World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 19 jun 2018, 21:09

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 19:05 
Trans-Siberië Express

In augustus heb ik een reis van 27 dagen gemaakt door Oekraïne, Roemenië en Bulgarije. Een prachtige reis!

Dit is het tweede deel van een vierdelige serie reportages van deze reis.

Deel 1 is hier te vinden: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=9485

Dag 9. Reisdag Ivano-Frankivsk – Chernivtsi (Oekraïne)

De vorige dag heeft het de hele dag geregend en ook deze dag regent het :( . Ik ga naar Chernivtsi, een stad dichtbij de grens met Roemenië.

Ik zal overstappen in Kolomyia. De treinen rijden maar een paar keer per dag, Ivano-Frankivsk – Kolomyia 4x per dag, Kolomyia – Chernivtsi slechts 2x per dag. Aanvankelijk was ik van plan om 's ochtends naar Kolomyia te reizen en vervolgens een flink stuk langs het traject richting Chernivtsi te fietsen. Vanwege de regen blijf ik echter in het hotel. Aan het eind van de ochtend moet ik het hotel verlaten. De trein vertrekt 's middags pas om 17:28. Ik breng de tijd door met koffie drinken en internetten in een Italiaans restaurant. Gelukkig wordt het in de loop van de middag droog en kan ik nog een rondje maken door Ivano-Frankivsk

Afbeelding

Schouwburg in Ivano-Frankivsk.

Afbeelding

Kunstwerk aan de muur van de schouwburg.

Afbeelding

Het oude stadhuis.

Afbeelding

Het station.

Afbeelding

Voor het station loopt een brede weg waar het een enorme verkeerschaos is.

Afbeelding

Veel bussen.

Afbeelding

In een van de zijvleugels van het gebouw bevindt zich een aparte ruimte met loketten voor elektryczka's. Slechts 14 per dag, wat erg weinig is voor zo'n grote stad.

Afbeelding

Het perron met een elektryczka. De mijne vertrekt na twintig minuten..

Afbeelding

Niet kunnen fietsen, dus een serie foto's vanuit de trein. Het is een mooi traject door alleen maar kleine plaatsjes.

Afbeelding

Ergens bij een halte in the middle-of-nowhere stapt een groot deel van de reizigers uit :o . Waar ze heen gaan? Er is nergens een grote plaats te zien.

Afbeelding

Stationnetje onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een stationnetje.

Afbeelding

Dorpje vlakbij Kolomyia.

Afbeelding

Interieur van de trein na aankomst in Kolomyia, een kleine stad en spoorwegknooppunt met ca. 63.000 inwoners.

Afbeelding

Station Kolomyia. Hier moet ik een uurtje wachten op de volgende trein. De laatste foto van deze dag omdat het donker wordt.

's Avonds laat kom ik aan in Chernivtsi. Het hotel blijkt helemaal aan de rand van de stad te liggen, 6 km van het station. Zodra ik mijn spullen in mijn kamer heb gelegd, ga ik terug naar het centrum om wat te eten. Ondanks de grootte van de stad (ca. 240.000 inwoners) blijkt er niets meer open te zijn om 23.30! Zelfs de Chicken Hut, een fastfood-keten in Oekraïne, was al dicht. Uiteindelijk kan ik nog wat patat krijgen in een nachtwinkel waar ze ook een hoekje hebben waar gefrituurd wordt. Doordat ze daar geen Engels en Duits spreken, is bestellen lastig, en krijg ik uiteindelijk een zak voor een compleet gezin mee. Ik betaal er echter omgerekend nog géén euro voor..

Dag 10. Reisdag Chernivtsi – Iași (Roemenië)

Deze dag reis ik naar Roemenië. Er zijn wat onzekere factoren. Ik kan niet helemaal tot aan de grens met de trein, het dichtstbijzijnde station dat ik kan bereiken ligt op een afstand van 16 km van de grens. Het eerste Roemeense station ligt 33 km fietsen van de grens. Erg slecht weer zal een groot probleem opleveren. Een andere onzekerheid is de grens. Informatie over de grens is wat tegenstrijdig, maar het lijkt er op dat de grensovergang alleen voor auto's is bestemd. De Poolse fietsers die ik in het begin van de vakantie in de trein tegenkwam, zeiden ook al dat fietsers deze grensovergang absoluut niet kunnen passeren.

Helaas regent het, en de voorspellingen zijn ook niet al te best. Er rijdt slechts één trein naar Hlyboka Buk. Door het slechte weer ben ik nog maar net op tijd, vervolgens blijkt de trein om onduidelijke redenen drie kwartier te laat te vertrekken. Het is een lokale trein, maar het treinnummer heeft drie cijfers. Ik ben dan ook niet verbaast als blijkt dat de trein uit platskartny-wagons bestaat. De fiets meenemen is een stuk lastiger dan in de gewone elektryczka's, maar uiteindelijk mag het wel.

Aangekomen op station Hlyboka Buk regent het helaas nog steeds. Gelukkig niet hard meer. Foto's maken echter niet mogelijk, helaas..

Na wat landweggetjes kom ik bij een brede autoweg die naar grens loopt. Het is heel rustig. Er zijn wel veel 24-uurs winkels en tankstations, waar ik mijn Oekraïense geld uitgeef. Ook omdat ik verwacht dat ik in Roemenië de eerste uren niets kan kopen door de afwezigheid van pinautomaten in kleine dorpen. Er rijden wat vrachtwagens richting de grens en ook hier valt mij het zeer nette rijgedrag van Oekraïnse vrachtwagenchauffeurs op. Ze gaan met een enorme boog om fietsers heen, zo keurig heb ik vrachtwagenchauffeurs nergens gezien. Dat was ook tijdens de voorgaande dagen al het geval, in tegenstelling tot personenauto's en vooral busjes die vaak levensgevaarlijk gedrag vertonen.

Een uurtje later kom ik bij de grens aan. Het is grensovergang Siret, de belangrijkste grensovergang tussen Oekraïne en Roemenië.

Ik stap op een man af met een grote pet en wijs richting Roemenië. Van hem krijg ik een briefje en hij gebaart dat ik langs de auto's naar de loketten kan fietsen. Eerst is er algemene controle. Daar laat ik het briefje zien en alles is prima. Ze zijn erg benieuwd naar drank en sigaretten, wat mij verbaast aangezien dit volgens mij vooral een probleem voor Roemenië is. Daarna kan ik naar het volgende loket er tegenover.

In het hokje zit een man met een enorme pet, soms schreeuwt hij wat bevelen. Een collega die duidelijk lager in rang is loopt langs de auto's en neemt paspoorten in. De meeste mensen zijn uitgestapt en staan naast de auto's. Hij levert een flinke stapel op in het hokje. Ik kan er echter geen logische volgorde in ontdekken: Sommige mensen worden overgeslagen. Eén man vindt het te lang duren en loopt het hokje binnen. De beambte met de grote pet, die inmiddels druk aan het stempelen is, begint te brullen :lol: waarop de man maakt dat hij weer buiten komt. Als de stapel paspoorten is gecontroleerd, worden ze teruggegeven. Bij de volgende ronde ben ik al aan de beurt. De man die naar binnen liep wordt overgeslagen. Kort daarna roept de man met de pet vanuit zijn hokje mijn naam en geeft met een vriendelijk gezicht mij mijn paspoort terug.

Ik kan het niemandsland in. Het briefje wat ik nog steeds heb, is ook voorzien van een stempel. Vlak vóór de grenslijn met Roemenië staat nog één soldaat op de weg, die het briefje wil hebben. Het is een paar honderd meter fietsen naar de Roemeense controle, waarmee ik volgens mij een van de weinigen ben die deze grens met de fiets passeert :D .

Bij de Roemeense controle staan maar 5 auto's. Ik heb het idee dat de bottleneck vooral aan de Oekraïense kant zit. Omdat het maar 5 auto's zijn besluit ik om braaf achteraan te sluiten, maar de Roemenen zijn het er niet mee eens, ze vinden dat ik gewoon naar voren moet. Na een korte blik op mijn paspoort kan ik verder naar de bagagecontrole. Daar staat een Spaanse auto die helemaal leeg gehaald wordt. De man die mijn paspoort heeft bekeken, steekt zijn hoofd uit het raam, en schreeuwt "Olandez" naar zijn collega's. Die wensen mij een goede reis. Er komt een vrouw naar buiten met een schaal koekjes waarvan ik er eentje mag uitzoeken, en ze wenst mij veel plezier in Roemenië :lol: .

Afbeelding

De grensovergang is buitengewoon soepel verlopen. Helaas regent het nog steeds. Eén foto gemaakt, richting de grensovergang. Helaas zie je er bijna niets van.

Ik fiets 33 km naar Dorohoi, een kleine stad en het start-/eindpunt van geprivatiseerde een spoorlijn door het oosten van Roemenië naar de stad Iași. Ik heb nog alle tijd, omdat er meerdere treinen gaan. De route is prachtig. Leuke dorpjes en de weg is nieuw, en daarom is het jammer dat het zo regent. Hoe dichterbij Dorohoi hoe harder het regent. In Dorohoi pin ik 600 lei zodat ik even vooruit kan. De trein van 15:09 zal over enkele minuten gaan. Ik heb geen tijd meer om een kaartje te kopen bij het loket. Als ik dat wel doe, moet ik wachten tot 18:21. Als het nou mooi weer zou zijn geweest, had ik die latere trein wel genomen, foto's gemaakt en het eerste stuk van het traject gefietst. De regen valt echter met bakken uit de hemel, zo snel mogelijk wegwezen is erg aantrekkelijk.

De trein is de stad nog niet uit, en de conductrice staat er al. Zij wordt pissig omdat ik geen kaartje heb en wordt nog kwader omdat ik alleen maar bankbiljetten van 100 lei heb. Dus ik kan pas een kaartje kopen als ze kleingeld heeft. Ze gaat ook nogal tekeer tegen een nieuwe collega of stagiair die ze in moet werken. Uiteindelijk heeft ze genoeg kleingeld, en ik kan een kaartje kopen. Tegen de normale prijs zonder toeslag. Ook hier blijkt de regel te gelden hoe vriendelijker in Roemenië hoe meer je betaalt, en hoe chagrijniger hoe minder je hoeft te betalen :idea: .

Vroeg in de avond kom ik in Iași aan. Het hotel blijkt uitstekend te zijn.

Ik ga naar een apotheek om zalf te halen. Een loopneus en felle zon zorgt voor een rode schrale huid boven de lippen en daar helpt spul van A. Vogel goed tegen. Maar dat heb ik niet meegenomen. In Roemeense steden bevindt zich op elke straathoek een apotheek, dus laat ik het eens proberen. De medewerkers spreken alleen Roemeens, maar geven mij een mobiele telefoon met een Nederlander aan de lijn. Blijkt een Nederlander te zijn die in Roemenië woont en een kindertehuis runt :) . Ik krijg een middeltje mee wat echt goed is. Maar wel relatief duur, zeker voor Roemenen, wat mij wel weer verbaast.

Dag 11. Reisdag Iași – Ploieşti (Roemenië)

Het weer is helemaal opgeklaard! Althans, voorlopig..

Bestemming is Ploieşti. Boekarest is niet te bereiken met fietsvriendelijke treinen (de private treinen), vanwege ongunstige aansluitingen. Er rijdt slechts een private trein om 15:34.

Afbeelding

Station Nicolina, het tweede station van Iași.

Afbeelding

Station Ciurea Hm. Een erg lelijk naoorlogs stationsgebouw. Hier stoppen alleen stoptreinen.

De trein die ik moet hebben slaat een deel van de stations over. Station Birnova Hm, 18km verderop, is het eerstvolgende station waar de trein stopt. Ondanks dat dit niet zo ver is en ik uren de tijd heb, kom ik slechts een kwartier voor vertrek van de trein bij dit station aan. Het begint namelijk weer te regenen en het lukt mij niet om het station te vinden. Uiteindelijk vind ik het toch. Prachtig station en ik baal echt dat er geen foto's gemaakt kunnen worden door de stromende regen. Het ligt heel afgelegen. Er is een klein gesloten winkeltje naast het stationsgebouw waar ik naar binnen kijk. Ik ga er vanuit dat het dicht is, het is niet een plek waar ik veel klanten verwacht. Opeens komt er een vrouw tevoorschijn die voor mij de winkel opent, zodat ik toch nog wat inkopen kan doen voor onderweg :) .

Afbeelding

Tussenstop op station Buhaiesti. Fotootje vanuit de trein.

Afbeelding

Het landschap vanuit de trein.

Afbeelding

Nog een tussenstop op een mooi vervallen station met veel zwerfhonden.

Afbeelding

Aankomst in Ploieşti. Redelijk geslaagde nachtfoto van het station.

Het hotel is vlakbij het station, maar ik kan het niet vinden. Een beveiligingsbeambte die de hele nacht voor een bankgebouw staat belt zijn collega om uit te kunnen leggen waar het hotel is, weer heel behulpzaam. De GPS-coördinaten blijken er een straat naast te zitten.

Dag 12. Reisdag Ploieşti – Boekarest (Roemenië)

Afbeelding

Weer het station, maar dan in de ochtend.

Afbeelding

Stationsgebouw en één perron gemoderniseerd.

Afbeelding

De overige perrons zijn nog in oude staat.

Afbeelding

Veel flats in Ploieşti. Ploieşti is een stad met ongeveer 227.000 inwoners ongeveer 60 km ten noorden van Boekarest. Naar mijn idee is het ondanks de afstand een voorstad van Boekarest. Het is totaal niet toeristisch.

De private treinen naar Boekarest gaan vroeg in de ochtend of laat in de middag. Het is mooi weer, dus ik verwacht het grootste deel of misschien het hele traject te fietsen. Dat valt echter tegen.

Afbeelding

Station Ploieşti Vest, aan de rand van Ploieşti, is niet moeilijk te bereiken. Het is net zo belangrijk als het station in het centrum.

Afbeelding

Prachtig authentiek stationsgebouw.

Afbeelding

Met rommelig lokethalletje.

Vervolgens blijk ik niet verder te kunnen. Er loopt een vierbaansweg naar Boekarest, die weliswaar geen snelweg is, maar levensgevaarlijk is om te fietsen. Via allerlei zandweggetjes probeer ik een alternatieve route te vinden. Ik kom over verschrikkelijke bedrijventerreinen (stank, zandwegen, vrachtauto's, honden, heel veel rommel overal) en het eind is niet in zicht. Ik besluit terug te gaan naar het station van Ploieşti.

Afbeelding

De stations tussen Ploieşti en Boekarest zijn allemaal gerenoveerd. Zelfs met tunnels, zodat het traditionele Roemeense spoorlopen niet meer plaatsvindt. Gelukkig zijn de stationschefs er nog wel.

Afbeelding

Aankomst op station București Nord.

Afbeelding

Mijn hotel, City Hotel Boekarest, ligt 6 km bij het station vandaan. De afstanden binnen Boekarest zijn groot, het is een enorme stad. Deze foto is genomen in de wijk naast het hotel. Boekarest bestaat voornamelijk uit flats.

Als het donker is, ga ik nog even kijken bij het parlementspaleis. Dit paleis is gebouwd in opdracht van dictator Nicolae Ceaușescu. Tijdens zijn leven is het niet voltooid, wat na zijn dood alsnog is gebeurd. Voor het enorme gebouw is het heel druk, want Lady Gaga is pal voor het paleis een concert aan het geven :D .

Dag 13. Verblijf Boekarest

Een dagje Boekarest. Ik vind de stad niet mooi. Overal lijken de straten hetzelfde met de flats. Er zijn honden, heel veel honden..

Afbeelding

Overdag liggen de zwerfhonden in de schaduw. 's Avonds worden ze wat actiever. Je vindt ze overal.

Afbeelding

Ook op de weg en het fietspad.

Afbeelding

Het paleis links. De straten rond het paleis zijn enorm breed. Vanaf de straat lijkt het paleis helemaal niet zo groot, maar het is het grootste gebouw van Europa! Overigens zit ongeveer de helft onder de grond.

Afbeelding

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementspaleis

Afbeelding

De voorkant van het paleis. Ze zijn het podium nog aan het afbreken. Het lijkt mij een geweldige plek om als popster een optreden te geven.

Ik ga het paleis van binnen bekijken. Er zijn diverse rondleidingen. Ik doe de basis rondleiding. De beveiliging is behoorlijk streng. Het is vergelijkbaar met de beveiliging van de Tweede Kamer in Nederland. Paspoort moet ingeleverd worden.

Foto's maken kost extra en dat vind ik niet de moeite waard. Dus helaas geen foto's, op twee stiekume fotootjes na. Het is echt de moeite waard om het paleis te bekijken! Het is prachtig! Helaas geen diepgaande kennis bij de gids. Ze somde wat feitjes op die je waarschijnlijk bij elke rondleiding hoort, zoals de grootte van de kroonluchters en de enorme gordijnen. De zalen zijn gigantisch, in een van de zalen zijn twee enorme oppervlaktes op de wand gereserveerd voor portretten van Ceaușescu en zijn vrouw. Deze ruimte op de wand is nooit gebruikt. Ze wist echter geen antwoord te geven op vragen over politiek en geschiedenis, of ze ontweek het onderwerp. Terwijl juist de historie van het paleis heel boeiend is. Veel Roemenen hebben er een hekel aan, bijvoorbeeld omdat er een aantal wijken volledig zijn gesloopt en opnieuw opgebouwd. Naar voorbeeld van Parijs, symmetrisch ten opzichte van het paleis. Eén van de weinige delen van Boekarest die ik mooi vind, ondanks het verleden.

Afbeelding

Fotootje vanaf het balkon, gemaakt met mijn iPhone. Uitzicht op de Boulevard Unirii, een enorme boulevard die aan de voorkant van het paleis begint.

Afbeelding

In het paleis hangen veel schitterende lampen, waarvan een aantal gigantisch groot zijn. Aan de want hangen eenvoudiger exemplaren zoals deze. Maar wat gebruiken ze voor het licht? Spaarlampen. Overal, zelfs in de meest luxe kroonluchters. Typisch Roemeens. Foto gemaakt met mijn iPhone.

Afbeelding

Boulevard Unirii

Afbeelding

Het straatbeeld van Boekarest. Kilometers lang.

Afbeelding

Boekarest heeft maar één belangrijk station: București Nord. Er zijn nog enkele stations die weinig bekendheid hebben, omdat ze het begin-/eindpunt zijn van een nevenlijntje. Dit is Titan Sud.

Afbeelding

Station București Sud. Er is dus een station zuid, maar dat is nooit groot geworden zoals station noord. Overigens ligt het bijna net zo noordelijk als station noord, eigenlijk had het București Est moeten heten. Het gebouw is verlaten en ik kon deze foto pas maken toen ik met mijn Dazer de tientallen honden op afstand heb gehouden, die aan de andere kant van het gebouw zijn. Er stopt enkele keren per dag nog een privaat treintje.

