World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 jun 2018, 11:15

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Portugal trein + fiets
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012, 00:57 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Onlangs heb ik met trein en fiets rondgereisd in Portugal. Niet met InterRail maar het heeft volgens mij genoeg met treinen te maken dat een reisverslag hier misschien toch wel kan. :)

Algemeen het volgende over fiets en trein in Portugal:

In de regionale en suburbane treinen mag de fiets gratis mee. In het geval van regionale treinen moet je daarvoor in principe (e.e.a. hangt af van het traject) wel een gratis reservering bij het loket halen.

In het langeafstandsverkeer -zij het de InterCidades, de Alfa Pendular of de langeafstandsbussen van Rede Expressos- mag de fiets niet mee, tenzij gedemonteerd en ingepakt in een doos.

Vervelend is dat het platteland ten zuidoosten van Lissabon zo dun bevolkt is dat daar op bijna alle routes alleen nog maar sneltreinen rijden. Met de fiets in de trein naar het zonnige zuiden gaat dus niet. In de rest van het land zijn de verbindingen echter prima.

Afbeelding
Dit is de doorsnee stoptrein zoals die overal in Portugal wordt ingezet. Gemoderniseerde roestvrijstalen treinen die prima comfortabel rijden (wel met 3+2-stoelindeling) en aan beide uiteindes voldoende ruimte hebben voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. En surfplanken, zo zeggen de pictogrammen.

Met de regionale trein reis ik naar Aveiro en vanaf daar ga ik nog een stukje verder met een van deze smalspoortreintjes:

Afbeelding

Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor voorstadslijnen in Porto en daarom zijn ze diesel-elektrisch en voorbereid om tot elektrische treinen te worden omgebouwd. Maar de lijnen in Porto werden omgebouwd tot normaalspoor-sneltram en dus rijden deze treinstellen nu hier, op de Linha do Vouga, de laatste smalspoorlijn van het land.

Ik rijd mee tot Sernada do Vouga. Vroeger takte daar een verbinding naar Viseu af. Die is al lang geleden opgeheven en ik ga deze met de fiets volgen - een kilometer of 80. :)

Afbeelding
Een stuk of 7 kilometer zijn intussen al omgebouwd tot een echt fietspad.

Afbeelding
In Paradela houdt het fietspad op. Het stationsgebouw wordt onder handen genomen.

Afbeelding
Niet alle stations zijn netjes opgeknapt. Bij het voormalige stationsgebouw van Cedrim woekert het onkruid zo weelderig dat een soort subtropische sfeer ontstaat.

Afbeelding
Regelmatig zijn nog verdwaalde spoorbielzen aan te treffen, en op een plek ligt zelfs nog een stukje rails.

Afbeelding
Bordjes met de boodschap "Pare, Escute, Olhe" (Stop, luister, kijk) zijn in een moderne uitvoering nog op veel plekken te vinden. Maar deze heeft z'n betekenis al lang geleden verloren.

Afbeelding
Veel stations langs de route zijn intussen opgeknapt. Vaak met een nieuwe bestemming, maar in dit geval heeft men er liefdevol een aandenken aan vroeger van gemaakt. Inclusief op de achtergrond een keurig gerestaureerd bordje "Pare, Escute, Olhe".

Afbeelding
Op de route zijn een aantal prachtige gemetselde viaducten te vinden. Over dit exemplaar rijd je met een grote bocht Vouzela binnen.

Afbeelding
Bij het uiteinde ervan, waar vroeger het station was, staat deze locomotief opgesteld.

Afbeelding
Eindbestemming voor de eerste etappe is Termas de São Pedro do Sul, naar eigen zeggen het voornaamste kuuroord van het land. Er zijn in ieder geval kuurbaden en een heel aantal statige hotels te vinden.

Afbeelding
Dag twee. In Portugal zijn ontzettend veel rotondes te vinden en deze is ingericht als herinnering aan de oude spoorlijn die hier langs kwam.

Afbeelding
Het weer was niet altijd geweldig, maar zo nu en dan leverde dat wel prachtige uitzichten op.

Afbeelding
Het tweede deel van de route gaat minder door tunnels. In plaats daarvan snijdt het tracé vaak op deze manier door de bergen.

Afbeelding
Viseu is niet meer op het spoorwegennet aangesloten. Maar er is nog wel iets te vinden dat op rails rijdt, namelijk deze kabelspoorweg die het hoge en het lage deel van de stad met elkaar verbindt. Boven bevindt zich de historische binnenstad die zich vooral kenmerkt door toeristische bezienswaardigheden en wat chiquere etablissementen en boutiques. Beneden bevindt zich de 'shopping' (mall) waar de doorsneewinkels en -eetgelegenheden te vinden zijn. Heel typisch is dat eigenlijk alle reisgidsen het bestaan van de 'shoppings' totaal negeren...

Via de voormalige Linha do Vouga ben ik naar Viseu gekomen, maar terug ga ik via een tweede voormalige smalspoorlijn, de Linha do Dão. Deze is zo'n 48 kilometer lang en sinds vorig jaar volledig tot fietspad omgebouwd. Met EU-subsidie uiteraard, voor zo'n 50% van de totale kosten. Het is de langste 'Ecopista' van Portugal tot nu toe.

Afbeelding
Via dit antieke bruggetje kom je bij het begin (of het einde?) van de Linha do Dão.

Afbeelding
De Linha do Dão wordt gekenmerkt door eenheidsarchitectuur. Aan de ene kant zijn er een heel aantal van deze houten haltes te vinden.

Afbeelding
En een heel aantal van dit soort stationnetjes, allemaal identiek met hetzelfde stationsgebouw, dezelfde goederenloods en hetzelfde wc-huisje. Ze zijn (of worden) allemaal netjes opgeknapt. Vaak is er nog geen nieuwe functie in gevestigd, maar bij het station op de foto is de goederenloods intussen in gebruik genomen als café.

Afbeelding
In Torredeita staat een hele smalspoortrein als monument opgesteld. Het contrast is groot tussen enerzijds de fietsroute met alles wat erbij hoort en met EU-geld is opgeknapt, en de ruïnes van verlaten bedrijvigheid direct ernaast.

Afbeelding
Het fietspad loopt door drie verschillende gemeenten en heeft daarom drie kleuren. Rood in Viseu, groen in Tondela...

Afbeelding
... en blauw in Santa Comba Dão. Daar komt de voormalige smalspoorlijn uit op de hoofdlijn waar ook de internationale treinen tussen Irun/Hendaye en Lissabon langskomen.

Afbeelding
Het fietspad komt direct uit op het perron van station Santa Comba Dão. Een leuk stationnetje voor wie spoorwegnostalgie zoekt, want het is nog helemaal authentiek maar tegelijk ook goed onderhouden en zeker geen vergane glorie.

Het beeld in Portugal is wat dat betreft trouwens wel wisselend. Stations als dit zijn nog authentiek, net als sommige grotere stations zoals Coimbra A en B, Entroncamento en Porto São Bento. Maar soms zijn er ook nieuwe, moderne stations gebouwd en staat het oude gebouw even verderop nutteloos te zijn, bijvoorbeeld in Aveiro, Lagos en Guimarães. En kleine stationnetjes zijn tegenwoordig vaak onbemand, vaak met een stationsgebouw dat dichtgemetseld (maar vaak wel netjes geverfd) is.

Afbeelding
Als voorbeeldje: Station Entroncamento. De naam betekent zoiets als 'vork' of 'aftakking'; hier takt de lijn naar Covilha en Madrid af van de hoofdroute naar Porto. Het wc-gebouwtje is nog steeds als dusdanig in gebruik. De stationsgebouwen zijn ook nog steeds in gebruik voor loketten, wachtruimtes of evt. een authentiek Portugees koffiehuis. Station Entroncamento is zelfs nog zo authentiek dat er geen digitale schermen hangen die vertellen van welke van de 8 sporen de treinen vertrekken. De lokale bevolking weet het uit het hoofd en anders moet je maar opletten op de omroep (uiteraard alleen Portugeestalig) waarmee treinen kort voor binnenkomst worden aangekondigd. :lol:

Tot slot de moderne variant van een belangrijke waarschuwing:
Afbeelding
"Bij gelijkvloerse overwegen: stoppen, luisteren, kijken!"

Berichtonderwerp: Re: Portugal trein + fiets
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012, 21:01 
Trans-Siberië Express

Leuk! Dat er een wisselend beeld is op de Portugese stations vermoedde ik al; ik wil Portugal nog eens bezoeken. Het ligt alleen een eind weg. Ik ben dan ook benieuwd hoe je er met de fiets naar toe bent gereisd. Ik zou niet weten hoe je metname Frankrijk door komt.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012, 23:19 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Vliegtuig.

Maar er zijn ook TGV-verbindingen waarin de fiets mee mag. Die zijn in de sncf-planner (horaires, niet de ticketverkoopsite) met een fietssymbool aangegeven en het zijn er best veel. Reservering verplicht à 10 euro per fiets per trein, dacht ik.

Volgens mij is vooral Spanje lastig, en zeker de comboio-hotel-verbindingen (zoals naar Portugal). Dan moet je de fiets demonteren en een hele coupé voor jezelf reserveren. Vandaar dat ik niet de trein heb genomen om in Portugal te komen.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012, 06:11 
Trans-Siberië Express

Mooie foto's en leuke omschrijving.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012, 09:23 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk verslagje, lijkt me ook echt eens tof om dat zelf te doen! 8)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00