World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 18 dec 2017, 09:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Een simpele ticketvraagje
BerichtGeplaatst: 01 nov 2011, 15:02 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Dat zijn van die momenten waarop ik denk, 'joh, doe het gewoon.' Alleen vreselijke conducteurs zullen daar over struikelen.

Ik had laatst een 5 binnen 10 dagen pas en was in Amersfoort in de trein naar Berlijn gestapt. Officieel hoor je dan natuurlijk een kaartje Amersfoort - Duitse grens te kopen. Maar ik ben een OV-chipkaart gebruiker, dus vertik het om losse kaartjes te kopen. En in Enschede zou ik niet genoeg tijd hebben om uit te checken. Dus uiteindelijk gewoon ingecheckt en niet meer uitgecheckt. Kost een tientje, maar dat was nog minder dan een los kaartje. :) Werd gecontroleerd, conducteur begreep dondersgoed hoe het in elkaar zat, maar zei er niets van. Terwijl hij wel strikt was, het meisje voor mij dat haar reisdagboekje niet had ingevuld dreigde hij zeer serieus een boete te geven.
Ik begrijp dit niet als of je er trost op bent dat je de boel belazerd had ik noem dit onbeschoft gedrag en van mij had deze conducteur je uit de trein mogen zetten en je OV-chipkaart inbeslag mogen nemen.

groetjes ben2
Bedoeld Margreeth niet gewoon dat ze Studenten OV-reisrecht had?
Ik denk het niet, mocht het wel zo zijn, dan kan je gratis een papieren kaartje tot aan de grens bij de balie krijgen, mocht je een internationale reis maken. Althans dat kan ik wel met mijn Altijd Vrij abo

BerichtGeplaatst: 01 nov 2011, 15:39 
Trans-Siberië Express

Bij een Studenten OV werkt dat iets anders: je bent (gelukkig) niet verplicht in- en uit te checken bij de NS.

Met een OVC "vrij" abonnement blijf je trouwens potentieel benadeeld als je vanuit een onbemand station vertrekt.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2011, 07:38 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bedoeld Margreeth niet gewoon dat ze Studenten OV-reisrecht had?
Dan betaal je toch geen tientje of heb ik het mis, het is al een tijdje geleden dat ik student was laat staan dat iemand toen wist wat een OV-Chipkaart was.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 10 nov 2011, 17:40 
Maglev

Citeer:
Hoi,

koop gewoon een kaartje Schiphol - Berlijn.

ik rij vaak met deze treinen. Ik stap zelf op in Wormerveer, maar koop een kaartje Alkmaar = Berlijn. Qua prijs maakt het niks uit of ik nu Amstderdam C- Berlijn koop of Alkmaar - Berlijn

grüsse

Mosch
Dat hoort wel zo te zijn (althans das ook mijn ervaring) maar zo was het nu niet in mijn situatie;
Ik kocht last-minute (3 dagen voor vertrek) mn ticket online bij DB. Ik kocht mn kaartje Amsterdam Centraal-Berlijn voor 123 euro (Europa Spezial), op dat moment het goedkoopste beschikbare tarief inclusief gebruik ICE Hannover-Berlijn v.v. (scheelt uiteindelijk maar 10 minuten bij aankomst en vertrek in en uit Berlijn maar toch). NS Hispeed kende geen Europa Spezial tarief meer en ik zou dan 150 euro kwijt zijn geweest voor (Haarlem-)Amsterdam-Berlijn, zonder die overstap in Hannover. Bij DB kreeg ik Haarlem-Hannover-Berlijn met Hannover-Berlijn ICE verbinding voor 178 euro! Vond en vind het allemaal een beetje vreemd. Amsterdam-Haarlem zou dan 55 euro zijn?

Uiteindelijk Amsterdam C-Berlijn voor 123 euro inclusief ICE met in beide richtingen 10 minuten tijdwinst gekocht. Ben op Schiphol (na mn werk) opgestapt en heb toch maar legaal gereisd; dwz heb een enkeltje Schiphol-Hilversum extra gekocht voor 4 euries ofsow... Reden dat ik Amsterdam C als vertrekstation had was omdat ik terug naar Haarlem reisde en ik geen zin had in een ommetje via Schiphol. Uiteindelijk allemaal niet nodig geweest; tot Bad Bentheim heb ik de NSH conducteurs niet gezien... :wink:

BerichtGeplaatst: 10 nov 2011, 23:51 
Trans-Siberië Express

En als het goed is gaan ze er bij Bad Bentheim er ook weer uit en dan komen er DB collega's voor in de plaats. Alleen vind ik het wel vreemd dat Nederlandse NSH treinmanagers op Duitse treinen DB kleding dragen en geen NSH kleding die op de Benelux en op de Fyra worden gedragen.

