World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 jun 2016, 23:25 
Sprinter

Ik ga komende zomer op Iterrail en was aan het rondkijken voor welke treinen reserveringen nodig zou hebben. Voor veel treinen heb ik de treinreiswinkel al gemaild, maar een aantal verbindingen waren me niet duidelijk Het gaat om de volgende treinen:
- Ljubljana - Zagreb (vertrek Ljubljana 8:25, trein B415)
- Zagreb - Belgrado (vertrek Zagreb 11:05, trein B415) (andere dag, want dit is in principe dezelfde trein)
- Belgrado - Budapest (vertrek Belgrado 7:20, trein IC/EC344 of vertrek Belgrado 11:35, trein B/G342)

Weten jullie of er voor deze treinen een reservering verplicht is?

Verder gaan we ook naar Split, de dagtreinen hebben een verplichte reservering, maar volgens de treinreiswinkel is dit 4,50 euro. Dit terwijl ik op RailCC een prijs vond van 1 euro. Weet iemand hier misschien welke prijs klopt? Is de laatste prijs misschien de prijs die je betaalt als je de reservering in Zagreb haalt? We hebben in Zagreb een overstaptijd van Ruim 5 uur, zouden er dan nog plaatsen vrij zijn in de trein naar Split?

Ook kwam de treinreiswinkel voor een coupe double in een slaapwagon van EN444 of 442 (Poprad Tatry - Praha) op een prijs van 60 euro terwijl de site van de slowaakse spoorwegen een prijs van 18 euro pp aangeeft. Is ook dit de prijs die je alleen lokaal kan krijgen? En weet iemand hier misschien of hier een dag van tevoren in de zomervakantie dan nog plek zou zijn? [EDIT] Ik zie dat de reservering voor deze trein wel gewoon in de webshop van de Tsjechische Spoorwegen te koop is.

Alvast heel erg bedankt allemaal!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2016, 11:36 
Trans-Siberië Express

InovdB schreef:
Ik ga komende zomer op Iterrail en was aan het rondkijken voor welke treinen reserveringen nodig zou hebben. Voor veel treinen heb ik de treinreiswinkel al gemaild, maar een aantal verbindingen waren me niet duidelijk Het gaat om de volgende treinen:
- Ljubljana - Zagreb (vertrek Ljubljana 8:25, trein B415)
- Zagreb - Belgrado (vertrek Zagreb 11:05, trein B415) (andere dag, want dit is in principe dezelfde trein)
- Belgrado - Budapest (vertrek Belgrado 7:20, trein IC/EC344 of vertrek Belgrado 11:35, trein B/G342)

Weten jullie of er voor deze treinen een reservering verplicht is?
Niet verplicht, op drukke dagen kan het wel aan te raden zijn.

Citaat:
Verder gaan we ook naar Split, de dagtreinen hebben een verplichte reservering, maar volgens de treinreiswinkel is dit 4,50 euro. Dit terwijl ik op RailCC een prijs vond van 1 euro. Weet iemand hier misschien welke prijs klopt? Is de laatste prijs misschien de prijs die je betaalt als je de reservering in Zagreb haalt? We hebben in Zagreb een overstaptijd van Ruim 5 uur, zouden er dan nog plaatsen vrij zijn in de trein naar Split?
€ 1,00 is volgens mij inderdaad de prijs in Kroatië zelf. De treinen naar Split zijn erg kort en Split is zeker in de zomer een populaire bestemming.

Citaat:
Ook kwam de treinreiswinkel voor een coupe double in een slaapwagon van EN444 of 442 (Poprad Tatry - Praha) op een prijs van 60 euro terwijl de site van de slowaakse spoorwegen een prijs van 18 euro pp aangeeft. Is ook dit de prijs die je alleen lokaal kan krijgen?
Ja, zeker in sommige Oost-Europese landen zijn reserveringen lokaal goedkoper.

Citaat:
En weet iemand hier misschien of hier een dag van tevoren in de zomervakantie dan nog plek zou zijn?
Zoals voor elke trein waar reserveringsplicht voor geldt, kan dat niet gegarandeerd worden. Treinen kunnen, zeker op drukke dagen, volgereserveerd zijn. Ik vermoed dat het voor de nachttrein van Poprad Tatry naar Praag in principe geen probleem zal zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2016, 20:30 
Trans-Siberië Express

Over de reserveringen. Geen enkele reservering is verplicht. Je kunt ervoor kiezen te reserveren, maar kunt het ook laten. Jouw keuze.
In Zagreb kun je best een reservering halen, dat moet geen probleem zijn. Het is niet zo dat er maar 1 trein per dag naar Split gaat, er zijn meerdere, dus de kans is relatief klein dat alle treinen volgeboekt zijn.

Ljubljana - Zagreb: hiervoor zou ik geen reservering doen, want er zijn frequent treinen en het is maar 2,5 uur. Zagreb - Belgrad zou ik wel overwegen, want dit is een langer traject plus slechts 1 trein per dag.
Belgrad - Budapest: zeker wel reserveren. Is een drukke verbinding. Probeer om dit niet allemaal hier te regelen, zodat je wat vrijheid hebt. Als je in Belgrad een reservering haalt voor de sneltrein naar Budapest de volgende dag, lukt dat echt wel. Maak je geen zorgen.

Ik heb onlangs een ticket gekocht in de webshop van de Slowaakse spoorwegen. Zij hebben voor nachttreinen naar Tsjechië altijd aanbieden (promotie). Ik vermoed dat een los ticket + reservering via de webshop goedkoper is als enkel een reservering bij de Treinreiswinkel. Anders zou ik dit gewoon per plekke regelen. Er gaan 2 nachttreinen naar Praha en als dit niet lukt kun je ook een binnenlandse Slowaakse nachttrein nemen naar Bratislava en ga je vanuit daar naar Praha. In dat geval heb je zelfs de keuze uit 3 nachttreinen vanuit Poprad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2016, 21:53 
Site Admin

Ik zou inderdaad ook Zagreb - Beograd en Beograd - Budapest reserveren. Vooral in die laatste heb ik, zei het binnen Servië, meerdere keren gehad dat de trein volstond, en dat is echt geen pretje als het 35 graden is. :mrgreen:

Reserveren hier kan inderdaad prima, de lokettistes achter de internationale balie in Beograd zijn soms wat nukkig, maar ze spreken in ieder geval basis Engels :)

Eventueel kun je nog overwegen om voor 110RSD (0,90e :lol: ) alleen Beograd - Subotica (grensstation) te reserveren, dan spaar je nog een euro of 2 uit :p En daarna nemen ze je plek naar alle waarschijnlijkheid niet meer af :wink:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:38 
Sprinter

Allemaal heel erg bedankt, hier kan ik wat mee! Ga dan dus waarschijnlijk zoveel mogelijk lokaal reserveren. De reservering voor de nachttrein heb ik dus al goedkoop weten te vinden op de site van de Tsjechische spoorwegen dus die koop ik daar. Alleen de reservering naar Split koop ik van tevoren wel bij de treinreiswinkel, aangezien we uit Ljubljana komen en ik niet wil riskeren dat de trein volgeboekt is op het moment dat we in Zagreb overstappen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur