World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 jun 2018, 19:10

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 mei 2018, 22:13 
Thalys

Land: België
Badend in het zweet wakker worden in het midden van de nacht, veel te vroeg op het station aankomen om de trein naar het werk te nemen & in slaap vallen op de reis terug naar huis... Mysterieuze verschijnselen van een vreemd virus?! Bloed laten prikken, slaapkliniek bezocht en bij de psychiater langs geweest... Verdict: een acuut tekort aan vitamine WL :shock: :shock: Remedie: enkele nachten in een bewegend bed en de symptomen zouden voor even verdwijnen maar het is helaas een chronische aandoening... Herhaling van de voorgeschreven medicatie is vereist :lol:

Het ziekenfonds weigert mijn doktersbriefje: De mutualiteit van de NMBS, waar ik als 'cheminot' ben bij aangesloten, betwist de resultaten van het onderzoek. In 2003 was volgens hen het virus volledig uitgeroeid in België en werden de enkele gevallen (ook zij die leden aan het tekort aan vitamine CC en vitamine WR trouwens) behandeld met een mix van het generisch product TGV ICE en IC. Wilde ik écht vitamine WL dan moest ik maar naar het buitenland op mijn eigen kosten en in mijn vrije tijd. Het verlengde Hemelvaartweekend werd ervoor opgeofferd maar de gezondheid gaat voor natuurlijk!

Plan A was een rondreis door Italië (naast vitamine WL ook nog eens een portie vitamine D) maar dat feest ging niet door. Het was verrevan zeker of de Thello naar/van Venetië zou rijden en bovendien is deze trein niet bepaald goedkoop in de categorie 'slaapwagon'. De Nightjets vanuit München naar Rome, Milaan en Venetië waren allemaal volzet! Over naar Plan B/1 : De westkust van Groot-Brittannië met de 'Night Rivièra' naar Penzance. Helaas bleek ook deze trein... volzet! Dus werd het Plan B/2: een klassieker die zeker niet zou teleur stellen en waarop nog enkele plaatsen vrij waren: de Caledonian Sleeper naar Schotland.

De jongste zoon is mee op reis gegaan, preventief een portie WL toedienen kan geen kwaad :lol:

Woensdag 9 mei 2018
Lier > Antwerpen-Centraal > Brussel-Zuid
Eén van de laatste 'varkensneuzen' in originele toestand brengt ons tot Antwerpen-Centraal. Het wit geval op het spoor ernaast was ook een optie maar dan kan ik terug naar de dokter, met rugklachten...
In Antwerpen-Centraal stappen we over op de Benelux naar Brussel-Zuid.

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

EST Brussel-Zuid > London Saint-Pancras Int

De check-in in Brussel-Zuid ontneemt me telkens het plezier van een treinreis. Was het echt de bedoeling van de ontwerpers om het zoveel mogelijk op een luchthaven te doen lijken? Ook de wachtruimte achter de paspoortcontrole is somber en ongezellig... Terwijl we het station buiten rijden loopt een familieruzie in het station uit de hand en wordt er geschoten! Gelukkig zonder gewonden maar de paniek was groot, getuige mijn collega die alles zag gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Seat61 :D

Afbeelding

Afbeelding

De "lichte maaltijd", nadien nog 2x koffie & thee

Afbeelding

En dan de ontnuchtering: in vergelijking met de eerste generatie Eurostar-stellen zitten deze stoelen superslecht.
Blijkbaar niet het sterkste punt van Siemens...

Afbeelding

Sightseeing net voor Lille-Europe:

Afbeelding

En dan verlaten we het continent:

Afbeelding

Ik spreekt niet goet vlaams...

Afbeelding

Een glimps van Kent:

Afbeelding

En amper twee uurtjes later en op de klok slechts één uur rijden we Saint-Pancras binnen

Afbeelding

Afbeelding

Een HST staat rustig te roken onder de kap, aan weerszijden van de Eurostar-sporen vertrekken binnenlandse verbinding

Afbeelding

Afbeelding

Dit hing er de vorige keer niet of vergis ik me?

Afbeelding

Afbeelding

Onze volgende trein vertrekt uit het Euston-station om kwart na negen. We kuieren even door de drukte van Saint-Pancras en nemen even een kijkje in het naburige Kings Cross. Daar vertrekken onder andere Virgin-trains naar verschillende bestemmingen 'up North'.

Afbeelding

'Die Bahn' zit overal :D

Afbeelding

En deze gekte blijft maar duren:

Afbeelding

We zakken stilletjes aan af naar Euston, op een kwartiertje wandelen. Vanop een terrasje kunnen we de 'commuters' gade slaan. Het vertrekperron is niet vastgelegd zoals bij ons, elke keer moet er in spanning op het perronnummer worden gewacht. Van zodra dit nummer verschijnt op het bord zie je een mensenstroom vertrekken naar de lager gelegen perrons.

Afbeelding

Geen Ale of Lager maar een Italiaanse pils... Een andere optie was Heineken.
Een typisch Engelse 'pint' werd er niet verkocht... cultuurbarbaren...

