Ik heb de visa geregeld via
http://www.rusreis.nl/
Een van de weinige bureaus die voor zowel Rusland als Wit-Rusland de uitnodigingen en de visa kan regelen.
In totaal duurt de hele procedure ca. 4 weken.
Aanvraag gaat per e-mail (aanvraag formulier op site, gericht op één land, aangevuld met een e-mail met aanvullende informatie voor het tweede land). Via e-mail heb ik ze de verklaringen van de zorgverzekeraar en een scan van het paspoort verstrekt. Na ruim een week kreeg ik een dikke envelop met daarin de uitnodigingen, uitgeprinte verklaringen van de zorgverzekeraar, en ingevulde aanvraagformuleren. Na controle en correctie van een klein foutje, heb ik de papieren met het paspoort en pasfoto's aangetekend verstuurd naar KES. Ik heb hiervoor een envelop ontvangen. Hoewel deze eigenlijk wat te klein is voor een stapel papier en een paspoort, kon ik er met veel plakband wel wat van maken. KES regelt de aanvraag van de visa. De volgende dag al bevestiging van ontvangst van de stukken en een prognose wanneer paspoort retour komt.
Een dag na de prognose kreeg ik een mail dat het paspoort op het consulaat van Wit-Rusland ligt met weer een prognose wanneer het paspoort terugkomt. Op de dag van de prognose kreeg ik 's avonds een e-mail dat het paspoort naar mij terug wordt gestuurd. Razendsnel, voor een reguliere aanvraag zonder spoed.
De dag daarop werd het paspoort door PostNL aan de deur afgeleverd.
28 mei opdracht gegeven aan RusReis.nl via e-mail. 9 juni uitnodigingen binnen.
10 juni aanvraag+paspoort aangetekend verstuurd, 26 juni paspoort aangetekend thuis bezorgd.
Uitstekende service die ik iedereen aan kan bevelen.
Gemaakte kosten:
Factuur RusReis.nl:
Uitnodiging Rusland single-entry toerist: EUR 24,50
Leges Rusland visum: EUR 65,00
Bemiddeling KES Rusland visum: EUR 30,00
Uitnodiging Wit-Rusland single-entry toerist: EUR 40,00
Leges Wit-Rusland visum: EUR 60,00
Bemiddeling KES Wit-Rusland visum: EUR 30,00
Retourzending paspoort met visum: EUR 9,50
Totaal: EUR 259,0
Factuur RusReis.nl: EUR 259,00
Pasfoto's: EUR 10,00
Aanvraag aangetekend versturen naar KES: EUR 7,95
Totaal: EUR 276,95
Kale visumkosten + kosten pasfoto's zijn EUR 135. Door de uitnodigingen en bemiddeling wordt dit bedrag ruim verdubbeld, maar daar is bijna niet aan te ontkomen als je ver van het consulaat vandaan woont en geen connecties in Rusland hebt.