World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 jul 2015, 10:44 
Trans-Siberië Express

Momenteel zit ik in Letland en volgende week om deze tijd bevindt ik mij in St. Petersburg. Ik ben dan van plan om met de dagtrein naar Moskou te gaan. Ik heb de fiets mee. Aangezien de lange afstandstreinen in Rusland geen fietsplekken hebben, heb ik een fietshoes en een rol duct tape mee. Vreemd genoeg zijn er geen plekken in de platzkart, die erg geschikt is voor grote bagage.

Wel zijn er volop zitplakken in de 1e klasse, met veel ruimte voor ca. 2.000 roebel. Dit kan ik via internet zien. Er schijnen echter ook treinen te zijn met speciale bagagewagens. Dit kan ik op internet niet zien. Het meest ideaal zou een ticketbalie zijn met Engelssprekend personeel. Mijn vraag is: Is dit aanwezg in Sint Petersburg?

Ik ben nog nooit in Sint Petersburg geweest. Voor wie er wel is geweest: Is er op een station in Sint Petersburg een balie met Engelssprekend personeel?

Zo ja, dan koop ik mijn kaartje wel tegen de tijd dat ik in St. Petersburg ben. Bijkomend voordeel is dat ik dan een "echt" kaartje heb, en niet zo'n lullig printje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2015, 12:47 
Trans-Siberië Express

Van wat ik er van heb gezien/lezen: op veel vokzaly =stations zijn er naast de gewone loketten-met vaak enorm lange rijen, OOK loketten van een soort reisburo's, zonder rijen, die echter commissie bijrekenen en soms-vragen- ook wel eens werkers hebben die engels-of duits-of fins-of eesttti of kazak/uzbek, kunnen. In principe zullen die meer servicegericht zijn. Er gaat vast meer als 1 trein/dag. Al zijn enkele daarvan op deze route de peperdure HS-treinen, die hebben dus veel kortere reistijd. En wrs. geen platskart, enkel al om tarieftechnische redenen. Ook geen kupey, maar ala airplane stoelen. Naar verluid kunnen die HS echter in het hoogseizoen al dagen tevoren vol zijn.
Zelf heb ik bemerkt, dat treintijden op rasp.yandex.ru makkelijker gaan, omdat die meteen op ons alfabet reageert, en niet enkel op cyrillisch. Vrijwel alle lange-afst treinen, maar niet die HS, hebben een pakwagen, maar hoe dat toegaat met grote bagage/fietsen weet ik echt niet. Al op seat61 gekeken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2015, 13:06 
Trans-Siberië Express

Heb het even nagevraagd bij een vriend die 3 jaar terug in Petersburg was: Kennelijk was(/is?) er een Engelstalig loket voor nationaal vervoer. Zijn tip is om voor de zekerheid een Russischtalig persoon op een briefje te laten schrijven wat je precies wilt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 20:17 
Trans-Siberië Express

Ik zal nog even vertellen hoe het is afgelopen: Dat Engelstalige loket is er niet, ik heb het hele station afgezocht. Ik had op een briefje wat ik wilde, maar ze verwezen alleen maar door. Veel loketten kon ik niet bereiken door enorme rijen, en bij pauzetijd ging het loket dicht en was iedereen in de rij de klos. Er werd veel voorgedrongen, en soms zelfs geduw en getrek, vooral door mensen die na uren wachten het loket voor hun ogen zagen sluiten. Een enorme chaos. Er waren ook automaten, Engelstalig, maar daarvan waren de mogelijkheden beperkt.

Een internationaal loket heb ik niet gevonden. In het hoofdgebouw is wel een internationale servicebalie, voor vliegtickets en hotelboekingen. Zij spraken ongeveer 2 woorden Engels en verwezen mij naar een ander loket van een commercieel bureau. Daar worden kaartjes verkocht met een toeslag van een paar euro, maar geen rijen. Echter geen woord Engels. Ze deden hun best, we gebruikten Google translate, maar met de fiets wisten ze geen raad. Na 4 uren vruchteloos doorbrengen op het station ben ik Sint Petersburg maar in gegaan om nog wat van mijn dag te maken.

De Russische mevrouw waarvan ik een kamer huurde, heeft die avond gebeld naar het station. Ze kreeg geen duidelijk antwoord. Ik heb die avond via internet een ticket gekocht: Voor omgerekend ca. 30 euro 1e klas. Zij geloofde dat niet, voor 30 euro zou ik nooit naar Moskou kunnen reizen, maar toen ze het kaartje zag was ze overtuigd. Ik bedacht dat ik maar gewoon met fiets die trein in ga, doen alsof ik van niets weet, en maar zien waar het schip strandt. De verhuurster zei dat dit echt niet kan, dat zou niet getolereerd worden. Zij zou wel met mij mee gaan en kijken wat ze kon doen. Ik vond dat vreemd, want het zou haar veel geld kosten, maar ze stond er op.

De dag daarna ging ik fietsen en zij zou later met de metro naar het station gaan. Wonder boven wonder kon ik haar in de drukke hal vinden. We gingen naar die vreselijke lokettenhal. Ze ging naar een loket, duwde wat mensen opzij, en ging praten met de lokettist. Mijn trein schijnt van een particulier bedrijf te zijn, ze konden niets doen. Bovendien moest je sowieso 24 uur van tevoren komen. Het zou nog een uur duren voordat de trein vertrekt, en zij bleef ook wachten. De trein leek inderdaad niet van de RZD te zijn: Het personeel had andere uniformen. Bij elke deur een provodnik. Fiets kon niet mee, maar uiteindelijk wilde de provodnik voor 500 roebel wel doen alsof ze niets ziet. En ben ik toch nog met al mijn spullen in Moskou terecht gekomen, na een reis van 9 uren in een volledig leeg eerste klas rijtuig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 okt 2015, 10:41 
Trans-Siberië Express

Hahaha wauw, wat een ervaring toch weer SvMp! Voor 500 roebel je fiets mee is niet eens zo'n gekke "deal" voor dat traject. Welke maatschappij was het?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 11:44 
Trans-Siberië Express

Accelerat schreef:
Hahaha wauw, wat een ervaring toch weer SvMp! Voor 500 roebel je fiets mee is niet eens zo'n gekke "deal" voor dat traject. Welke maatschappij was het?

Die 500 roebel heb ik ook zonder twijfelen betaald. De maatschappij weet ik niet. Ik heb wel een logootje met tekst, maar die tekst is nergens te vinden op internet en die maatschappij ook niet. Het e-ticket vermeldt er ook niets over. Ik heb die dag zelf amper foto's gemaakt. Bij vertrek was ik vooral met het inladen van de spullen bezig, bij eenkomst was het al donker en bovendien liep overal op de grote stations heel veel politie rond, dus even een fotootje zat er niet in.

Dit (het gedoe dat mij 6 uren heeft gekost) was trouwens - samen met het zeeziek zijn tijdens de heenreis - de enige vervelende ervaring. Voor de rest een uitstekende reis. De reportage moet nog komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 08:27 
Trans-Siberië Express

Ik ben nu ook wel heel erg benieuwd naar die 'private' maatschappij. Had de trein ook een eigen locomotief, of was dat wel gewoon RZD? En achja, Rusland zal ook wel gewoon zo werken. Als er geen regels voor zijn (wie fietst daar nou), dan moet je gewoon maar iemand omkopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur