KTMB= de Malay NS.
ben nu in KUL=Kuala Lumpur (en er zit een KLM-dame te tetteren hiernaast al urenlang met veel te luide stem) en heb vanmorgen het laatste deel van het KTMB net nog weer eens bereden.
Eerst het intercitydeel=lange afstand. Kan je via e-mail tevoren aanvragen (of direkt boeken-dan is het enkel aan volle prijs) en dan krijg je een code terug, waarmee je alle tickets kan ophalen+betalen na aank. hier in MY. Ging prima.
Vanaf BKK op do 14/2 met de International express-kaartje tot grens, in zelfde trein naar Butterworth-aank. te vroeg, haalde daar al die kaartjes op- en was aan ferry nog voor offic. aank.tijd. paar dagen penang- nog volop feesten Chinees Nieuwjaar.
Nachttrein naar KUL- door naar JB=Johore Brau (alle grote steden hier worden enkel met hun initialen benoemd), die laatste 1 km van/naar SIN/Woodlands-via Causeway maar niet gedaan, had gekund, maar al dat gedoe met passen etc. Die avond met de eastCoast expr. naar eind v.d. lijn=Tumpat, ruim 2 uur vertraging onderweg. Vandaar stukje terug met de SKMK bus naar Kota Baru-dat veel van zijn oude charme had verloren.
Terug naar hier, KUL met nachttrein vanaf Pasir Mas (want easy met bus). Electr deed het niet bij aankomst trein-stond mer als 80 min-deed het weer (AC!) en aank. KUL ruim 2 uur te laat.
KTMB heeft overal stickers met ''on time-every time''!
Hier is een lokaal netwerk=komuter van 2 lijnen, waarvan 1 geheel door de al bereden IC;-lijn wordt gedekt, de andere met wat extra retourtjes gedaan.. Er zijn nu splinternieuwe Chinese 6-carsets, waarvan de middelste 2 ''koc wanita''= damescars zijn.
Die andere takken waren naar de Batu Caves (2 jaar terug heropend) en vanmorgen naar haven=Pelabuhan Kelang, via Kelang. Afgestapt in Setia Jaya om het Sunway shopping centre-gebouwd als pyramide en cheops, te bekijken. is vanbinnen zoals elk van de 100+ shopping malls hier.
Totale kosten voor alle tickets onder de 40 eur, incl. slaapplaatsen.
Morgen naar de airport om naar BKK terug te vliegen-maar vindt die KLIA-expres te duur. dat wordt bus -2 eur voor 60+ km. (trein 35 MYR, bus 8 MYR, 1 eur= 4,05 MYR)
Van de week werd hier ook groots een overeenkomst tussen SIN en MY bejubeld om met 2020 een HS-lijn KUL-SIN te openen, met reistijd 90 min. Prompt daarop kwam de MagLev uitleggen dat zij het nog vlotter zouden kunnen.
De hele IC-lijn Thailand-SIN wordt momenteel uitgebouwd tot dubbelspoor en ge'electrificeerd, maar op het zuidelijkste deel Gemas (junction naar de oostlijn)-JB was niets van te zien. Wel heeft JB een groots en splinternieuw station, naast een enorm grote grenscontrole (ik vermoed een van de allerdrukste ter wereld), voor 8 terintjes per dag.
Tussen KUL noordwaarts-IPOH rijdt een ETS elektr trein-elke 2 uur, maar zeer zwak bezet.
Hier in KUL is op vele plekken nog meer extra trafficjam, omdat een echte U-bahn/MRT wordt aangelegd. Er is al een LRT/Skytrain, een soort skytrain met automatische trein(tjes) en een monorel. Voor korte afstand in het centrum is het echter amper van nut.
En nee- aan foto's doe ik niet en heb ook nooit gedaan.
|