World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 12:08

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Zomertripje
BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 03:41 
Maglev

|
| Nu we de periode van de donkere dagen van het jaar echt ingezet hebben is het fijn terug te kunnen blikken op dit zomerreisje...
|

Woensdag 23/08/2017

| Om redenen die aan het einde van mijn reisverslag duidelijk zullen worden begint deze reis met de auto.
| Het gaat oostwaarts...
Afbeelding
|
|
|
| Enkele honderden kilometers Autobahn verder bereik ik het stadje Giessen.
| Hier blijft mijn wagen achter in een parkeergarage vlakbij het station (tarief 4€ per dag).
|
|
| Op het plein voor het station deze referentie naar Berlijn.
Afbeelding
|
|
|
| Een beverige foto van mijn vertrekperron
Afbeelding
|
|
|
| Dit wordt mijn eerste trein.
Afbeelding
|
|
|
| Het plan voor vanavond en vannacht :

Afbeelding

|
|
|
| Mijn online-ticket.
Afbeelding
|
|
|
| Hoewel het in en rond het station van Giessen vrij druk was (levendige studentenstad) heb ik de RegionalExpress zo goed als voor mij alleen.
| Overstap in Frankfurt/Main Hbf lukt prima (en foto-loos). Ben dus keurig op tijd om mijn slaapkamertje op wielen te halen.
Afbeelding
|
|
|
| Op de relatief korte tijd die ik in Frankfurt/Main Süd doorbreng komen er heel wat goederentreinen door het station geraasd.
| Klopt mijn indruk dat er in Duitsland toch nog meer goederenverkeer is dan in België ?
|
|
|
| Middernacht op de stationsklok... maar de stationsspin is nog wakker.
Afbeelding
|

Berichtonderwerp: Re: Zomertripje
BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 03:41 
Maglev

|
Donderdag 24/08/2017
|

Aankondiging van mijn trein.
Afbeelding

Volgens de informatie op dat scherm zal mijn trein omwille van werken uitzonderlijk stoppen in Gemünden am Main en uitzonderlijk niet in Nürnberg. Dat is wel in tegenspraak met de info op de DB Navigator-app. Afwachten...

Ik heb trouwens nog een andere reden om aan die aankondiging te twijfelen. Het bord op het perron naast het mijne geeft als volgende trein de Nightjet Zürich-Berlin-Hamburg aan... nochtans rijdt deze omwille van de problemen in Rastatt niet momenteel.

Met 10 minuutjes vertraging rijdt mijn trein het station binnen.
Koersbordje :

Afbeelding

Bij het instappen is er geen steward te bespeuren. Ik vermoed dat er bespaard wordt en dat één steward standaard voor meerdere rijtuigen verantwoordelijk is. Ik kan wel zelf naar mijn compartiment, de deur staat gewoon open en alles ligt klaar.

Alvast even ontbijtformulier invullen

Afbeelding

Na een vijftiental minuten komt de steward bij me langs. Hij is erg vriendelijk maar heeft het overduidelijk erg druk met alle instappers uit Frankfurt. Hij neemt mijn biljet en mijn ontbijtbestelling in ontvangst en wenst me dan goedenacht.

Mijn bed voor vannacht...

Afbeelding

...en het Nightjet-pretpakket
Afbeelding

(flesje Sekt, flesjes water, pringles, pantoffels, oorstopjes, zeepje, verfrissingsdoekje, handdoek)

Vooral met de pantoffels ben ik blij want het tapijt is niet erg proper.
Afbeelding

In het algemeen ziet mijn slaaprijtuig er niet erg goed onderhouden uit. Niet enkel op het tapijt maar ook langs de wanden zitten veel krassen en vlekken. Ook het tafeltje dat aan de wand hangt is niet proper.

Wat ik ook jammer vind is dat de sleutelkaartjes verdwenen zijn. Als je je compartiment verlaat valt de deur in het slot en moet je steeds de steward halen om je deur weer open te maken. Absoluut onpraktisch.

Voor ik ga slapen zit ik nog even met mijn bekertje Sekt aan het raam. Heel fijn om de nachtelijke wereld aan het raam te zien voorbij trekken (ook al zit het voeteneinde van het bed niet echt comfortabel).

