World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 19 jun 2018, 21:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 22:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1334
Land: Andere
Locatie: Tirana
Ongeveer een maandje geleden zat ik op een avond eens wat te klooien op Ryanair.com... En plots vond ik tickets voor €8,- naar Budapest in mijn waarschijnlijk-vrije-week. :shock: Direct halsoverkop geboekt, met in het achterhoofd "mocht ik dan een herkansing moeten maken, is het verlies maar €8,-". De volgende dag weer in de collegebankjes een vriend en klasgenoot, Jeroen, er over aangesproken en of hij geen zin had om mee te gaan. Voor Jeroen was Centraal- en Oost-Europa nog geheel onbekend, maar hij was erg benieuwd. Een dag later had hij z'n tickets voor €30,- en zo zouden we samen naar Budapest gaan. Omdat ik zelf echter al verschillende keren in Budapest geweest ben en al járen naar Timișoara in Roemenië wil, besloten we in die dagen daar naartoe te gaan.

Afbeelding
Het kaartje van de reis, Arad vormde een lange stop & op de terugweg een overstap.

Woensdag 18-04-2012 - Breda - Roosendaal - Bruxelles-Midi - Charleroi Sud - Aéroport Bruxelles-Charleroi - Ferenc Liszt Airport Budapest Repülőtéren - Köbánya Kispest- Ferenciek Tere - Kéleti Pályáudvár - Emerald Hostel

Vandaag was het dan zo ver! Tegen 09h00 ging de wekker af, ontbeet en zorgde dat mijn tas Ryanair-bestendig was ingepakt (voetnoot: we vlogen enkel met handbagage, waar Ryanair tevens zéér strikte regels voor handhaaft). Omstreeks 11h30 pakte ik de bus en de trein naar Roosendaal. Jeroen zou op eigen houtje vanuit Terneuzen naar Bruxelles-Midi komen. In Roosendaal ben ik dan weer overgestapt op de Beneluxtrein naar Bruxelles-Midi, die nogal vol zat. In Bruxelles-Midi hadden we afgesproken de trein van 14h06 naar Charleroi-Sud te nemen. Ook deze rit ging voorspoedig en zodoende waren we VÉÉL te vroeg in Charleroi. Om die reden besloten we de stad nog even in te lopen.
Afgelopen weken hebben we voor onze studie een opdracht moeten maken, waarbij we als voorbeeldopdracht "Een middelbare schoolexcursie naar Charleroi" gebruikten. Maar we waren het er toch allebei over eens: Charleroi is géén stad wat je middelbare scholieren aan wilt doen. :lol: We namen de bus van 15h30 naar de luchthaven en waren al heel snel door de controle heen. En toen kon het wachten beginnen...
17h40 gingen we in de rij staan bij de gate tussen alle Belgische Hongaren en Spaanse studenten die massaal vertegenwoordigd waren op Bruxelles-Charleroi. Voordat we door mochten lopen, werd er zeer streng gecontroleerd op handbagage. Reizigers wiens koffer niet in de maatbak pastten, moesten deze inchecken tegen een meerprijs van €50,-. Twintig minuten later zaten we in het vliegtuig, die ook een paar minuten te vroeg de startbaan al opreed. :) De motoren gingen op volle kracht draaien en al snel verdween België onder een dik pak wolken.

Afbeelding
1. Jeroen aan het raam

Anderhalf uur later gingen we de landing inzetten en vlogen we recht over Budapest heen, wat een zeer spectaculair gezicht was! 8) Als het vliegtuig tot stilstand was gekomen, pakten we onze spullen en liepen naar buiten. In Hongarije was er een zeer aangename buitentemperatuur, na het koude en regenachtige België en Nederland. De geldautomaat voorzag ons van duizenden forints en we hoopten de bus van 20h00 nog te halen. Voor de buskaartjes had je echter muntgeld nodig en de buschauffeur wilde enkel gepast geld. Met wat hulp van een welwillende Hongaar en een chagrijnige wisselkantoormedewerkster hadden we net genoeg muntgeld voor het kaartje naar Köbánya-Kispest.
Op het eindpunt van de blauwe metrolijn in Köbánya-Kispest had ik verwacht dat er wel een loketje te vinden zou zijn van het stadsvervoer van Budapest, maar helaas. In het shoppingcenter vond ik een Relay waar ik een 10-rittenboekje kon krijgen. Met de Sovjetmetro snelden we naar de Ferenciek Tere waar ons Hostel zich voor de eerste nacht zou bevinden. Ik had er vorig jaar al eens overnacht, maar het personeel was blijkbaar toch veranderd. De vierpersoonskamer hadden we voor ons eigen. We reserveerden ook gelijk voor later die week. 21h30 zetten we koers op Kéleti-Pályáudvár treinstation om de treintickets naar Timișoara te kopen.
Het loket was een heerlijk Centraal-Europees bureaucratisch gedoe. Ik liep naar een loket waar niemand stond, om naar loket 7 gestuurd te worden. Loket 7 wilde een getrokken nummertje zien, dus ik liep naar dat apparaat om er een papiertje uit te halen waarop stond "OUT OF ORDER" tot mijn grote hilariteit. Ik had zoiets van "Hun bureaucratisch, ik ook!". Maar nee, mevrouw wilde een nummertje uit het ándere apparaat hebben. "420" stond er nu op, *DING-DONG* 420 is aan de beurt... Wat een toeval! :roll:
Ik legde een print van de MAV-START pagina voor waar het "TRIP-TICKET" naar Temeszvár (=Hongaars voor Timișoara) uitgelegd stond. Dat was geen enkel probleem, net als de reservering voor InterCity 373 "Transzszilvania" naar Nagyszeben (=Hongaars voor Sibiu) en koersrijtuigen naar Temeszvár. De terugweg werd echter een "probleem" door de geografische kennis van de vrouw. "We take PERSONAL to Arad and then INTERCITY to Budapest". "What Arad?! No Arad! You Temeszvár, no Arad!!". Op mijn iPod toonde ik de verbinding via Arad. Ze raapleegde haar collega en geloofde helemaal NIÉTS van mijn verhaal. :lol: Uiteindelijk toen ze zélf op Bahn.de keek (wat ik op m'n iPod liet zien :roll: ), zag ze dat je INDERDAAD via Arad moet. Uiteindelijk ging ze de tickets uitschrijven en de reserveringen uitprinten. Voor €33,- konden we dan de 720 kilometer gaan afleggen.

Afbeelding
2. Mijn ticket en de "problematische" reservering.

Intussen was de EuroNight "Muntenia" en D-trein "Beograd" binnen gekomen en zijn we deze even gaan bekijken. Het slaaprijtuig van laatstgenoemde trein wil je nog niet dood in gevonden worden, zó slecht dat die er uit zag. :shock: Inmiddels was het 22h30 en hadden we nog altijd niet gegeten, mijn idee was om langs Vapiano te gaan om nog even goed te eten. Daar aangekomen ging het echter net dicht en konden we nog net even snel wat halen in de vorm van take-away. We namen onze gerechten mee naar het Hostel om het daar op te eten. Om 00h00 lagen we compleet dood in bed, maar door de herrie van de boulevard onder ons en net een volle maag hebben hebben we de eerste 2-3 uur nog wakker gelegen.

Donderdag 19-04-2012 - Budapest Kéleti Pályáudvár - Timișoara Nord - Timișoara - Iulius Mall - Hotel Nord

Om 06h10 stond de wekker al weer te loeien. We hadden precies een uur tot onze trein zou gaan vertrekken. Snel aankleden, opfrissen, sleutel dumpen en de metro in dus! Halverwege bij Fornetti een ontbijt gehaald en lunch voor in de trein.

Afbeelding
3. De boulevard compleet uitgestorven 's ochtends vroeg. Twintig minuten was het echter al weer hondsdruk.

Afbeelding
4. Op het Kéleti Pályáudvár aangekomen, stond de InterCity "Transzszilvania" naar Nagyszeben al klaar.

Afbeelding
5. Met Hongaarse koersrijtuigen naar Temeszvár en spitsrijtuigen tot Lökösháza.

Wij hadden helaas zo'n Hongaars rijtuig, dat bestond uit stoelen die ze in Duitsland in stoptreinen stoppen. Het was behoorlijk benauwd in het rijtuig!

Afbeelding
6. Voorstadstrein uit Szolnok.

Stipt optijd reed onze trein weg en gaf gelijk goed gas met de Hongaarse Br185 locomotief die ervoor zat. Helaas voor ons ging de trein over de lijn via Újszász naar Szolnok, in plaats van langs de snelle lijn via Cégled. De dienstregeling was er wel op aangepast en zodoende duurde het ritje anderhalf uur. In Békéscsabá liep heel de trein leeg en zaten we nog met 3 mensen in ons rijtuig. Doordat ik stampende koppijn had en de stoelen meer dan beu was, verhuisden we naar het coupeetjes rijtuig waar het lekker fris was. :)

Afbeelding
7. Het boeiende Hongaarse landschap.

In Lökösháza werden de spitsrijtuigen eraf gekoppeld en gingen de Hongaren paspoortcontrole houden. Twintig minuten later reden we dan weer de grens over, die ook nog extra bewaakt was met Jeeps van de douane op de grens: Fort Schengenzone, wat nou EU?! :roll: Met 30 km/h sukkelden we naar Curtici over het megalomane rangeerterrein vol verkrotte treinen.

Afbeelding
8. Roemeense electriciteitsmasten.

Afbeelding
9. Roemeense zooi 8).

Afbeelding
10. Slowaakse(!) goederenlocomotief in Roemenië tot mijn grote verbazing.

Afbeelding
11. De eerste Roemeense vlag die we tegen kwamen; tuttige gordijntjes bij elkaar gebonden door een lintje in de kleuren van de Roemeense vlag. :lol:

In Curtici kwamen de Roemenen nog een keer controleren en werd het treinpersoneel gewisseld. Na een half uur en met een Roemeense locomotief gingen we onze reis naar Arad vervolgen.

Afbeelding
12. Aan een topsnelheid van 40 km/h!

Afbeelding
13. "Sfeervolle" industrie in Arad.

Afbeelding
14. Isolatie van de warmteleidingen die eraf hangt.

Afbeelding
15.

Afbeelding
16. Roemeense stoptreinrijtuigen uit de Ceausescu-tijd.

Zachtjes reden we Arad binnen, waar we weer een half uur stil gingen staan. Het treindeel naar Sibiu werd namelijk als eerste afgekoppeld en reed een kwartier later weer verder. Toen moest er voor ons nog een locomotief komen. Intussen hadden we uitzicht op de spoorwegpolitie en spoorwegbeambtes; aan gezelligheid geen gebrek op dat station!

