World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 04 dec 2021, 00:12

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013, 15:37 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Hierbij deel 2 van mijn reisverslag van mijn in juli gemaakte reis door voornamelijk Zuidoost Europa. Deel 1 waren vooral mijn mooiste foto's en herinneringen om een algemeen beeld te geven van wat het doel was van de reis. Namelijk veel natuur zien en twee klasgenoten bezoeken in Roemenië en Bulgarije. Dit wordt veel meer een reisverslag met de treinen/bussen/vliegtuigen die we namen en de steden waarin we kwamen verdeeld in DEEL 2 en DEEl 3. De foto's zullen lang niet de kwaliteit hebben van mijn eerste deel, deels omdat het ook veel telefoon-shots zijn en anderzijds omdat ik er niet aan heb gesleuteld (belichting/recht zetten enz.) maar dat moet niet een al te groot probleem zijn denk ik :wink: Veel plezier!

1.
Afbeelding
De reis begon op zondag 7 juli, we namen het vliegtuig van Eindhoven naar Krakow in de namiddag. Eenmaal op Krakow Airport aangekomen namen we de trein naar Krakow Glowny waar ik helaas geen foto van heb.

2.
Afbeelding
In Krakow zelf besloten we het centrum in de lopen om wat eten te halen, we hadden niet veel tijd omdat we nog de bus naar Zakopane moesten nemen. Maar een kleine sightseeing zat er wel in.

3.
Afbeelding
De zon was al flink aan het zakken, wat het licht wel erg mooi maakte in dit steegje naast de oude muur.

4.
Afbeelding
Minder interessant voor de allround reizigers onder ons, maar toch!

5.
Afbeelding
De drukke winkelstraat naar het grote plein.

6.
Afbeelding
Het centrale plein van Krakow, schitterend en gezellig!

7.
Afbeelding
Station Krakow Glowny, mooi opgeknapt voor het dramatische Euro2012 (voor Oranje dan)

Tegen acht uur namen we de bus naar Zakopane waar we dus erg laat in de avond aankwamen.

8.
Afbeelding
De volgende ochtend (5 juli) tijdens de wandeling van het hostel naar het busstation.

9.
Afbeelding
Het busstation links, maar rechts van de weg stonden alle kleine busjes die af en aan naar oa het meer Morskia Oko reden. En die moesten we hebben.

10.
Afbeelding
Het wandelpad van de parkeerplaats naar Morskie Oko zag er grotendeels zo uit.

11.
Afbeelding
Inmiddels aan de andere kant van de top (Rysy) ligt aan de Slowaakse kant deze uit de kluiten gewassen berghut waar je kunt overnachten maar ook kunt eten en drinken als in gewoon café/restaurant.

12.
Afbeelding
Hier een betere foto van de Chata pod Rysmi, wat echt schitterend tussen de rotsen is gebouwd. Het deed een beetje Himalaya-achtig aan met wapperende vlaggetjes rond het gebouw.

13.
Afbeelding
En net als je je af begint te vragen hoe alles boven op de berg komt lopen we één van de leveranciers tegen het lijf met 30 liter bier op zijn rug. Wel echt een bizar gezicht omdat zelfs mensen zonder bagage moesten ploeteren om boven te komen, respect hoor!

14.
Afbeelding
Nadat we op de top door een stel Polen waren uitgenodigd om een keer in Warschau te komen overnachten, kwamen we ze weer beneden tegen vlakbij het meer Popradské Pleso. Ze tipten ons een tweetal restaurants aldaar. Na gegeten te hebben keken we nog eens om: "Maar dit is ook een hotel", we keerden om, checkten in en vielen meteen in slaap na een 11 uur durende wandeling :P

