World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 21:19

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 nov 2015, 13:22 
Trans-Siberië Express

Dag allemaal,

Wat is eigenlijk de huidige stand van zaken wat betreft het gebruik van de EC's van DB/ÖBB binnen Italië? Op de Interrailwebsite lees ik: "Reserveren is verplicht als je de grens overgaat. Je hoeft niet te reserveren als je alleen in Duitsland/Oostenrijk reist."
http://nl.interrail.eu/plan-your-trip/r ... ation-fees
Geen info over een reis binnen Italië dus.

Als ik de informatie over binnenlandse treinen bekijk, is er toch wel een toeslag/reservering nodig:
http://nl.interrail.eu/plan-your-trip/r ... ation-fees

In de FAQ over Italië lees ik dan weer dat een reservering niet nodig zou zijn in deze EC's:
viewtopic.php?f=10&t=2593

In de DB-planner is geen reserveringsplicht te vinden, maar DB geeft wel automatisch een reservering als je gaat boeken (ook binnen Italië). De ÖBB geeft aan dat een reservering niet verplicht is en je kan boeken zonder reservering.

Heeft iemand misschien praktijkervaring van dit jaar?

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 02 nov 2015, 13:42 
Maglev

Hallo Rian,
Citeer:
Heeft iemand misschien praktijkervaring van dit jaar?
In april volgende reizen ondernomen met DB/OBB-EC en interrailticket:
- München -> Verona
- Verona -> Venezia
- Venezia -> Verona

Ik had me niet op voorhand geïnformeerd hierover, ging ervan uit dat de regels van DB en OEBB (=vrij gebruik van EC met Interrail) ook golden op de trajecten in Italië.

De praktijk schijnt me gelijk te geven want ik kreeg geen enkele opmerking.
(en ik weet zeker dat ik tijdens reis 1 en reis 3 gecontroleerd werd, reis 2 minder zeker)

Groeten,
Bart

BerichtGeplaatst: 02 nov 2015, 16:14 
Trans-Siberië Express

Eind juli 2013 van Verona naar Insbruck gereist in de eerste klasse. Reservering gemaakt bij Trenitalia loket in Venezia SL. Ik had kaartcontrole tussen Verona en Bolzano door een Italiaanse conducteur van FMN en een Duitse conducteur van DB. Waarbij specifiek naar mijn reservering gevraagd werd. Maar dat is uiteraard een momentopname.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2015, 17:28 
Maglev

Bijkomend :

Als je op de website van DB OBB EC kijkt (http://www.obb-italia.com) dan zie je dat :
- er voor de trein Wien-Venezia een expliciete vermelding staat dat houders van interrail-ticket een supplement moeten betalen
- er voor de treinen over de Brenner enkel gesproken wordt over een facultatieve reservering

dit versterkt mijn vermoeden dat je met interrail probleemloos en supplementloos de Brenner-ECs kunt gebruiken.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015, 21:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bijkomend :

Als je op de website van DB OBB EC kijkt (http://www.obb-italia.com) dan zie je dat :
- er voor de trein Wien-Venezia een expliciete vermelding staat dat houders van interrail-ticket een supplement moeten betalen
- er voor de treinen over de Brenner enkel gesproken wordt over een facultatieve reservering

dit versterkt mijn vermoeden dat je met interrail probleemloos en supplementloos de Brenner-ECs kunt gebruiken.
Ik heb ook nog eens wat gezocht:

http://www.oebb.at/static/tarife/st_5.1 ... 2182571531

"Reisende mit FIP – Freifahrschein und Passangeboten (Eurail, Interrail) werden mit dem Aufpreis abgefertigt."

Reserveren hoeft dus niet, toeslag eigenlijk wel... verder doen ze aan verkoop in de trein, dus we kunnen ook gewoon instappen en dan zien...

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 05 nov 2015, 16:56 
Maglev

Eenduidige communicatie hierover vinden is toch lastig...

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015, 14:11 
Trans-Siberië Express

Ja-al had ik de indruk dat van IR-ers in ieder geval toch een toeslag werd verlangd.
Heb hem zelf vorig jaar van INnsbruck tot Verona benut-vlak voor vertrek, samen met nog wat andere zaken, in Innsbr alles geregeld-dat was 7 eur extra en zonder vaste zitplaats-REServering. Weet dus niet of je die er wel (gratis) bijkrijgt als je voor de limiet ervan zou REServeren.
En zoals boven: als je het niet treft, kan er hooguit en zonder bijslag voor aanboord betaling, die extra kosten worden gevraagd. Dus typisch een geval van ''nee heb je, ja kan je krijgen''.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2015, 13:40 
Maglev

Nog een melding uit de praktijk.

Vorige week was ik met interrail onderweg en heb een EC genomen van Fortezza tot de Brenner. Geen reservatie gekocht op voorhand.

Heb controle gekregen van de Trenord-conducteur en kreeg te horen dat ik 7€ moest betalen "voor het verschil tussen een Regionale trein en een Eurocity trein". Heb dit nog proberen afdoen met "jamaar, dit is toch een Duits-Oostenrijkse trein en in Duitsland-Oostenrijk moet je met Interrail geen supplementen betalen..." maar dat werkte niet. Doch net toen ik zuchtend naar mijn portefeuille greep zag hij in mijn Travel Report dat ik maar meereed tot Brenner en zei hij "ach, laat maar zitten dan". Denk dat ik deze sympathieke afhandeling ook wel aan mijn Italiaans te danken heb.

Randbemerking : het is opvallend hoe weinig controleurs überhaupt naar het Travel Report van een interrailticket kijken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00