World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 18 dec 2017, 17:28

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 16:30 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Met de nieuwe Europese dienstregeling vanaf begin december verdwijnen wederom enkele nachttreinen van het toneel. De nachttrein Paris <-> Nice heb ik vorige zomer reeds afgevinkt van mijn to-do lijstje, nu was het de beurt aan EuroNight "Metropol" die in zijn huidige vorm ophoud te bestaan. Ook de rechtstreekse rijtuigen van Cheb naar Kosice verdwijnen maar door tijdgebrek viel de keuze dus op die "Metropol". Een kort programma van een drietal dagen werd uitgedokterd, omdat ik nog niet zeker was over de invulling van die dagen koos ik deze keer voor een Interrailkaart.

We starten op woensdag 22 november 2017 's middags.
De eerste etappe bestaat zoals zo vaak uit het traject vanuit Lier over Antwerpen en Brussel naar het buitenland. Eventjes in retrostijl want de IC-trein van Turnhout naar Antwerpen bestaat uit deze 2 klassiekers:

Afbeelding

Reizigers die voor de eerste keer Brussel vanuit het noorden binnen rijden zien deze sky-line:

De Roemeens-orthodoxe kerk in Brussel:

Afbeelding

Minder orthodoxe toestanden aan 'spoor 13' in Brussel-Noord :shock: Wel een originele naam... Ook vieze blikken van een medepassagier van 'wat is die viespeuk daar aan het fotograferen'...

Afbeelding

In Brussel-Noord heb ik nog eventjes tijd om de Carrefour-Express op te zoeken voor de nodige drank en spijzen.
Eventjes rondkuieren tussen de stromen pendelaars die terug naar huis keren en het Belgisch leger doet er ons aan herinneren dat het nog altijd dreigingsniveau 3 is... we geraken er aan gewend zeker?

Afbeelding

De spits verloopt niet al te vlot. Later op deze minireis ga ik zowaar nog wensen dat dit soort borden ook in Duitsland wordt gebruikt:

Afbeelding

In Brussel-Noord neem ik ICE215 naar Frankfurt/M Hbf. Deze keer is het stel 4604 en die is, jawel, passend gedoopt:

Afbeelding

Afbeelding

Het begint al te schemeren als we over de Leuvense vaart zoeven:

Afbeelding

Business-seats in de ICE :D

Afbeelding

Dwars door Duitsland via Frankfurt/M Hbf naar München-Hbf:

Afbeelding

Afbeelding

Vorige zomer was ik blij dat deze publieke telefoons er nog waren:
mijn smartphone was namelijk uitgevallen en ik herinnerde me de pincode niet meer :shock: Na drie mislukte pogingen was het dus over and out! Mijn jongste zoon van 9 jaar had in het begin echt niet door hoe dit werkte, tja, andere tijden hé.

Afbeelding

München-Hbf: aankomst EuroCity uit Zwitserland:

Afbeelding

Naam van de ICE van Frankfurt naar München:

Afbeelding

Een andere klassieker onder de nachttreinen: EuroNight 'Kalman Imre' - in München ook gecombineerd met Nightjet naar Venezia en Euronight 'Lisinski' naar Zagreb/Rijeka!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ha, daar keek ik naar uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 18:24 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Tof!!

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 23:35 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Goed bezig, al bedankt voor je verslag tot hier toe.
Beetje speciaal kleurschema aan de binnenkant van het "Halokocsi"-rijtuig. Maar ik wil alweer meereizen...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 10:41 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Citeer:
Goed bezig, al bedankt voor je verslag tot hier toe.
Beetje speciaal kleurschema aan de binnenkant van het "Halokocsi"-rijtuig. Maar ik wil alweer meereizen...
Ik heb al vaker meegereisd in de ligrijtuigen van de Kalman Imre; dit was de eerste keer in het slaaprijtuig. Het compartiment is heel ruim, zeker een pluspunt tov. de slaaprijtuigen van de Nightjet. Ik vind de kleuren wel iets 'space age' hebben :-)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: [EU] Hotel Metropol - deel 2
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 18:59 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
We zijn onderweg naar Wien-Hbf in het MAV-slaaprijtuig in EuroNight 'Kalman Imre'. Ik heb een Single geboekt en dit lag klaar in de coupé:

Afbeelding

Afbeelding

Een chocolaatje maar zal ik wel in Budapest geraken?