15.
Afbeelding
Ze gebruikte hier poker chips met handgeschreven nummertjes om je bestelling te herkennen.

16.
Afbeelding
De volgende ochtend was het mooi wakker worden!

17.
Afbeelding
Een machtig gebergte, dat is het.

18.
Afbeelding
Het stationnetje van Popradské Pleso met het treintje naar Poprad.

19.
Afbeelding
POPRADSKÉ PLESO

20.
Afbeelding
Wat afstanden in tijd vanaf het stationnetje.

21.
Afbeelding
Met een overstap in Strbske Pleso namen we in Strba de stoptrein naar Proprad.

22.
Afbeelding
Het troosteloze maar ooow zo typische stationnetje Svit.

23.
Afbeelding
De typische lage perronnetjes.

24.
Afbeelding
Nog een laatste blik op het Tatra gebergte vanuit de trein.

25.
Afbeelding
Omdat we zonder interrail reisden hadden we bij de dame aan het loket in Strba een gewoon kaartje naar Kosice gekocht. Vanaf Poprad namen we de vertraagde intercity, alleen was dit kaartje kennelijk niet geldig in deze trein. Dus bij het volgende station, wat vlak voor Kosice ligt, zijn we maar weer uitgestapt om een 'legale' trein af te wachten. Dit station was Kysak, mooi gerenoveerd en tussen de groene heuvels. We hebben er wat kunnen eten en wat bleek, we stapten gewoon weer in de stoptrein waarmee we in Strba waren begonnen :mrgreen:

26.
Afbeelding
Het indrukwekkend lelijke station van Kosice.

27.
Afbeelding
Een soort Transsylvanisch-achtig kasteeltje bij het binnen lopen van de oude binnenstad.

28.
Afbeelding
Wat een prachtige stad, Kosice!

29.
Afbeelding
In een soort middenberm van de hoofdstraat van Kosice liggen de kerk, het stadspark en het stadstheater. Deze foto is vanuit het park richting het laatstgenoemde gebouw.

30.
Afbeelding
Het theater vanaf de andere kant.

31.
Afbeelding
Genoeg cafeetjes voor gezelligheid hier.

32.
Afbeelding
We hadden een paar uurtjes in Kosice voordat onze intercity naar Budapest zou gaan. Het gekke hieraan was trouwens dat een retourticket goedkoper was dan een enkele reis, dit was een soort wazige actie voor studenten. We hadden dus een retour.....

33.
Afbeelding
Onze ontzettend knusse kamer in Budapest, welke zo oubollig was als het hele huis en de eigenaar.

34.
Afbeelding
Het lijkt allemaal erg schattig, maar de beste man wilde ons steeds maar niet laten gaan. Alles werd meer dan tien keer verteld over de stad zelf en wat er allemaal te zien was. Ondanks dat ik ook al vier keer had gezegd dat ik er al acht keer was geweest :mrgreen:

35.
Afbeelding
Het voor Budapest zo typische gebouw met een binnenplein en galerijen aan de binnenkant.

36.
Afbeelding
Dit was het gebouw, wel erg mooi. De locatie was alleen wat ver van het centrum en de werknemers van de hoerenbuurt vroegen wel erg veel aandacht tijdens de nachtelijke uren.

37.
Afbeelding
Zomaar een trein in het altijd fraaie Keleti-pu tijdens het wachten voor het internationale loket.

38.
Afbeelding
Pizzeria Den Haag in Budapest, dat kwam even goed uit! Even hierna namen we de nachttrein naar Sinaia, zonder interrail was een zitplekje voor 50 euro de beste optie. Jammer genoeg.

39.
Afbeelding
De zonsopkomst maakte onze 100% slapeloze nacht weer enigszins goed.

40.
Afbeelding
Van Campina zelf heb ik helaas geen foto's, maar echt de moeite was het ook niet. Als ik er niemand zou kennen was ik nooit gestopt. Na een dagje in het stadje kregen we te horen dat we naar het strand gingen met vrienden van vrienden, alleen schrokken we van de vertrektijd aangezien we inmiddels al twee dagen op waren. De trein vertrok om 02:49 naar Mangalia.

41.
Afbeelding
Omdat we weer in precies hetzelfde type rijtuig belandden wisten we dat slapen er weer niet in zat. Hier passeren we de Donau vlak na zonsopkomst, prachtig!

42.
Afbeelding
De enorm lange trein kwam uit Timisoara en Satu Mare en had Mangalia als eindbestemming. Hij reed via Ploiesti, Buzau en Fetesti, vooral tussen Constanta en Mangalia reed de volgeladen trein echt stapvoets over het enkele spoortje.

