World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 12:27

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Reizen door Noorwegen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 01:45 
Sprinter

Land: Nederland
Hallo,

Ik heb heel veel gelezen op dit forum en ben heel enthousiast geworden! Een droom van mij is al heel lang om door Noorwegen te reizen. Nu heb ik hier al het één en ander over gelezen en nu lijkt het me handig om dit met de trein / bus te doen. Het wordt dan waarschijnlijk de 8 dagen binnen 1 maand pas. Ik wil eigenlijk vooral wildkamperen (dit lijkt me echt heel gaaf en een avontuur!) en soms, een camping of een goedkoop hostel (in hoeverre dat mogelijk is in Scandinavië). Want ik wil toch douchen.. En de mogelijkheid hebben om soms kleding te wassen ;)

Ik heb al nagedacht over een route, maar heb daarover nog een aantal vragen.
Dit is wat ik tot nu toe in mijn hoofd heb:

Oslo - Myrdal
Vervolgens va Myrdal naar Flam. Wat ik me afvroeg is of het vanaf Flam mogelijk is om fjorden te bezoeken (met bus of boot of iets dergelijks?) ik wil hier ergens overnachten, als dit kan?
Dan weer van Flam naar Myrdal (helaas wel zelfde weg terug, maar het is Noorwegen.. dus dat verveeld hopelijk niet ;) )
Myrdal - Bergen. Ik vroeg me af of je vanaf Bergen ook Fjorden kon bezoeken, of dat het vanaf Flam beter is? Wat is de must see in Bergen? Hoe lang is het aan te raden om hier te blijven?
Ik wilde daarna terug naar Oslo. Dus zou ik het traject Bergen - Oslo voor de tweede keer afleggen, dit wilde ik eventueel met de nachttrein doen (ik heb het overdag dan toch al een keer gezien).
Dan wilde ik va Oslo - Dambas. Bij dombas stap ik over op de trein naar Andalsnes, dit schijnt namelijk een prachtige route te zijn! Bij andalsnes wil ik lekker wandelen en kamperen.
Dan reis ik terug van Andalnes naar Dombas. In dombas stap ik over naar de trein in Trondheim. Heeft iemand nog tips, must see's en do's bij Trondheim?
Van Trondheim wil ik naar Bodo reizen met de trein om vanuit Bodo de lofoten te bezoeken. Iemand nog tips hiervoor? Must see's en do's?
Het liefst ga ik dan nog door naar de Noordkaap, maar de trein gaat niet verder en ik zit als het goed is al aan mijn acht dagen (flam baan niet meegerekend, daarbij krijg je alleen korting). Iemand een idee hoe ik hier kan komen? rijden er eventueel bussen?

Mis ik nog iets in mijn route wat ik echt moet zien?

Mijn bedoeling is echt om een maand te blijven! Het lijkt me prachtig en ik wil vooral van de natuur genieten. Ik vraag me vooral af welke uitstapjes ik kan maken en hoe lang ik overal moet blijven! Ik las bijvoorbeeld dat Oslo niet zo interessant is, ik wil hier dan ook 1 dag vooruit trekken om de stad te verkennen en dan zo snel mogelijk verder. Op deze manier doe ik heel veel trajecten dubbel. Kan dit ook anders? of is dit prima zo?

Dit is trouwens een oriëntatie. Mijn zomer van dit jaar staat al vol gepland, dus ik ga me hier volgend jaar denk ik aan wagen. Maar 1 van mijn hobby's is nou eenmaal het uitzoeken van mooie gebieden en het plannen van reizen die ik ooit wil maken, dus daarom ben ik er nu heel erg mee bezig :')

Alvast bedankt!

Groetjes Karbonkel

Berichtonderwerp: Re: Reizen door Noorwegen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 14:27 
Thalys

Toevallig, had laatst met een vriendin besproken om ook te wildkamperen. Echter dan alleen/ook Zweden, maar het Allemansrecht moet inderdaad geweldig zijn.

In 2012 heb ik een deels overeenkomstige reis (http://www.treinreiswinkel.nl/treinrond ... uesthouses) gemaakt.

Busreis Narvik - Bodø heeft vele natuur als uitzicht, dus dat is altijd goed.

Trondheim maar even geweest. Oogde indrukwekkend. Jammer dat er zo weinig tijd was om de stad te bezoeken.

