks het geringe verkeer van enkele treinen per dag zijn er onderweg nog bemande kruisingsstations...

Afbeelding

Het einde van de wereld, euh, Hodos is bereikt! Vooraleer we mogen uitstappen gaat de douane en grenspolitie eerst nog door de trein, mijn ID-kaart mag ik achteraf in het station terug afhalen. De Hongaarse railbus geeft aansluiting en wacht op een handvol reizigers... Ondertussen is deze lijn uit het spoorboekje verdwenen en werd de grensovergang afgesloten voor alle treinverkeer. Gevolg van de vluchtelingencrisis...

Afbeelding

Afbeelding

Aan de Hongaarse zijde, in Roszke herhaalt het hele politie & douanecircus zich. Daarna zetten we koers naar Szeged waar er aansluiting is op een trein richting Budapest.

Halverwege, in Cegléd stap ik over op een andere IC naar Budapest-Nyugati.

Afbeelding

Reden: :wink:

Afbeelding

De trein bestaat uit een mix van gemoderniseerde rijtuigen, restorijtuig en ex. DB stuurstand:

Afbeelding

Afbeelding

En de laatste etappe van de reis komt eraan en die vertrekt vanuit Keleti:

Afbeelding

Aangezien het reisbudget flink geslonken is door al het lekkers in de treinrestauratie :oops: opteer ik voor een plaats in een 6-persoon ligcoupé.

Afbeelding

Afbeelding

Tot Wenen deel ik de coupé met nog een andere reiziger, dan stappen er tegen middernacht 4 Amerikanen op, echter met bagage voor 16... Het wordt me wat te benauwd en vanaf 5h vind je me terug op het gangpad. Om iets na zessen rijden we München-Hbf binnen. Vandaar rij ik verder met enkele ICE's naar Brussel. Ik haal een deel van mijn slaap in en de fotocamera blijft in de rugzak. Verder valt er over de terugreis door Duitsland niets nieuws te vertellen...

EN 'Kalman Imre' + 'Lisinski' in München:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reis werd gemaakt met FIP-vrijbiljetten, daarnaast heb ik nog een toeslag voor 2 nachttreinen gekocht:

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 18 nov 2017, 22:53 
Site Admin

Zoals ik al eerder zei: So close, and yet so far away!

Al zijn bepaalde in Servië ook weer geen spat veranderd :mrgreen:

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 15:53 
Trans-Siberië Express

Super! Geloof wel dat de Sinobussen inmiddels gesloopt zijn in Servië.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 18:18 
Site Admin

Gesloopt zijn ze nog niet, al is er niet veel meer van over :roll:

Maar rijden doen ze volgens mij niet meer :( al ben ik er, op één dag na twee jaar geleden, nog wel mee op en neer geweest van Kikinda naar Zrenjanin :mrgreen:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00