World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 09:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 20:59 
Trans-Siberië Express

Om voor zo weinig geld ver te reizen maak ik soms gebruik van lange overstaptijden. Ik heb wel eens een Europaspezial Zweden kunnen kopen met daarin een overstap van bijna 48 uur zodat ik onderweg nog dingen kon bekijken. Hoe meer stukken van een reis ik in zo'n Europaspezial kan krijgen, hoe goedkoper ik reis.

Ook gebruik ik lange overstaptijden voor overnachtingen. Nachttreinen zijn vaak geen optie en ik wil wel gewoon 's nachts slapen in een bed.

Ik merk echter dat ik bij Sparpreistickets van Deutsche Bahn tegen onverklaarbare beperkingen aanloop: Als ik een te lange overstaptijd invoer, dan is er geen Sparangebote beschikbaar (allleen maar de Normalpreis).

Een voorbeeld om het concreet te maken:

Stel ik wil vrijdagavond, vanaf 18:30, reizen van Leer naar Frankfurt(Oder):
18:41 - 23:00 IC 2437 Leer - Magdeburg
00:41 - 3:48 RE 18143 Magdeburg - Frankfurt(Oder)

Dit treinreisje kost 29 euro.

Om te kunnen slapen, is een lange stop in Magdeburg voor de hand liggend. Dus voer ik op bahn.de een lange overstaptijd in.

Als ik 7 uren wachttijd invoer, kan ik nog steeds voor 29 euro reizen: Ik moet dan de trein van 6:06 nemen, met twee overstappen, allemaal regionale treinen.

Ik vind 6:06 echter te vroeg. Maar zodra ik 8 uren invoer, kan ik niet meer met een Sparpreis reizen. Er is dan alleen nog een Normalpreis beschikbaar voor 102 euro.

Vraag:
- Is er toch een manier/truuc om een langere reis te maken met Sparpreis? (vreemd genoeg levert het verlengen van de reis naar Rzepin, zodat het een Europaspeciazal Polen wordt, niets op)
- De hamvraag: Alleen de trein naar Magdeburg is een IC, de treinen van Magdeburg naar Frankfurt(Oder) is allemaal Nahverkehr. Voor Nahverkehr is geen sprake van treinbinding. Kan ik in dit geval gewoon een paar treinen later nemen? (bijvoorbeeld om 9:00 uur 's ochtends). Is zo'n Sparpreis-ticket de volledige dag geldig, wat betreft Nahverkehr?

De tussenstop in Berlijn plannen ipv. Magdeburg levert hetzelfde probleem op, met als bonus dat ik ook erg laat in Berlijn aan kom. Mocht ik dit niet op kunnen lossen, dan is via Berlijn reizen de enige aantrekkelijke optie: Vanaf Berlijn is een los kaartje voor het Nahverkehr naar Frankfurt(Oder) nog wel betaalbaar, al blijft het in verhouding belachelijk duur (ca. 10 euro + 5 euro voor de fiets, omdat ik voldoende tijd in wil plannen om te slapen)

BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 22:45 
Trans-Siberië Express

Land: België
Kijk misschien voor een Europa Spezial ipv Sparpreis (kan misschien voor 39 euro). Heb het gevoel dat de routingrules daarbij heel wat losser zijn.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 23:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Kijk misschien voor een Europa Spezial ipv Sparpreis (kan misschien voor 39 euro). Heb het gevoel dat de routingrules daarbij heel wat losser zijn.
De reden dat ik dit niet doe ligt in de bureaucratie: Je kunt online nog steeds geen fietsreservering en fietsticket kopen voor een Europa Spezial.

Ik heb dan 2 keuzes:
1. Naar Duitsland reizen, en een Reisezentrum opzoeken. De Reisezentrums hebben onmogelijke openingstijden, en er zijn niet veel van. Zo is het loket in Leer al om 17:30 gesloten (dus na het werk er naar toe lukt niet), en op zaterdag om 13:00 uur (vroeg weg dus). Zelfs op de grootste stations zijn ze al om 21:00 uur gesloten. Terwijl in Polen op de grote stations de loketten 24/7 open zijn. Het vereist dus veel planning, te veel voor een herfst-tripje, terwijl weersvoorspellingen momenteel heel grillig zijn en ik last-minute beslis.
2. Treinreiswinkel. 9 euro aan kosten. Meer gedoe (bellen of mailen, trein vol is geboekt dan weer verder zoeken..) en ook last-minute niet mogelijk (de post is paar dagen onderweg).

