World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 10:30

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: kleine vragen reserveringen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2015, 17:07 
Sprinter

Land: Nederland
In juli ga ik samen met een vriendin van me interrailen en we hadden een paar kleine vraagjes betreffende reserveren

1) We zijn van plan om tussen Ljubliana en wenen de EC te pakken (EC150). Zijn er hier mensen die weten of die trein druk is en het dus wel/niet waard is om deze te reserveren?
2) Klopt het dat binnen hongarije alle lange afstandstreinen (behalve de Railjet) reserveringsplicht hebben, zelfs als je ze internationaal gebruikt? En hoe hoog zijn deze reserveringskosten? Als ik dus bijvoorbeeld van Wenen naar Budapest 's ochtends EC149 zou nemen, moet ik dan wel of niet reserveren?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 11:58 
Trans-Siberië Express

@1 denk nou toch eens na: net als hier in NL zijn er drukke dagen en minder. En op langere trajecten met meer tussenstations, zoals deze, is lang niet het hele traj. altijd overvol-er gaan steeds mensen in/uit. Hoewel voor stellen als jullie naar ik heb begrepen het enorme allergrootste risico dan is dat je misschien wel 10 min niet naast elkaar kan zitten........
@2.Nee klopt als zodanig niet- RES geldt voor ALLE binnenlandse IC-treinen, hoewel sommige een deel als IC met mooie nieuwe rijtuigen en een deel afgetrapte ouwe rotzooi zonder RES hebben. Een binnenl. RES kost iets van 5/600 HUF-ik meen sinds 1/1 hangt het af van de afstand.
Kijk op bahn.de of oebb.at en bekijk of jouw treinkeuze op die dag met verplicht RES staat of niet.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2015, 23:23 
Sprinter

1: T ging er hier meer om of er mensen waren die ervaring hadden met deze trein. Dat hij soms meer/minder druk kan zijn snap ik namelijk wel.
2: Bedankt voor de uitleg hierover, de site van de db/öbb was nml vrij onduidelijk hierover. voorbeeld de Avala
ÖBB: verplicht reserveren:
DB: Reserveren vanaf Hegyeshalom
MÁV-START: Reserveren voor binnenlandse gebruik verplicht en mogelijk voor internationaal gebruik

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 14:30 
Trans-Siberië Express

Grensoverschrijdende verbindingen (bijv. Budapest - Bratislava) hoef je niet te reserveren, is optioneel. Binnenlandse verbindingen in Hongarije moet je vaak reserveren. Is verplicht, dus niet optioneel. Als je internationale tickets hebt, hoef je binnen Hongarije niet te reserveren. Interrail is hierop een uitzondering, want er moet sprake zijn van een objectiveerbaar station binnen Hongarije waar je naartoe reist (bijv. Europa Spezial München - Miskolc)

ik zou Wien - Budapest niet reserveren. Er rijden veel treinen tussen deze steden en als je tijd hebt, kun je altijd de alternatieve route via Sopron nemen en hier een paar uurtjes doorbrengen.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 16:17 
Trans-Siberië Express

Als je gebruiktmaakt van een Internationale trein binnen Hongarije kan je gewoon een buitenlands station invullen op je travel report. Ze gaan je echt niet tegenhouden als je op een Hongaars station uitstapt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00