World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 apr 2018, 09:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Reis naar Kish Island
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 12:56 
Maglev

Land: Nederland
Dit verslagje hoort hier eigenlijk niet thuis. Dit is een forum voor treinreizen, maar aangezien dit het enige forum is waar ik (min of meer) actief ben, wil ik het toch graag hier plaatsen. Toekomstige/potentiële reizigers die naar Kish willen zullen bij googelen hier terecht kunnen, en hopelijk is de informatie nuttig.

Vanuit de Verenigde Arabische Emiraten heb ik een uitstapje gemaakt naar Iran, met name naar het eiland Kish. Dit eiland is een vrijhandelszone, en daarom kun je er zonder visum naar toe reizen. Hotels of vluchten kunnen (nog) niet online geboekt worden, alles moet je ter plekke regelen.
Bij diverse reisbureautjes in de Emiraten kun je tickets naar Kish kopen. Het is een populaire bestemming voor Filippinos en Indiers die even de UAE moeten verlaten, om daarna weer een nieuw visum te verkrijgen. Een retourtje van Dubai naar Kish kostte 700 Dirham, ongeveer 140 euro. Er gaan drie vluchten per dag, behalve op donderdag (2) en vrijdag (1). De tickets voor Kish Airlines worden nog ouderwets met hand uitgeschreven.
Vluchten naar Kish vertrekken in Dubai vanaf Terminal 2, zo’n beetje de poor-man’s terminal, voor niet-westerse bestemmingen. Je kunt er niet met de metro komen, maar taxis zijn er niet zo duur.
Zorg dat je ruim van tevoren aanwezig bent. De check-in sloot 5 kwartier voor vertrek al! De vlucht duurt maar een half uur, en zelfs in die tijd weet men je een broodje aan te bieden! Bij aankomst niet al te strenge douanecontrole, zolang je maar geen USA-paspoort hebt. Mijn Amerikaanse reisgenoot werd uitgebreid ondervraagd, en al zijn vingerafdrukken werden afgenomen. Wij hadden bij wikitravel Hotel Flamingo geprikt, omdat de naam makkelijk te onthouden was. Een taxi daarheen kostte 3 Euro, een kamer met ontbijt voor 2 was 100 Euro voor één nachtje. Contant afrekenen graag, geen plastic! Dat kan natuurlijk een stuk goedkoper, maar je kunt je voorstellen dat het voor mijn reisgenoot best spannend was, en daarom zaten we liever een keertje wat upperclass.
Op het eiland zijn een ondergronds waterstelsel te bezoeken, en een wrak van een Grieks schip. Verder veel shopping malls, voor Iraniërs die tax-free (westerse) boodschappen willen doen. En verder zijn er mooie stranden, waar nu niets te doen is. Er zijn echter een hele hoop grote hotels in aanbouw, dus over 5 jaar zou het wel eens een Torremolinos kunnen worden. We hebben nog een fiets gehuurd (ongeveer 2 euro voor anderhalf uur), maar de versnellingen waren versleten. Je kon er zelfs e-bikes huren!
We hebben diverse Iraniers gesproken, ze spraken redelijk Engels of Duits en waren heel aardig (mensen zijn OK, regeringen niet)

Ook voor de terugvlucht is het aan te raden heel ruim op tijd aanwezig te zijn. Wij vlogen dezelfde avond terug naar Europa, dus een vliegtuig missen vanwege overboeking of zo zou een drama zijn geweest.
Leuk om te zien dat vlak voor het instappen alle Fillipijnse dames hun verplicht geleende “overjurken” weer in moesten inleveren.

Berichtonderwerp: Re: Reis naar Kish Island
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 13:53 
Trans-Siberië Express

Leuk! :)

Ik dacht er ook aan toen ik in Dubai was. Het is toch best bijzonder om de Islamistische Republiek te kunnen bezoeken zonder visum. En het schijnt nog een mooi eiland te zijn ook. De reis is echter niet zo heel goedkoop dus ik heb het maar niet gedaan.
Citeer:
Vluchten naar Kish vertrekken in Dubai vanaf Terminal 2, zo’n beetje de poor-man’s terminal, voor niet-westerse bestemmingen. Je kunt er niet met de metro komen, maar taxis zijn er niet zo duur.
Het is mij in ieder geval gelukt om er met de stadsbus te komen :P
Citeer:
Wij hadden bij wikitravel Hotel Flamingo geprikt, omdat de naam makkelijk te onthouden was.
:mrgreen:
Citeer:
Contant afrekenen graag, geen plastic!
Komt door de sancties hè. In heel Iran kun je vrijwel niks met westerse bankkaarten. Dat is een van de uitdagingen bij het reizen naar zo'n land - al het geld dat je nodig gaat hebben moet je heel je reis contant bij je hebben - en dat zullen de potentiële dieven ook weten... Gelukkig schijnt het in Islamistische landen heel erg mee te vallen wat dat betreft :) al moest er op DSO een van de interessantere reisverslagen van de laatste tijd afgebroken worden omdat ze bestolen waren in Iran - net voordat ze de trein Zahedan-Quetta gingen nemen :(

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 14:00 
Maglev

Leuk verslag Pietertje!

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 16:27 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Dat is een van de uitdagingen bij het reizen naar zo'n land - al het geld dat je nodig gaat hebben moet je heel je reis contant bij je hebben - en dat zullen de potentiële dieven ook weten...
Er is dacht ik wel zo'n soort lokale bankkaart in Iran die je ook als toerist kunt aanvragen en gebruiken.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 17:34 
Trans-Siberië Express

Leuk verslagje en deed me denken aan mij reisje jaren geleden door Iran en plaats hier een stukje over geld wisselen.

Dag 25 Isfahan (Di 29-05-2007)
Goedemiddag allemaal,
Na het inleveren van mijn was in het hotel (was om twee uur alweer droog en gestreken terug) en dat voor 50000IR (4 euro). Nu op zoek naar een bank die mijn geld wil wisselen (gisteren avond bij zes banken geweest maar die deden dat niet, allemaal bij kantoren) en dat kon alleen bij de Melli Bank. Bij aankomst bij deze bank stonden er op de trap meerdere geldwisselaars (deze boden 9200 tot 9300IR voor een dollar) maar dan moet oppassen dat je niet belazerd wordt met oude biljetten etc. Bij binnenkomst stond er uiteraard een gewapende persoon die toekeek of alles naar wens ging, na mij gemeld te hebben bij iemand die achter de balie zat verwees deze mij naar boven. Op de eerste verdieping. was het een drukte van Jewels maar ik zag achter de balie iemand zitten en dacht die heeft weinig te doen en vroeg of hij mijn 80 dollars kon wisselen. Hij nam ze in ontvangst liep naar een volgende persoon en zij waarschijnlijk dat ik 80dollar wilde wisselen en keek knikte en ging al pratend met andere mensen aan de slag. Hij vulde een papier in met twee doorslagen en deed dit vervolgens nog twee keer, dus in totaal 9 stuks de een leesbaar voor mij de overige in het Arabisch. Hij overhandigde mij deze papieren welke ik weer moest inleveren bij de eerste persoon voorzag dit alles wederom van een stempel en handtekening gaf de papieren wederom aan een derde persoon die voorzag dit alles nogmaals van stempels en handtekening waarop ik er een kreeg de andere voor hem en de eerste man en toen kwam mij geld. (de tijden van Jan Bank gingen weer herleven) ( was een oud bank directeur in Rijswijk). Tijdens deze hele actie zag ook nog een belangrijke medewerker van de bank die als taak had om tussen de drie formulieren twee carbonnetjes te stoppen. Na deze actie begaf ik mij naar het Meidan-e Emam ook wel Emam Khomeini Square genoemd. Dit plein met zijn afmetingen van 510 x 163 meter behoort dit plein tot de grootste ter wereld. Ontworpen en gebouwd in 1612, rondom dit plein liggen alle bezienswaardigheden. De Imammoskee (Masjed-e Emam) en wordt terecht als een van de prachtigste islamitische gebouwen ter wereld beschouwd. De moskee is geheel overdekt met de beroemde vaalblauwe tegeltjes waar Isfahan zo beroemd om is geworden. De ingang is 30 meter hoog, geflankeerd door twee minaretten van elk 42 meter hoog. De dome is 54 meter hoog. De moskee is zo gebouwd dat hij in de richting van Mekka ligt. De bouw duurde 26jaar en was klaar in 1638 en gebouwd in opdracht van Sha Abbas 1(Safawiden dynastie). Op dit plein liggen nog enkele gebouwen hiervoor verwijs ik jullie naar mijn reisschema (reisverslag Gutte).

Groetjes Ben2

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 08:51 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Leuk! :)

Ik dacht er ook aan toen ik in Dubai was. Het is toch best bijzonder om de Islamistische Republiek te kunnen bezoeken zonder visum. En het schijnt nog een mooi eiland te zijn ook. De reis is echter niet zo heel goedkoop dus ik heb het maar niet gedaan.
Citeer:
Het is mij in ieder geval gelukt om er met de stadsbus te komen :P
Citeer:
Wij hadden bij wikitravel Hotel Flamingo geprikt, omdat de naam makkelijk te onthouden was.
:mrgreen:
Citeer:
Contant afrekenen graag, geen plastic!
Komt door de sancties hè. In heel Iran kun je vrijwel niks met westerse bankkaarten. Dat is een van de uitdagingen bij het reizen naar zo'n land - al het geld dat je nodig gaat hebben moet je heel je reis contant bij je hebben - en dat zullen de potentiële dieven ook weten... Gelukkig schijnt het in Islamistische landen heel erg mee te vallen wat dat betreft :) al moest er op DSO een van de interessantere reisverslagen van de laatste tijd afgebroken worden omdat ze bestolen waren in Iran - net voordat ze de trein Zahedan-Quetta gingen nemen :(
Link? :D

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 12:40 
Trans-Siberië Express

De trein Zahidan-Quetta is een heel avontuur, het zijn gewone Spartaanse rijtuigen gemixt met goederenwagons. Deze trein heeft geen airco terwijl deze trein door een snikhete woestijnlandschap gaat, de reis duurt heel lang en is erg vermoeiend en ook niet zonder risico, volgens mij is het voor westerlingen verboden om zo over land in Pakistan te komen. visa via deze route worden dan ook geweigerd door de Pakistaanse ambassade.

http://www.seat61.com/India-overland.htm#.UwyAsWJ5NFs

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 13:38 
Trans-Siberië Express

Bedankt maar ik zocht naar het DSO-link :D
kon het niet vinden.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 17:30 
Trans-Siberië Express

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 30,5508787

Is een beest van een verslag (10 delen), maar wel de moeite :)

Veel leesplezier.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 07:44 
Trans-Siberië Express

Oh ja had ik al gezien, bedankt Kuba :D
Ik dacht dat er was een nieuwe.

Het gast heeft ook een paar ZEER mooi verslagen, Irak, Syrie, Turkije etc...

Jammer dat mijn Duits is so beperkt :(

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00