World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 apr 2018, 18:09

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 10:17 
Stoptrein

Hallo,

mijn vrouw en ik denken er aan om deze zomer te gaan interrailen...
We willen naar Frankrijk en ik lees overal dat we voor de TGV eerst moeten reserveren! Echter als ik op tgv-europe.nl tickets wil boeken, kan ik alleen maar 'normale' tickets boeken, ik kan niet aangeven dat we reizen met interrail.

Mijn vraag is dus nu waar en hoever vantevoren moeten we / is het verstandig om te reserveren voor de TGV?

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 12:21 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Je kunt niet online reserveren, maar dit moet bij de Tickets en Service Winkel van NS Hispeed of bij de Treinreiswinkel. Je kunt vanaf drie maanden van te voren reserveren, het is verstandig dit zo vroeg mogelijk te doen als je reisschema vaststaat omdat er maar een beperkt aantal plaatsen voor InterRailers is. Reserveren is verplicht, als je niet reserveert en toch instapt kun je een boete krijgen!

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 17:15 
Trans-Siberië Express

Land: België
bij TGV.com kun je wel online een forfait reserveren :!:
is ongeveer hetzelfde als een interrail reservering, wel dubbel zo goedkoop :D

gewoon bij de tarieven: forfait 2de kiezen
(als je hem in het nederlands hebt staan: dagelijks 2de)

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 09:04 
Stoptrein

Treinbruno,
ik snap niet wat je bedoelt... Als het goed is, kost de TGV maar 3 euro extra toch? Verder geen kosten met interrail? Ik krijg bij het zoeken alleen maar tarieven in de buurt van 100/200 euro.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 10:09 
Sneltrein

http://www.tgv-europe.nl/nl/home/

Kies meer criteria, dan bij uw abonnement, abo dagelijks 2e kiezen, prijzen zijn dan 1,50.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 13:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Treinbruno,
ik snap niet wat je bedoelt... Als het goed is, kost de TGV maar 3 euro extra toch? Verder geen kosten met interrail? Ik krijg bij het zoeken alleen maar tarieven in de buurt van 100/200 euro.
TGV kost 3 euro extra, maar enkele TGV's die al drukke trein zijn gedefinieerd door de Franse spoorwegen kosten met InterRail een tientje. Het aantal plekken per trein voor InterRailers is echter sterk beperkt.

De optie van Bruno is het boeken van een zogenaamde Forfait-reservering, dat is een reservering die geldig is met een Frans netabonnement. Conducteurs accepteren zo'n reservering zonder problemen in combinatie met InterRail (zelf ervaren). Die reserveringen kosten € 1,50 en zijn verkrijgbaar zo lang er nog plaatsen in de trein zijn. Je kunt die wel online boeken, of via de Treinreiswinkel, of bij Franse kaartautomaten (met creditcard met chip en pincode en sommige gewone pinpassen). En zoals ik al zei, deze zijn verkrijgbaar zo lang er plaatsen zijn in de trein.

BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 22:39 
Maglev

Citeer:
En zoals ik al zei, deze zijn verkrijgbaar zo lang er plaatsen zijn in de trein.
Met andere woorden: als t reguliere interrail reservering van 3 (of 10) euro voor een tgv niet meer beschikbaar is kan je nog wel een kaartje uit de automaat voor 1,50 euro halen, mits er nog plaats is in de trein? Als dat zo is, zou ik de moeite ni eens nemen om een reservering van 3 euro te krijgen, maar gelijk naar een automaat lopen. Als dat kaartje i.c.m. interrail gedoogd wordt... :wink:

BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 23:28 
Trans-Siberië Express

Ja, dit wordt gedoogd. Heb er zelf geen enkel probleem mee gehad, en Bruno reist op die manier altijd in Frankrijk, zonder problemen. En die reist daar nogal wat af. De Treinreiswinkel kan dit als SNCF-agent overigens ook regelen. Bij het loket in Frankrijk werkt dit vaak niet, omdat ze dan naar je Forfait-abonnement gaan vragen. Maar in principe kun je hier altijd op reizen. Het is alleen wat gecompliceerder en je moet even weten hoe het gaat. In de FAQ staat het trouwens in het Frankrijk-topic en in het reserveringstopic uitgelegd.

Wel moet je die Franse reserveringen voor vertrek even stempelen (composter) in de gele stempelautomaten op het perron! Staat ook groot op de reservering zelf (moet je natuurlijk wel Frans spreken). Ben je het vergeten, ga dan gelijk na het instappen naar de conducteur toe.

O ja, voor internationale TGV's/Corails werkt dit beperkt. Naar Brussel lukt het bijvoorbeeld niet, en als je dan tot aan Lille boekt kom je in het treinstel te zitten wat in Lille wordt afgekoppeld. Daar is een normale reservering beter. In andere gevallen betaal je het stuk tussen de grens en het eindpunt (dus bv. Irún, Portbou, Ventimiglia, Genève, Luxembourg) tegen TCV-tarief. Mijn Forfait-reservering (geboekt bij de Treinreiswinkel) voor de nachttrein van Luxemburg naar Nice kostte bijvoorbeeld € 9,20 p.p., doordat ik ook nog voor het stukje in Luxemburg betaalde. Op de terugweg heb ik dan maar een Forfait-reservering tot aan Thionville uit de automaat in Nice gehaald (€ 1,50 p.p.) en het stukje tussen Thionville en Luxemburg zonder reservering gereisd wat in de meeste treinen officieel niet mag; daar bleek het echter wel te mogen, er zaten de nodige forenzen in de trein zonder reservering. Als het even kan dus de grensoverschrijdende reserveringsplichtige treinen wél al in Nederland laten boeken tegen het officiële Pass-tarief. Mijn Pass-reservering Ventimiglia-Parijs in de Corail Lunéa-nachttrein kostte namelijk ook maar € 1,50 p.p., maar een Forfait is hier duurder omdat je dan nog voor het korte stukje op Italiaans grondgebied extra betaalt (en bovendien is een Forfait-reservering niet te krijgen in het Italiaanse Ventimiglia omdat daar simpelweg geen Franse kaartautomaat staat).

BerichtGeplaatst: 21 mei 2009, 10:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wel moet je die Franse reserveringen voor vertrek even stempelen (composter) in de gele stempelautomaten op het perron! Staat ook groot op de reservering zelf (moet je natuurlijk wel Frans spreken). Ben je het vergeten, ga dan gelijk na het instappen naar de conducteur toe.
Wat hebben die Fransen nou weer verzonnen? :P Reserveringen zijn toch per definitie alleen in een bepaalde trein en op een bepaalde datum geldig?? Waarom zou je ze dan nog moeten afstempelen??

BerichtGeplaatst: 21 mei 2009, 12:41 
Trans-Siberië Express

Was altijd al zo in Frankrijk, maar dat geldt dus alleen voor reserveringen die daar zijn afgedrukt, en het staat dan ook groot op de reservering (Billet composter avant l'accès au train). Heeft er mee te maken dat je Franse reserveringen met een magneetstrip op de achterkant tot kort voor vertrek en in sommige gevallen na vertrek nog kan omwisselen. Stempelen maakt dat je reservering niet meer omgewisseld kan worden.

Reserveringen voor Franse treinen die niet door de SNCF zijn uitgegeven (dus bijvoorbeeld van de NS of DB) hoeven niet gestempeld te worden.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 19:41 
Trans-Siberië Express

ze hebben al moeilijk gedaan tegen mij als ik een NMBS reservering niet gestempeld had :)

en de corail lunea is in een slaapstoel inderdaad ook maar 1,50euro, gelijk waar je hem boekt, bij een couchette doe je ook geen voordeel met een forfait (allebei 17,50euro)

oja, waar je wel moet voor oppassen als je een forfait online koopt: als je kiest voor afhalen in het station moet je ook de creditcard meebrengen waarmee je hebt betaald :!:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 19:59 
Trans-Siberië Express

Citeer:
ze hebben al moeilijk gedaan tegen mij als ik een NMBS reservering niet gestempeld had :)
Mja, officieel hoeft dat dus niet. Een DB-reservering krijg je er niet eens fatsoenlijk in (ik heb het wel geprobeerd), die zijn net een paar millimeter te breed.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 20:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
oja, waar je wel moet voor oppassen als je een forfait online koopt: als je kiest voor afhalen in het station moet je ook de creditcard meebrengen waarmee je hebt betaald :!:
Maar moet je dan ook een forfait-abonnement tonen (die je als Interrailer dus niet hebt)?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 20:39 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Maar moet je dan ook een forfait-abonnement tonen (die je als Interrailer dus niet hebt)?
Volgens mij kun je ze dan bij de automaat afhalen.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 21:21 
Trans-Siberië Express

ja, aan de automaat

wat ook nieuw is:
je kan een reservering maken op internet, en die de volgende dag in een frans station pas betalen, wel handig op drukke dagen als je niet direct een automaat in de buurt hebt :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00