Het is wel een stukje verlies van eigen identiteit omdat in andere buurlanden waar Duitse treinen doorheen gaan het treinpersoneel wel de kleding draagt van hun eigen nationale treinmaatschappij.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 13:02 
Trans-Siberië Express

Citeer:
En als het goed is gaan ze er bij Bad Bentheim er ook weer uit en dan komen er DB collega's voor in de plaats. Alleen vind ik het wel vreemd dat Nederlandse NSH treinmanagers op Duitse treinen DB kleding dragen en geen NSH kleding die op de Benelux en op de Fyra worden gedragen.
NS-machinisten rijden tot Bad Bentheim, NS-conducteurs rijden tot Hannover mee, heb ik ooit gehoord. Of dat nog steeds zo is...

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 13:21 
Maglev

Op mijn reis 2 weekenden terug nam het NSH personeel in Bad Bentheim afscheid en werd ik na Bad Bentheim (heen) gelijk gecontroleerd door het Duitse team. Terug nam het Duitse Team afscheid in Bad Bentheim en kregen we na vertrek een welkomstpraatje van het NSH Team. Wel rijdt er een Duitse servicemedewerker mee tussen (ik denk) Schiphol-Hannover die koffie komt brengen; ik zag de dame in Hannover opstappen en voorbij Amersfoort kwam ze weer langs ;)

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 13:32 
Site Admin

Het treinpersoneel van NS rijd tegenwoordig op de IC Berlijn nog maar tot Bad Bentheim, vroeger gingen de conducteurs/treinmanagers door naar Osnabruck maar dit is een paar jaar geleden afgeschaft.

De Cateringmedewerker gaat in principe wel het hele traject mee (dus Berlijn - Schiphol), heeft op Schiphol/Hoofddorp Opstelterrein pauze en gaat dan vervolgens met hetzelfde materieel weer terug.

Op de ICE (dus richting Frankfurt en verder) zit altijd een Nederlandse en een Duitse Treinmanager die samen het hele traject Amsterdam - Frankfurt afleggen, alleen op de 105/104 (de treinen van/naar Basel) gaan ze mee tot Frankfurt Flughafen en hebben daar pauze (dit omdat deze treinen niet op Frankfurt Hbf stoppen).

Het Nederlandse treinpersoneel op de Citynightline gaat mee tot Emmerich. De Machinist komt met locomotief weer terug richting Arnhem en de HC/Treinmanager heeft volgens mij een overnachting in Emmerich. Al kan die ook geschrapt zijn toen die diensten naar NS Reizigers terug zijn gegaan.

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 14:26 
Trans-Siberië Express

Rijdt er nog Nederlands personeel op de CNL?

Het viel ons vorige week op, dat er op een ticket Amsterdam-Warschau alleen de DB en PKP als veevoeders vermeld staan :shock: Is de DB vervoeder in Nederland?

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 14:28 
Site Admin

Er zit als het goed is een Nederlandse Machinist op (en die is volgens mij van NS Reizigers tegenwoordig), en er zit een Nederlandse HC op (eveneens van NSR).

Eerste gaat dus tot Emmerich, de tweede volgens mij ook, maar het is ook mogelijk dat die in Arnhem nog assisteert met vertrek en daar dus afstapt... Dit weet ik niet helemaal zeker.

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 15:16 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het viel ons vorige week op, dat er op een ticket Amsterdam-Warschau alleen de DB en PKP als veevoeders vermeld staan :shock: Is de DB vervoeder in Nederland?
Zo staat het in ieder geval wel op de vertrekstaten. Bij de ICE staat NS Hispeed, maar bij de EN/CNL staat inderdaad DB als vervoerder.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 15:43 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:

... :lol:

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 21:07 
Trans-Siberië Express

Autocorrect weet wat hij doet :P

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 22:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:

Het viel ons vorige week op, dat er op een ticket Amsterdam-Warschau alleen de DB en PKP als vervoerders vermeld staan :shock: Is de DB vervoeder in Nederland?
Ja, al een paar jaar.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 23:46 
Trans-Siberië Express

En ze hanteren het NS tarief.... :?: :?: (NS Jaarkaart / Studentenkaart etc.)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00