De Dazer is een apparaatje dat met een zeer hoge pieptoon honden kan verjagen. In de stad niet nodig gehad, maar aan de randen waar weinig mensen komen zijn de honden in grotere groepen en opdringerig.

Afbeelding

Aan het eind van de middag ga ik nog een stuk Boekarest uit, langs het traject van het zuidelijke spoorlijntje. Ik kom uiteindelijk in het dorp Gălbinaşi.

Afbeelding

Daar stap ik op de trein terug naar Boekarest.

Afbeelding

Rijden met de deur open en langs de nevenlijntjes wordt niet gesnoeid.

Afbeelding

Station Titan Sud is het eindpunt van de trein. Ik word opgewacht door een vage hond :? . Vanaf hier is het 11 kilometer fietsen naar het hotel! Terwijl dit station gewoon in de stad ligt.

Dag 14. Reisdag Boekarest – Silistra (Bulgarije)

Deze dag ga ik naar Silistra, een kleine Bulgaarse stad aan de grens. Er rijden geen treinen naar toe maar gaan wel treinen tot ongeveer 12 kilometer van de grens. Er gaan geen treinen de grens over. Zelfs voor het wegverkeer is er geen brug over de Donau, maar er zijn wel twee veerponten.

Afbeelding

De fraaie voorgevel van station București Nord.

Afbeelding

Alle vertrektijden. Ik koop kaartjes bij een apart loket voor de Regiotrans treinen. Regiotrans is niet erg fietsvriendelijk: Een kaartje voor de fiets is net zo duur als het kaartje voor mezelf. Die kaartjes zijn al niet goedkoop omdat het IR-treinen zijn, een erg duur treintype in Roemenië. De treinen zijn echter niet ingericht voor fietsen, er is geen handige ruimte voor. Op dit traject echter de enige mogelijkheid.

Er rijdt slechts één Regiotrans trein richting het oosten, naar de badplaats Constanța. Ik zal echter halverwege al uitstappen, in Ciulnita.

Afbeelding

Het elektronische vertrektijdenbord. Hier moet ik even wachten omdat de trein een half uur later blijkt te vertrekken dan vermeld staat op internet.

Afbeelding

Station Ciulnita, nog helemaal in originele staat. Veel verval. Restauratie staat leeg, er stoppen weinig treinen. Wel opvallend goed onderhouden.

Afbeelding

Interieur.

Afbeelding

Voorkant station Ciulnita.

Afbeelding

Voorkant station Ciulnita.

Vanaf dit station vertrekken enkele treinen per dag naar Călăraşi Sud, vlakbij de grens met Bulgarije. Omdat het echter prachtig weer is, ga ik het traject van 29 km fietsen.

Afbeelding

De weg tussen Ciulnita en Călăraşi Sud. 24 km lang helemaal niets. Nieuwe maar zeer rustige weg.

Afbeelding

Eén van de weinige huizen langs de weg staat te koop.

Afbeelding

En uiteindelijk kom ik bij Călăraşi Sud. Plantenbakken en bord in kleuren van de vlag. En uiteraard EU-vlaggen.

Afbeelding

Helaas is het station van Călăraşi verpest. Wordt onherkenbaar verbouwd met EU-geld. Kom ik helaas maar al te vaak tegen. Gelukkig blijkt dit later in Bulgarije vrijwel niet voor te komen.

Afbeelding

Verkiezingsbord in kleuren van de Roemeense vlag.

Afbeelding

Aan de andere kant van Călăraşi kom ik dit fraaie oude plaatsnaambord tegen.

Afbeelding

Goede weg richting de Donau.

Afbeelding

Bij de Donau zijn twee veerponten. Eentje gaat rechtstreeks naar Silistra in Bulgarije. Vóór de aanlegsteiger bevindt zich dan ook grenscontrole. Deze gaat 8 keer per dag, zoals je kunt lezen op het bord op de foto.

Afbeelding

Vlakbij vaart een kleinere pont naar een stuk Roemenië aan de overkant van de Donau. Echter wel vlakbij de grens met Bulgarije. Deze vaart meerdere malen per uur.

Afbeelding

We zijn vertrokken.

Afbeelding

Mijn fiets tegen de kleine kajuit aan. In de verte zie je wat flats, dat is Silistra al. De boot vaart zeer dicht langs de grens, maar blijft net binnen Roemeens gebied.

Afbeelding

De Donau.

Afbeelding

De overkant is bereikt. De auto's mogen er als eerste af, dus ik als laatste.

Afbeelding

Er is niet veel. Een paar winkeltjes en alleen maar een weg naar het oosten.

Afbeelding

In de andere richting kom je gelijk bij de grensovergang met Bulgarije.

Afbeelding

De grensovergang stelde niets voor. Amper wachtenden. Ze hebben amper naar mijn paspoort gekeken. Geen koekjes dit keer :wink:

Deze foto is al in Bulgarije gemaakt. Een lange rij wachtende auto's richting Roemenië, voornamelijk Oekraïners en Russen.

Afbeelding

Straat direct na de grensovergang.

Silistra (Силистра) is een stadje met ca. 35.000 inwoners. Het bestaat voornamelijk uit naoorlogse flatgebouwen. Veel toeristen zullen er niet komen. De grensovergang ligt niet voor de hand als je met de trein reist. Ik heb geen enkele vorm van openbaar vervoer gezien bij de pontjes.

Afbeelding

Het is mij in Roemenië al opgevallen dat de flats zeer dicht tegen de grens aan. Dus kan ik het niet laten om even achter zo'n flat te kijken. Daar staat een hek tussen de tuinen en de strook grond die de grens vormt.

Afbeelding

Flats aan de rand van Silistra.

Afbeelding

Het machtige treinstation! Architectuur waar Bulgarije vol mee staat. In het volgende deel volop foto's daarvan. Voor deze foto heb ik de nodige moeite moeten doen. Omdat de zon gunstig staat om een foto vanaf het perron te maken, wilde ik naar het eind van het perron fietsen, maar toen kwam de stationschef uit zijn kantoor. Zijn assistent sprak Duits, een foto was prima maar de fiets mocht het perron niet op. Dan maar lopend. Overigens was toen de laatste trein al geweest. Hier vertrekken slechts drie treinen per dag..

Het hotel ligt een kilometer verderop. Ik ben de enige gast en heb in het lege restaurant van het hotel nog uitstekend gegeten voor bijna niets.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 19:15 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Leuk verslag! Mijn complimenten!

BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 19:56 
Thalys

Geweldig gewoon :D

BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 20:20 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Heerlijk verslag! Fijn ook om te lezen dat Roemenië nu een heel stuk beter bevalt als de vorige keer. :) Ik vind het altijd prachtig om overal de Roemeense vlag in terug te herkennen, vind het ook een mooie kleurcombinatie. 8)

Ohja, dit bord vind ik dus echt hélemaal geweldig! :D

BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 20:42 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Heerlijk verslag! Fijn ook om te lezen dat Roemenië nu een heel stuk beter bevalt als de vorige keer. :) Ik vind het altijd prachtig om overal de Roemeense vlag in terug te herkennen, vind het ook een mooie kleurcombinatie. 8)

Ohja, dit bord vind ik dus echt hélemaal geweldig! :D
Ik heb aardig wat Roemeense klasgenoten, en ze waren stuk voor stuk stomverbaasd toen ik ze vertelde waar ik allemaal was geweest in hun land, en waarom. Maar ook trots uiteraard :P

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012, 07:52 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag en foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012, 09:15 
Maglev

Schitterend! Ik ben benieuwd naar de rest :)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2012, 23:39 
Trans-Siberië Express

Mooi reisverslag weer!