Afbeelding
17. Kapotte stationsoverkapping van Arad waarvan de helft verwijderd is.

Stipt optijd reden we Arad uit en reden we tussen de communisten-blokken door. Plotsklaps was er weer een eindeloos weiland zichtbaar waarop kuddes schappen werden voortgedreven door herders; wat een heerlijk land is Roemenië toch! 8) De treinrit ging op een Roemeens tempo en het uitzicht was echt een feest met alle middeleeuwse taferelen.

Afbeelding
18. Het prachtdorpje Vinga. Als het kon waren Jeroen en ik hier zo uitgestapt om ons eens in de middeleeuwen te wanen op de zandpaadjes tussen de koeien en kippen.

Afbeelding
19. Nog een prachttafereel bij binnenkomst in Carani.

Afbeelding
20.

Afbeelding
21. Af en toe was industrie opeens uit het niets breed vertegenwoordigd.

Afbeelding
22.

Paar minuten voor geplande aankomsttijd, reden we Timișoara-Nord al binnen. Het station voelde gelijk weer aan als authentiek Roemenië; een drukte van jewelste van spoorwegbeambtes, politie die het vooral gezellig hadden en oude boeren in hun maatpak "omdat ze met de trein gingen".

Afbeelding
23. Rechts InterRegio uit Iași & InterCity "Transilvania" uit Budapest.

Afbeelding
24. De stationshal was zeer socialistisch verantwoord en zag er van buiten niet minder uit. Zo lelijk dat ik het fantastisch vind!

Kuba had mij enkele weken terug op Hotel Nord gewezen tegenover het station. Het was goed zichtbaar en voor 90 lei (~20 euro) hadden we een tweepersoonskamer. Het was nog maar 14h00, dus hadden we nog tijd zat om de stad te bezichtigen. We liepen de stationsstraat uit naar het centrum en lieten alles op ons af komen; Dacia's uit 1950, huizen in houten stijgers en...

Afbeelding
25. Communistische kunst!

De zon scheen en met ruim 22 graden was het er heerlijk toeven. Via Parcul Central liepen we het centrum in langs de schakende oudjes die het er zichtbaar gezellig hadden.

Afbeelding
26. Herdenkingsmonument in Parcul Central.

Afbeelding
27. Communistisch borstbeeld van de Hongaarse componist en grondlegger van de etnomusicologie (=studie van muziek in culturele context. Nu weet ik ook gelijk dat die bezigheid van mij omtrent Oost-Europese muzieksoorten (Roemeense manele, Bulgaarse chalga, turbofolk) een serieuse term heeft) Béla Bartok.

Afbeelding
28. Aan het einde van het park stonden we gelijk voor de Catedrala Metropolitană din Timișoara.

Afbeelding
29. Een tram met stickers van 10 jaar revolutie uit 2009.

Afbeelding
30. Het centrum was gezellig druk en er hing een goede sfeer.

Afbeelding
31. De fontein van de Piața Victoriei. Geloof dat ik deze nog wel eens langs heb zien flitsen in manele-clips...

Afbeelding
32. De stad doet erg zijn best om de boel op te fleuren en het resultaat mag er wezen!

Afbeelding
33. Een zwaar gedateerd en bovenal gedemodeerd "CASA DE MODE" (="Huis van de mode"). Wellicht was dit in de commi-tijd de plaats om de kleding te halen?

Afbeelding
34. Vervallen Habsburgse panden zoals je ze in heel Roemenië tegenkomt. Ik vind het prachtig, maar ergens is het wel jammer dat ze niet onderhouden worden en zo helemaal wegvagen.

Afbeelding
35. Idem

Afbeelding
36. Timișoara was de eerste stad in Oostenrijk-Hongarije waar straatverlichting werd aangelegd. Je zou haast denken dat er in tussentijd niets meer veranderd is...

Langzaam slenterden we door het centrum en genoten van alle dingen die zich afspeelde op het plein, zoals een vrouw die openlijk het kapitalistisch systeem van Roemenië bekritiseerde tot grote hilariteit van voorbijgangers. Op de Piața Libertații nog even op een bankje gezeten en verderop op de Piața Unirii op het meest zonnige terras iets gaan drinken waar we tussen de studenten zaten die van hun vrije middag genoten.

Afbeelding
37. Piața Unirii

Afbeelding
38. Idem

Afbeelding
39. Uiteraard nog wel met uitzicht op commiblokken, we zijn per slot van rekening nog altijd in Roemenië.

Afbeelding
40. Prachtweer dat het was!

Na een tijdje begon het langzaam te betrekken en was het al ruimschoots etenstijd. We besloten nog wat rond te lopen, in de hoop bij iets eetbaars te eindigen. Op de Piața de Flori belandden we op een markt waar kakelverse groenten en fruit werden verkocht tegen absolute bodemprijzen. Met een appel die 3 keer zo groot was als de Nederlandsen, liepen we naar de trolleybushalte. In mijn beste Roemeens vroeg ik hoe ik bij de Iulius Mall per trolleybus kon komen. Twee vrouwen begonnen druk te discussiëren, uiteindelijk werden ze het eens en kregen we het advies verderop met trolleybus 14 of 18 te gaan.

Afbeelding
41. Een Roemeens stilleven.