Afbeelding

Onderweg wordt er veel gerangeerd met deze trein maar ik val snel in slaap en merk niets van het rangeerwerk in Salzburg (toevoeging treindeel uit Zürich, ontkoppelen Nightjet naar Venezia) en Linz (ontkoppelen slaaprijtuig van Zürich naar Praha).

Iets voor 6'en sta ik op en niet veel later staat de begeleider aan mijn deur met het ontbijt. Op dit vroege uur heb ik niet zo'n zin in een industriële boterham met ham/kaas of het typische "seven days laxeermiddel". Nu weet ik ook waarom de 'provodnik' 's avonds zo raar keek bij mijn vraag om melk bij de thee, het assortiment bestond namelijk alleen uit fruitthee...

Afbeelding

Stipte aankomst in Wien-Hbf met nog maar een handvol pendelaars en slaapdronken toeristen redelijk uitgestorven op dit uur.

Afbeelding

Afbeelding

Deze Oostenrijkse Taurus begint aan de laatste etappe tot Budapest:

Afbeelding

Zoals alle grote 'moderne' stations is ook Wien-Hbf omgetoverd in een soort "shoppingcenter met perrons", gelukkig is er naast het aanbod aan kleding en parfumwinkels ook gedacht aan de modale reiziger die vooral iets te eten & drinken voor onderweg nodig heeft en niet noodzakelijk toe is aan een nieuw parfum:

Afbeelding

jingle-bells, jingle-bells

Afbeelding

Ik heb een hele dag te vullen vooraleer ik hier om 22:55 Euronight 'Metropol' naar Berlin-Hbf wil nemen. Vooraf heb ik enkele opties uitgedokterd:
- met EC 104 'Sobieski' naar Breclav > dan verder naar Budapest en terug naar Wien-Hbf;
- met EC 345 'Avala' tot Budapest > Via Eszterghom en Györ terug;
- Met EC 151 'Emona' naar Graz > via Szombathely en Sopron terug.

Alle drie de verbindingen hebben één ding gemeen: er zou een restauratierijtuig moeten meerijden :D
Een vers ontbijt bij WARS (Polen) , Utasellato (Hongarije) of Pendolino Bar (Slovenië) kan er wel in!

Uiteindelijk kies ik voor EC 151 'Emona'.

Afbeelding

Het Poolse restorijtuig ontbreekt vandaag in EC 104 dus die valt al zeker af, het ontbijt bij Utasellato heb ik al enkele keren achter de kiezen gestoken dus niets nieuws daar.
Maar hoe zou de service bij "Pendolino Bar" zijn?

Laten we eens kijken in rijtuig 410:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De barzijde:

Afbeelding

De restauratiezijde:

Afbeelding

Starten met een zwarte thee, dus deze keer heb ik wel melk bijgevraagd :)

Afbeelding

Geen ontbijt in een WR-rijtuig zonder eitjes, vers ter plaatse klaargemaakt

Afbeelding

Ondertussen klimt de trein door de bergen want we rijden op de Semmeringspoorlijn.
Het is trouwens niet de eerste keer dit jaar dat ik in een trein ontbijt op deze spoorlijn (zie: http://forum.worldonrails.nl/viewtopic.php?f=25&t=10531 )

Afbeelding

Afbeelding

Voldaan stap ik na 2 uurtjes al af in Bruck an der Mur, ons Emona rijdt verder richting Graz, Maribor en eindbestemming Lubljana. Ik stap over op een Railjet naar Lienz, die ik neem tot Villach-Hbf. Ik vind de Railjet een mooie trein (naar de huidige normen) maar het eerste rijtuig ontvlucht ik al na 5 minuten, er moet dringend iets gesmeerd worden want het piept en kraakt vervelend luid als er een bocht genomen wordt. Het tweede rijtuig brengt gelukkig meer rust en ook hier is het uitzicht de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

1 minuut vertraging, pffff, als het dat maar is denkt de Belg die al wat meer gewoon is :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Oostenrijkse spamfabriek?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de middag zak ik af naar het bistrorijtuig, eerst even verfrissen:

Afbeelding

Ondertussen kan ik genieten van de conversatie tussen de vrouw achter de toog en de jobstudent (?) die de bediening in Premium klasse doet.
Passeren de revue: de hatelijke teamchef, de onmogelijke dienstroosters, het lage loon en de onaardige klanten die geen fooi geven. Niks nieuws dus :D

Ik bestel ook nog een goulashsoep en die smaakt best lekker, hier geen vers klaargemaakte eten natuurlijk...

wordt vervolgd...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 09:26 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Leuk verslag weer!

