World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 20 sep 2018, 10:32

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 mei 2018, 16:23 
Offline
Stoptrein

Lid geworden op: 20 jun 2017, 17:08
Berichten: 5
Land: Nederland
Eigenlijk zou dit een kort trip naar Oekraïne zijn om de An-24 van Motor Sich op te zoeken. Vanuit Nederland zijn er echter zeer weinig opties om goedkoop richting Kyiv te vliegen (Vanwege de codeshare met KLM heeft UIA veel hogere prijzen dan normaal, waarbij bijvoorbeeld AMS-KBP-ATH slechts €110 is maar AMS-KBP rustig over de €200 gaat). Onze Hongaarse vrienden van Wizzair wilden het voor €30 wel doen. Alleen het stuk richting Boedapest nu nog...waar geen Sparpreis kaartjes meer voor waren. Dan misschien toch maar een Interrail pass? Toen er ook nog een 15% sale bij kwam war er snel geboekt, en wel voor bijna 3 weken.

Afijn, we beginnen in de welbekende VIRM van de NS richting Venlo.
AfbeeldingIMG_9141 by unimproved, on Flickr
De NS versie van "Gastronomischer Service am Sitzplatz"...

Vanuit Venlo verder met de Flixbus richting Frankfurt Hbf, wat met €7 goedkoper is dan een kaartje Venlo - Düsseldorf. Echter is het bij Düsseldorf alweer afgelopen, de bus heeft technische problemen en iedereen moet eruit. Enkel in het Duits omgeroepen, waardoor meer dan de helft van de passagiers niet weet wat er aan de hand is.

AfbeeldingIMG_9145 by unimproved, on Flickr

Na een half uur komt er een andere bus aan, met heerlijke retrobekleding op de stoelen.

AfbeeldingIMG_9147 by unimproved, on Flickr

AfbeeldingA0E5F20B-9EA0-4340-9E26-8933C5A68CCC by unimproved, on Flickr
En bij de stopcontacten duidelijk afgekeken van de NS.

Ongeveer een uur te laat komen we aan op Frankfurt Flughafen, met de mededeling dat vanwege rijtijden de bus niet meer verder kan. Op een parkeerplaats een eindje van de luchthaven zelf worden we eruit gegooid met de instructie om een treinkaartje te kopen en na gebruik naar de klantenservice te sturen. Een mooie score voor Flixbus tot nu: 3 van de 3 reizen meer dan een uur te laat. Gelukkig had ik er al op gerekend, en komt mijn ICE ook langs Frankfurt Flughafen.

AfbeeldingIMG_9156 by unimproved, on Flickr

De accommodatie voor de komende 7 uur:
AfbeeldingIMG_9158 by unimproved, on Flickr

Ja, de Nightjet is sneller in Wenen en heeft wel bedden. €34 voor een 6 bed couchette gaat mij echter iets te ver, en vanwege de reserveringsplicht is het ook vaak niet mogelijk om een aantal stoelen tot bed om te toveren.

Na een nacht op de harde planken die DB als 1ste klasse verkoopt zijn we in München:
AfbeeldingIMG_9161 by unimproved, on Flickr

Na een kop koffie van de gele M, die opgedronken wordt in het enigszins treurige wachtkamertje gaan we richting de volgende trein:
AfbeeldingIMG_9160 by unimproved, on Flickr

Die al staat te wachten, ruim 20 minuten voor vertrek:
AfbeeldingIMG_9162 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9165 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9164 by unimproved, on Flickr

Ook hier exact de zelfde stoelen als in de ICE. Echter deze keer met toevoeging van een zitting die bij elke beweging kraakt.

Ja, we zijn in Oostenrijk:
AfbeeldingIMG_9169 by unimproved, on Flickr

Waar we in het nieuwe station van Wenen even langs de lounge gaan. ÖBB laat in tegenstelling tot DB wel Interrail passen toe, ook zonder reservering.
AfbeeldingAF321E40-C6A4-4D22-936E-9994CF660FDC by unimproved, on Flickr

Een erg luchtige headline, met misschien ook niet de beste afbeelding:
AfbeeldingDEA23BEE-86F8-45FA-883A-62ECF382D3C6 by unimproved, on Flickr

Oud vs nieuw. Al blijft die op de voorgrond toch een stuk mooier:
AfbeeldingIMG_9177 by unimproved, on Flickr

Men moet toch iets met het politiebudget. Stel je voor dat klanten overlopen naar de concurrent.
AfbeeldingIMG_9179 by unimproved, on Flickr

Na een onopmerkelijk ritje met de Railjet zijn we dan eindelijk in Boedapest. De hal van Budapest-Kelenföld, waar elke kleur van de gele kleurenwaaier wel te vinden is:
AfbeeldingIMG_9187 by unimproved, on Flickr