43.
Afbeelding
Van Mangalia namen we de bus naar Vama Veche vlak tegen de Bulgaarse grens. Het was er super gezellig en het voelde nog erg vrij in vergelijking met andere grote commerciële resorts. Mensen waren allemaal super relaxed, er was veel goede muziek en van alles te doen. Bovenal was het natuurlijk spotgoedkoop, wat in Costinesti al wel een beetje verdwenen is. Het dorpje is een oud hippy/nudisten oord en die sfeer was nog wel een beetje te proeven. We konden hier wel heeeeelemaal uitrusten, eindelijk :P

44.
Afbeelding
Na twee dagen namen we vanaf Mangalia een stoptrein naar Constanta. Het was niet deze trein, de onze bestond uit ongeveer 15 bakken dubbeldek materieel. Vanuit Constanta bracht Regiotrans ons weer naar Campina, echter reed deze via Boekarest dus dat duurde iets langer dan de heenweg. Het was wel overdag dus dat was een groot voordeel.
Een paar jongens met een iets te hoog zelfbeeld vonden het grappig om een condoom naar me toe te gooien, toen in Boekarest de politie ze stond op te wachten trokken die gezichten snel bij. Het enorme voordeel van Roemeense vrienden om je heen die dat goed kunnen regelen.

45.
Afbeelding
De dag erop werden we rondgereden in Prahova ten Oosten van Campina. Dit is het stuwmeer waarbij de stuwdam ook in de eerste serie staat.

46.
Afbeelding
Door de sterke onderstromingen in het meer is het erg gevaarlijk om er te zwemmen. Toch wagen sommige mensen het erop, met alle gevolgen van dien....

47.
Afbeelding
Een mooi uitzicht onderweg.

48.
Afbeelding
Het landelijke, heerlijk.

49.
Afbeelding
Een herder had alle moeite om zijn van de weg te houden.

50.
Afbeelding
We stopten nog even bij grootmoeders huis, wat echt helemaal in the middle of nowhere lag.

51.
Afbeelding
Dit was de voorraad zelf gebrouwen sterke drank, duizenden liters!

Het vervolg staat in DEEL 3

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden in elk geval bedankt voor het bekijken ervan!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2013, 17:23 
Maglev

Wederom schitterende foto's en boeiende bijschriften! 8)
Citeer:
32.
We hadden een paar uurtjes in Kosice voordat onze intercity naar Budapest zou gaan. Het gekke hieraan was trouwens dat een retourticket goedkoper was dan een enkele reis, dit was een soort wazige actie voor studenten. We hadden dus een retour.....
Was dit nog een drukke trein? Is het qua landschap nog een mooie rit? En hoeveel heb je uiteindelijk betaald voor je studentenretourtje Košice-Budapest?
Citeer:
38.
Even hierna namen we de nachttrein naar Sinaia, zonder interrail was een zitplekje voor 50 euro de beste optie. Jammer genoeg.
Was een couchette echt zoveel duurder geweest?
Citeer:
44.
Na twee dagen namen we vanaf Mangalia een stoptrein naar Constanta. Het was niet deze trein, de onze bestond uit ongeveer 15 bakken dubbeldek materieel. Vanuit Constanta bracht Regiotrans ons weer naar Campina, echter reed deze via Boekarest dus dat duurde iets langer dan de heenweg. Het was wel overdag dus dat was een groot voordeel.
15 bakken dubbeldeks materieel, holy shit :shock: De meeste stoptreinen in Roemenië zijn maar een paar rijtuigen lang.
Citeer:
Een paar jongens met een iets te hoog zelfbeeld vonden het grappig om een condoom naar me toe te gooien, toen in Boekarest de politie ze stond op te wachten trokken die gezichten snel bij. Het enorme voordeel van Roemeense vrienden om je heen die dat goed kunnen regelen.
Haha, nice :mrgreen: Gewoon even je Roemeense vrienden de politie laten bellen om te melden dat er vervelende lui in de trein zitten?