Sparpreise kan ik incl. fiets-burocratie volledig online regelen.

Misschien dat ik mijn fiets nog eens ombouw tot kinderwagen, dan heb ik minder kosten en geen burocratie meer *zucht*.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 23:22 
Trans-Siberië Express

Ik heb inmiddels wel een verklaring voor het probleem dat ik in dit topic beschrijf: Door wat rondneuzen op Wikipedia kwam ik er achter dat voor Nahverkehr de volgende regel geldt bij Sparpreise: Nahverkehr is mogelijk van de dag van vertrek tot de volgende dag 10:00 uur.

Dat verklaart voor 100% waarom sommige routes wel kunnen met Sparpreis en sommige routes niet.
Een route die om 10:05 eindigt heeft geen Sparpreis, ga ik tot één station eerder, dan kan ik wel voor 29 euro reizen. Dit maakt het wel wat gemakkelijker om gericht naar geschikte routes te zoeken.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 08:15 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Apart, maar goed om legaal mee de sjoemelen.

Vraagje: Eind december zou ik graag per trein naar mijn vriendin in Letland willen reizen. Wat zou hiervoor de goedkoopste optie zijn? Europaspezial Leer-Warschau (ik woon nu in Leeuwarden) en dan losse tickets Warschau-Minsk-Riga? Of Europaspezial Leeuwarden-Berlijn en dan nog eentje voor Berlijn-Warschau? Ik ben er dan inmiddels al zo vaak heen gevlogen, en vliegen vind ik sowieso altijd onredelijk snel gaan, maar er liggen heel wat interessante landen op de route.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 08:57 
Maglev

Wil je per se via Minsk? Anders is de bus Warszawa-Riga (eventueel met overstap in Vilnius) wel een optie, aangezien er momenteel geen treinverkeer meer is tussen zowel Polen-Litouwen en Litouwen-Letland. Ik heb vorig jaar volgens mij 25 euro betaald voor Riga-Warszawa, vrij laat online gekocht bij SimpleExpress. Als je echt via Minsk wilt zou je kunnen proberen een Europa-Spezial Leer-Terespol te boeken. Vanaf Terespol kun je met een grensstoptreintje naar Brest, vanaf waar je voor weinig geld naar Minsk kunt. Minsk-Riga weet ik niet zo goed, maar ik ga er vanuit dat ter plekke boeken (of online bij de Wit-Russische spoorwegen, indien mogelijk) het goedkoopste zal zijn.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 13:17 
Trans-Siberië Express

Terug naar Timon: wat ik op DSO heb gelezen: je kan max 2x een oponthoud van max 24 uur aangeven-al verkort dat je kansen dat alle treinen dan ES-Preise hebben wel, in een grote stad kan je bvb (Hamburg (dan HBF+een ander kleintje nemen-dat hoef je niet perse te reizien). In je vb: juist Magdeburg-B heeft vooralsnog geen Fernverkehr, dat is de andere uitleg.
Naar LV=Letland reis je zonder meer het vlugst en ook het goedkoopst door te vliegen-WIZZair vanaf EHV,
Overland: Bus is goedkoopste, Megabus in DE, of de FLixbus NL vanaf Groningen tot B(erlin) dan POlskibus, overstap in WAW tot Vilnius, OF Ecolines/lux/simpleexpress, doorgaand tot Tallinn via Kaunas-Riga, vanaf B- elke bus biedt vanaf openen booking 2 of 3 zitjes voor 3 eur aan. Het is zeker 24 uur zitten vanaf B-dus besef goed waar je aan begint. EN bedenk dat er nu nog geen tijden/prijzen voor die tijd zijn en grote dienstwijzigingen verwacht kunnen worden miv 12/12 EN dat het vaak superdruk is rond 25/12-1/1. En eerlijk: zo heel veel valt er echt niet te zien langs die route, zowel per bus als per trein.
trein: lees seat61.com en hoop+bid dat het dan nog kan. Ik meen dat nu na opheffen treinen naar Peterburg sowieso niet meer via rails van Lit naar Let kan worden gereisd-niet 100% zeker. Voor Byelorus heb je uiteraard een visum nodig en vaak weigeren ze dat (want wij NL staan bekend als lastige protesteerders tegen de laatste dictator van dit EURopa) als je gewoon binnen Schengen erom kan reizen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 13:49 
Trans-Siberië Express

Bedankt Timon en Arrivant! Wit-Rusland en Oost Polen zouden voor mij nieuw zijn, dus interessant genoeg om over land te gaan. Bus is inderdaad goed te doen mits je geluk hebt en vroeg boekt. De trein via Terespol, en dan met lokale treinen lijkt me wel echt het leukst. En het kan zonder een treinovernachting, welke prijzig kunnen zijn. Wat betreft Wit-Rusland zou een transitvisum genoeg moeten zijn, aangezien het anders te duur wordt.

(Nacht)treinen rijden er nog altijd tussen Moskou, Sint Petersburg, Minsk en de Baltische landen Arrivant.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 14:12 
Maglev

Een transitvisum voor Schengen-BY-Schengen geven ze naar mijn weten nooit af. Polen-Rusland of Oekraïne-Letland zou moeten kunnen, maar Polen-Letland niet. Via Wit-Rusland is die route niet logisch dus ik gok dat je hier toch echt een toeristenvisum (+uitnodiging) nodig gaat hebben.

De trein tussen Vilnius en St. Petersburg (de enige passagierstrein tussen Letland en Litouwen) is recentelijk opgeheven, dus tussen Letland en Litouwen rijdt er momenteel niks. Minsk-Vilnius en Minsk-Riga zou nog wel prima moeten kunnen, op Minsk-Vilnius is ook de grenscontrole aardig gestroomlijnd naar mijn weten.

Sorry voor het off-topic gaan SvMp ;)

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 22:15 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Geen probleem, er moet vooral vrijuit gesproken kunnen worden. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom hvondelen zijn vraag in dit topic stelt, want zijn vraag en mijn vraag hebben niets met elkaar te maken.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 22:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bedankt Timon en Arrivant! Wit-Rusland en Oost Polen zouden voor mij nieuw zijn, dus interessant genoeg om over land te gaan. Bus is inderdaad goed te doen mits je geluk hebt en vroeg boekt. De trein via Terespol, en dan met lokale treinen lijkt me wel echt het leukst. En het kan zonder een treinovernachting, welke prijzig kunnen zijn. Wat betreft Wit-Rusland zou een transitvisum genoeg moeten zijn, aangezien het anders te duur wordt.
Transitvisum gaat niet werken om redenen die hier al zijn gezegd: Je kunt ook via de Schengenzone reizen. Ik zou niet zo gierig doen en gewoon voor een regulier visum gaan. Een dagje Efteling is net zo duur, en Wit-Rusland is veel interessanter.

Ik heb ook wel eens gedacht aan een transitvisum: De fietsroute van Vilnius naar Białystok is via Belarus veel interessanter dan via de Schengengrens tussen Polen en Litouwen. Probleem is dat je voor de aanvraag al moet betalen voor het visum en je het geld niet terug krijgt bij afwijzing. Er zit dus best wel een risico in.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 23:33 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Geen probleem, er moet vooral vrijuit gesproken kunnen worden. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom hvondelen zijn vraag in dit topic stelt, want zijn vraag en mijn vraag hebben niets met elkaar te maken.
Mijn excuses voor het verstoren van jouw topic Svmp, het kwam ineens in me op. Jammer dat ze geen transitvisum afgeven voor doorreizen naar Schengen landen, maar ook begrijpelijk. In de Efteling kom ik trouwens nooit, ik wist niet dat dat zo duur was :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 31 okt 2015, 17:18 
Maglev

Citeer:
Ik heb inmiddels wel een verklaring voor het probleem dat ik in dit topic beschrijf: Door wat rondneuzen op Wikipedia kwam ik er achter dat voor Nahverkehr de volgende regel geldt bij Sparpreise: Nahverkehr is mogelijk van de dag van vertrek tot de volgende dag 10:00 uur.

Dat verklaart voor 100% waarom sommige routes wel kunnen met Sparpreis en sommige routes niet.
Een route die om 10:05 eindigt heeft geen Sparpreis, ga ik tot één station eerder, dan kan ik wel voor 29 euro reizen. Dit maakt het wel wat gemakkelijker om gericht naar geschikte routes te zoeken.
Inderdaad. Bedankt !

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00