Vanaf de bovenkant ziet het er al een stuk beter uit:
AfbeeldingIMG_9188 by unimproved, on Flickr


Uit de automaat halen we een dagkaart. Op papier, en niet in- of uitchecken. Zo hoort het:
AfbeeldingIMG_9189 by unimproved, on Flickr

Helaas is de metro zelf al een stuk moderner, en van het zelfde type als wat er momenteel in onze hoofdstad rijdt:
AfbeeldingIMG_9190 by unimproved, on Flickr

Alleen dan volledig automatisch:
AfbeeldingIMG_9191 by unimproved, on Flickr

Ook hier heeft men het idee gekregen om een airport bus met een veel duurder kaartje te laten rijden. Slechte zaak, zeker nu metro 3 vaak geen optie is door werkzaamheden:
AfbeeldingIMG_9196 by unimproved, on Flickr

De originele klokken hangen nog in de stations van lijn 2:
AfbeeldingIMG_9198 by unimproved, on Flickr

Na een hard nodige nacht slaap in een hostel gaan we weer verder richting Budapest-Keleti. Sinds de laatste keer dat ik hier was zijn de borden vervangen door schermen:
AfbeeldingIMG_9200 by unimproved, on Flickr

Helaas is de rest van het station er minder goed aan toe:
AfbeeldingIMG_9202 by unimproved, on Flickr

Na een kop koffie (zoals gewoonlijk bij de gele M) en een ritje met de metrovervangende bus zijn we in Kobanya-Kispest. Hier is mooi te zien hoeveel bussen er wel niet op deze lijn rijden (en alsnog compleet vol zitten):
AfbeeldingIMG_9224 by unimproved, on Flickr

Met een AG300 die zijn leven ooit in Utrecht is begonnen zijn we bij het vliegveld aangekomen. Het vliegveld van Boedapest lijkt meer op een winkelcentrum, maar dan met veel duurdere prijzen: AfbeeldingIMG_9228 by unimproved, on Flickr

10 minuten voor het boarden staat er al een enorme rij, terwijl er nog geen eens een vliegtuig te vinden is:
AfbeeldingIMG_9232 by unimproved, on Flickr

Uiteindelijk heeft het nog een half uur geduurd voordat we het vliegtuig in mochten, en dat was ook de vertraging bij de landing. Wizzair vliegt niet op het bekende Kyiv-Boryspil, maar op Kyiv-Zhulyany. Een "business" luchthaven die erg slecht bereikbaar is met het OV. Gelukkig komt er na een minuut of 5 (en ongeveer net zo veel taxichauffeurs die je bang willen maken dat het erg moeilijk is om in het centrum te komen) een marshrutka in de richting van Kyiv aan. Vanuit Vokzalna neem ik de metro richting Hotel Tourist, wat voor €16 per nacht net zo duur is als het hostel de dag ervoor.

Aparte manier van verlichting in de metro:
AfbeeldingIMG_9247 by unimproved, on Flickr

Een combinatie van jaren 70 en 90 op de badkamermuur:
Afbeelding71EDC65B-F5AC-45D6-8D53-BAC3FC1AA2E3 by unimproved, on Flickr

De kamer zelf is echter compleet jaren 70:
AfbeeldingIMG_9288 by unimproved, on Flickr

De volgende dag is het dan toch echt zo ver. Vandaag gaat er met de An-24 gevlogen worden!

Naast het hotel staat een bus die zijn leven ooit in Nederland is begonnen:
AfbeeldingIMG_9279 by unimproved, on Flickr

Helaas moet de traditie vandaag gebroken worden:
AfbeeldingIMG_9269 by unimproved, on Flickr

Dan maar naar Aroma Kava, waar ik met veel moeite een koffie kan bestellen. De McFoxy is er helaas niet meer:
AfbeeldingIMG_9292 by unimproved, on Flickr

Bij het wachten op de bus komen er erg veel bussen langs, behalve die naar het vliegveld gaat, Maar het blijft Oekraïne, dus uiteindelijk komt er een marshrutka in die richting opdagen.

Motor Sich heeft Terminal D voor zichzelf:
AfbeeldingIMG_9296 by unimproved, on Flickr

AfbeeldingIMG_9304 by unimproved, on Flickr
UR-47297, 47 jaar geleden afgeleverd aan Aeroflot.

