Achteraan de trein hangen de rijtuigen van EN 'Chopin' naar Warszawa/Krakow en Kosice:
PKP Slaaprijtuig naar Krakow:
Met goedlachse WARS-begeleider!
Slaaprijtuig van WSK voor de verbinding Wien <> Kosice:
PKP-slaaprijtuig en ligrijtuig naar Warszawa:
Dan volgt het treingedeelte dat binnenkort wordt beperkt tot Praha Hl.st:
ligrijtuig wordt geleverd door WSK:
Slaaprijtuig door de CD:
Sleeplocomotief wordt geleverd door de CD. Achter de loc hangt nog het 2de klas zitrijtuig van MAV-START:
De loc maakt reclame voor de 80ste verjaardag van de 'Slovaakse Pijl' = verbinding Praag - Bratislava :
Ik heb een Single-afdeling gereserveerd in het slaaprijtuig naar Berlijn:
Badslippers, tandenborstel+tandpasta en oordopjes liggen klaar, ook een flesje water en een handdoek aan de lavabo zijn aanwezig:
Deze keer heb ik meer geluk met mijn afdeling (plaats 31) want de lavabo zit hier niet tegen het raam aangekleefd maar bevindt zich aan de gangkant. Het voelt wat ruimer aan.
Na een heerlijke nacht word ik na het verlaten van Dresden wakker. Eerst de coupé in dagpositie ombouwen:
Het ontbijt wordt opgediend:
Ik ben niet echt een liefhebber van het brood maar de 7years croissant is er deze keer niet bij
Stipt op tijd worden we in de buik van Berlin-Hbf ontvangen, vanaf Dresden werd de trein door een 101 van DB gesleept:
Vanaf december is het nachttreingebeuren in Berlijn geslonken tot de onregelmatig rijdende EN Paris <> Moskva, de Talgo Berlin <> Moskva en de Nightjet Berlin <> Zürich... Triestig.
Voor de derde dag had ik ook enkele opties op voorhand uitgewerkt. Het ontbijt in de slaapwagen schonk helaas niet veel voldoening. In Berlin-Hbf zijn genoeg (broodjes)zaken maar niets gaat boven de 'bordgastronomie'. En hiermee bedoel ik niet het gummi-ei ontbijt bij DB.
Dus is er op dit uur maar één optie:
Een vluchtige blik in de dienstregeling leert me dat een heen -en terugrit naar het Poolse Rzepin doenbaar is waarna ik nog terug in België geraak dezelfde dag, alzo:
Voor 6,20€ bestel ik een 'Pools' ontbijt. Vers klaargemaakte eitjes met brood en een lekkere kop thee! Daar knapt een mens van op!
Ik versta geen Pools maar denk wel dat de boodschap duidelijk is:
De Duitse treinbegeleidster denkt echter anders over mijn plannetje. Zij wenst immers een reservering te zien voor het traject Berlijn <> Rzepin. Omdat ik op het laatste moment besliste om deze trein te nemen had ik er geen. Ook op de perron-aankondigingsborden en de gele affiches wordt geen vermelding gemaakt van een verplichte reservering. Ze eist 17€ toeslag. Dat vind ik veel te veel en een compromis wordt bereikt: ik ga zonder bij te betalen mee tot Frankfurt/Oder. Na mij is een Pool aan de beurt: die moet een volledig nieuw biljet kopen want zijn online-ticket met QR-code moest afgedrukt worden! Geen betere manier om nog meer mensen naar de flixbussen en Ryanairs van deze wereld te duwen...
Om terug te keren naar Berlijn neem ik een regionale trein terug die aan de overkant van het perron al staat te wachten:
Klaar voor een 2-uur durende rit door het hinterland van Berlijn met veelal verlaten stations en slaperige dorpjes afgewisseld door velden en bossen:
Na een uur bereiken we knooppunt Beeskow, het enige station op de lijn met armseinen. Het station is dichtgetimmerd, tickets moeten aan de automaat gekocht worden of mits toeslag bij de controleur. Er vindt ook een kruising plaats met een tegenligger.
De trein eindigt in König Wusterhausen waar er na een kwartiertje een RE naar Berlin-Sudkreuz vertrekt. In Sudkreuz stap ik over op de S-bahn richting Berlin-HBF. Het wordt toch wel stilletjes aan tijd om terug richting België te sporen.
Sinds enkele jaren rijdt er elke werkdag een rechtstreekse IC-trein van Berlin naar Aachen-Hbf. Maar op de aankondigingsborden en de gele affiches vind ik geen spoor terug van deze trein (!). De gele affiches blijken tijdelijke te zijn vanwege werkzaamheden, op mijn vraag naar bepaalde treinen op het aankondigingsbord, die ik niet op de gele affiches terug vind, weet het stationspersoneel ook geen antwoord... Daarbovenop is er nog een seinstoring, kortom chaos... Tot overmaat van ramp mis ik nog een trein die op een ander perron vertrekt maar door treuzelende shoppers op de trappen kom ik te laat op het perron... Mooi hoor, zo'n shoppingcenter waar toevallig ook nog eens treinen stoppen
Uiteindelijk geraak ik op een ICE richting Köln. Volgende keer denk ik wel 2x na voor ik op een vrijdag in Duitsland met de trein ga reizen, de ICE zit vol, vol, overvol... In Hannover hou ik het voor bekeken en stap uit, hopende op een iets aangenamere rit. En wat blijkt ?! Een kwartier later vertrekt daar dus IC 2223 naar ... Aachen! Ik installeer me in de Bordbistro en geniet van een Bitburger... DB scoort hier toch nog enkele punten
In Dortmund gebeurt er dit:
Alhoewel de trein nog een 2uur door het Ruhrgebied rijdt sluit de bar! De foto is genomen na aankomst in Aachen maar terwijl de man van de bordgastronomie doodleuk zijn zaak sluit zat het er goed vol en werd er volop gedronken en gegeten.... Ongeloofelijk hoe zo'n spoorbedrijven zichzelf de nek omdraaien...
Een ander groot voordeel dat deze Bordbistro-rijtuigen hebben is wel dit:
Niks zaliger dan met het hoofd uit het raam genieten van een treinreis!
In Aachen-Hbf is er nog voldoende tijd om over te stappen op de ICE 10 richting België.
En met dit zoethoudertje van DB sluiten we af, de groeten!