Half uurtje later stonden we dan daadwerkelijk voor de Iulius Mall: Een gigantisch groot shoppingcenter met een hele zooi verdiepingen en eindeloos aantal winkels waar geen klanten in te vinden waren. Waar hingen ze dan wel uit? Met z'n allen in de foodcourt! Jeroen en ik volgden dit voorbeeld en haalden zodoende bij een Roemeens-etnografisch eethuisje wat te eten.

Afbeelding
42. Stampvolle borden voor nog geen €5,- en het smaakte serieus goed!

Net als de rest van alle andere bezoekers, gingen we bezoekers observeren. Zo viel Jeroen op dat Roemeense mannen zich totaal niet bemoeien met het eten geven van kinderen, "dat doet de vrouw" is kennelijk de gedachte. Verder waren trainingspakken waren erg "in" voor de mannen en liepen er vrouwen soms veel te uitdagend bij, wat ook tot afkeurende hoofdschuddingen leidden bij een aantal Roemenen.

Afbeelding
43. Uitzicht vanaf het dak van de Iulius Mall.

Afbeelding
44. Met aan de andere kant weer een verkrotte fabriek.

Afbeelding
45. IJs etend vervolgden we onze weg door het shoppingcenter. Overigens is de waterval daarachter ook al eens voorgekomen in diepgaande http://www.youtube.com/watch?v=wAk5DYmP ... iek *AHUM*.

Tot slot gingen we de Auchan in voor een ontbijt en zodat ik een voorraad ROM Ciocolata kon halen. Tegen 21h00 hadden we er schoon genoeg van en namen we de taxi naar het Gară de Nord. Inmiddels was het mooie weer omgeslagen in druilerige regen, maar alsnog was de temperatuur goed uit te houden.

Afbeelding
46. Voormalige Franse stoptrein in dienst voor RegioTrans in regio Timișoara.

Ondanks de regen ging het vluchtige stationsleven door. Een los InterCity rijtuig op spoor 1 werd afgehaald door een diesellocomotief, die een luid claxoneer concert gaf toen hij zag dat Jeroen aan het filmen was. :lol: Daarna zijn we weer naar onze jaren '80 hotelkamer gegaan zodat we even fatsoenlijk bij konden slapen.

Afbeelding
47. De oogst aan ROM Ciocolata.

Vrijdag 20-04-2012 - Timișoara - Arad - Budapest

Tegen 09h00 ging de wekker af, zodat we nog een uur de tijd hadden om wakker te worden, tassen in te pakken en...

Afbeelding
48. Het weiland achter het hotel met verkrot gebouw eraan goed te kunnen fotograferen. :mrgreen:

Afbeelding
49. "Sfeer"plaatje van het trappenhuis...

Vlak voor 10h00 sjokten we op ons gemak naar de receptie om onze sleutels in te leveren, de vriendelijke eigenaar wenste ons nog een goede reis. Al met al kan ik Hotel Nord zeker aanraden.

Afbeelding
50. Onze stoptrein naar Arad zou pas 14h06 vertrekken, dus hadden we nog tijd zat om nog wat koffie te gaan drinken in het centrum. Het was wederom zeer goed weer!

Afbeelding
51. Mislukte poging tot wapperendevlaggenfotografie.

Afbeelding
52. Heel Timișoara hing vol met posters voor een concert van de Servische Лепа Брена/Lepa Brena van de grote Joegoslavische jaren '80 hit Моја Југословенка/Moja Jugoslovenka. Het was goed te merken dat Servië nog geen uurtje verderop was!

Omstreeks 12h30 zijn we weer naar het station gaan lopen, zodat we nog tijd genoeg hadden om de trein te halen.

Afbeelding
53. Socialistische flat waarin een huizenconstructeur is gevestigd. Maakt vast goede indruk!

Afbeelding
54. Desiro van de CFR rijdt het rangeerterrein op.

Afbeelding
55. Grote poster bij een autobedrijf voor Manele-artiesten, waaronder de grote Manele-held Nicolae Guța.

Afbeelding
56. Aangekomen op het station stond de InterRegio uit Iași er weer.

Afbeelding
57. Met daarnaast een voormalig Frans dieseltreinstel; Caravele in de kleuren van TER Bretagne.

Afbeelding
58. Personal naar Lugoj.

Afbeelding
59. Wat CFR-schroot.

Afbeelding
60. De InterCity naar București-Nord.

Afbeelding
61. Nogmaals de InterRegio naar Iași.

Afbeelding
62. Helemaal aan de andere kant van het station stonden nog een heel aantal treinen, voornamelijk van RegioTrans, verscholen.

Afbeelding
63. Op spoor 1P stond onze Personal naar Arad. Spoor 1P hebben we zelf maar moeten zoeken en dat dat de trein naar Târgu-Jiu zou zijn, moesten we ook maar zelf verzinnen. "Aceasta tren este Personal dîn paisprezece și șașe spre Arad?", vroeg ik nog voor de zekerheid aan de treinkoppelaar, die bevestigend antwoordde.

We namen plaats in het eerste rijtuig, naast het coupeetje van de conducteur die in z'n eentje zijn eigen manelefeestje en etnografisch feestje aan het houden was op z'n radiootje.

Afbeelding
64. Caravelle komt binnen.

Afbeelding
65. Station Timișoara-Nord.

Afbeelding
66. Stoptreintje dat gebouwd is in 1935 van de Roemeense spoorwegen.