Tel de leugens (en spelfouten):
AfbeeldingIMG_9309 by unimproved, on Flickr

Het lunchpakket, met het droogste brood dat ik ooit heb gegeten:
AfbeeldingIMG_9312 by unimproved, on Flickr

Na aankomst in Lviv:
AfbeeldingIMG_9470 by unimproved, on Flickr

Tegen de vliegangst?
AfbeeldingIMG_9471 by unimproved, on Flickr

Na een lunch bij Puzata Hata het centrum van Lviv in gegaan. Het lijkt hier al meer op Polen dan op Kyiv.
AfbeeldingIMG_9475 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9479 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9474 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9477 by unimproved, on Flickr

Ergens aan het einde van de middag gaat het ineens keihard regenen. Dan maar alvast naar het station:
AfbeeldingIMG_9487 by unimproved, on Flickr

Ongeveer een half uur te laat komt de trein binnen, met een 2M62U aan de voorkant:
AfbeeldingIMG_9494 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9495 by unimproved, on Flickr

De coupe. Bedden zijn erg smal en hard, maar wel lekker lang:
AfbeeldingIMG_9498 by unimproved, on Flickr
AfbeeldingIMG_9496 by unimproved, on Flickr

Suiker met thee:
AfbeeldingIMG_9502 by unimproved, on Flickr

Helaas moet mijn coupegenoot er midden in de nacht uit, om vervolgens direct vervangen te worden door een nieuwe. Denk je rond 2 uur eindelijk te kunnen slapen, maar dan komt er een oud stuk spoor waardoor je alle kanten op gegooid word.

Aankomst in Kyiv:
AfbeeldingIMG_9504 by unimproved, on Flickr

Waar het de dag van de arbeid blijkt te zijn:
AfbeeldingIMG_9514 by unimproved, on Flickr

Museum of opstelterrein, het blijft soms een lastige vraag:
AfbeeldingIMG_9518 by unimproved, on Flickr

Nog een laatste lunch bij Puzata Hata, en dan door naar het vliegveld:
AfbeeldingIMG_9516 by unimproved, on Flickr
Afbeelding112F40D6-34F6-4D7D-A46D-DBD22069F47D by unimproved, on Flickr

Dat was het dan voor dit deel, in het volgende deel gaan we van Polen naar Turkije.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 13:57 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1337
Land: Andere
Locatie: Tirana
Leuk verslag! Die veiligheidskaart van MotorSich is echt hilarisch, stop er dan geen in je toestellen. :lol:

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 20:07 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 129
Land: België
Bedankt voor het verslag! Vanzelfsprekend ook benieuwd naar het vervolg!

Wen er maar aan; dit wordt en is al grotendeels de toekomst van het reizen (per trein of bus): middelmatig comfort (ik ben ook géén fan van die ICE-stoelen), gebrekkige communicatie en vertragingen... Hier in België kennen we dat helaas ook maar al te vaak... In de luchtvaart is het trouwens al werkelijkheid geworden want we verwachten al niet veel anders meer bij de Wizz en Ryanairs van deze wereld.

We doen het onszelf ook aan, onlangs was er op drehscheibe-online.de een discussie over een reis per nachttrein van Warschau naar Praag waarbij een prijs van ongeveer 60€ voor een single in een slaaprijtuig nog als té veel werd gezien door de vraagsteller. Erger wordt het dan als je zoals in de ICE of Eurostar e320 in eerste klas ook in middelmatige stoelen zit... Waar gaat die prijzenslag eindigen?


Groeten,


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 21:53 
Offline
Stoptrein

Lid geworden op: 20 jun 2017, 17:08
Berichten: 5
Land: Nederland
Citeer:
Bedankt voor het verslag! Vanzelfsprekend ook benieuwd naar het vervolg!

Wen er maar aan; dit wordt en is al grotendeels de toekomst van het reizen (per trein of bus): middelmatig comfort (ik ben ook géén fan van die ICE-stoelen), gebrekkige communicatie en vertragingen... Hier in België kennen we dat helaas ook maar al te vaak... In de luchtvaart is het trouwens al werkelijkheid geworden want we verwachten al niet veel anders meer bij de Wizz en Ryanairs van deze wereld.

We doen het onszelf ook aan, onlangs was er op drehscheibe-online.de een discussie over een reis per nachttrein van Warschau naar Praag waarbij een prijs van ongeveer 60€ voor een single in een slaaprijtuig nog als té veel werd gezien door de vraagsteller. Erger wordt het dan als je zoals in de ICE of Eurostar e320 in eerste klas ook in middelmatige stoelen zit... Waar gaat die prijzenslag eindigen?


Groeten,
Ook met de "duurdere" luchtvaartmaatschappijen gaat het helaas deze kant op. Als de reiziger niet enkel naar prijs kijkt dan is het tweede het nummertje bij beenruimte. Gevolg is 12 uur lang op stoelen zitten met een rugleuning van nog geen 4 cm dik. Maar je hebt wel een cm of twee extra beenruimte op papier!

Al moet ik zeggen dat €60 voor Warsaw - Praag niet echt spectaculair is, coupe is erg krap en de service bestaat uit een kop koffie of thee bij aankomst. Maar dat zal ook wel door de vraag naar goedkope kaartjes komen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]