World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 18 okt 2017, 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 12:20 
Trans-Siberië Express

Vanwege het nieuwe chip-verplichte tariefsysteem van NS zijn er diverse niet goed gekommuniceerde wijzigingen:
1. INT biljetten gelden nog maar 15 dagen-leuk als je met zo'n grote IR-pas na een lange reis op dag 31 terugkomt.
2. volgens forum NS zou het mogelijk moeten zijn aan bemensde NS-loketten kaartjes tot grenspunt te kopen aan 50% minder op vertoon IR. Dat kan NIET meer vooraf-want die chip. Overigens is dit in tegenspraak met wat ik tot heden altijd hierover gelezen heb: kan enkel bij exHiSpeed= nu NS-INT. Als je geen kortingskaart hebt en ver van zo'n bemensd station woont: jammer, pech gehad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 17:45 
Trans-Siberië Express

arrivant schreef:
Vanwege het nieuwe chip-verplichte tariefsysteem van NS zijn er diverse niet goed gekommuniceerde wijzigingen:
1. INT biljetten gelden nog maar 15 dagen-leuk als je met zo'n grote IR-pas na een lange reis op dag 31 terugkomt.
Dat staat los van de chipkaart. NS heeft ervoor gekozen pas anderhalf jaar nadat die wijziging in had moeten gaan, dat zelf door te voeren. Inderdaad wel zonder enige communicatie.
arrivant schreef:
2. volgens forum NS zou het mogelijk moeten zijn aan bemensde NS-loketten kaartjes tot grenspunt te kopen aan 50% minder op vertoon IR. Dat kan NIET meer vooraf-want die chip. Overigens is dit in tegenspraak met wat ik tot heden altijd hierover gelezen heb: kan enkel bij exHiSpeed= nu NS-INT. Als je geen kortingskaart hebt en ver van zo'n bemensd station woont: jammer, pech gehad.
Internationale kaartjes, ook de uitvoering als eenmalige chipkaart, kunnen bij mijn weten nog steeds vooraf worden gekocht. Dat kun je bv. op de automaten zien, al kennen die helaas de interrailkorting niet. De chipkaart is dus geen reden voor een dergelijke beperking. Wat is verder je bron voor die beperking en dat de gewone NS-loketten geen kaartjes meer tot de grens zouden verkopen? Dat zou inderdaad ook onaangekondigd zijn.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 aug 2014, 13:00 
Trans-Siberië Express

@1. Naar ik meen is bij DB die verkorting van 30 tot 15 dagen in dec. '13 ingegaan? Doet de NMBS er al aan mee?
@2. Ik heb het in het verleden enkele keren nagevraagd (toen er nog een loket vlakbij mij was) en toen is mij steeds gezegd dat kaartjes TOT grenspunten enkel door (destijds) HISpeed kunnen worden verkocht. Vervolgens kwam daar dan die 3,50 extra service bij. Inderdaad kunnen nog steeds uit de bolle automaten INT kaartjes tot 3 maand vooruit worden gekocht-maar niet naar grenspunten, je bent (als je toch korting hebt) het goedkoopst uit met 40% korting (of gratis NS, als dat stuk al gedekt is) en met R+ tot Essen/Kaldenkirchen etc. Merkwaardig genoeg is het allergoedkoopste kaartje nu naar Herz/rath of Gronau- NS gratis, R+, enkel=1,20. (BE is wat duurder-1,80, vanwege min.tarief NMBS). Daar kan je dus in de toekomst in principe ook nog elk poortje mee openkrijgen.
In principe is die 50% IR-korting niet aan ''enkel na 9.00'' gebonden? Is dat ooit wel eens geprobeerd?
En er zijn zelfs een paar jaren geweest dat NS heel grootmoedig was en voor bij NS gekochte IR-kaarten het NL-deel ook gratis deed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 00:39 
Trans-Siberië Express

