World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 mei 2018, 13:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] zomer 2016: Trein+Boot
BerichtGeplaatst: 28 dec 2017, 16:28 
Intercity

Land: België
Tijdens de donkere en koude wintermaanden staat het 'treinreizen' op een lager pitje en is het tijd om even terug te blikken op de mooie herinneringen van eerdere reizen maar ook om al naarstig plannen te maken en te dromen over de (nacht)treinen die we in het nieuwe jaar willen nemen. Tussen het feestgedruis door neem ik jullie graag mee terug naar de zomer van 2016:

Ik maakte toen voor de eerste keer een treinreis van enkele dagen met mijn jongste zoon die toen 7 jaar oud was. OK, het jaar voordien waren we al eens met de nachttrein van Zürich naar Hamburg gereisd maar langer dan één nacht was toch nog iets anders (vooral voor vrouwlief die zo'n expeditie eigenlijk niet zag zitten... Voor de broer was het gevoel dan weer andersom, eindelijk eens enkele dagen rust :D )

Eerste etappe: Lier > Brussel-Zuid > Köln-Hbf > Praha Hl.n.

Traditiegetrouw starten we in het station van Lier. De IC-trein uit Turnhout naar Binche bestaat uit een lange sleep M4-rijtuigen die midden jaren '90 werden gemoderniseerd. Het interieur van de tweede klas zorgt voor de bijnaam 'spiegelpaleis' bij de pendelaars die deze verouderde treinen liever zien verdwijnen uit de Kempen... Zeker bij zomerse temperaturen is het amper uit te houden in deze treinen en als alle raampjes open staan komt er buiten heel veel lawaai maar heel weinig verkoeling naar binnen... Ook de 3+2 zetelopstelling is passé, niet dat het moderne treinmaterieel per definitie beter zit, integendeel...

Afbeelding

Afbeelding

In Brussel-Zuid stappen we over op de ICE naar Duitsland, de Izy lijkt ook wel zin te hebben in een ritje naar Duitsland!
Deze keer was de ICE 'Forbach-Lorraine' gedoopt, ter herinnering aan de inzet op de as FR > DE?

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor een:

Afbeelding

In Köln-Hbf hebben we nog voldoende tijd om de alom bekende boekenwinkel te bezoeken en iets te eten in de 'Asia Gourmet' met gratis wifi dankzij deze 'hotspot'. Niet dat ik veel kan doen met die wifi op mijn not-so-smart-phone...

Afbeelding

De nacht valt in en de dagelijkse hectiek in het station sterft uit. Enkel nog de reizigers voor de nachttrein, fuifbeesten of pendelaars die zijn blijven hangen in de kroeg bevolken de perrons..

Afbeelding

De eerste nachttrein van ons programma is ondertussen ook de geschiedenisboeken binnen gereden: CityNightLine 40447 'Kopernikus' Köln - Praha... Wij hebben een economy-double in de slaapwagen, geleverd door de CD maar uitgebaat door de DB - de begeleider is een Tsjech maar in DB-uniform!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's morgens worden we wakker in Dresden en wordt de typische CNL-ontbijtbox opgediend, voor de laatste maal...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele eetbare zaken uit het CNL-ontbijt houden we voor later op de dag want wij verhuizen tijdelijk naar dit rijtuig :) :

Afbeelding

De rijtuigen van CNL Kopernikus werden immers in Berlijn aan een EC naar Praag gehangen en dus kiezen we voor een vers ontbijt in de 'fresskiste'!

Afbeelding

Geen ontbijt in een WR zonder verse:

Afbeelding

Bij aankomst in Praha Hl.n de trein nog even gedocumenteerd, althans de slaap -en ligrijtuigen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat ander moois op de foto gezet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Volgende etappe: Praha Hl.n > Wien-Hbf > Hamburg-Hbf

In Praag kuieren we rond in het station en kopen we proviand voor de rest van de dag. Ook het Tsjechische spoorboekje wordt buit gemaakt. Een koffietje drinken in de mooie bar op perronniveau mag niet ontbreken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lounge stelt niet veel voor en lijkt eerder op een omgebouwd bezemhok:

Afbeelding

Het wordt tijd om de trein naar Wenen te nemen, bestaande uit een Railjet van de ÖBB maar getrokken door een CD-taurus.

Afbeelding

Afbeelding

In Wenen hebben we nog ruim de tijd om de stad in te trekken en we zetten koers naar het Praterpark:

Geen betere manier om het park te verkennen dan een rit met de Liliputbahn :)

Afbeelding

Zelfs een miniatuurspoorbaan in een park heeft geopende loketten aan de haltes!

Afbeelding

Afbeelding

Voor de durvers is er nog een andere 'spoorweg':

Afbeelding

De avond valt in en het wordt tijd om terug naar de échte treinen te gaan, de Euronight naar Hamburg wacht niet op ons!

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de slaaprijtuigen uitverkocht waren reizen we in de ligwagon waar ik vier plaatsen in een coupé heb gereserveerd zodat we die alleen voor ons hebben. 's morgens wordt een eenvoudiger (ten opzichte van de slaapwagon) maar niet minder lekker ontbijt opgediend maar ik verslik me al vlug in mijn thee. De biljetten die terug gegeven worden bij het ontbijt lijken niet op mijn FIP-biljetten :shock: Ik krijg enkele A4-online biljetten terug voor een rit Wien > Hannover. Ik hoop dat de begeleidster van NewRest zich vergist heeft maar de lieve dame slaat wit uit wanneer ik ze vraag waar mijn biljetten zijn. Weg dus en ergens in de tas van een reiziger in Hannover... Allebei staan we er wat sprakeloos bij (zij ziet haar carrière in rook opgaan, ik mijn vrijbiljetten voor Duitsland en Oostenrijk). Ik stel haar gerust dat ik graag naar een oplossing wil zoeken en vertel haar waar we allemaal naartoe willen gaan en wat dat zou kosten aan gewone biljetten. Ze smeekt me om haar vergissing niet te melden aan de klantendienst of de treinchef want dan zou ze zeker haar job kunnen vergeten. We schrijven elkaars gegevens op en ze belooft me om de gemaakte kosten van de verdere reis terug te betalen. Dat gebeurde dan ook een week later!

Aankomst van Euronight 'Hans Albers' in Hamburg-Hbf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst nieuwe biljetten kopen voor het vervolg van de reis in het reisezentrum:

Afbeelding

Afbeelding

Met de eerste klasse biljetten krijgen we meteen ook een toegang tot de DB-Lounge waar we ons wat kunnen opfrissen. We krijgen er ook een koffie/chocolademelk + croissant bij. Smaakt wel na de 'stress' van eerder op de ochtend!

Hamburg-Hbf > Kobenhavn > Malmö

ICE33 bestaat uit een ICE-dieseltreinstel en loopt al snel vol. Er wordt verschillende malen omgeroepen dat het een trein mét verplichte reservering is maar tijdens de controle heeft de treinchef zijn handen vol met reizigers in regel te stellen. Tussen Puttgarden en Rodby gaan we met de trein op de boot om naar Denemarken te varen. Een leuke onderbreking van de reis. We eten onze lunch aan boord, de bar in de ICE is op het Deense traject immers gesloten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een 'saaie' rit door het Deense platteland bereiken we het mooie station van Kobenhavn. Ik zou graag nog eens een bezoekje brengen aan het pretpark Tivoli aan de overkant van het station maar we moeten op tijd in Malmö geraken. Daarvoor gebruiken we de Oresund-verbinding, een ticketje haal ik uit de automaat:

Afbeelding

Onderweg moeten we nog overstappen en door een grenscontrole en uiteindelijk bereiken we het mooie centrale station van Malmö:

Afbeelding

Waar we meteen een beetje heimwee krijgen naar huis als we deze trambus zien rijden, gebouwd door Van Hool in Lier!

Afbeelding

Welke van de 2 treinen zal het worden :D

Afbeelding

We hebben 2 ligplaatsen gereserveerd in de linkse trein, Euronight (?) 301 naar Berlin-Hbf:

Afbeelding

Afbeelding

De trein is tot op de laatste plaats uitverkocht, dat had ik niet direct verwacht voor een verbinding die enkel in de zomermaanden aangeboden wordt en dan enkel nog met ligplaatsen. We delen onze coupé met een moeder+dochter die op citytrip gaan naar Berlijn en 2 Berlijnse vriendinnen die terug komen uit Zweden. Een leuk gezelschap. Let ook even op de grappige naam van de locomotief :lol:

Deze 'Berlin-Night-Express' heeft al een woelige geschiedenis achter zich en elk jaar verschijnt wel ergens het bericht dat het gedaan is met de trein, ligt het niet aan de vervoerders op het Duitse & Zweedse traject, dan wel aan de overzetboot die aan revisie toe is of nog zoveel andere redenen. Alleszins is het een belevenis die ik iedereen kan aanraden. In tegenstelling tot de andere overtocht eerder die dag mogen de reizigers wel aan boord van de trein blijven of naar het dek gaan. Aan boord eten we het diner in het buffetrestaurant maar dat viel eigenlijk tegen. Gelukkig konden we nog een frisse neus halen op het buitendek vooraleer we terug naar onze coupé gingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We bereiken Sassnitz-Fahrhafen rond middernacht en na de auto's en vrachtwagens worden wij ook van boord getrokken door een rangeerloc. Veel haast is hierbij niet geboden want onze trein blijft nog enkele uren in het rangeerstation kamperen. Als we ineens zouden doorrijden komen we rond 2:00 aan in Berlijn! De 2 Berlijnse vriendinnen wisten dit van vorige tripjes en hadden uitklapbare stoeltjes bij en bivakeerden buiten de snikhete trein en genoten daar van een goed glas wijn! Levensgenieters!

Afbeelding

Tussen rijen afgevoerde DB-locs wordt onze trein geparkeerd om pas na 4:00 richting Berlin verder te rijden.

Afbeelding

En stipt op tijd komen we aan in Berlin-Hbf:

Afbeelding

De terugreis verloopt via Düsseldorf, Aachen, Liège en Brussel. Het biljet heb ik daags voordien uit de automaat in Hamburg-Hbf gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Wie zin heeft in een trein+boot avontuur: https://www.snalltaget.se/de/destinatio ... -stockholm

BerichtGeplaatst: 02 jan 2018, 19:34 
Maglev

Land: Nederland
Leuk rondje, bedankt voor het plaatsen! Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt! :D

Ik zou me ook het leplazarus schrikken met die tickets :shock: Fijn dat het toch nog opgelost is. Ik heb één keer een vergelijkbare situatie gehad: van de provodnik in het slaaprijtuig Beograd-Budapest kreeg ik vlak voor Budapest m'n reservering terug en niet m'n Interrail... Gelukkig had ik het snel door en had de provodnik de Interrail nog, hij schrok er zelf ook van :?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 17:44 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 20:44 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Tof rondje!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00