Ik ben nog net lang genoeg wakker om te merken dat we Gemünden am Main zonder stoppen voorbijrijden. Ziet er wel een gezellig stadje uit.

|

Afbeelding

|

Rond 02u50 word ik nog even wakker. We staan wel degelijk stil in Nürnberg om te wachten op het treindeel uit Hamburg.
Voorlopig rijden we nog op tijd.
|

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 03:42 
Maglev

|

Afbeelding

|

Bruusk word ik gewekt door de treinbegeleidster die mij door de luidsprekers een heel goedemorgen wenst.
Ze meldt ook dat we 'in Kürze" in Wels aankomen.

In eerste instantie vraag ik me (geërgerd) af waarom ze de hele trein al om 06u00 wekt met deze omroep.
Maar dan voegt ze eraan toe dat we "zur Zeit" 165 minuten vertraging hebben.

Het is dus al na 08u30 en ik heb sinds Nürnberg (waar we vermoedelijk uren stilstonden) blijkbaar als een heel stevig blok geslapen.

Dan maar opstaan...

Afbeelding

En ruim de tijd nemen voor mijn componentenontbijt.

Afbeelding

Tussen Linz en Wien doet de machinist goed zijn best en we halen dan toch nog 15 minuten vertraging in.

Het is dus al na 11u als ik in Wien-Meidling afstap. Nog even een foto van mijn slaaprijtuig.
Afbeelding

En een beeld van de autotransport-wagens die achteraan meerijden.
Afbeelding

Volgens wat ik lees op Drehscheibe worden de grote vertragingen waarmee deze Nightjet bijna alle dagen in Wien aankomt veroorzaakt door problemen met het opladen van de auto's in Hamburg.
Hopelijk wordt hier snel een mouw aan gepast want met dit soort dagelijkse vertragingen gaat Nightjet nooit een business-publiek aantrekken.

Voor mij persoonlijk maakt het minder uit. En ik kan alvast mijn reisbudget verhogen dankzij de "Fahrgastrechten"...

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 03:43 
Maglev

Vervolg van mijn reisprogramma

Afbeelding
|

Deze trein zal me verder brengen.
Afbeelding
|

Los ticketje koop ik vlak voor vertrek aan de automaat
Afbeelding
|

De Ventus is overduidelijk familie van onze Desiro
Afbeelding

|

Afbeelding
|

Dit is de laatste halte in Oostenrijk voor de grensovergang naar Sopron.
De schaduwen hier worden meer door windmolens dan door bomen veroorzaakt...
Afbeelding
|

En zo bereiken we het einde van deze etappe :

Afbeelding
|

De trein die me naar Sopron bracht is eigenlijk een toonbeeld van samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen van verschillende landen.

Het is één enkele regionale trein die drie landen verbindt over lijnen van drie spoorwegmaatschappijen :
  • Van Bratislava Petrzalka (Slowakije - ZSSK) naar Kittsee (Oostenrijk - Oebb)
  • Binnen Oostenrijk : van Kittsee over Wenen naar Ebenfurth over lijnen van de Oebb
  • Vervolgens de lijnen van de Raaberbahn/Gysev tot in Deutschkreutz met onderweg de bediening van Sopron in Hongarije
Hiermee vergeleken zijn we in onze streken toch echt achtergebleven :oops:

Nog een beeld van de buitenkant van mijn Ventus in Sopron, vlak voor hij doorrijdt naar Deutschkreutz
Afbeelding
|

Ander Gysev-materiaal in het station van Sopron

Afbeelding

|

Afbeelding
|

In de onderdoorgang van de perrons heet de Hongaarse (of is het Zwitserse ?) tandartsindustrie mij welkom
Afbeelding
|

Aan het loket koop ik alvast mijn ticket en reservering voor de IC naar Budapest straks.
Afbeelding
|

Voorkant van het station Sopron

Afbeelding

|

Afbeelding
|

Heel even de stad in voor lunch :

Afbeelding

|

Afbeelding
|

Speciale stoelen in het stadsparkje
Afbeelding
|

Terug in het station voor de volgende etappe.
Als je de tremas wegdenkt en je Engelse bril opzet heeft mijn trein een erg romantische naam.
In het Hongaars verwijst de naam "heel gewoon" naar het heuvellandschap ten zuidwesten van Sopron.

