World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 apr 2018, 07:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: België - Duitsland Interrail
BerichtGeplaatst: 16 jul 2013, 14:21 
Intercity

Land: Nederland
Ik heb Interrailplannen voor eind augustus - begin september richting Oost-Europa (waarschijnlijk Praag - Boedapest - Belgrado - Ljubljana - München, maar dat kan nog veranderen) en ik vroeg me af wat de goedkoopste tickets zijn als mijn Interrail in België niet geldig is. Ik vertrek vanuit Gent, Go Pass tot Luik en een kaartje Luik - Aachen grens, of zijn er andere mogelijkheden? Voor een Europa-Spezial van €19 moet ik waarschijnlijk wel redelijk op voorhand weten op welke dag ik vertrek. Nu weet ik dat nog niet, misschien binnen een paar weken wel.

Of zou het lukken om in het station in Gent een Interrail te kopen met mijn Nederlandse identiteitskaart die in België wel geldig is? Ik weet dat het gaat om woonplaats en niet om nationaliteit, maar op mijn Nederlandse identiteitskaart is nergens te zien dat ik in België woon...

BerichtGeplaatst: 18 jul 2013, 12:06 
Trans-Siberië Express

als je wel met die aftandse oude stoptreinen wilt-en in Aachen opnieuw overstappen, dan is je Gopass geldig tot Welkenraedt en hoef je enkel vanaf daar biljet naar Aachen/Aix-la-Chapelle te kopen, dat gaat aan NMBS-binnentairef en kan ook online.
Op de ICE is er geen tarief tot grens, maar het goedkoopste enkeltje Liege-Aachen kost 17,50, meen ik. PLUS als je het niet online doet de dossierkosten. NOG goedkoper en dus tijdrovender is die IC trein tot Eupen en dan bus 14 TEC/ASEAG tot Aachen Hbf.
Je kan gewoon bij NMBS-INternationaal in St. Pieters je IR kopen-als je BE als thuisland wilt, dan moet je aantonen dat je daar tenminste 6 maanden je woonst hebt. Als je dat, bvb als student hebt gedaan, dan MOET je een bewijs van de gemeente hebben. Ook hier worden dan dossierkosten aangerekend.
ZONDER die 7,50 oid kan je-maar enkel zonder REServeringen, een IR online aankopen via raildude.com of interrail.eu-uiteraard kost dat enige tijd. je kan evt. ook wachten tot in Aachen en daar bij DB kopen, maar als je dan wilt aantonen dat je als NLer feitelijk in BE woont, zal je je Duits extreem goed moeten oppoetsen en Ausweis meenemen.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2013, 12:32 
Intercity

Land: Nederland
Citeer:
als je wel met die aftandse oude stoptreinen wilt-en in Aachen opnieuw overstappen, dan is je Gopass geldig tot Welkenraedt en hoef je enkel vanaf daar biljet naar Aachen/Aix-la-Chapelle te kopen, dat gaat aan NMBS-binnentairef en kan ook online.
Op de ICE is er geen tarief tot grens, maar het goedkoopste enkeltje Liege-Aachen kost 17,50, meen ik. PLUS als je het niet online doet de dossierkosten. NOG goedkoper en dus tijdrovender is die IC trein tot Eupen en dan bus 14 TEC/ASEAG tot Aachen Hbf.
Mijn plan is wel om ineens door te reizen naar Praag, dus ga ik liever met de ICE dan met stoptreinen. Is een Go Pass Aachen (die ik inmiddels online gevonden heb) ook geldig in de ICE, eventueel met een toeslag?
Citeer:
Je kan gewoon bij NMBS-INternationaal in St. Pieters je IR kopen-als je BE als thuisland wilt, dan moet je aantonen dat je daar tenminste 6 maanden je woonst hebt. Als je dat, bvb als student hebt gedaan, dan MOET je een bewijs van de gemeente hebben. Ook hier worden dan dossierkosten aangerekend.
ZONDER die 7,50 oid kan je-maar enkel zonder REServeringen, een IR online aankopen via raildude.com of interrail.eu-uiteraard kost dat enige tijd. je kan evt. ook wachten tot in Aachen en daar bij DB kopen, maar als je dan wilt aantonen dat je als NLer feitelijk in BE woont, zal je je Duits extreem goed moeten oppoetsen en Ausweis meenemen.
Maar ik wil helemaal niet per se aantonen dat ik in België woon! Als ik Nederland als thuisland heb, is mijn Interrail ook geldig in België en heb ik geen losse kaartjes nodig voor Gent - Aachen. Dan maken die dossierkosten minder uit, als ik daarmee ticketkosten bespaar.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2013, 18:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Maar ik wil helemaal niet per se aantonen dat ik in België woon! Als ik Nederland als thuisland heb, is mijn Interrail ook geldig in België en heb ik geen losse kaartjes nodig voor Gent - Aachen. Dan maken die dossierkosten minder uit, als ik daarmee ticketkosten bespaar.
Als je zonder commentaar je Nederlandse paspoort of ID-kaart geeft, dan krijg je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een IR met Nederland als woonland. Gebruik op eigen risico natuurlijk, maar conducteurs vragen voor zover ik weet nooit om een bewijs dat je woont in het land dat op je IR staat.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 18 jul 2013, 18:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Op de ICE is er geen tarief tot grens
De NMBS beweert van niet, maar DB verkoopt dat wel. Verder vermoed ik sterk dat een gewone enkele reis naar Aachen Süd(Gr) ook wordt geaccepteerd. Dat laatste op eigen risico natuurlijk. DB heeft voor de ICE sinds vorig jaar aparte TCV-series van de grens naar Luik en Brussel, dus het zou kunnen dat ze daar nu op letten.

Groetjes,
Rian

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00