Afbeelding
67. InterCity "Transilvania" uit Budapest is aangekomen en word afgesleept.

Afbeelding
68. Losse locomotief door het station van Timișoara-Nord.

Intussen kwam er een jongen van zigeunerafkomst in onze coupé. Ik hoopte op een manele-feest, maar het bleef helaas uit en hij ging slapen.

Afbeelding
69. Stipt optijd rijdt de Personal weg, uiteraard met alle deuren open.

Afbeelding
70. PATSBOEM en dan ben je stad uit en zie je kuddes schapen voortgedreven door herders met op de achtergrond een stad waar 300.000 man woont.

Afbeelding
71. Zoals Roemeense stoptreinen altijd een feest zijn, was dat ook dit keer weer het geval met open ramen en lage snelheden.

Afbeelding
72. Kruisen van de tegentrein.

Afbeelding
73. Idyllische plattelandsstationnetjes zoals Ortișoara.

Afbeelding
74. Met een dienstregeling op een krijtbordje!

Afbeelding
75. Ons geliefde Vinga weer :D

Afbeelding
76. En nu volop in de zon.

Inmiddels was er een vriend van de zigeunerjongen bij gekomen in de coupé. Hij had een nieuwe telefoon zat hij trots te vertellen "Internet, WiFi, MMS'en, MP3, álles!". Ik hoopte wederom op een manelefeest, maar dat bleef wederom uit. :(

Afbeelding
77. Telefonerende herders in de grassteppen. Fragmentarische modernisatie ten top!

Afbeelding
78.

Afbeelding
79. Roemenië zoals ik ervan houd.

Afbeelding
80. Supergraansilo in het niets.

Afbeelding
81. Nog meer schapen!

Afbeelding
82. Een of ander vaag legerprojectiel op de naastgelegen weg.

Afbeelding
83. Passeren van een oud Frans treinstelletje.

Afbeelding
84. Inmiddels hadden we volop uitzicht op het begin van Transsilvanië.

Afbeelding
85. ...Alsof je harder kan op een modderig zandpad?!

Afbeelding
86. En dan wederom PATSBOEM een stad uit het niets; Arad!

Afbeelding
87. De blokken van Aradul-Nord.

Afbeelding
88. Tramremise van Arad; vol met voormalige Duitse trams

Afbeelding
89. Locomotief aan het wachten...

Afbeelding
90. Interieur van ons voormalige Accelerat-rijtuig dat ooit heel Roemenië doorkruiste, maar nu nog enkel de stoptreinen reed.

Afbeelding
91. Terug in Arad met de kapotte stationsoverkapping. Helaas zat de heerlijke stoptreinrit er weer op...

Afbeelding
92. Weer een oud Frans treinstelletje van RegioTrans.

Afbeelding
93. Wachten op InterCity "Pannónia" uit Brașov naar Budapest...

Afbeelding
94. Binnenkomst van InterCity "Pannónia".

We zaten dit keer in een Roemeens EuroCity rijtuig. Al snel werd het ons duidelijk aan het geschreeuw, geroep en geklaag achterin het rijtuig dat er een hele groep Nederlanders zat.

Afbeelding
95. Wederom de zware industrie tegen de grens.

Afbeelding
96. Schuur die op instorten stond.

Afbeelding
97. Jaja mensen, het moderne Roemenië!

Afbeelding
98. We naderden grensstation Curtici weer.

Afbeelding
99. Paard vastgebonden aan de spoorrail die ernaast ligt.

Afbeelding
100. Het grote internationale goederenrangeerterrein van Curtici is multifunctioneel zoals jullie kunnen zien. :lol:

Bij aankomst renden de Nederlanders gelijk met sigaretten in hun hand naar het perron om daar met z'n 20en te gaan staan klagen over de hitte in het rijtuig. Een Hongaarse oma had al schoon genoeg van die Nederlanders, want ze ging demonstratief aan de andere zijde van het rijtuig op het spoor haar sigaret staan te roken. Inmiddels kwamen de Roemeense douaniers paspoorten controleren. Twintig minuten later reed de trein verder met open deuren naar Lökösháza Hongarije. Daar aangekomen kon het feest weer opnieuw beginnen met Hongaarse douaniers (waarvan 1tje voorzien van trapje en gereedschapskist om de systeemkasten open te slopen om op smokkelwaar te controleren) en paffende en klagende Nederlanders.

Afbeelding
101. Buiten was er plots een wolk zichtbaar in de vorm van een Sovjet-vredesduif. Mijn cynnische reactie luidde: "Ik denk dat we de Sovjetzuil in Budapest moeten gaan bezoeken!

De rit ging verder voorspoedig en de groep Nederlanders kon zich redelijk inhouden. Plots stond er een meisje op om in het gangpad deodorant te gaan spuiten, tot zéér grote verontwaardiging van alle Roemenen die echt keken van "Wat dóe JIJ in vredesnaam?!". In de buurt van Szolnok zijn we naar het restaurantrijtuig gaan lopen om daar te gaan eten. Planmatige aankomst in Budapest was namelijk 18h50 en we wilden nog graag wat van Budapest gaan zien die avond.

Afbeelding
102. Het sfeervolle station van Szolnok.

Afbeelding
103. Geflipte CTA's. Alhoewel in onze beleving "BKKKEKEKI" ook bèst een Hongaarse plaatsnaam had kunnen zijn...

