World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 09:08

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Nachttreinregeling 2010
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009, 15:35 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Stuur me dan een pb en ik zal het zo spoedig mogelijk veranderen.

Nachttreinregeling

Voor de InterRail Passen van 5 reisdagen binnen 10 dagen en van 10 reisdagen binnen 22 dagen (de Global Flexi Passen), alsmede voor alle One Country Passen, bestaat een nachttreinregeling. Deze regeling houdt in dat als je een nachttrein neemt die om 19:00 of daarna vertrekt je maar één reisdag hoeft in te vullen, maar de regeling is op sommige punten ingewikkeld. Lees dit goed door als je van plan bent gebruik te maken van deze regeling!

De regeling geldt niet voor de Global Passen van 15 of 22 dagen aaneengesloten en 1 maand aaneengesloten.

Geldigheid InterRail

Een InterRail Pass is vanaf de eerste dag van geldigheid om 00:01 (begin van de dag om middernacht). De geldigheid van de Pass eindigt op de laatste dag van geldigheid om 24:00 (einde van de dag om middernacht). De Pass is binnen de geldigheid dus telkens een volle dag geldig en binnenlandse bepalingen (zoals bij de NS, waar een treinkaartje tot 04:00 de volgende dag geldig is) gelden niet.

Voorbeeld:

Je hebt een Global Pass van 5 reisdagen binnen 10 dagen. Deze Pass is geldig van 1 juli t/m 10 juli. Je mag er dan vijf zelf te kiezen dagen mee reizen van 1 juli 00:01 tot en met 10 juli 24:00, maar dus niet voor 1 juli 00:01 en niet na 10 juli 24:00. Deze regel gaat vóór de nachttreinregeling!


Toepassing

Je mag van de nachttreinregeling gebruik maken als je na 19:00 een rechtstreekse nachttrein neemt binnen de geldigheid van je pas. Dit kost je dan maar één reisdag. Je mag dus niet dezelfde dag nog aankomen op je eind- of overstapstation, maar je moet een rechtstreekse reis maken die om 19:00 of later begint en eindigt om 00:01 of later. De tijden zoals vermeld in de dienstregeling zijn geldig en voor alle InterRail-landen geldt dat de lokale tijd gebruikt wordt. Op de dag van aankomst (de dag die je hebt ingevuld als reisdag) mag je natuurlijk nog onbeperkt reizen en overstappen.

Je mag niet van de regeling gebruik maken op de avond voor de eerste dag van geldigheid van je Pass. Als je bijvoorbeeld een InterRail Pass hebt die op 25 juli ingaat, dan gaat deze Pass officieel in op 25 juli om 00:01. Je mag dan niet al op 24 juli gebruikmaken van een rechtstreekse nachttrein die om 19:00 of daarna vertrekt. Dit geldt voor zowel de Global Flexi Pass als de One Country Pass.

Omgekeerd werkt deze regel niet. Je mag niet gebruik maken van een nachttrein en na 00:00 aankomen terwijl je de datum van de voorgaande dag hebt ingevuld. Als de laatste dag van geldigheid van je Pass 12 augustus is, kun je niet op die dag nog een nachttrein nemen en op 13 augustus aankomen. De geldigheid van je Pass is dan al verlopen.

Definitie nachttrein

Voor de nachttreinen zoals bedoeld in de nachttreinregeling geldt dat deze om 19:00 lokale tijd of later vertrekken en op of na 04:00 lokale tijd de volgende dag of later aankomen. Dit hoeven niet per se nachttreinen met allerlei slaapaccomodaties zoals CityNightLine of EuroNight te zijn, maar dit kunnen ook nachtelijke Intercity's, ICE's, TGV's en dergelijke zijn. Let op dat voor veel nachttreinen reserveringsplicht geldt!

Komt je trein voor 04:00 aan op jouw bestemming, maar na 04:00 op de eindbestemming? Je kunt er voor kiezen om in je Travel Report het eerstvolgende station na 04:00 in te vullen en toch eerder uit te stappen. Als er reserveringsplicht geldt of je wilt reserveren, reserveer dan tot het eerstvolgende station waar de trein na 04:00 aankomt. Let op: dit kun je het beste niet doen in nachttreinen waar je Pass 's nachts ingenomen wordt (in couchettes of slaaprijtuigen). Het is officieel niet conform de regels en derhalve geheel op eigen risico. Voor wie op zitplaatsen reist is de kans om hier problemen mee te krijgen echter niet of nauwelijks aanwezig.

