World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 01:15

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Preisstufe VRR
BerichtGeplaatst: 15 nov 2014, 16:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Even een vraag omtrent een prijsverschil tussen VRR-tickets.
Vorige week donderdag ben ik teruggekomen uit Bulgarije. Vanaf Holzwickede nam ik de Eurobahn naar Venlo. Te Holzwickede stonden 2 automaten: één van de DB en één van de Keolis Eurobahn.
Bij de DB kostte een ticket Holzwickede naar Venlo 28 EUR, bij de Eurobahn slechts 16.20 EUR. Vanzelfsprekend heb ik gekozen voor laatstgenoemde. Wat is de reden van dit grote prijsverschil?
In beide gevallen heb je te maken met een Preisstufe van de VRR (Preisstufe D). Kan iemand dit nader verklaren?

Berichtonderwerp: Re: Preisstufe VRR
BerichtGeplaatst: 15 nov 2014, 18:33 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Even een vraag omtrent een prijsverschil tussen VRR-tickets.
Vorige week donderdag ben ik teruggekomen uit Bulgarije. Vanaf Holzwickede nam ik de Eurobahn naar Venlo. Te Holzwickede stonden 2 automaten: één van de DB en één van de Keolis Eurobahn.
Bij de DB kostte een ticket Holzwickede naar Venlo 28 EUR, bij de Eurobahn slechts 16.20 EUR. Vanzelfsprekend heb ik gekozen voor laatstgenoemde. Wat is de reden van dit grote prijsverschil?
In beide gevallen heb je te maken met een Preisstufe van de VRR (Preisstufe D).
Je laatste veronderstelling klopt niet. EUR 28,20 is de prijs van een gewoon internationaal kaartje van DB zonder korting. VRR-tarief Preisstufe E is 16,50, maar de vraag is of dat hier van toepassing is. Eurobahn vindt kennelijk van wel en DB van niet, dus je hebt gelijk dat je de goedkoopste optie hebt genomen. Zowel Holzwickede als Venlo ligt echter buiten het eigenlijke VRR-gebied en zijn volgens de VRR-kaart alleen met een overgangstarief bereikbaar:
http://vrr.de/imperia/md/content/ticket ... m_2014.pdf
De vraag is dan of het VRR-tarief ook van toepassing is van het ene "overgangsgebied" naar het andere aan het andere uiteinde van de VRR. De planner van de VRR is in ieder geval ook niet in staat om hier een prijs voor te geven, al zegt dat niet per se iets, aangezien er voor Holzwickede - Kaldenkirchen ook geen prijs komt.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 16 nov 2014, 13:37 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Er was sprake van een Preisstufe D, geen E. Wordt ook aangegeven op de ticket. Dat overgangstarief is van toepassing. Ik kreeg namelijk 2 tickets: een Preisstufe D en een Zusatzticket.
Laatstgenoemde kostte 3,10 EUR. Het VRR-tarief is klaarblijkelijk gewoon van toepassing, alleen verschillen de meningen van de DB en Eurobahn.
Het prijsverschil vond ik dusdanig groot, dus vandaar dat ik het me afvroeg. In ieder geval bedankt voor het uitzoeken.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2014, 14:00 
Trans-Siberië Express

Wat Rian stelt mbt Venlo is niet meer waar- het behoort (zonder de Veolia stadsbus uiiteraard) inmiddels tot het gewone VRR-gebied, maar de zoneberekening is nogal vreemd en gericht op hoge prijzen. Stufe E dekt elke reis in VRR. Bij stufe D moet je nog een zusatzticket (dat inmiddels anders heet, meen ik) bijkopen-de meeste doen dat bij de cunducteur-als ie al langs komt. Maar het verschil tussen D en E is bij de meeste kaarten niet erg groot. D=de oude VRR voor de VRN erbij kwam.
Er is OOK nog een 2-uur ticket voor geheel NRW (schoene reise) dat eventueel net deze reis kan dekken (ik zit nu in KL/MY en heb daar geen zin in), kost rond de 16/17 eur. Daar mag je mee naar Venlo-het geldt tot 2hr10 min, maar de stempels lopen achter op de echte tijd.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2014, 21:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat Rian stelt mbt Venlo is niet meer waar- het behoort (zonder de Veolia stadsbus uiiteraard) inmiddels tot het gewone VRR-gebied
Als je de link die ik gaf had bekeken, dan had je kunnen zien dat voor Venlo geldt: "VRR-Tarif gilt nur auf bestimmten Linien und nur im Übergang." Venlo is dus nog altijd iets bijzonders, maar niet meer zo bijzonder als vroeger.
Citeer:
Er is OOK nog een 2-uur ticket voor geheel NRW (schoene reise) dat eventueel net deze reis kan dekken (ik zit nu in KL/MY en heb daar geen zin in), kost rond de 16/17 eur. Daar mag je mee naar Venlo-het geldt tot 2hr10 min, maar de stempels lopen achter op de echte tijd.
Holzwickede - Venlo duurt 2u14', dus dat lijkt me toch iets te lang. Je mag er inderdaad wel mee naar Venlo volgens het NRW-Tarif:
http://busse-und-bahnen.nrw.de/news-dow ... 1.2014.pdf

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 16 nov 2014, 21:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Er was sprake van een Preisstufe D, geen E. Wordt ook aangegeven op de ticket. Dat overgangstarief is van toepassing. Ik kreeg namelijk 2 tickets: een Preisstufe D en een Zusatzticket.
Laatstgenoemde kostte 3,10 EUR. Het VRR-tarief is klaarblijkelijk gewoon van toepassing, alleen verschillen de meningen van de DB en Eurobahn.
Opmerkelijk. Dit is de ticketafgifte naar Venlo volgens het oude systeem. Dat is in principe een afgiftefout, maar dat kun jij niet weten als je bij de automaat staat. Voor Venlo is een Zusatzticket niet meer van toepassing:
http://vrr.de/de/tickets/abundzu/zusatz ... index.html

Groetjes,
Rian

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00