Traject Trondheim - Oslo is vanwege alle natuur zeker de moeite waard.

Traject Oslo - Bergen is écht supermooi. Zeker een aanrader. Terugweg was 's nachts, en evenals dagtreinen zijn Noorse treinen werkelijk perfect geregeld.

Bergen is een leuke stad. Aardige mensen, oude huisjes en mooie natuur vlakbij. Ik weet zo niet of je vanaf deze stad handig fjorden kunt bezoeken.

Oslo leek (en is volgens mij) maar een zakenstad. Erg modern, en inderdaad niet héél interessant.

Maar mooie route! Erg benieuwd hoe dat wildkamperen bevalt!

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 15:19 
Sprinter

Bedankt voor je reactie! Ik ben ook heel benieuwd. Ik wilde eigenlijk ook naar Narvik inderdaad, maar dat is volgens mij alleen te bereiken via Zweden? En voor Zweden wilde ik misschien een andere keer weer die kant op, omdat ik zoveel mogelijk wil zien van Noorwegen!

Edit: ik las het verkeerd, er is dus ook een busreis! Dat klinkt wel leuk :) dan kan ik dat er ook wel bijpakken denk ik! Wat is er te doen vanuit Narvik?

De link die je geplaatst hebt ziet er wel uit al een interessante reis!

Ik heb nog meer informatie opgezocht en ik vond ook allemaal leuke fietsroutes. Dus dat je bij Finse uitstapt op het traject Oslo - Bergen en dan Finse - Flam (57 km) fietst, vlak langs die route, maar dan ben je meer in de natuur. En dan in Flam naar Myrdal gaat en dan weer naar Bergen. Iemand hier ervaringen mee? Met het fietsen in Noorwegen? Ik fiets wel een 40 / 50 km op een dag, ik was van plan deze 57 km eventueel in tweeën te doen..

En vanaf waar kun je het beste de fjorden bezoeken? Iemand een idee?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 16:32 
Thalys

Narvik zelf is niet een hele denderende plaats, maar de huizen en natuur zijn er wel mooi. Het is een meer een plaats om te overnachten en over te stappen. Vanuit Narvik gaat er overigens wel rechtstreekse nachttrein naar Stockholm.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2014, 17:56 
Shinkansen

Allereerst: Noorwegen lijkt duur, is ook duur maar voor de gemiddelde Europeaan nog steeds goed te doen. Je moet alleen niet elke dag uit eten gaan of een biertje of 3 willen drinken.
Maar goed, je vraagjes:
Vanuit Flam (dat in het dal ligt, aan een van de uitlopers van het Sognefjord) kan je perfect de omliggende fjorden bezoeken. Het station ligt aan de kade, vanwaar met grote regelmaat ferries over de fjorden gaan. Hetzelfde voor (lange-afstands)bussen, die zijn er ook talloze vanuit Flam. Overnachten kan zowel op de camping (vlak aan het station) als in het wild. In dat laatste geval is het misschien interessanter om vanuit station Myrdal naar beneden te wandelen en onderweg een plaatsje zoeken waar je je tent kan zetten. Vanuit Myrdal ben je overigens in een paar uurtjes (max. halve dag) beneden in Flam.

Bergen is een mooie stad, maar zoals voor elke Noorse stad geldt ook hier dat je na een dag of 2 zo ongeveer wel alles gezien hebt.
En dan de topper in het noorden: de Lofoten. Wat je ook doet, en zeker als je er de tijd voor hebt, bezoek deze eilanden. Vanuit Bodo gaat er regelmatig een ferry naar Moskenes, waar je de bus naar zowel A (in het zuiden, kwartiertje verder) of via Reine, Leknes, en Honningsvaer, Svolvaer, en nog meerder tot helemaal in Narvik (uurtje of 6). Dit is een van de mooiste busritten die ik ooit heb gedaan, en is nog niet eens zo duur.
Vanuit Narvik kan je weer verder naar de Noordkaap met bussen, want zoals je al zei is er geen trein naar de Noordkaap. Wel kan je per (nacht)trein naar Stockholm gaan, iets wat ook al een ervaring op zich is.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 16:38 
Sprinter