BerichtGeplaatst: 26 aug 2013, 21:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
32.
Citeer:
Was dit nog een drukke trein? Is het qua landschap nog een mooie rit? En hoeveel heb je uiteindelijk betaald voor je studentenretourtje Košice-Budapest?
De trein was redelijk druk, maar totaal niet vanaf Kosice. Pas bij de grotere Hongaarse plaatsen zoals Miskolc, Füzesabony en Hatvan liep de trein vol. Maar ons coupétje hebben we tot het einde toe kunnen verdedigen :mrgreen: Qua landschap vond ik het maar een saaie rit, het was bij zonsondergang dus dat was wel mooi. Je rijdt door een vlak gebied met veel zonnebloemen en grasland. Voor het ticket betaalde we 20 euro voor 3 uur en 28 minuten, dus voor een retour is dat geen geld.
Citeer:
38.
Even hierna namen we de nachttrein naar Sinaia, zonder interrail was een zitplekje voor 50 euro de beste optie. Jammer genoeg.
Citeer:
Was een couchette echt zoveel duurder geweest?
Dan zou er nog 20 euro bovenop komen, en die was het achteraf wel waard geweest omdat sommige mensen de boel wel erg verstierde voor iedereen. Drinken, schreeuwen, schelden en kinderachtig gedoe van personen maakte het bijzonder vervelend, maar dat kan een keer gebeuren.
Citeer:
44.
Citeer:
15 bakken dubbeldeks materieel, holy shit :shock: De meeste stoptreinen in Roemenië zijn maar een paar rijtuigen lang.
Deze reden duidelijk op 'strand-sterkte', overigens heb ik me de hele reis naar Constanta verbaasd over de enorm korte perrons. Zeker ten opzichte van deze trein, want zover ik weet waren ze allemaal open (en zonder airco).
Citeer:
Citeer:
Haha, nice :mrgreen: Gewoon even je Roemeense vrienden de politie laten bellen om te melden dat er vervelende lui in de trein zitten?
Ja, ze zijn met de conducteur gaan praten die op zijn beurt de politie in Boekarest heeft ingelicht. Dat was nog een heel gebeuren op het perron. Toen ze 45 minuten voor Boekarest door hadden dat ze er niet mee weg zouden komen hadden we ook nergens meer last van, zulke zeldzaam angstige blikken waren een lust voor het oog :P

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013, 06:36 
Trans-Siberië Express

Fraaie foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 04 sep 2013, 11:32 
Intercity

Ha!! Die Haagse pizzeria in Budapest ben ik ook langs gelopen :)

Te gekke foto's overigens

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013, 11:58 
Trans-Siberië Express

Ik heb waarschijnlijk een iets andere smaak dan hvondelen, de maker van deze reportage.

Hij noemt Svit (foto 22) troosteloos en Krakow Gl (foto 7) mooi opgeknapt.

Svit ben ik nooit geweest, maar op de foto vind ik het erg gaaf. Krakow Gl heb ik wel bezocht en deze vond ik juist ronduit troosteloos. Zo erg dat ik mijn camera in de tas heb gelaten. Opgeknapt dat wel, maar alle sfeer er uit. En helaas gebeurt dit bijna altijd al er miljoenen in zo'n station worden gepompt. Eigenlijk alleen maar achteruitgang op de liften na dan. En zoals bij al die opgeknapte stations de leuke goedkope winkeltjes weg en vooral standaard dingen zoals Relay-kiosken, omdat de huur van die opgeknapte stations te hoog is.
Citeer:
Het was wel overdag dus dat was een groot voordeel.
Enigszins offtopic, maar ik heb een soortgelijk iets in eigen land meegemaakt. Een groep jongens heeft mijn fiets vernield (ventiel verwijderd). Ik heb de conducteur gevraagd om de politie te bellen (anders zou ik het zelf doen..) en in Heerenveen stond de politie al klaar op het perron. Jongens zijn uit de trein gehaald. Ze moesten eigenlijk door naar Leeuwarden terwijl dit de laatste trein was. Ik heb de politie heel even gesproken ze zouden een boete voor baldadigheid krijgen. Ik heb in Leeuwarden bij de bemenste stalling een nieuw ventiel gekregen.