Afbeelding

Het geel-groen van Gysev bevalt me
Afbeelding
|

Aanvankelijk heb ik een rijtuig bijna voor mij alleen.
Pas vanaf Györ zal de trein goed vollopen.
Afbeelding
|

Niet zo lang na vertrek in Sopron komen we langs een spoorwegmuseum.
Heeft iemand dat al eens bezocht ? (foto van het internet geplukt)
Afbeelding
|

Landelijk stationnetje Fertoszentmiklos
Afbeelding
|

Het Hongaarse landschap is vlak en soms vrij eentonig.
Hoogtepunt voor mij zijn de grote zonnebloemvelden ; uiteraard niet scherp te fotograferen vanuit een rijdende trein maar ik kan het toch niet laten...
Afbeelding
|

In vol spitsuur bereiken we Budapest-Keleti
Afbeelding
|

Ik word altijd heel blij van de kenmerkende jingle die hier gebruikt wordt.
Te horen aan het begin van dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=UDPjvYa016U

De uitgebreide werken aan het plein voor het station zijn helemaal afgewerkt.
Ook van de vluchtelingenproblematiek waarmee dit station vorig jaar in alle journaals verscheen is niets meer te merken.
Afbeelding
|

Wordt vervolgd...

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 07:18 
Trans-Siberië Express

Leest prettig dit fraaie verslag.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 11:08 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Mooi verslag! 8)

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 13:18 
Maglev

Budapest is ongetwijfeld een mooie en interessante stad.
Maar het is niet mijn doel voor deze reis.

Een klein eindje wandelen van het station ligt het enorme shopping center Arena Plaza.
Hier ga ik wat reisproviand halen bij Tesco. En ik heb ook nog net voldoende tijd voor een snelle hap in de Pizza-Hut.
Afbeelding
|

Terug in het station ga ik naar de ticketautomaat. Ik heb gelukkig nog wat tijd over want er staat een lange rij.
Na het ingeven van mijn cijfertjes worden de tickets die ik online bestelde netjes uitgeprint.

Dan even kijken naar het vertrekbord...
Afbeelding

|

Voor nachttreinliefhebbers zoals ik biedt Budapest-Keleti heel wat opties.
|

Op de avond van 24/08/2017 waren dit de mogelijkheden :
  • 407 (Corona) Budapest 16h40 - Debrecen - Oradea - Cluj Napoca - Brasov 10h00
  • D1204 (Sea<-You Adria) Budapest 18h15 - Balaton - Gyekenyes - Zagreb - Split 07h57
  • 473 (Ister) Budapest 19h10 - Arad - Sighisoara - Brasov - Bucuresti Nord 13h10
  • EN476 (Metropol) Budapest 20h05 - Bratislava - Dresden - Berlin Hbf 09h07
  • EN476-524 (Metropol-Jan Kaspar) Budapest 20h05 - Bratislava - Pardubice - Praha hl.n. 06h39
  • EN476-406 (Metropol-Chopin) Budapest 20h05 - Bratislava - Breclav - Katowice - Warszawa Wschodnia 07h31
  • EN476-406-403 (Metropol-Chopin-Silesia) Budapest 20h05 - Bratislava - Breclav - Bohumin - Krakow Glowny 07h25
  • EN462 (Kalman Imre) Budapest 20h40 - Wien - München Hbf 06h10
  • EN462-EN466 (Kalman Imre-Wiener Walzer) Budapest 20h40 - Wien - Salzburg - Zürich Hbf 0820
  • D341 Budapest 22h25 - Beograd 06h13
  • D347 (Dacia) Budapest 22h50 - Arad - Sibiu - Brasov - Bucuresti Nord 16h00

.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 17:38 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Een fijn verslag! :)

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 07:38 
Intercity

Land: België
Mooi verslag en om de één of andere reden word ik altijd goedgeluimd bij het zien van GySev-treinen, een bewijs dat een goede treindienst aanbieden over de lands -en taalgrenzen heen toch kan (ook ten tijde van de Koude oorlog trouwens!).