Afbeelding
104. Een truttig stilleven van mijn bier en de plastic rozen.

Afbeelding
105. Na twintig minuten lang slagen gehoord te hebben, snijdende messen en sissende pannen, werd ons eten opgedient. Het smaakte echt heel erg lekker: Lang leve Utasellátó/het Hongaars restaurantrijtuig! Kan het iedereen aanraden! :D

In Budapest aangekomen gingen we terug naar het Emerald Hostel, waar we ons moesten verantwoorden bij het hostelmeisje wat we in tussentijd hadden uitgespookt. Ze was blij verrast "Ah! Temeszvár! Why that? You just picked a spot on the world map?". :mrgreen: Onze kamer was veranderd en we zouden de kamer gaan delen met een Italiaan, maar kregen daarvoor wel 1.000 forint terug.
Uurtje later stonden we weer buiten en had ik zelf even snel een Budapest-in-een-notendop-tour in elkaar gezet die we te voet af zouden leggen. Eerst naar de Donau, vervolgens naar de Szent István-Bazilika, dan Szabadság Tér (communistenzuil), gevolgd door het parlement en dan met bus 16 de heuvel op naar de Disz Tér. Dan weer teruglopen naar het hostel. Wat foto's van onderweg:

Afbeelding
106. Szent István-Bazilika

Afbeelding
107. Het Hongaars parlement.

Afbeelding
108. Buda

Afbeelding
109. Het parlement en de Donau gezien vanaf het Hongaars kunstmuseum gezien.

Afbeelding
110.

Afbeelding
111. Hongaars kunstmuseum

Afbeelding
112.

Afbeelding
113. Tunnelingang onder de kasteelheuvel door.

Zaterdag 21-04-2012 - Budapest - Köbánya Kispest - Ferenc Liszt - Bruxelles-Charleroi Aéroport - Charleroi Sud - Bruxelles-Midi - Roosendaal - Breda

10h00 checkten we uit in het hostel en gingen we de stad nog even kort in. Vandaag zouden we weer terug gaan vliegen naar België, maar dat was pas om 15h40. We liepen de Váci Utcá af.

Afbeelding
114. En dan kom je bij de Nagyvásárcsarnok uit; de voedselhallen.

Afbeelding
115. Je kon hier allerlei Poolse- en Hongaarse delicatessen krijgen. Boven werd een heleboel truttige zooi verkocht voor toeristen, waarvan het leeuwendeel tuttige kleedjes.

Afbeelding
116. De groene brug over de Donau.

Resterende tijd hebben we uitgezeten onder het genot van een flinke sloot zeer lekkere koffie bij de Coffee Heaven. Tegen 12h30 zijn we per metro weer naar Köbánya-Kispest gegaan, waar we weer overstapten op de bus naar Ferenc-Liszt luchthaven. De luchthaven was een redelijke chaos en een redelijk lange rij voor de controle. Tja, dan ga je maar dingen doen zoals de cartoon bekijken over wat je niét mag meenemen in het vliegtuig en ik moet toegeven dat het daar toch wel heel humoristisch was. :lol:

Afbeelding
117. Inmiddels had ik mijn ROM Ciocolata in het zakje gestoken met shampoo en tandpasta. Ik wist totaal niet of het mee mocht en er was nergens info over te vinden, dus probeerde ik het maar gewoon!

Mijn grote tas en dat zakje gingen probleemloos door de scanner. Ik pak mijn grote tas eraf en herinstalleer mijn riem. In tussentijd zie ik de Hongaarse douanier dat zakje eruit pakken en denk al meteen "Oké, die ben ik kwijt!". Maar de Hongaar kijkt er naar en schiet vervolgens hard in de lach als hij ziet dat het 6 repen chocolade zijn die in dat zakje gefrot zijn. :lol:
De resterende anderhalf uur tot het vliegtuig vertrok, hebben we uitgezeten en gestaan. Tegen 15h00 ging het boarden beginnen. Alles was prima en we mochten doorlopen. We belandden plots in dezelfde rij als een vlucht naar Tampere en liepen met 300 passagiers over dezelfde gang. Aan het eind van de slurf over een trapje naar beneden en door dranghekken naar een plek waar één toestel stond. Ik zei al tegen Jeroen: "...Zin om nog een aftervakantie in Tampere erachteraan te plakken?". Uiteindelijk moesten wij links en de mensen voor Tampere rechts. Tien minuten later landde ons vliegtuig.

Afbeelding
118. Ons Ryanair toestel.

Afbeelding
119. Russisch vrachtvliegtuig landt in Budapest.