Maar dat in Roemenië de politie ook al klaar stond, geweldig! Niet verwacht.

Verder complimenten voor de mooie natuur op de foto's. En die accommodatie in Boedapest vind ik geweldig!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 16:07 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik heb waarschijnlijk een iets andere smaak dan hvondelen, de maker van deze reportage.

Hij noemt Svit (foto 22) troosteloos en Krakow Gl (foto 7) mooi opgeknapt.

Svit ben ik nooit geweest, maar op de foto vind ik het erg gaaf. Krakow Gl heb ik wel bezocht en deze vond ik juist ronduit troosteloos. Zo erg dat ik mijn camera in de tas heb gelaten. Opgeknapt dat wel, maar alle sfeer er uit. En helaas gebeurt dit bijna altijd al er miljoenen in zo'n station worden gepompt. Eigenlijk alleen maar achteruitgang op de liften na dan. En zoals bij al die opgeknapte stations de leuke goedkope winkeltjes weg en vooral standaard dingen zoals Relay-kiosken, omdat de huur van die opgeknapte stations te hoog is.
Nu ging het mij puur om hoe het gebouw eruit ziet, niet om de functie of de grondprijs voor eventuele winkeltjes. Ik vind oude sierlijke gebouwen persoonlijk erg mooi, het na-oorlogse beton doet me veel minder en is in mijn ogen dan ronduit troosteloos. Svit zag er vervallen en verlaten uit, ook logisch want veel mensen zullen er niet komen. In Nederland zou een dergelijk station waarschijnlijk gesloten zijn. Ik weet dat een aantal leden hier gek is op Oost Europees beton, omdat het zo typisch is vind ik het ook wel wat hebben, maar mooi ga ik het denk ik nooit vinden.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2013, 10:16 
Trans-Siberië Express

Is idd een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik ben dol op die oude naoorlogse gebouwen. Wees blij als je dat niet bent, want juist die gebouwen verdwijnen steeds meer door voortgaande modernisering.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2013, 06:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Is idd een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik ben dol op die oude naoorlogse gebouwen. Wees blij als je dat niet bent, want juist die gebouwen verdwijnen steeds meer door voortgaande modernisering.
Het problem zie ik niet in modernisering. Een land moet toch evolueren, als je niet meer verandert ben je dood. Dat geldt ook voor steden en landen. In Europa zijn meer en meer gebieden en steden door het duur Unesco "Werelderfgoedlijst" genoemd. Dan kan je niks meer veranderen. Zie voorbeld in Le Havre:

http://whc.unesco.org/en/list/1181/gallery/

Als je iets wil bouwen in dit gebied moet je een overbetaald idiot expert van Unesco schakelen.

Andere voorbeld is Liverpool:
http://whc.unesco.org/en/news/890
Unesco eist dat je niet meet mag bouwen daar.

Ik vind meer het probleem in uniformiseren. Als je naar vliegvelden kijk is het vreselijk, die zijn allemaal in hetzelfde model gebouwd, alles is in het Engels etc...

BerichtGeplaatst: 13 sep 2013, 20:57 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik vind meer het probleem in uniformiseren. Als je naar vliegvelden kijk is het vreselijk, die zijn allemaal in hetzelfde model gebouwd, alles is in het Engels etc...
Ik snap totaal niet wat je hier bedoeld, vliegvelden zijn zeker niet allemaal hetzelfde. Al is het maar omdat ze op verschillende schaal worden gebouwd. En wat zou je dan willen, bordjes in het Engels, Spaans, Frans, Duits, Chinees, Russisch en Portugees onder elkaar?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2013, 16:22 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Ik snap totaal niet wat je hier bedoeld, vliegvelden zijn zeker niet allemaal hetzelfde. Al is het maar omdat ze op verschillende schaal worden gebouwd. En wat zou je dan willen, bordjes in het Engels, Spaans, Frans, Duits, Chinees, Russisch en Portugees onder elkaar?
Ik vind van wel qua sfeer. Ja natuurlijk zijn schalen anders, maar het sfeer is volgens mij altijd vergelijkbaar. Ten minste in Europa, ik heb niet vaak buiten Europa gereisd.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00