We kijken uit naar het vervolg!

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 09:20 
Maglev

Bedankt voor het plaatsen, ook ik kijk uit naar het vervolg! :D

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 19:40 
Sneltrein

Leuk verslag, West-Hongarije heeft wel een interessante spoorgeschiedenis. Om vanuit Wien in Deutschkreuz te komen moet je via Hongarije. Dat is nu geen probleem meer (EU, Schengen), maar vroeger wel. Nu merk je er niets meer van, dat je een stukje door een ander land moet, er wordt gewoon gestopt in het buitenland. Er zijn wel meer voorbeelden in Europa waar het treinvervoer een stukje door een ander land moet. Door Schengen merken reizigers er niets meer van. Dit is voor de normale reizigers wel een groot voordeel, maar voor wie op zoek wil naar nostalgie is het jammer. Alleen op Kalinigrad-Moskau moeten de treinen een stuk door het buitenland (Litouwen), dus daar is deze nostalgie nog aanwezig.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 01:00 
Maglev

.
Alvast bedankt voor de weerklank tot hier toe, ik zet mijn verslag verder.
Het is donderdagavond 24/08/2017 en ik ben in Budapest.

Met een gerichte marketingcampagne SEA<-YOU werft de MAV actief voor de twee nachttreinen richting Adriatische zee die ze in de zomer dagelijks inlegt.
Afbeelding

Ik wil het graag eerst even hebben over de trein die ik niet zal nemen vandaag : "SEA<-YOU Istria".

Vanuit Budapest-Deli vertrekt deze dagelijks om 20u30. Hij heeft enerzijds rijtuigen naar Koper(A. 08h40) voor de vakantiegangers richting Sloveense Rivijera ; anderzijds rijtuigen naar de Kroatische regio Kvarner met bediening van Opatija-Matulji (A.09h07) en Rijeka (A.09h25).

De uurregeling is goed uitgekiend : ook Kroatisch Istrië kan worden bereikt met een vlotte overstap in Hrpelje-Kozina (A.07h57/V.08h00). Reizigers bereiken zo Pazin (A.09h45) en Pula (A.10h45).

Wat ik erg interessant vind aan deze trein is hoe de kosten beperkt worden door zoveel mogelijk te koppelen aan nationale treinen die sowieso al rijden : enkel tussen Boba(Hongarije) en Maribor(Slovenië) rijdt deze trein apart.

Maar laat ik het nu hebben over de trein waarmee ik zal verder reizen vanavond : "SEA<-YOU Adria".
Deze vertrekt om 18h15 vanuit Budapest-Keleti naar Split en zorgt voor een moeiteloze verbinding naar de Kroatische kusten en eilanden van Dalmatië.

Op naar perron 1 dus... Dat ligt nog verbazend ver vanaf de hoofdingang van het station en het grote vertrekbord, ik hou maar enkele minuten over.

Aankondigingsscherm :
Afbeelding

Koersbordje :
Afbeelding

Op weg naar mijn compartiment in het gloeiend hete slaaprijtuig :
Afbeelding

En dit is mijn plekje voor de komende nacht.
Afbeelding

Ik doe direct het raam open zodat de rijwind een beetje afkoeling kan brengen.

Ondanks het vroege uur (18u15 !) wordt er blijkbaar verwacht dat ik direct mijn bed ga induiken :twisted:
Dit "vertrek in nachtstelling" lijkt tegenwoordig veralgemeend.

Ik ken het wereldje van de nachttreinen goed en ben ook mondig genoeg om te vragen om mijn bed nog even dicht te doen...
Occasionele reizigers doen dit wellicht niet en die zitten dan wel erg ongemakkelijk.

Ziezo, deze opstelling bevalt me al veel beter :
Afbeelding

De slaapwagenconducteur komt nog eens extra rond met enqueteformulieren. De MAV verzamelt feedback van de reizigers over haar SEA<-YOU-treinen. Ondanks de toch redelijk oude (en niet overal even propere) slaapwagen antwoord ik positief op alle vragen, ik wil niemand een reden geven om aan een afschaffingsronde te beginnen.