Het vliegtuig zat behoorlijk vol vandaag. Bij het opstijgen hebben we weer volop zicht over Budapest, er is geen mooier vertrek uit een stad als zulk uitzicht! Hongarije, Oostenrijk en Tsjechië zijn zeer goed te bekijken vanuit het vliegtuig. Bij de Duitse grens begint dat verdomde koudtefront weer dat zo groot als West-Europa is. Het landen was met stevige turbulentie en vallen van enkele meters. Via Eupen vliegen we België binnen en we landen op baan 07. Bij het uitstappen uit het vliegtuig lopen de rillingen alweer over m'n rug van de kou. We snellen naar binnen en het begint als een gek te regenen buiten. De bus komt vijf minuten voor vertrek aangereden en met een goede zitplaats ben ik erg tevreden.
In Charleroi-Sud staat tot onze grote vreugde (niet dus) een oude Belgische trein klaar om ons naar Bruxelles te brengen. Daar hebben we nog een geweldige overstap van 50 minuten op de Beneluxtrein naar Nederland. De rit ging voorspoedig en in Antwerpen kwam mijn oudste broer er ook nog bij. Al snel kwam er controle. Een meisje en een vrouw naast ons hadden geen treinticket voor Roosendaal(gr)-Roosendaal. Een typische vrouwen(*sorry*)conversatie volgde: "Ja maar mijn GSM is vandaag al gestolen, dus ik kan niet nog een tegenvaller gebruiken!". Uiteindelijk vonden ze de conducteurs zéér onbeschoft, belachelijk en een stel debielen toen ze iets van €20,- moesten lappen ipv €35,-. :roll: Het werd wel grappig toen dat meisje de conducteurs weer op ging zoeken "om haar gelijk te bewijzen" (haar tickets waren gewoon simpelweg NIET in orde). De conducteurs liepen langs en reageerden in de trend van "Jaaaaaahoor, u heeft héééélemaal gelijk.... Túúúúrlijk...." :lol:
In Roosendaal weer overgestapt op de trein naar Breda waar m'n broer en ik opgehaald werden door mijn vader. Jeroen reisde nog verder naar Tilburg.

Even een snel reisje "tussen de bedrijven door", maar zéér geslaagd. Timișoara is erg de moeite waard en Budapest blijft één van de mooiste steden die ik ken! Mijn dank gaat dan ook uit naar Jeroen voor de gezellige dagen. :wink:

Tot slot nog de titelverklaring: Een parodie op het refrein van een manele van Frații de Aur en Damany waar ik altijd mee in mijn hoofd tolde bij het horen van de stad Timișoara: "Van Budapest, naar Timișoara, dan naar de Criș (=rivier van regio Timișoara die naar de Hongaarse grens loopt)", i.p.v. "In Constanța, Timișoara en de Șeverin!". :lol:

Disclaimer: Ik weet ook wel dat er mensen zijn die enkel foto's bekijken, maar houdt a.u.b. in je achterhoofd, voordat je reageert, dat ik dingen fotografeer en omschrijf die mij boeien tijdens mijn reis. Deze zijn niet altijd representatief voor de "gewone toerist" die een land gaat bezoeken. Feit dat ik verkrotte industriële dingen fotografeer, betekent niet dat héél Roemenië zo is. Dat zegt meer over mij, als over Roemenië.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 apr 2012, 07:20 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Leuke serie! Even voor een paar dagen terug in de tijd. Die schapen zijn wel het toppunt zeg.....
Dat vliegtuig in Budapest is niet Russisch maar van Cargolux uit Luxemburg. :wink:

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 apr 2012, 18:03 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 834
Schitterend!

Afgelopen zomer ben ik duidelijk op de verkeerde plekken geweest, althans wat de steden betreft. Arad, Oradea en Cluj-Napoca. Geen communistische stations, maar (zeer recent) gemoderniseerd, met uiteraard volop EU-propaganda omdat het met EU geld is betaald. Ik denk komende zomer weer Roemenië en dan wat verder het land in, om ook dit soort taferelen meer te treffen. Wel heb ik veel Sovjet-flats gezien, die zijn niet lastig te vinden in Roemenië en in tegen stelling tot veel andere voormalige Oostblok-landen totaal nog helemaal in authentieke staat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 apr 2012, 18:59 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 834
Nog een reactie. Ik heb het verslag wat beter gelezen en wat vragen/opmerkingen.
Citeer:
18. Het prachtdorpje Vinga. Als het kon waren Jeroen en ik hier zo uitgestapt om ons eens in de middeleeuwen te wanen op de zandpaadjes tussen de koeien en kippen.
Dat heb ik afgelopen zomer gedaan, maar ik kon dat doen omdat ik met de fiets was. Het mooie van jullie manier van reizen is dat je dit soort verre reizen kunt maken met weinig tijd doordat je het vliegtuig gebruikt om in de regio te komen. Ik reis met de fiets en dat kost veel tijd. Helaas kan ik in een vrije week niet zo ver komen. Maar daar staat wel weer tegenover dat ik wel al die dorpjes in kan gaan waar de tijd stil heeft gedaan.
Citeer:
Bij aankomst renden de Nederlanders gelijk met sigaretten in hun hand naar het perron om daar met z'n 20en te gaan staan klagen over de hitte in het rijtuig.
Nederlanders tref je ook overal. Gelukkig herkennen ze mij nooit als mede-Nederlander, en een Batavus-fiets wekt ook geen argwaan. Al heb ik één keer gehad dat een Nederlander een opmerking maakte over de Nederlandse trots dat zelfs Oost-Europeanen een Batavus hebben :lol:
Afgelopen zomer in Hongarije 's avonds een groep Nederlandse jongeren op weg van Budapest naar mijn hotel in Vecsés, een voorstad van Budapest. De trein stopt in station Budapest Zugló; de Nederlanders gooien het nodige naar buiten en maken puberale opmerkingen over "Zuiglo".
Citeer:
Mijn grote tas en dat zakje gingen probleemloos door de scanner. Ik pak mijn grote tas eraf en herinstalleer mijn riem. In tussentijd zie ik de Hongaarse douanier dat zakje eruit pakken en denk al meteen "Oké, die ben ik kwijt!". Maar de Hongaar kijkt er naar en schiet vervolgens hard in de lach als hij ziet dat het 6 repen chocolade zijn die in dat zakje gefrot zijn.
Dit verbaast mij. Ten eerste: Waarom zouden repen chocola niet mogen? En ten tweede: duane-controle bij het vliegtuig naar Nederland? Als je vanuit Nederland naar Hongarije reist zul je in principe geen enkele controle tegen komen.