Ik was erg benieuwd hoe het zou gaan met fiets + trein in Roemenië en al helemaal in Oekraïne, erg leuk dus om te lezen hoe dat in de praktijk is gegaan!

Hoe lang ben je eigenlijk in Boekarest geweest? De eerste keer was ik er zelf maar erg kort en had ik ook het idee dat het alleen uit lelijke flats bestaat. Maar later ontdekte ik op satellietbeelden dat dat vaak alleen een façade langs de grote boulevards is. Toen ben ik er nog een keer een week heen geweest om te ontdekken wat voor een totaal ander Boekarest daarachter schuilgaat, als je in het juiste deel van de stad eens een zijstraatje inslaat. :)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012, 18:30 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Heerlijk verslag! Fijn ook om te lezen dat Roemenië nu een heel stuk beter bevalt als de vorige keer. :)
De voorbereiding is stukken beter en ook het verwachtingspatroon is drastisch bijgesteld. Vorig jaar verwachtte ik Roemenië als een soort Tsjechië zonder "hinderlijke" modernisering, wat een volkomen verkeerd beeld was. Daarnaast kritisch op hotels, wat vorig jaar in Roemenië niet goed ging, met daarbij het voornemen dat als er maar iets niet zou kloppen ik direct weer zou vertrekken. Dat was gelukkig niet nodig. Overigens is het in Roemenië niet helemaal vlekkeloos verlopen. In deel 4 komt nog een erg vervelende reisdag door Roemenië voorbij in een overvolle trein waarvoor ik naar 4 verschillende loketten ben gestuurd. Mijn ervaring is dat ze in Roemenië of extreem behulpzaam zijn of totaal onverschillig.
Citeer:
Ik was erg benieuwd hoe het zou gaan met fiets + trein in Roemenië en al helemaal in Oekraïne, erg leuk dus om te lezen hoe dat in de praktijk is gegaan!
Roemenië was op dat punt niet eens zo verrassend omdat ik er eerder was geweest. Bulgarije komt echter ook nog.
Citeer:
Hoe lang ben je eigenlijk in Boekarest geweest? De eerste keer was ik er zelf maar erg kort en had ik ook het idee dat het alleen uit lelijke flats bestaat. Maar later ontdekte ik op satellietbeelden dat dat vaak alleen een façade langs de grote boulevards is. Toen ben ik er nog een keer een week heen geweest om te ontdekken wat voor een totaal ander Boekarest daarachter schuilgaat, als je in het juiste deel van de stad eens een zijstraatje inslaat. :)
1,5 dag, één hele dag en de dag van aankomst 's middags en 's avonds. Daarnaast nog een dag tijdens de terugreis, wat in deel 4 nog kort aan bod gaat komen. Zodoende ben ik een paar keer vanuit verschillende richtingen Boekarest door gefietst vanaf de rand tot aan het centrum. Daarbij heb ik ook volop zijstraatjes genomen. Niet veel bijzonders daar gezien, je komt dan tussen de flats waar bewoners rondhangen en nog veel meer honden zijn dan op de doorgaande wegen. Die eerste foto van Boekarest in de reportage is daar een voorbeeld van. Toch geloof ik zeker dat er mooie stukken zijn. 's Avonds ben ik door de wijk gefietst waar de Arcul de Triumf staat, en daar volop mooie panden. Alleen toen was het al wat te schemerig om foto's te nemen.
Citeer:
Schitterend! Ik ben benieuwd naar de rest :)
Komt er aan. De delen 3 en 4 zullen mooier zijn dan deze eerste twee delen. Bulgarije is een groot feest voor ieder die van oostblok-architectuur houdt, er komt nog een mooi stuk Roemenië; de omstandigheden tijdens de tweede helft van de reis waren beter.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 11:41 
Trans-Siberië Express

leuk verslag!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00