Hier nog mijn ticket en reservering :
Afbeelding

En de dienstregeling :
Afbeelding

Anders dan met de trein naar Koper rijdt deze trein zelfstandig, er wordt niet gekoppeld met een bestaande nationale sneltrein.
Wel zijn er enkele extra zitrijtuigen die maar tot Gyekenyes zullen meerijden. Ik heb de indruk dat die handig gebruikt kunnen worden voor verplaatsingen tussen Budapest en de vele toeristische plekken aan het Balatonmeer die onderweg bediend worden.

Onze rit langs de zuidelijke oever van het Balatonmeer begint nog net op tijd om de zonsondergang mee te pikken. Daarna wordt het snel donker.
Afbeelding

De spoorlijn is enkelsporig en daardoor heeft onze seizoenstrein geregeld langere stilstanden om te kruisen met de reguliere treinen richting Budapest.

Enkele van die stilstanden vinden plaats in stations. Maar enkele andere op korte stukjes dubbelspoor onderweg. Op die plekken kan ik - dankzij mijn open raam en de volmaakte stilte (want geen airconditioning) - mooie kwaakconcerten van de Balatonkikkers beluisteren.

Onze halte in Nagykanizsa
Afbeelding

En onze lange halte in Gyekenyes
Afbeelding

Hier vinden de grenscontroles plaats, Kroatië maakt immers nog geen deel uit van de Schengenzone.

De politie en douane komen mijn donker compartiment binnen en steken zoals gewoonlijk het groot licht aan voor de controle.

Het gaat allemaal vrij snel en vriendelijk. Alleen had ik eraan moeten denken om mijn raam dicht te doen voor ze kwamen, dat had me een korte maar hevige muggenjacht bespaard...

Kort na Gyekenyes steken we de rivier Mur over die de grens vormt met Kroatië en niet lang daarna bereiken we het eerste station Koprivnica. Zodra we daar vertrokken zijn vind ik het een goed moment om mijn bed op te zoeken.

Ziet het er niet gezellig uit ?
Afbeelding

Wordt vervolgd...
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 12:59 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Tof dat je deze verbindingen neemt zolang ze nog bestaan. Zou ik ook moeten doen! Vind het wel jammer dat de Sea <- You zo'n vreselijk oninspirerende naam is, evenals "Adria gyorsvonat" (Adria sneltrein). Maargoed, je kunt ook niet alles hebben.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 13:34 
Maglev

Citeer:
Tof dat je deze verbindingen neemt zolang ze nog bestaan.
Net voor deze verbinding ziet het er al bij al goed uit, een afschaffing is nog niet in zicht, op Drehscheibe las ik dat ze volgend jaar zelfs met meer rijtuigen zouden rijden.

Met een “menselijke” rijtijd van één nacht vormen deze treinen een realistisch alternatief voor de auto (‘s nachts rijden is vermoeiend, tolautowegen, parking ter plaatse,...) en voor het vliegtuig (vluchten zijn duur en incl. inchecktijden en transfers niet noodzakelijk veel korter in totale reistijd)

Nesebar/Albena vind ik moeilijker verkoopbaar, 24h in de trein is voor de meeste mensen gewoon veel te lang. In die zin begrijp ik MAV wel dat ze deze opgeven.
Citeer:
Zou ik ook moeten doen!
Ja :mrgreen:
Je krijgt dus zeker nog de kans volgende zomer :!:

Citeer:
Vind het wel jammer dat de Sea <- You zo'n vreselijk oninspirerende naam is, evenals "Adria gyorsvonat" (Adria sneltrein). Maargoed, je kunt ook niet alles hebben.
Ik spreek de taal niet maar misschien klinkt dit in het Hongaars net heel catchy ? Ik apprecieer alleszins de moeite die MAV nog wil doen om deze nachttreinen speciaal te promoten.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2017, 10:30 
Maglev

.
Het is donderdagavond 24/08/2017, ik zit op de nachttrein van Budapest naar Split en we verlieten zonet Koprivnica.
Al voor we Zagreb bereiken ben ik naar dromenland vertrokken.

In Ogulin wordt er kopgemaakt en word ik even wakker. Vanaf hier rijdt mijn slaapwagen als eerste rijtuig achter de diesellocomotief. Bij deze trouwens mijn complimenten aan de machinist voor het erg zachte aankoppelen. Omwille van het geluid en de uitlaatgassen gaat mijn raampje wel dicht vanaf hier.

De verdere nacht word ik rustig doorheen het Kroatische achterland gewiegd, het is de perfecte nachttreinrit. De halte in Knin slaap ik nog gewoon doorheen, ik word wakker kort voor we Perkovic bereiken.

Dobro jutro Dalmacija
Afbeelding

Perkovic, letterlijk een ingeslapen stadje...
Afbeelding

Een vergelijkende blik tussen de klok en de dienstregeling geeft aan dat we ongeveer 50 minuten vertraging hebben. En toch staan we relatief lang stil bij groen sein.
Afbeelding

In Perkovic kan er overgestapt worden op een trein naar Sibenik. Hier zien we die lijn aftakken.
Afbeelding

Beetje verfrissen aan mijn (primitieve) lavabo met blik op dit mooie landschap.
Afbeelding

Afbeelding

Een blik naar achter...
* Mijn slaaprijtuig Budapest-Split hangt als eerste.
* We worden gevolgd door een ligrijtuig en twee zitrijtuigen Budapest-Split.
* Vervolgens zijn er nog twee zitrijtuigen Zagreb-Split.
Afbeelding

En een blik naar voor, onze diesellok met een machtig geluid maar wel iets minder fijne geuren
Afbeelding

We beginnen de zee te zien...
Afbeelding

Ik ben niet de enige die constant aan mijn open raampje staat.
De slaapwagenconducteur had zijn dochtertje mee en die werd wel heeeeel enthousiast toen ze de zee zag.
Afbeelding

Hier zijn we in Rudine, dit klein monumentje langs de lijn herinnert aan het ongeluk uit 2009
Afbeelding

Er ontspoorde toen een trein waarvan de remmen niet meer werkten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rudine_derailment
Afbeelding

Kort voordien was er op de plaats van de ontsporing een brandvertragend product gesproeid dat de remmen van de voorbijrijdende trein onklaar maakte. Ook de reddingstrein die ter plaatse snelde ontspoorde hierdoor.
Daarvan bestaan deze spectaculaire beelden : https://www.youtube.com/watch?v=BC36rB32EEw

Wij raken zonder kleerscheuren beneden en bereiken hier het station van Kastel Stari.
De stationschef lijkt ons eerbiedig te groeten.
Afbeelding

Niet alle seinen langs de lijn zijn al modern
Afbeelding

Hier een zeldzaam stukje dubbelspoor in de buurt van Solin.
Afbeelding

Na een rit door de bundel van Split (waar de reguliere nachttrein Zagreb-Split al gerangeerd stond) volgt nog een relatief lange tunnel onder het stadscentrum. Direct daarna bereiken we ons eindstation, gelegen vlakbij de passagiershaven van Split.

Nog een foto van mijn slaapwagen
Afbeelding

Om de locomotief te fotograferen was ik al te laat, die is hier al aan het omlopen om de trein terug te trekken naar de bundel...
Afbeelding

Uiteindelijk hadden we een kleine 50 minuten vertraging bij aankomst. Op de achtergrond is de Kathedraaltoren te zien, het oude stadscentrum ligt heel dichtbij.
Afbeelding

Een snelle wandeling... over de Riva, de wandelboulevard aan de zuidkant van de oude stad.
Afbeelding

Op Vocni Trg zit schrijver Marko Marulic na al die jaren nog steeds aan zijn eerste pagina...
Afbeelding
Onder de vrouwelijke bevolking van Split gaat het verhaal dat Marko de namen noteert van alle mannen die trouw zijn aan hun vrouw. Ondanks het feit dat het standbeeld hier al jaren staat en dat er al vele duizenden mannen voorbijgewandeld zijn... zit hij nog steeds aan zijn eerste pagina :wink:

Mijn tijd in Split is alweer op, ik begeef me naar het gat van Sint-Pieter.
Afbeelding

Wordt vervolgd... maar het zal wel even off-topic worden.
Afbeelding

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00