Nog een vraag over die nachtfoto's, foto's 106 t/m 113. Die zijn wel erg mooi. Heb je een goede camera? Ik probeer ook wel eens wat, maar zo'n mooi resultaat krijg ik nooit in het donker.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 20:38 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Hoeveel heb je trouwens betaald voor het gedeelte Arad-Budapest? Ik moet namelijk voor de zomer ook zoiets soortgelijks hebben.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 mei 2012, 22:32 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1334
Land: Andere
Locatie: Tirana
@ SvMp:
Klopt, alle manieren van reizen hebben natuurlijk zijn voors en tegens. :)
Bij het vliegtuig moet alle bagage door een scanner en daar kunnen dingen nog wel eens uitgegooid worden. Met drinken en voedselwaar zijn ze daar redelijk streng en daarom wist ik niet wat wel of niet mocht. :wink:
Ik maak al mijn foto's met mijn FujiFilm S5600, inmiddels al weer een "gedateerd"(voor het digitale tijdperk dan..) model. In principe is het niet heel moeilijk om dat soort foto's te maken, maar je hebt om te beginnen een camera nodig waarmee je de sluitertijd en diafragma zelf in kan stellen. En verder heb je geduld nodig en zul je creatief moeten zijn als je geen statief bij je hebt. :wink:

@ Raver:
Heel het treingedeelte hebben wij op een TEMESZVÁR-Special gedaan voor €27,-. Als je enkel Arad-Budapest reist, zul je waarschijnlijk vollen bak internationaal tarief moeten betalen. :(

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 19:19 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Hoeveel mag dat zijn dan dat internationaal tarief? Rond de 30 euro?
Ik denk dat ik op de heenreis als we toch 1,5 uur overstaptijd hebben in Budapest een enkeltje Lokoshaza-Budapest koop en ter plekke bij de CFR een enkeltje Curtici-Lokoshaza. Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing of vergis ik me?

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 20:03 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 10 jul 2009, 21:42
Berichten: 657
Land: Nederland
Locatie: Amsterdam
Dat mag niet. Naar het schijnt zijn Hongaarse conducteurs heel streng dat je niet internationale en binnenlandse kaartjes mag combineren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 20:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Als je in Lokoshaza een wandelingetje rond het station maakt ofzo kunnen ze weinig doen lijkt mij, je maakt dan 2 aparte reizen...

Volgens mij is de kans ook zeer klein dat je tussen Lokoshaza en Curtici ticketcontrole zult krijgen, ik dacht zelfs dat de Hongaarse conducteur pas in Lokoshaza opstapt (maar dat weet ik niet meer zeker).

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 20:54 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 10 jul 2009, 21:42
Berichten: 657
Land: Nederland
Locatie: Amsterdam
Ja hoe het bij Lökösháza precies gaat weet ik ook niet. Maar op het forum van DSO heb ik wel reisverslagen gelezen dat de conducteur het niet accepteerde als iemand het kaartje in Hegyeshalom opgedeeld had en als alibi aldaar even uit en weer in de trein stapte.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 12:51 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Ik reis met Balkan Flexi Pass van Brasov tot aan Curtici. Weet nog niet of ik de nachttrein neem of de dagtrein. Dit bekijk ik ter plekke.
Deze pass is geldig tot aan Curtici, maar waarom ik zou dan niet 2 aparte tickets mogen gebruiken? Dat die conducteurs het liever niet hebben, dat kan ik enigzins begrijpen, maar als je geldige vervoersbewijzen hebt, is er weinig aan de hand.

Ligt eraan wat het gedeelte Curtici-Budapest kost. Als dit duurder is, dan maak ik inderdaad wel gewoon gebruik van die constructie van 2 tickets.
Ik kan natuurlijk ook het gedeelte Curtici-Lokoshaza zwart rijden, maar vanwege de grenscontrole lijkt mij dit onverstandig.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 12:01 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 01 jul 2003, 10:16
Berichten: 402
Over tickets opsplitsen in Hongarije: Komende zomer wil ik van Lviv (Oekraïne) naar Budapest met de nachtrein vanuit Moskou. Tot Zahony grens wilde ik een internationaal ticket gebruiken en vanaf daar een interrailticket. Uiteraard daar bovenop nog een T3 reservering voor een bedplaats. Dat mag toch wel gewoon?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 12:55 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 10 jul 2009, 21:42
Berichten: 657
Land: Nederland
Locatie: Amsterdam
Internationale tickets combineren mag volgens mij wel ja.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012, 17:59 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 12 jul 2012, 13:33
Berichten: 125
Land: Nederland
enorm mooi reisverslag! Even een vraag: Waarom worden die hongaarse tickets met de handgeschreven?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012, 19:20 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1334
Land: Andere
Locatie: Tirana
Goh... Omdat het nog niet gedigitaliseerd is? Heeft iemand een betere reden?

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]