Afbeelding

Ah, onze 'sleeper' staat ook aangekondigd:

Afbeelding

Aan een balie wordt de passagiersnaam afgevinkt en een korte uitleg gegeven

Afbeelding

Afbeelding

Onze trein naar de Schotse 'Highlands' is behoorlijk lang en wordt onderweg in vier delen opgesplitst: richting Aberdeen, Inverness, Fort William en Glasgow.

Ook fietsen zijn welkom en kunnen in de bagagewagon opgeborgen worden, ook andere cargo wordt vervoerd maar wie weet wat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk de laatste reis dat we in deze rijtuigen slapen, de nieuwe worden volop getest en worden einde dit jaar in dienst genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben een 'double' in Standard class tot Aberdeen.
Prijs: 50£ (=56€) (met 75% korting FIP-tarief)
Inbegrepen: 2 flesjes water, zeep, oordopjes en een oogmasker.
's morgens brengt de steward nog een thee, koffie of orange juice met een koekje.

Afbeelding

De kaartjes werden via internet geboekt en betaald en ter plaatse aan een automaat afgeprint:

Afbeelding

Wordt vervolgd

BerichtGeplaatst: 13 mei 2018, 08:50 
Trans-Siberië Express

Jammer had graag het hele verslag gelezen maar ga morgen zelf richting Schotland met Bolderman en ga vanaf 24mei zelf verder op pad en zal de rest van je verslag na terugkomst 9 juni wel verder lezen.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 12:15 
Sneltrein

Leuk geschreven. Leuk ook om zo, na een periode van stilte op dit forum, weer een keer een nieuw verslag te zien! Ik heb zelf op 6 september a.s. pas weer een internationale treinreis in mijn planning staan, maar wanneer ik dan dit soort foto's bekijk, dan begint het mij bij ook weer te kriebelen om een (extra) reisje te gaan boeken....

Ik verheug mij ook op het vervolg van deze treinreis!

Laatst gewijzigd door Željko op 14 mei 2018, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 13:33 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Tof!

BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 22:32 
Maglev

Dank voor je verslag !

• Kan je me alvast even de contactgegevens van jouw dokter bezorgen ? Heb het idee dat ik soms dezelfde symptomen heb.
  • Is Seat 61 ook in dit nieuwe type Eurostars de "ideale" plek voor Mark Smith ?
  • Ongelooflijk dat een bedrijf als Eurostar de moeite niet neemt om de vertaling van haar websites te laten nakijken door een native speaker...
  • "I want my time with you" is voor mij ook nieuw. Past wel goed bij het kussende koppel vind ik...
  • Is dat echt de naam van de bestuurder op de zijkant van die DB-Loc ? (en wordt dat dus bij iedere dienst verwisseld ?)
  • Geen Engels bier in Euston,... en dat in deze Brexit-tijden.
  • Hoe krap zijn die slaapcompartimenten nu echt ? Op iedere foto die ik daarvan reeds gezien heb lijken ze erg krap ? Vergelijking met die van de Siemens-rijtuigen van CityNightLine ?

Ik zit klaar voor het vervolg...

BerichtGeplaatst: 16 mei 2018, 10:27 
Thalys

Land: België
  • Kan je me alvast even de contactgegevens van jouw dokter bezorgen ? Heb het idee dat ik soms dezelfde symptomen heb.
medisch geheim :D

• Is Seat 61 ook in dit nieuwe type Eurostars de "ideale" plek voor Mark Smith ?
Ik heb hem de vraag gesteld :D

Hi, from on board an e320

Yes, seat 61 in cars 2, 3, 14 or 15 as table for two, but not in cars 1 or 16 as that’s a solo seat with relatively poor window alignment!
Best wishes

Mark

• Ongelooflijk dat een bedrijf als Eurostar de moeite niet neemt om de vertaling van haar websites te laten nakijken door een native speaker...
nochtans raden ze aan om advies te vragen aan een 'local' https://www.youtube.com/watch?v=o6JjG062GEE&spfreload=5

• Is dat echt de naam van de bestuurder op de zijkant van die DB-Loc ? (en wordt dat dus bij iedere dienst verwisseld ?)
Bij ons wordt het niet gedaan, maar in Groot-Brittannië worden heel veel locomotieven gedoopt naar belangrijke personen, steden, gebeurtenissen, etc...

• Hoe krap zijn die slaapcompartimenten nu echt ? Op iedere foto die ik daarvan reeds gezien heb lijken ze erg krap ? Vergelijking met die van de Siemens-rijtuigen van CityNightLine ?
De zijgang is heel krap (onmogelijk om iemand te passeren) maar het compartiment daarentegen voelt ruim aan maar dat zie je inderdaad niet op de foto. Wel weinig plaats om bagage op te bergen maar ik reis zowiezo met het minimum aan 'last'. De bedden zijn verrassend ruim en voldoende lang maar bovenal slaap ik er heerlijk in! Ik reis liever in deze rijtuigen.

Ik zit klaar voor het vervolg...

Work in progress
[/quote]

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00