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 09:56 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1142
Reisverslag leest prettig en de foto's zijn ook fraai.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 22:08 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Citeer:
Een chocolaatje maar zal ik wel in Budapest geraken?
Geen Budapest dus maar vind het wel sjiek zo'n aan de bestemming aangepast chocolaatje.
Citeer:
Iets voor 6'en sta ik op en niet veel later staat de begeleider aan mijn deur met het ontbijt. Op dit vroege uur heb ik niet zo'n zin in een industriële boterham met ham/kaas of het typische "seven days laxeermiddel".
Wanneer zou dat contract tussen seven days en de verschillende nachttreinuitbaters nu eindelijk aflopen... ??
Citeer:
Nu weet ik ook waarom de 'provodnik' 's avonds zo raar keek bij mijn vraag om melk bij de thee, het assortiment bestond namelijk alleen uit fruitthee...
Ik hoop dat je hem streng terecht gewezen hebt ivm. de staking eind augustus ? :twisted: :wink:


Mooie restauratiewagen bij Emona !

Citeer:
Oostenrijkse spamfabriek?
:lol:

Citeer:
Na de middag zak ik af naar het bistrorijtuig, eerst even verfrissen:
Afbeelding
Een nieuwe Karli is geboren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 08:57 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Citeer:
Wanneer zou dat contract tussen seven days en de verschillende nachttreinuitbaters nu eindelijk aflopen... ??
Wanneer de nachttreinen niet meer rijden. :( Vanuit logistiek perspectief is het namelijk een prima oplossing; je kunt er een atoombom op gooien en ze blijven nog goed. De ZSSK had jaren terug (en misschien nog steeds wel) in hun restauratierijtuig ook nog een ontbijt wat geadverteerd werd als een Frans ontbijt, als je dat bestelde kreeg je letterlijk een bord met twee verpakte 7-days croissants en een pakje sinaasappelsap. :lol:

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 13:47 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Citeer:
Citeer:
Een chocolaatje maar zal ik wel in Budapest geraken?
Geen Budapest dus maar vind het wel sjiek zo'n aan de bestemming aangepast chocolaatje.
Citeer:
Iets voor 6'en sta ik op en niet veel later staat de begeleider aan mijn deur met het ontbijt. Op dit vroege uur heb ik niet zo'n zin in een industriële boterham met ham/kaas of het typische "seven days laxeermiddel".
Wanneer zou dat contract tussen seven days en de verschillende nachttreinuitbaters nu eindelijk aflopen... ??
Citeer:
Nu weet ik ook waarom de 'provodnik' 's avonds zo raar keek bij mijn vraag om melk bij de thee, het assortiment bestond namelijk alleen uit fruitthee...
Ik hoop dat je hem streng terecht gewezen hebt ivm. de staking eind augustus ? :twisted: :wink:


Mooie restauratiewagen bij Emona !

Citeer:
Oostenrijkse spamfabriek?
:lol:

Citeer:
Na de middag zak ik af naar het bistrorijtuig, eerst even verfrissen:
Afbeelding
Een nieuwe Karli is geboren.
Dat is me veel te veel eer aandoen hoor!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 14:35 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Ik was dus eerst van plan om met EC Emona tot Graz te rijden en dan via Hongarije terug naar Wenen te sporen om 's avonds de volgende nachttrein te nemen. Maar dankzij de European Rail Timetable en de bijhorende netkaart (die nu echt tot op de draad versleten is - de Sint heeft al een nieuwe besteld voor me :D ) plan ik een andere route:

In Villach heb ik aansluiting op D211 die de verbinding Villach <> Vinkovci aan de Serviche grens verzekerd:

Afbeelding

En die trein bestaat gedeeltelijk uit klassieke rijtuigen waar het heerlijk uit het raampje hangen is! Het interieur is ook opgefrist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe treinstellen gebouwd door CAF voor een Italiaanse operator:

Afbeelding

Afbeelding

Niet voor niets aangeduid als mooie spoorlijn op de Thomas Cook railmap:

Afbeelding

Grensstation Jesenice (Slovenië)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting wordt verzekerd met de dieseltrein komende van Nova Gorica:

Afbeelding

Wachten op voorrang voor deze goederentrein vlak voor Lubljana:

Afbeelding

Men was op de hoogte van mijn komst :-) Vlakbij het station van Lubljana staat de brouwerij van het lokale pilsbier 'Union'.

Afbeelding

Na aankomst in Lubljana haal ik eerst nog een reservering voor de volgende rit, die wordt immers gereden met een Pendolino kantelbaktreinstel. Een reservering is verplicht en kost 3,5€. Aan een kraampje geniet ik van een 'Union' en van de gezellige drukte in het station.

Afbeelding

Déjà-vu, het WR-rijtuig van EC Emona:

Afbeelding

Wagenschouwer met de hamer die de remblokken en aspotten controleert:

Afbeelding

Afbeelding

Pendolino voor de volgende etappe tot Maribor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De catering in deze Pendolino en het WR-rijtuig van EC Emona wordt verzorgd door 'Pendolino Bar'. In de Pendolino is er een kleine 'bar' met enkele staanplaatsen maar er is ook een minibardienst. De thuisbasis is station Maribor waar op spoor 1 ook een café van de gelijknamige firma is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is al donker als ik in Maribor aankom, de Pendolino keert hier terug naar Lubljana. Ik maak een wandelingetje door de stationsbuurt en spring even binnen in het naastgelegen postkantoor om nog enkele postzegels als souvenir te kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt tijd om terug naar Wenen te reizen, de volgende etappe gaat immers van Wenen naar Berlijn met EN Metropol. Het is half zeven 's avonds en ik begin honger te krijgen... Toevallig rijdt er toch wel een restaurantrijtuig mee in de volgende trein!?
Jep, ik keer terug in EC Emona en zoek een plaatsje bij 'Pendolino Bar' :-)

Afbeelding

Eerst even de keel smeren met een ander Sloveens pilsbier dat wordt uitgeschonken in kleine 20cl glaasjes

Afbeelding

De Menu is beperkt, er is keuze uit een soep, hoofdgerecht en dessert. Goulashsoep heb ik bij 'Henry' al gegeten dus kies ik voor het hoofdgerecht (schnitzel + frit of rijst) en dessert (pannenkoekjes met chocolade). Na het opnemen van de bestelling verdwijnt de ober voor een half uur in de keuken om de verschillende bestellingen klaar te maken. Dat is toch wat anders dan die microgolf en stoomoven bij DB!

Op de foto ziet het er zo niet uit maar dit was écht lekker!

Afbeelding

De pannenkoekjes zijn overheerlijk, daarna nog een heerlijke kop koffie!
Naar mijn mening is dit het beste WR-rijtuig in Europa!

Stipt op tijd komen we om 22:02 aan in Wien-Hbf. Nog een klein uurtje tot het vertrek van de nachttrein naar Berlijn. De reservering voor de nachttrein geeft toegang tot:

Afbeelding

Nog eventjes opfrissen en deze lange (en gevulde) dag komt tot een einde...

Afbeelding

Het doel van deze minireis staat gereed aan het perron te wachten:

Afbeelding

wordt vervolgd


Laatst gewijzigd door avonds81 op 03 dec 2017, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 15:55 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Leuk deel weer!

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 21:56 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Achteraan de trein hangen de rijtuigen van EN 'Chopin' naar Warszawa/Krakow en Kosice:

PKP Slaaprijtuig naar Krakow:

Afbeelding

Afbeelding

Met goedlachse WARS-begeleider!