arrivant schreef:
@1. Naar ik meen is bij DB die verkorting van 30 tot 15 dagen in dec. '13 ingegaan? Doet de NMBS er al aan mee?
Dat is een afspraak in UIC-verband die in principe al in december 2013 is ingegaan (ik was even mis met mijn anderhalf jaar). Alle spoorwegen hebben dit normaliter al doorgevoerd. Tussen Nederland en België is de geldigheid eigenlijk teruggebracht tot 1 dag (retours 2 dagen) maar NS heeft dat op de automaten in ieder geval nog steeds niet doorgevoerd omdat je daar geen enkele reizen naar Nederland kunt kopen en de NMBS ook een lokettoeslag heeft.
arrivant schreef:
@2. Ik heb het in het verleden enkele keren nagevraagd (toen er nog een loket vlakbij mij was) en toen is mij steeds gezegd dat kaartjes TOT grenspunten enkel door (destijds) HISpeed kunnen worden verkocht.
In zijn algemeenheid is dat onzin. Ik heb tallloze malen bij allerlei NS-loketten (destijds ook nog de Wizzl) enkele reizen van Nederlandse stations naar de grens gekocht. Alleen met Interrail-korting heb ik dat nooit gedaan wegens nooit nodig gehad. Maar het zou me eigenlijk sterk lijken als juist die korting bij het normale loket zou zijn uitgesloten.
arrivant schreef:
In principe is die 50% IR-korting niet aan ''enkel na 9.00'' gebonden?
Nee, is ook in de spits geldig.
arrivant schreef:
En er zijn zelfs een paar jaren geweest dat NS heel grootmoedig was en voor bij NS gekochte IR-kaarten het NL-deel ook gratis deed.
NMBS, NS en CFL hadden de IR-korting naar de grens voor Benelux-inwoners op 100% gezet. Dat is helaas voorbij.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 08:50 
Trans-Siberië Express

Heb vorig jaar aan het loket in Maastricht nog een enkele reis met 50% korting naar Vise grens gekocht op vertoon van mijn interrail.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 10:45 
Trans-Siberië Express

Het is vooral in België dat ze moeilijk doen over kaartjes naar de grenspunten...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 21:44 
Trans-Siberië Express

Nieuwe software in hun verkoopsysteem geeft daar de laatste tijd problemen mee inderdaad. Het is eigenlijk zeer makkelijk op te lossen: Voor een ticket Antwerpen-Roosendaal(Grens) moet je gewoon naar een ticket Antwerpen-Roosendaal vragen met 100% korting op het Nederlandse net. Dan komt er gewoon een ticket Antwerpen-Roosendaal(Grens) uit de printer.

De loketbediende zal meestal gewoon zeggen dat het niet mogelijk is een ticket naar grenspunten te kopen, maar op deze manier kan het dus wel :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 22:36 
Trans-Siberië Express

Bruno schreef:
Nieuwe software in hun verkoopsysteem geeft daar de laatste tijd problemen mee inderdaad. Het is eigenlijk zeer makkelijk op te lossen: Voor een ticket Antwerpen-Roosendaal(Grens) moet je gewoon naar een ticket Antwerpen-Roosendaal vragen met 100% korting op het Nederlandse net. Dan komt er gewoon een ticket Antwerpen-Roosendaal(Grens) uit de printer.
Online bij de NMBS werkt dat ook, maar moet je niet Roosendaal (of Maastricht) maar een verder weg gelegen bestemming nemen. Zelfs een Benelux-weekend van een Belgisch station tot de grens kan op die manier.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 22:53 
Trans-Siberië Express

Weer zo'n typisch geval van spoorwegbureacratie. Zucht. Ik sleep die beerput inmiddels al heel de tijd heen en weer tussen verschillende NMBS klachtendiensten. Ik denk dat ik de hoop maar op ga geven en voorlopig niet meer naar België ga.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 23:25 
Trans-Siberië Express

Accelerat schreef:
Weer zo'n typisch geval van spoorwegbureacratie. Zucht. Ik sleep die beerput inmiddels al heel de tijd heen en weer tussen verschillende NMBS klachtendiensten. Ik denk dat ik de hoop maar op ga geven en voorlopig niet meer naar België ga.

Het probleem zit bij zowel Nederland als België met de sluiting van loketten en/of lokettoeslag. Ik heb precies hetzelfde probleem met internationale fietstickets, die ik in Nederland ook nergens kan krijgen zonder belachelijke "service" kosten. Buiten Nederland/België zijn meer loketten, geen toeslagen en kunnen ze veel meer voor je doen. In Nederland en België willen ze mensen bij de loketten wegjagen, en vooral in Nederland is daardoor veel minder mogelijk geworden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 20:09 
Trans-Siberië Express

Dag nogmaals,

Ik lees net dat de verkoop van tickets naar de grens met 50% Interrail-korting onlangs toch is vervallen bij de binnenlandse loketten. Dat heeft niet direct iets te maken met de OV-chipkaart maar met de overgang naar het nieuwe baliesysteem. De afgifte zou te gering zijn geweest en het zou te duur geweest zijn om het systeem erop aan te passen. Deze korting is in Nederland nu dus alleen nog te koop bij de internationale balies, telefonisch of bij een reisbureau.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur