World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 09:09

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014, 13:22 
Trans-Siberië Express

Dacht dat dit topic hier al eerder was behandeld, maar kan het nergens meer vinden; misschien is het verstopt achter een ander topic. En omdat zo vele vragen erover gaan nog maar even wat ik recent vond:
POSitief: ONLine REServeren, als je al een IR hebt, kan nu op voyages-sncf.com, die komt automatisch in het land waar je bent in de eigen taal. In principe hetzelfde menu als gewoon biljet kopen, maar klik eerst op INterrail-dan stoel reserveren, traject/dag etc. en het schema komt. IK meen dat je wel een cred-card nodig hebt voor betaling (ben nu nog niet zover gekomen).
Omdat mijn 1e keus die dag niet bleek te rijden wat verder gezocht- vrijwel alle TGV-treinen hadden nog plaatsen voor 6 eur, ook voor bvb al over 3-4 dagen, maar dan behalve de echte piektreinen (rond 17 uit Paris). Het kan ook op de doorgaande TGV naar Zwitserland-dat kost 15 eur. Maar dat kan midzomer in de piektijden uiteraard anders liggen.
Kleine hint: het systeem staat standaard op volwasene (26-59), ben je junior of senior, dan moet je dat later aanpassen, want anders verwerpt het systeem je omdat het ook je geb.datum wil weten. Maakt voor de prijs niet uit.
NEGATIef:
Stoelen in de nog weinige overgebleven NAchttreinen kosten nu maar liefst 18,70 of zelfs 21.70 op VR (en ZO?). Dan kan je beter een couchette nemen-zou 20/22 eur kosten, maar dat kan je weer niet online boeken.
Zoals gemeld bij hint: het kostte me toch lange tijd om te ontdekken hoe je dat kan omstellen. Het gebruikte Nederlands is niet altijd helder, zelfs niet met een Vlaamse kijk erop. Is eenvoudiger als je Frans kent en a.h.w. terugvertaalt.
ER zijn in de niet-drukke dagen (ga zelf als de low-season korting er is-vanaf 15/9)- in feite nog maar 3 nachttreinen ex Paris over: Naar Nice (1e stop pas Toulon, niet Marseille), naar de SPaanse grens en de klassieke trein naar Toulouse. Verder de trein naar Nice uit Strasbourg+Lux/Nancy. Nacht zo/ma een TGV Paris-Brest, die is ook 6 eur. Op weekeinds en op andere seizoenen kunnen/zullen er wel meer rijden, m.n. naar de Ski-Alpes.
Als ik me goed herinner, is die opeens hoge prijs op raildude ook gemeld, maar was er geen duidelijk antwoord op.
Maar als een clever iemand andere sluipwegen heeft ontdekt of meer weet, dan gaarne melden! Die van forfait kennen we al-en dat werkt niet op niet-TGV treinen (want dan moet je je kaartnr. intoetsen).

BerichtGeplaatst: 19 sep 2014, 03:46 
Trans-Siberië Express

Goed news. Je kan thuis makkelijk een beetje spelen met tijden, meestal zijn er toch een paar treinen met een 6€ reservering.

BerichtGeplaatst: 28 sep 2014, 10:17 
Trans-Siberië Express

Nu ik 2 weken IR achter me heb, waarvan 1 in FR (dit keer zeer veel vertraging en uitval-nogal ongebruikelijk voor SNCF):
ook slechter nieuws: heb hier en daar uitgeprobeerd wat een kaartje zou kosten-en dan blijkt dat met die gele automaten als forfait kopen vaak niet meer gaat: er wordt naar nr van de kaart of insteken ervan gevraagd, maar dit lijkt nogal te verschillen (wat me nogal vreemd voorkomt) per stad.
En inderdaad kosten nu stoelen in nachttreinen 18.70!
Afhalen van bestelde REServering in FR gaat het snelst met insteken van de cred.card die je hebt gebruikt-je moet wel de PIN dan ook nog ingeven! Het zou ook moeten kunnen met die 6-lettercode+naam, maar SNCF is erg eigenzinnig hoe ze vinden dat je je naam moet spellen.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2014, 11:25 
Trans-Siberië Express

menu schijnt alweer gewijzigd-al kan dat afhangen van mijn huidige verre adres in Azie.
Via klik op InterRail kan je het menu volgen en seat REServeren. Dat kost nu bij enkele tests minstens 9 eur vanaf 14/12!! En veel meer TGV hebben hogere prijzen. Nachtplaatsen/couchette nog steeds niet mogelijk, althans de enkele die ik heb geprobeerd, evenmin nog steeds plaatsen in doorgaande TGV naar ESpana.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00