Afbeelding

Slaaprijtuig van WSK voor de verbinding Wien <> Kosice:

Afbeelding

Afbeelding

PKP-slaaprijtuig en ligrijtuig naar Warszawa:

Afbeelding

Afbeelding

Dan volgt het treingedeelte dat binnenkort wordt beperkt tot Praha Hl.st:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ligrijtuig wordt geleverd door WSK:

Afbeelding

Slaaprijtuig door de CD:

Afbeelding

Sleeplocomotief wordt geleverd door de CD. Achter de loc hangt nog het 2de klas zitrijtuig van MAV-START:

Afbeelding

De loc maakt reclame voor de 80ste verjaardag van de 'Slovaakse Pijl' = verbinding Praag - Bratislava :

Afbeelding

Ik heb een Single-afdeling gereserveerd in het slaaprijtuig naar Berlijn:

Afbeelding

Afbeelding

Badslippers, tandenborstel+tandpasta en oordopjes liggen klaar, ook een flesje water en een handdoek aan de lavabo zijn aanwezig:

Afbeelding

Afbeelding

Deze keer heb ik meer geluk met mijn afdeling (plaats 31) want de lavabo zit hier niet tegen het raam aangekleefd maar bevindt zich aan de gangkant. Het voelt wat ruimer aan.

Afbeelding

Na een heerlijke nacht word ik na het verlaten van Dresden wakker. Eerst de coupé in dagpositie ombouwen:

Afbeelding

Het ontbijt wordt opgediend:

Afbeelding

Ik ben niet echt een liefhebber van het brood maar de 7years croissant is er deze keer niet bij :-)

Afbeelding

Stipt op tijd worden we in de buik van Berlin-Hbf ontvangen, vanaf Dresden werd de trein door een 101 van DB gesleept:

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf december is het nachttreingebeuren in Berlijn geslonken tot de onregelmatig rijdende EN Paris <> Moskva, de Talgo Berlin <> Moskva en de Nightjet Berlin <> Zürich... Triestig.

Voor de derde dag had ik ook enkele opties op voorhand uitgewerkt. Het ontbijt in de slaapwagen schonk helaas niet veel voldoening. In Berlin-Hbf zijn genoeg (broodjes)zaken maar niets gaat boven de 'bordgastronomie'. En hiermee bedoel ik niet het gummi-ei ontbijt bij DB.
Dus is er op dit uur maar één optie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vluchtige blik in de dienstregeling leert me dat een heen -en terugrit naar het Poolse Rzepin doenbaar is waarna ik nog terug in België geraak dezelfde dag, alzo:

Afbeelding

Afbeelding

Voor 6,20€ bestel ik een 'Pools' ontbijt. Vers klaargemaakte eitjes met brood en een lekkere kop thee! Daar knapt een mens van op!

Afbeelding

Ik versta geen Pools maar denk wel dat de boodschap duidelijk is:

Afbeelding

De Duitse treinbegeleidster denkt echter anders over mijn plannetje. Zij wenst immers een reservering te zien voor het traject Berlijn <> Rzepin. Omdat ik op het laatste moment besliste om deze trein te nemen had ik er geen. Ook op de perron-aankondigingsborden en de gele affiches wordt geen vermelding gemaakt van een verplichte reservering. Ze eist 17€ toeslag. Dat vind ik veel te veel en een compromis wordt bereikt: ik ga zonder bij te betalen mee tot Frankfurt/Oder. Na mij is een Pool aan de beurt: die moet een volledig nieuw biljet kopen want zijn online-ticket met QR-code moest afgedrukt worden! Geen betere manier om nog meer mensen naar de flixbussen en Ryanairs van deze wereld te duwen...

Afbeelding

Om terug te keren naar Berlijn neem ik een regionale trein terug die aan de overkant van het perron al staat te wachten:

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor een 2-uur durende rit door het hinterland van Berlijn met veelal verlaten stations en slaperige dorpjes afgewisseld door velden en bossen:

Afbeelding

Na een uur bereiken we knooppunt Beeskow, het enige station op de lijn met armseinen. Het station is dichtgetimmerd, tickets moeten aan de automaat gekocht worden of mits toeslag bij de controleur. Er vindt ook een kruising plaats met een tegenligger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trein eindigt in König Wusterhausen waar er na een kwartiertje een RE naar Berlin-Sudkreuz vertrekt. In Sudkreuz stap ik over op de S-bahn richting Berlin-HBF. Het wordt toch wel stilletjes aan tijd om terug richting België te sporen.
Sinds enkele jaren rijdt er elke werkdag een rechtstreekse IC-trein van Berlin naar Aachen-Hbf. Maar op de aankondigingsborden en de gele affiches vind ik geen spoor terug van deze trein (!). De gele affiches blijken tijdelijke te zijn vanwege werkzaamheden, op mijn vraag naar bepaalde treinen op het aankondigingsbord, die ik niet op de gele affiches terug vind, weet het stationspersoneel ook geen antwoord... Daarbovenop is er nog een seinstoring, kortom chaos... Tot overmaat van ramp mis ik nog een trein die op een ander perron vertrekt maar door treuzelende shoppers op de trappen kom ik te laat op het perron... Mooi hoor, zo'n shoppingcenter waar toevallig ook nog eens treinen stoppen :evil:

Uiteindelijk geraak ik op een ICE richting Köln. Volgende keer denk ik wel 2x na voor ik op een vrijdag in Duitsland met de trein ga reizen, de ICE zit vol, vol, overvol... In Hannover hou ik het voor bekeken en stap uit, hopende op een iets aangenamere rit. En wat blijkt ?! Een kwartier later vertrekt daar dus IC 2223 naar ... Aachen! Ik installeer me in de Bordbistro en geniet van een Bitburger... DB scoort hier toch nog enkele punten :)

In Dortmund gebeurt er dit:

Afbeelding

Alhoewel de trein nog een 2uur door het Ruhrgebied rijdt sluit de bar! De foto is genomen na aankomst in Aachen maar terwijl de man van de bordgastronomie doodleuk zijn zaak sluit zat het er goed vol en werd er volop gedronken en gegeten.... Ongeloofelijk hoe zo'n spoorbedrijven zichzelf de nek omdraaien...

Een ander groot voordeel dat deze Bordbistro-rijtuigen hebben is wel dit:

Afbeelding

Niks zaliger dan met het hoofd uit het raam genieten van een treinreis!

Afbeelding

In Aachen-Hbf is er nog voldoende tijd om over te stappen op de ICE 10 richting België.

En met dit zoethoudertje van DB sluiten we af, de groeten!

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017, 08:39 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1142
Al met al een leuk verslag.

groetjes ben2


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017, 09:05 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 754
Citeer:
De Duitse treinbegeleidster denkt echter anders over mijn plannetje. Zij wenst immers een reservering te zien voor het traject Berlijn <> Rzepin. Omdat ik op het laatste moment besliste om deze trein te nemen had ik er geen. Ook op de perron-aankondigingsborden en de gele affiches wordt geen vermelding gemaakt van een verplichte reservering. Ze eist 17€ toeslag. Dat vind ik veel te veel en een compromis wordt bereikt: ik ga zonder bij te betalen mee tot Frankfurt/Oder.
Binnen Duitsland is er geen reservering nodig, alleen in/naar Polen. Wel erg slordig dat dat op het station niet te vinden is. Forse boordtoeslag ook want aan het loket kost hij 4 euro.
Citeer:
De trein eindigt in König Wusterhausen waar er na een kwartiertje een RE naar Berlin-Sudkreuz vertrekt. In Sudkreuz stap ik over op de S-bahn richting Berlin-HBF. Het wordt toch wel stilletjes aan tijd om terug richting België te sporen.
Sinds enkele jaren rijdt er elke werkdag een rechtstreekse IC-trein van Berlin naar Aachen-Hbf.
Tegenwoordig zelfs vanuit Berlin Südkreuz...
Citeer:
Uiteindelijk geraak ik op een ICE richting Köln. Volgende keer denk ik wel 2x na voor ik op een vrijdag in Duitsland met de trein ga reizen, de ICE zit vol, vol, overvol...
Dat was voorspelbaar. Berlijn - Keulen is zo'n beetje de drukste ICE-verbinding en vrijdag- en zondagmiddag en -avond zijn in IC/ICE sowieso het drukst. Op de drukste treinen zijn dan vaak alle reserveringen op.

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]