World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 17:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 08:33 
Maglev

Komende zomer staat weer een mooie reis op de planning naar de Karpaten. Daar heb ik wat tickettechnische vraagjes over, te beginnen met deze:

We reizen met z'n 2en vanuit Nederland per IC, ICE en RE naar Cheb in het westen van Tsjechië. Vanaf daar willen we met de nachttrein Excelsior 441 naar Kosice in een slaapcoupe (double). Vanaf Kosice per stoptrein naar Cierna nad Tisu en ten slotte met het grenstreintje Oekraïne in naar Chop. (En daarna nog verder, maar dat is hier niet van belang).

Ik reis op een interrailticket, m'n reisgenoot op losse kaartjes. Amsterdam --> Marktredwitz hebben we een Europa-spezial voor weten te bemachtigen voor 39 Euro. Nu heeft hij dus nog een kaartje nodig voor de nachttrein Cheb --> Kosice en de aansluitende stukken Markredwitz --> Cheb en Kosice --> Chop.

Via de site van de Tsjechische spoorwegen is een kaartje voor de trein Cheb --> Kosice te koop voor omgerekend ongeveer 27,50 Euro, inclusief een ligplek in een couchette. Het lukt me niet om een kaartje zonder reservering eruit te krijgen, en ook niet een kaartje inclusief zitplaatsreservering; ligplaats of slaapcoupe zijn de enige opties. Wel kan ik een losse reservering voor de slaapcoupe maken voor 2 personen. Ik wil echter 1 los kaartje kopen en vervolgens een aparte reservering maken voor 2 personen in een slaapcoupe, zodat we bij elkaar in dezelfde coupe zitten. Een optie is een internationaal ticket Cheb --> Kosice kopen, dat is echter 57,10 Euro, wat fors duurder is. De optie om een doorgaand internationaal ticket Markredwitz --> Cierna nad Tisu kopen is helemaal bizar qua prijs: 131 Euro. Prijzen voor een doorgaand kaartje tot Chop in Oekraïne krijg ik niet uit Jizdenka.

Kortom: Mijn vraag is op welke manier ik een los kaartje Cheb --> Kosice kan kopen volgens het goedkoopste tarief, dan wel wat de goedkoopste manier is om een kaartje te kopen van Marktredwitz naar Chop via Cheb, Kosice en Cierna nad Tisu, waarbij ik een slaapcoupe-reservering voor 2 personen kan maken voor de nachttrein 441 Cheb --> Kosice.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 12:59 
Intercity

Land: Nederland
In Slowakije moet je een verplichte toeslag voor IC/EC-treinen betalen. Bovendien is het bekend, dat je voor elke grensoversteek veel meer betaald dan voor eenzelfde aantal kilometers binnen één land (Duitsland-Tsjechië, Tsjechië-Slowakije en Slowakije-Ukraïne -welk laatste land geen lid van de EU is). Als je Marktredwitz-optie echt 131 euro kost, kan het handiger zijn om een IR Global Pass aan te schaffen (5 dagen op 10 voor 259 euro). Je kunt dan je reis splitsen als je dat nodig hebt. Bovendien kun je -als je in één dag je Marktredwitz-reis wil maken- de andere dagen voor andere leuke dingen gebruiken. Zoals via een alternatieve route terugkeren (bv.via Kiyv, Polen en Duitsland o.i.d.). Veel succes en plezier met plannen en goede reis!

BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 13:22 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Meest simpele oplossing lijkt me om de losse reservering voor 2 personen voor de slaapcoupe te maken via internet (die mogelijk beschrijf je) en ter plekke in Cheb een los, normaal ticket te kopen voor die nachttrein naar Kosice. Dan zou je het goedkope Tsjechische tarief moeten krijgen. Marktredwitz-Cheb ook ter plekke bij de lokale vervoerder kopen, misschien is er een speciaal tarief. Toen ik in 2007 van Marktredwitz naar Cheb reisde zat er een kaartautomaat in de trein. In Kosice dan weer een kaartje kopen naar Cierna na Tisu of meteen naar Chop, weet niet of daar nog speciale tarieven gelden.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00