World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 19 sep 2018, 10:04

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Weekendje Polen, 2009
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012, 12:49 
Thalys

Land: Nederland
Dit is mijn eerste reisverslag, ik hoop dat jullie het wat vinden. Ik zou er ook foto's willen bijdoen maar die kan ik niet meer vinden helaas :?
Dag 1: De reis naar Polen per auto. Na dat ik 2 jaar tegen mijn vader hebben lopen zeuren over dat ik naar polen wou gebeurde het in augustus 2009 eindelijk: We gingen naar szczcecin.

We gingen met een collega van mijn vaders werk, die komt al jaren in Polen :D. Het weekend begon vroeg omdat we een autorit van 6 uur en 30 minuten moesten doen(eerst wouden we met de trein naar polen maar dat bleek te duur: 175,- voor 3 personen :shock: ). De autorit zelf was niet erg bijzonder, veel saaie duitse landschappen. Maar toen we polen binnen kwamen was het wel bijzonder: De huizen waren slecht onderhouden, veel gezinnen met kinderwagens en noem maar op. In sommige huizen wil je nog niet doodgevonden worden, zo slecht dat die er uit zagen! :o. Via wat zijweggetjes kwamen we uiteindelijk in szczcecin, waar we volgens in checkte in het novotel(buitengewoon goed en spatgoedkoop). We gingen die avond nog een snackkraam toe(Ik zelf at bij de mcdonalds, omdfat ik die snackkraam echt niet vertrouwde :x ) de reden waarom: De muren waren zwart,overal insecten Aangezien ik niet ziek wou worden, werd er afgesproken dat ik naar mc donalds ging eten. tijdens het wachten op mijn vader en john bij die snackkraam hoorden we vlakbij ons een hond blaffen en toen hoorde we een meisje huilen, we vreesde het ergste :cry: . Omdat mijn vader die worst niks vond en hij en john honger hadden gingen we naar een indias restaurant tegenover ons hotel. Dit restaurant was echt geweldig! en echt goedkoop :) . Wat me wel opviel: een nederlands pannenkoekenhuis in diezelfde straat :lol: .
Dag 2: De treinreis naar Stargard Szczcecinski.
De nacht slapen ging redelijk, omdat ik iedere gewekt werd door de trams en een ambulance, en boven dat hadden mijn vader en ik hadden last van de kou.( wat bleek dus de volgende morgen dat we gewoon op het dekbed hebben geslapen :lol: ).
Maargoed, toen we wakker werden gingen we ons opfrissen en ontbijten. Toen we klaar waren met ontbijten gingen we naar het treinstation. Maar dat was niet makelijk omdat we hem niet konden vinden. Dus vroegen we het aan oude poolse man die dit zei: Stacja kolejowa? en toen wees hij naar een wit gebouw. en dat was Szczcecin glowny. Echt een mooi station!. We gingen toen de kaarten halen voor TLK en toen liepen we naar het peron(enkel ik snapte het een beetje hoe dat systeem in polen werkt: tor 1 peron 1 maar mijn vader en John snapte er niks van :lol: ) we liepen naar trein die Przemyślanin heete(dit is toch de trein die de langste afstand aflegt in Polen?).Ik stond te worstelen met die deur van het oude groene zielienia rijtuig(echt een mooi rijtuig overgings) en mijn vader kreeg bijna een hartaanval toen een metaalding ding dat aan de deur vastzat er dreigde uittevallen :lol:.
We zaten in een coupé met een poolse stelletje. omdat ik me wat frisse lucht wou, besloot ik toen maar naar het raam te lopen in de gang. en vervolgens naar buiten te kijken met dit liedje in mijn hoofd: http://www.youtube.com/watch?v=x7CM0bqnz8Q . Toen we in stargard kwamen moest John nog een zwembroek kopen om dat hij die vergeten was. Toen liepen we door de stad. Voor een zondag was het er best druk en toen liepen naar een kerk.
En daar zagen we allemaal bidden nonnen. Toen we dat gezien hadden en het enorm heet hadden, liepen we naar een ijsallon(Mijn chocolade ijs bevatte enorm veel klonten :o) Maar smaakte goed. Toen liepen naar teras en werden we aangesproken door 2 poolse bouvakkers die naar den haag ging werken. De 1 was netjes verzorgd en de andere had bloedoorlopen ogen, rookte als een schoorsteen, en zoop als een vis. ik denk dat deze inmiddels dood is :(. Mijn vader vertelde tegen hen dat ik polen helemaal geweldig vindt en toen zei die ene pool tegen me: dan moet je op zoek gaan naar poolse vriendin( en dat overgins best makkelijk, aangezien er genoeg mooie poolse meiden liepen :mrgreen: )
Toen liepen we terug naar station waar wachte op de stoptrein naar szczcecin. We reden met een EN57, dat ding maakte een helskabaal!. En we stonden maar een 1 minuut stil op een station en toen werd met grofgeweld de deur dichtgeklapt. rond een minuut of 10 kwamen we in Szczcecin. Het was inmiddels 35 graden ofzo en we liepen naar een heel erg goed restaurant(Naam weet ik niet meer, ik weet wel dat het dicht bij het water zat en dat in romeinse stijl was gebouwd) afijn toen we klaar met eten daar merkte ik niet dat ik mijn jas daar heb laten liggen. maar gelukkig kwam een serveerste achter ons gerend met mijn jas :) Je kan alles zeggen over die polen, maar die mensen zijn echt gastvrij!. Toen liepen we maar terug naar het hotel en gingen we die zelfde avond naar een grieksrestaurant(echt een aanrader: spatgekoop en enorm lekker) onderweg daarnaartoe zwaaide een poolse trambestuurdste naar john en die keken elkaar verliefd aan :lol: )
en dat restaurant was een perfecte afsluiter van een weekendje polen.
Dag 3: Terugreis naar Hengelo. Nadat we hadden uitgecheckt in ons hotel, tankten we eerst en toen reden we terug richting Nederland. Rond de middag kwamen in oldenzaal om John aftezetten. Ik bedankte John voor dit geweldige weekend
En toen reden mijn vader en ik weer terug naar Hengelo.
Vragen, Tips, Opmerkingen zijn altijd welkom!
Ik heb 2 vragen over Polen:
1: Waarom rijden die trams 24 uur per dag
2: Waarom hebben ze zo'n apart perronsysteem in Polen?

Laatst gewijzigd door PKPfan op 02 aug 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichtonderwerp: Re: Weekendje Polen, 2009
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012, 14:49 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Aardig verslagje! Polen blijft verrassend, vooral de eerste keer inderdaad. Ik hoop dat je de foto's nog eens terug vind! :D
Kleine tip voor de volgende keer: Maak gebruik van allinea's. :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jul 2012, 14:50 
Thalys

Dankje! Bedankt voor de tip! ik zou dan heel erg diep moeten graven naar die foto's

BerichtGeplaatst: 14 jul 2012, 12:46 
Sneltrein

Citeer:
er liepen genoeg mooie poolse meiden rond
Dat kan ik zeker beamen :D
Citeer:
toen we klaar met eten daar merkte ik niet dat ik mijn jas daar heb laten liggen. maar gelukkig kwam een serveerste achter ons gerend met mijn jas die polen zijn echt gastvrij!.
Helemaal mee eens :!:

Leuk verslag.

Heb je nog plannen om meer van Polen te bezoeken?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2012, 14:08 
Thalys

Bedankt!, Over 3 jaar ben ik 18, dus dan ik ga naar poznan hoop ik :D

BerichtGeplaatst: 02 aug 2012, 16:51 
Thalys

:) Het bericht is inmiddels bewerkt. Ik ga in de komende dagen weer opzoek naar die foto's

BerichtGeplaatst: 07 aug 2012, 22:57 
Sneltrein

Citeer:
Bedankt!, Over 3 jaar ben ik 18, dus dan ik ga naar poznan hoop ik :D
Poznan ken ik aardig, daar kom ik al meer dan 25 jaar.
Mijn vrouw komt uit deze stad en mijn schoonouders wonen er nog steeds.

Mocht je eens tips nodig hebben....... :D

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00