Met de nachttrein vanuit Nederland

Als je met de nachttrein vanuit Nederland wilt vertrekken is een beetje creativiteit nodig om daar toch makkelijk gebruik van te kunnen maken. Er zijn een aantal opties.
  • Je laat je InterRail Pass een dag eerder ingaan. Je laat je Pass dan bijvoorbeeld op 24 juli ingaan, terwijl je 25 juli als eerste reisdag invult. Je mag dan al op 24 juli een nachttrein nemen die om 19:00 of daarna vertrekt.
  • Je koopt een internationaal kaartje tegen vol tarief tot het eerstvolgende station waar de trein om 00:00 of later vertrekt. Dit kan echter nog best prijzig worden en een andere oplossing is vaak goedkoper.
  • Je reist de eerste nacht met een goedkoop ticket, zoals SparNight. Het nadeel hiervan is dat je erg vroeg moet boeken om voor een goedkoop tarief een kaartje te krijgen vanwege de beperkte beschikbaarheid.
De eerste optie is verreweg het makkelijkst, maar alleen aan te raden als je niet de complete geldigheid van je Pass op reis wilt zijn. Als je bijvoorbeeld twee weken weg gaat met een InterRail Pass van 10 reisdagen binnen 22 dagen maakt het niks uit dat de Pass een dag eerder al geldig is.

De tweede optie is vanuit Nederland ook redelijk topepasbaar. Voor de nachttrein naar Zürich en München is dit goed toepasbaar, station Bonn Hbf is het eerstvolgende station na 00:00. Hetzelfde geldt voor de nachttrein naar Kopenhagen, Warschau en Praag. Daar is station Hamm(Westf) het eerstvolgende station na 00:00. Als je met z'n tweeën of meer bent is het goedkoop om via Enschede of Venlo naar Bonn of Hamm te reizen met een Schöner Tag Ticket NRW. Dit kaartje is vanaf Enschede of Kaldenkirchen (als je vanaf Venlo komt) geldig en kost € 35,00 voor 2 tot maximaal 5 personen, of € 25,00 voor 1 persoon. Let op: wie naar Zwitserland reist kan in dit geval vanaf Bonn ook de goedkopere nacht-ICE naar Basel nemen (die vertrekt daar om 00:14), die bovendien een uur sneller is.

De derde optie, de goedkope tickets, is vooral interessant als je reisroute al maanden van te voren vast staat. Anders kan de beschikbaarheid van goedkope tickets nog wel een probleem worden. Het is meestal geen reële optie. Zeker zomers zijn er erg weinig goedkope tickets beschikbaar.

Ook voor alle nachttreinen geldt dat je een kaartje tot de grens met 50% korting moet hebben of een ander geldig vervoerbewijs (bijvoorbeeld een op dat moment geldige OV-studentenkaart). InterRail is namelijk niet geldig in het land waar je woonachtig bent en de nachttreinen vormen hier geen uitzondering op.

Tip 1: Reis via Enschede

Wie optimaal gebruik wil maken van zijn InterRail Pass en niet al te veel wil bijbetalen kan ook via Enschede reizen. Vooral vanuit Noord- en Oost-Nederland is dit een interessante optie, zeker als je een geldige ov-studentenkaart hebt of dicht bij de grens woont. De laatste stoptrein van Enschede naar Münster vertrekt om 23:26 op vrijdag en zaterdag en komt om 00:44 in Münster aan. De trein stopt om 00:02 op het station Metelen Land; je kunt bij de kaartautomaat in Enschede een kaartje kopen tot aan Metelen Land en vanaf daar op je InterRail Pass reizen. Na aankomst in Münster bestaat er een handige aansluiting op de nachtelijke Intercity IC 2021 naar Köln Hbf (aankomst 03:36, aansluiting op de eerste ICE naar München Hbf, aankomst aldaar om 09:04) en Frankfurt am Main Hbf (aankomst 07:02).

Tip 2: Reis via Groningen

PublicExpress exploiteert een handige buslijn van Groningen via Oldenburg naar Bremen. Er is onder andere een nachtbus, maar er zijn ook drie of vier ritten overdag. De bus is op dit traject sneller dan de trein en kost voor een enkele reis € 19,00 in de voorverkoop of € 21,00 bij de buschauffeur. Er wordt met comfortabele touringcars gereden. Voor wie vanuit Noord-Nederland naar Duitsland reist is deze optie het overwegen waard; de nachtbus geeft 's ochtends handige aansluitingen in Bremen richting Hamburg (en vanaf daar naar Scandinavië), Berlijn en München.

Met de nachttrein vanuit België

Vanuit België rijden geen reguliere nachttreinen meer. De dichtsbijzijnde opstapmogelijkheden zijn in Keulen (voor nachttreinen richting Denemarken, Tsjechië, Polen, Zuid-Duitsland en Italië), Luxemburg (richting Zuid-Frankrijk en Spanje) en Parijs (richting Zuid-Frankrijk, Italië, Spanje).

Met de nachttrein in het buitenland

Een aantal nachttreinen vertrekken al voor 19:00. Als de trein vlak voor 19:00 vertrekt is het vaak het makkelijkste om een kaartje te kopen tot het eerstvolgende station waar de trein om 19:00 of daarna vertrekt en daar met een regionale trein naar toe te reizen.

Op de Artesia du Nuit-nachttrein van Paris Gare de Bercy naar Rome, die om 18:52 vertrekt, is de nachttreinregeling óók geldig! Omgekeerd geldt dit ook: vanaf Rome naar Parijs vertrekt de trein al om 18:20; desalniettemin mag de nachttreinregeling worden toegepast. Deze trein is de enige uitzondering op de 19:00 uur-regel.

Voorbeeld:

Je wilt vanuit Kopenhagen naar Basel. CNL 473 is ideaal, want deze rijdt rechtstreeks van Kopenhagen naar Basel, maar vertrekt al om 18:53 vanuit Kopenhagen. Deze trein vertrekt echter om 19:07 vanuit Høje-Taastrup. Uit een blik in de routeplanner blijkt dat er vele regionale treinen tussen Kopenhagen en Høje-Taastrup rijden. Het makkelijkste is dan een enkeltje van Kopenhagen naar Høje-Taastrup te kopen, met een regionale trein naar Høje-Taastrup te reizen en vanaf daar de nachttrein te nemen. Je reserveert de nachttrein in dit geval vanaf Høje-Taastrup.


Enkele door InterRailers veelgebruikte treinen die al vroeg vertrekken zijn de Sud Expresso van Lissabon naar Hendaye, deze vertrekt al om 16:06 vanuit Lissabon. Een andere is de Hellas Express van Thessaloníki naar Belgrado. Deze vertrekt al om 17:05 vanuit Thessaloníki. En er zijn meerdere nachttreinen die reizen maken van bijna 24 uur of langer, zoals de Balkan, die om 07:50 's ochtends uit Belgrado vertrekt en de volgende dag om 08:19 in Istanbul arriveert. Deze nachttreinen kosten je dus hoe dan ook twee reisdagen.

Tijdsgrenzen

Theoretisch ontstaat er een bijzondere situatie als een nachttrein rond 19:00 een tijdsgrens in westelijke richting paseert. Aan de westelijke zijde is het dan immers een uur vroeger en zou de nachttreinregeling dan dus niet gelden! In de huidige dienstregeling komen zulke situaties bij nachttreinen echter niet voor.

Voordeel van de nachttreinregeling

Het belangrijkste voordeel van de nachttreinregeling is dat je er een reisdag mee spaart. Theoretisch gezien kun je ook om 19:00 of daarna een trein nemen die even na 00:00 aankomt, bijvoorbeeld de ICE van Dortmund naar Stuttgart die om 20:38 uit Dortmund vertrekt en om 00:52 in Stuttgart aankomt. In hoeverre een conducteur dit soort creatief gebruik van de nachttreinregeling (waar veel conducteurs van dagtreinen bovendien onbekend mee zijn) zal accepteren is echter de vraag.

Aankomst vlak na 00:00

In principe is een aankomst vlak na 00:00 op een andere dag en dus ook op een andere reisdag. Strikt genomen zou je dan dus twee reisdagen moeten invullen. Het is echter aannemelijk dat conducteurs er geen probleem van maken als je bijvoorbeeld om 00:03 aankomt, terwijl de voorafgaande dag als reisdag op je Pass is ingevuld. De tijd in de dienstregeling geldt bovendien altijd, komt je trein door vertraging na middernacht aan dan hoef je dat niet als een extra reisdag in te vullen! De nachttreinregeling, dus de volgende reisdag invullen, kun je niet toepassen als je trein voor 04:00 aankomt!

Nachttreinregeling en veerboten

Voor wie een nachtelijke veerboot neemt die inbegrepen is bij InterRail geldt dat de dag van vertrek of de dag van aankomst als reisdag ingevuld moet zijn. Voor reizen tussen Bari en Patras v.v. geldt dat je geen reisdag hoeft in te vullen als je met Blue Star of Superfast reist. Dit biedt interessante mogelijkheden; zo is het mogelijk om vanaf Patras met slechts één reisdag naar Nederland of België te reizen door de boot naar Bari te nemen (0 reisdagen), vanaf Bari de nachttrein naar Milaan te nemen en vanaf Milaan op de dag van aankomst gelijk door te reizen naar Nederland of België.

Voor veerboten waarop je korting krijgt geldt onderstaande regel.

Nachttreinregeling en kortingen

Als je een op wat voor manier dan ook gebruik maakt van een korting (bijvoorbeeld een veerboot of een trein van een privémaatschappij met korting) geldt dat je hiervoor geen reisdag hoeft in te vullen. Je mag van de korting gebruik maken binnen de geldigheid van je Pass, ook al heb je alle reisdagen al gebruikt.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]