World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 09:08

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 jul 2014, 13:21 
Sprinter

Zaterdag 25 juli reisde ik van Wien naar Praha vie Boedapest. In Boedapest de EC272 Avala naar Praag genomen. Na een half uurtje kwam er een kaartjescontrole, normaal niets aan de hand. Het duurde nog al lang voordat ik mijn interrail terug kreeg, zeker in vergelijking met een paar Duitsers die achter mij lagen te slapen. Ik werd gevraagd om met de Hoofd Conducteru mee te gaan naar het volgende rijtuig want ik had immer een "big problem", ik was benieuwd en wou mijn interrail terug dus volgede hem naar het vorige rijtuig. Daar werd een coupe geopend met de bekende vierkantssleutel, zodat de Hoofd Conducteur en ik een priv\é coupe haden. Ik vermoede iets van corruptie omdat ik me uit 2011 iets kon herinneren en van de Railjet naar Boedapest dat de Hongaren zeer nauw zijn met de interrail-passen. De Hoofd Conducteur wees mij op een regel tekst dat je je "travel details" moest in vullen voor het instappen van een nieuwe trein, aangezien dat het me leek dat het ging om de "diary" die niet in was gevuld bood ik hem aan om die nu terplekke in tevullen met de pen van de Hoofd Conducteur, echter ging het om je "Personal Details" die je normaal invult als je je Pass-Cover naar de Interrail organisatie opstuurt. De boete was 50 euro en ik moest die invullen. Omdat ik vroeg naar een interrail gids waarin in stond dat daar daad werkelijk boetes op stond kreeg ik van de Hoofd Conducteur een gids waar dat in stond, echter kon ik dat niet terug vinden in de Nederlandse editie. De Personal Details in gevuld en wou die boete betalen, dit kon natuurlijk niet met creditcard of bankpas, alleen kontant, want stel je voor dat dit bij de MAV bekend word. Ik had "geen" 50 euro op zak, wat geen probleem was want mijn interrail was afgestempeld voor die dag dus was de boete maar 20 euro. Maakte als nog de opmerking dat ik het vreemd vond omdat ik half Europa met interrail heb afgereisd en nog nooit problemen er mee heb ondervonden. De andere conducteur stond in de deur opening en vertelde met een big smile dat ik lucky was omdat ik niet eerder gepakt was hier mee. Kon niks anders doen dan de 20 euro betalen en kreeg uiteraard geen bonnetje en ze waren snel er vandoor.

Mocht men naar Hongarije gaan dan is het een kleine moeite om het in te vullen om dit soort taferelen niet mee te maken.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014, 16:31 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Met dit soort gedonder gaat de lol er snel van af... Op Drehscheibe komen ook geregeld meldingen langs van corruptie bij de Hongaarse spoorwegen ("combineren van tickets mag niet" <--ONZIN, "je moet reserveren naar Bratislava!"<--ONZIN!, "je hebt twee bagagestukken mee, dat betekent toeslag!"<--ONZIN!, etc.). Ik heb ook niet bepaald de indruk dat de MÁV er zelf iets tegen doet, in tegenstelling tot de Roemeense spoorwegen.

MÁV, shame on you! :evil:

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014, 22:21 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Kon niks anders doen dan de 20 euro betalen en kreeg uiteraard geen bonnetje en ze waren snel er vandoor.
Ik zou in zo'n geval aanbieden om te betalen als ze me tegelijk een bonnetje schrijven. Geen bonnetje = geen geld.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 10:53 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
"combineren van tickets mag niet" <--ONZIN
Dit is toevallig geen onzin. Staat (stond) namelijk in hun reisvoorwaarden.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 15:58 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Kon niks anders doen dan de 20 euro betalen en kreeg uiteraard geen bonnetje en ze waren snel er vandoor.
Ik zou in zo'n geval aanbieden om te betalen als ze me tegelijk een bonnetje schrijven. Geen bonnetje = geen geld.

Groetjes,
Rian
Zoals ik het lees had de conducteur de interrail. Hij had dan kunnen zeggen: "niet betalen? dan krijg je de interrail niet terug!"

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 20:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Zoals ik het lees had de conducteur de interrail. Hij had dan kunnen zeggen: "niet betalen? dan krijg je de interrail niet terug!"
Dat is waar. Dan zou het afhangen van de hoeveelheid tijd die ik heb.

Tsaar Martijn I: heb je dit aan Eurail gemeld? Zo ja, wat hadden zij hierover te zeggen? Wat adviseren ze je in een dergelijk geval te doen?
Ik denk ovrigens wel dat het nuttig is om dit soort dingen te melden: als ze over bepaalde landen veel opmerkingen krijgen, zullen ze wel actie ondernemen naar de betrokken spoorwegen.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 06:30 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Mocht men naar Hongarije gaan dan is het een kleine moeite om het in te vullen om dit soort taferelen niet mee te maken.
Gewoon alles invullen zoals het hoort dan voorkom je dergelijke gevallen en dat is niet alleen in Hongarije zo.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 03 aug 2014, 19:27 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Al ben je 200% in orde, er zijn een aantal rotte peren bij de MÁV die argeloze toeristen graag oplichten (want easy money)... Blijkt keer op keer weer helaas.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 23:02 
Trans-Siberië Express

Verbazend dat dit in Hongarije gebeurt! Ik vind het ook vreemd dat je ze (dure) Interrail pass meenemen.

Heb je melding gemaakt bij de MAV? Het lijkt mij dat ze wel weten wie er op die trein dienst hadden.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2014, 09:00 
Trans-Siberië Express

Je kan er melding van maken. Maar heeft dat zin? Die conducteur zal alles ontkennen. Niet voor niks heeft hij dit alles gedaan in de beslotenheid van zijn eigen coupe. Er zijn dan ook geen getuigen.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 19:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Je kan er melding van maken. Maar heeft dat zin? Die conducteur zal alles ontkennen. Niet voor niks heeft hij dit alles gedaan in de beslotenheid van zijn eigen coupe. Er zijn dan ook geen getuigen.
Als niemand er iets van zegt, zal er ook niets tegen gebeuren. Als er echter veel meldingen komen die bovendien geografisch dicht bij elkaar liggen, dan is er waarschijnlijkwel iets aan de hand. Het gaat er niet om dat je nu iets gedaan kunt krijgen voor 1 concreet geval maar dat duidelijk wordt voor Eurail en de MÁV dat er een probleem is.

Groetjes,
Rian

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00