World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 28 jun 2017, 20:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 jun 2017, 15:13 
Stoptrein

Hoi,

Deze zomer staat een reis door het zuidwesten van Oekraïne op de planning. Binnen Oekraïne reizen we eigenlijk alleen maar met de trein. Dit houdt in dat er tickets geboekt moeten worden, en met de bekende UZ-webshop ben ik intussen dan ook wel bekend. Omdat we in diverse treinen reizen, willen we graag alle 'klassen' een keertje meemaken. Ik was zodoende laatst aan het kijken naar de tariefverschillen, toen mij opviel dat ik tussen 2 bepaalde plaatsen helemaal geen DeLuxe (1eklasse) coupe konden boeken, terwijl we zo'n 1e klasse coupe juist op het oog hadden omdat dit 1 van de langere reizen is die we moeten maken.

Het betreft hier de reis tussen Zalishchyky/Залiщики en Kyiv, welke we met trein 358L willen reizen. De 1e klas is tussen Zalishchyky en Kyiv niet boekbaar, alleen slechts een paar dagen van tevoren (waar ik het niet op aan wil laten komen aangezien we met 5 personen zijn). Als ik echter een reis plan vanaf een station wat de trein eerder op de reis aandoet, bijvoorbeeld Kolomya/Коломия, dan is de 1e klasse gewoon 45 dagen van tevoren boekbaar en ruim beschikbaar.

Als wij tussen Zalishchyky en Kyiv eerste klasse willen reizen, wat raden jullie ons dan aan? Zal het kopen van een kaartje vanaf Kolomya en instappen in Zalishchyky problemen opleveren, of is dat gewoon te doen? Of zijn er andere manieren om vooraf een eerste-klasse plaats te bemachtigen? Of is het onmogelijk en moeten we alsnog gewoon voor een Kupe-rijtuig gaan?

Ik verneem het graag. Alvast bedankt voor de hulp!

Maarten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2017, 20:40 
Trans-Siberië Express

Het gebruik van woord als 1e/2e kl werkt aldaar enkel maar verwarrend. Er is platskart en kupey, en SOMS-enkel op flashy treinen, is er Lyuks, wat ik zelf nooit heb gebruikt. Soms is dat gewoon kupey met maar 2 bedden in gebruik, soms-en dan is de prijs veel, veel hoger-erg echt lyukx, dat zal wel enkel op enkele flashy hoogwaardige treinen zijn.
Het Res-systeem werkt inderdaad nog op de ouwerwetse soviet-methode met precies afgebakende QUOTA voor elk station-zodat ieder in principe de kans heeft mee te komen. Voor kortere ritten wordt inderdaad pas enkele dagen voor vertrek nog resterende plaatsjes pas in de verkoop gedaan-zowel online, ter plekke als op andere orden in UKR. Daar zul je mee moeten leren leven.
Je kan proberen, kan zowel in en als de, het auslandforum van DSO=drehscheibe-online-daar zitten veel meer mensen met goede kennis en wetenschap van allerlei trucjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2017, 14:05 
Trans-Siberië Express

Je zou naar de hand van het bovenaanzicht van de rijtuigen kunnen kijken of ze niet toevallig een 1e klas rijtuig als Kupe gebruiken of andersom. Anders kan je het misschien vanaf een station eerder proberen te boeken (als de trein niet al op jullie station begint) of een station later (Kolomya bijvoorbeeld) en dan met goedkope losse kaartjes dat stukje uitzitten. Ter plekke zou je het dan nog met de conducteur kunnen overleggen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur