World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 15:00

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Lowcost busmaatschappijen
BerichtGeplaatst: 03 okt 2011, 21:56 
Maglev

Wie heeft aanraders voor lowcost busmaatschappijen.

Ik denk met name aan Centraal en West-Europa: Benelux, Duitsland, Polen, Tsjechie, Slowakije...

Ik start met http://www.polskibus.com/en.

Afbeelding

Vorige maand mee gereisd van Warschau naar Lublin voor 5 Zloty. Dat is toch acht keer minder als het normaal tarief van PKP...

NB. Mod, verplaats maar of - snik snik - verwijder maar indien noodzakelijk.

Berichtonderwerp: Re: Lowcost busmaatschappijen
BerichtGeplaatst: 04 okt 2011, 11:58 
Trans-Siberië Express

van/naar NL eigenlijk alleen eurolines.nl dat is nu van Veolia en Europa-wijd: als je .com neemt, moet je dan kiezen welk land je startpunt is. Als je 2-3 mnd tevoren boekt, spotgoedkoop, vaak stukken minder als omgekeerd zelfde reis naar AMS. Het verschilt nogal per route hoe goed de bussen zijn- maar bvb Praha (via FRA en NUrnberg) is met Bohemia Express en prima. Die via BRU-Paris is vaak echt lowbudget: ouwe bussen, onbehouwen raaschauffeurs etc.
algemene site met bekende buswww: busstation.net
Poslkibus is er pas-was toevallig in Krakow toen ze daar een presentatie deden en ben met ze gereisd Waw-Berlin: 10 PLN=<3€, prima splinternieuwe bus, van HOol, maar wel hele lange rit over 2e klas wegen-dat is nu eenmaal PL.
Balten: luxexpres.com of .ee
CZ: studentagencybus.com of zoiets-google maar, wel ff zoeken naar engels-nu ook TREINEN nu ze die een week of 2 geleden begonnen zijn: Praha-Ostrava (vanaf 99 CzK)
ES; niet veel korting, maar handige site om tijden en mogelijke verbindingen na te zoeken: movelia.es, voor drukke tijden/lijnen is vooraf REServeren vaak erg nuttig-dat kost zelfs wat extra, maar moeite waard.
UK: megabus.co.uk, ook al met wat treinen. Dit is gelieerd aan Polskibus (of eigenlijk omgekeerd) en van dhr Souter, een scot, funder en CEO van de stagecoach. Vanaf 1 GBP+50p bookingfee. Vaak gewone lijnbussen! anders vaak met wat slimme planning gewoon via nationalexpress.co.uk=echte lange afstand coaches. En er is/was greyhound.co.uk- weet niet of die het gered heeft.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2011, 16:43 
Maglev

Voor de Baltische landen en van daaruit van/naar Warschau en Sint Petersburg:

http://www.simpleexpress.eu/lang/

Afbeelding

Berlijn-Warschau in 10h30 met Polskibus of 5h30 met PKP Intercity. Bij het zien van die 10h30 vroeg ik me wel af of Polskibus over de Poolse Rijksweg 2 rijdt en niet over de A2. Feit is gewoon dat de spoorlijn Berlijn-Warschau snel en efficiënt is.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2011, 17:10 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
^^ Dat zal wel gauw sneller gaan, het duurt niet lang meer alvorens de Poolse A2 open gaat en je in ieder geval tot aan Łódź over de snelweg kan rijden. Vanaf Łódź is het niet ver meer naar Warschau. Nu ontbreekt er nog een behoorlijk stuk snelweg. Maar inderdaad, de spoorverbinding is erg snel, met een hoge gemiddelde snelheid. Daar kan de bus ook na opening van de A2 niet tegenop. Zo'n bus zal bovendien vermoedelijk ook Poznań en Łódź aandoen, en misschien ook wel Świebodzin en Konin, dat kost ook tijd.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2011, 17:20 
Maglev

Polskibus stopt ook in Poznan en Lodz, maar op de lijn Berlijn-Warschau niet in andere plaatsen. De Eurocity Warschau-Berlijn stopte zondag wel ook (volgens regeling) in Swiebodzin. Volgens mij was dat bij mijn vorige reis met deze Eurocity (januari 2006) niet het geval. Het verbaasde me een beetje, want zo groot is deze plaats niet. Ik zit nu even te Googlen, Sochaczew en Lowicz liggen ook langs deze spoorlijn en hebben meer inwoners dan Swiebodzin. Heeft het dan te maken met de ligging van de plaats. Sochaczew en Lowicz hebben meer verbindingen van regiotreinen en sneltreinen dan Swiebodzin.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2011, 17:53 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
De Eurocity Warschau-Berlijn stopte zondag wel ook (volgens regeling) in Swiebodzin. Volgens mij was dat bij mijn vorige reis met deze Eurocity (januari 2006) niet het geval.
De ene kant op stoppen ze in Świebodzin, de andere kant op in Zbąszynek ;)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2011, 11:42 
Trans-Siberië Express

nog wat meer:
HU orangeways.com of .hu- s''zomerseizoen ook naar AMS-camping Zeeburg (dat doet de CZ-studentagency trouwens ook-zeer goede bussen)
NO: lavprisekspressen.no, ook naar enkele SE-steden.
DE: er is maar 1 lange-afstand busdienst, snachts: ab9euro.de, Hamburg-Mannheim. Verder op sommige diensten van de berlinienbus.de wel lage Werbungspreise, erfenis van de DDR-tijden.
Ik ben zelf dus met Polski Waw-Ber snachts gereisd. In Poz wordt in een buitenwijk bij een tankstation gestopt, net af de snelweg, maar vrijwel het hele deel Poz-Berlin is in PL over de oude 2baansweg (laatste paar km voor DE-grens op 1 helft van de net in gebruik genomen nieuwe autobahn). Arr. in BER was ruim 30 min. ''verfrueht''-dat heb ik een trein nog nooit zien doen. Ja-op dit traject wint de trein duidelijk in comfort, maar voor bvb Ams-Plzen voor mij zeker de bus (eurolines-Bohemiatours)-en dat ook nog voor minder als de helft van de prijs per trein.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00