Bedankt voor de reacties :D
Citeer:
Allereerst: Noorwegen lijkt duur, is ook duur maar voor de gemiddelde Europeaan nog steeds goed te doen. Je moet alleen niet elke dag uit eten gaan of een biertje of 3 willen drinken.
Dat het duur is hoorde ik ook overal, maar omdat het echt mijn droom is om dit land te bezoeken maakt me dat niet heel veel uit. Ik wil het toch zeg maar. En ik drink geen bier (meevaller) en uit eten gaan elke dag is echt niks voor mij, zelfs in landen als Hongarije kookte ik indien mogelijk zelf, gewoon omdat ik dat leuk vind :)
Citeer:
Maar goed, je vraagjes:
Vanuit Flam (dat in het dal ligt, aan een van de uitlopers van het Sognefjord) kan je perfect de omliggende fjorden bezoeken. Het station ligt aan de kade, vanwaar met grote regelmaat ferries over de fjorden gaan. Hetzelfde voor (lange-afstands)bussen, die zijn er ook talloze vanuit Flam. Overnachten kan zowel op de camping (vlak aan het station) als in het wild. In dat laatste geval is het misschien interessanter om vanuit station Myrdal naar beneden te wandelen en onderweg een plaatsje zoeken waar je je tent kan zetten. Vanuit Myrdal ben je overigens in een paar uurtjes (max. halve dag) beneden in Flam.
Dankje :) dat klinkt echt super! en handig dat het goed te bereiken is, scheelt weer :) Ik kampeer denk ik liever in het wild, ook al is een douche op zijn tijd ook geen overbodige luxe :') Bedankt voor je tip! Het lijkt me sowieso mooi / leuk om daar te wandelen :)
Citeer:
Bergen is een mooie stad, maar zoals voor elke Noorse stad geldt ook hier dat je na een dag of 2 zo ongeveer wel alles gezien hebt.
Dankje! Dan ga ik hier ook echt niet langer vooruit trekken, sowieso ben ik vooral in de natuur geïnteresseerd, een stad is alleen een leuke afwisseling.
Citeer:
En dan de topper in het noorden: de Lofoten. Wat je ook doet, en zeker als je er de tijd voor hebt, bezoek deze eilanden. Vanuit Bodo gaat er regelmatig een ferry naar Moskenes, waar je de bus naar zowel A (in het zuiden, kwartiertje verder) of via Reine, Leknes, en Honningsvaer, Svolvaer, en nog meerder tot helemaal in Narvik (uurtje of 6). Dit is een van de mooiste busritten die ik ooit heb gedaan, en is nog niet eens zo duur. Vanuit Narvik kan je weer verder naar de Noordkaap met bussen, want zoals je al zei is er geen trein naar de Noordkaap. Wel kan je per (nacht)trein naar Stockholm gaan, iets wat ook al een ervaring op zich is.
oke, dat klinkt super! De Lofoten lijken me ook echt super, ik heb al eerder ergens gelezen dat dat samen met de fjorden bij flam en bergen etc. een van de mooiste dingen zijn in Noorwegen. Ik denk dat ik er dan toch ook maar een busrit bij doe, naar Narvik, want daar twijfelde ik nog een beetje over.. Naar de noordkaap gaan maakt het helemaal af.

En dat van Stockholm lijkt me ook wel leuk, alleen denk ik dat Zweden zelf sowieso een keer een aparte reis verdiend zeg maar. Ik vind het altijd leuk om zoveel mogelijk te zien van 1 land, of gebied, zodat ik dat echt leer kennen. En Noorwegen staat enorm hoog op mijn lijstje (lees: bovenaan).

Bedankt!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 16:39 
Sprinter

Citeer:
Narvik zelf is niet een hele denderende plaats, maar de huizen en natuur zijn er wel mooi. Het is een meer een plaats om te overnachten en over te stappen. Vanuit Narvik gaat er overigens wel rechtstreekse nachttrein naar Stockholm.

Dankje! Narvik lijkt me dus niet een stad om echt lang vooruit te trekken, dan ga ik dit dus ook niet doen, meer gewoon al doorreis plek

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 21:45 
Shinkansen

Citeer:
Dankje! Dan ga ik hier ook echt niet langer vooruit trekken, sowieso ben ik vooral in de natuur geïnteresseerd, een stad is alleen een leuke afwisseling.
Bergen moet je ook niet links laten liggen, en heeft gelukkig een heel goede treinverbinding met Oslo (en dus de rest van Noorwegen).
Citeer:
oke, dat klinkt super! De Lofoten lijken me ook echt super, ik heb al eerder ergens gelezen dat dat samen met de fjorden bij flam en bergen etc. een van de mooiste dingen zijn in Noorwegen. Ik denk dat ik er dan toch ook maar een busrit bij doe, naar Narvik, want daar twijfelde ik nog een beetje over.. Naar de noordkaap gaan maakt het helemaal af.
Narvik is gewoon een grote havenstad, meer niet. Best wel indrukwekkend, maar echt veel is er niet te doen. De bus van A (op de Lofoten) gaat ook helemaal naar het station.
Citeer:
En dat van Stockholm lijkt me ook wel leuk, alleen denk ik dat Zweden zelf sowieso een keer een aparte reis verdiend zeg maar. Ik vind het altijd leuk om zoveel mogelijk te zien van 1 land, of gebied, zodat ik dat echt leer kennen. En Noorwegen staat enorm hoog op mijn lijstje (lees: bovenaan).
Is ook zo, Zweden is een prachtig land. Niet zo mooi als Noorwegen, of op zijn minst anders mooi. Hoe dan ook, het is ook allemaal afhankelijk van je hoe teruggaat. Als je een 8 binnen 1 maand-kaart neemt, is dat haalbaar. Mocht dat niet lukken, en kom je 1 of 2 dagen te kort, kan het ook wel interessant zijn om een Minipris bij de NSB (Noorse spoorwegen) te halen. Vanaf 199 NOK tot 499 NOK per rit, afhankelijk van het moment dat je die reserveert. Ze zijn helaas niet te annuleren, dus je bent wel een beetje afhankelijk van je planning.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2014, 16:26 
Sprinter

Citeer:
Citeer:
Bergen moet je ook niet links laten liggen, en heeft gelukkig een heel goede treinverbinding met Oslo (en dus de rest van Noorwegen).
Citeer:
Narvik is gewoon een grote havenstad, meer niet. Best wel indrukwekkend, maar echt veel is er niet te doen. De bus van A (op de Lofoten) gaat ook helemaal naar het station.
Citeer:
Is ook zo, Zweden is een prachtig land. Niet zo mooi als Noorwegen, of op zijn minst anders mooi. Hoe dan ook, het is ook allemaal afhankelijk van je hoe teruggaat. Als je een 8 binnen 1 maand-kaart neemt, is dat haalbaar. Mocht dat niet lukken, en kom je 1 of 2 dagen te kort, kan het ook wel interessant zijn om een Minipris bij de NSB (Noorse spoorwegen) te halen. Vanaf 199 NOK tot 499 NOK per rit, afhankelijk van het moment dat je die reserveert. Ze zijn helaas niet te annuleren, dus je bent wel een beetje afhankelijk van je planning.
Bedankt! Ik wilde bergen ook zeker niet links laten liggen, maar er gewoon niet heel lang vooruit trekken. Twee dagen lijkt me op zich genoeg.
Ik weet nog niet hoe ik van plan ben om terug te gaan, ik zit daar nog een beetje mee in dubio zeg maar. Sowieso wil ik ooit meer van Zweden zien dan alleen Stockholm, alleen voor Noorwegen en Zweden heb je denk ik te kort tijd

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 23:28 
Sprinter

Ik heb een planning gemaakt, hierbij kom ik uit op 28 dagen, het is globaal en ik weet nog niet in hoeverre alles mogelijk is. Ik wil namelijk op sommige plekken misschien iets langer blijven, maar op sommige misschien iets korter. Ik wil vooral rustig de tijd kunnen nemen en veel kunnen zien en doen. Dit is de planning tot nu:

2 dagen oslo
treinreis naar finse, fietsen huren > 3 dagen fietsen naar Flam. (57 km, maar dalen en klimmen en ik wil rustig aan doen , dus ook kunnen genieten van het uitzicht, overnachten etc.)
In flam: fjorden bezoeken met boot! 1 / 2 dagen in flam blijven
flam – myrdal > evt 1 dag in Myrdal rondbrengen (ik weet niet of dit interessant is?)
Myrdal – Bergen daarna bergen 3 dagen
Bergen-oslo, evt. nachttrein anders 1 nacht oslo
oslo – dombas + 1 nacht kamperen (uitzoeken of er bij dombas nog iets te doen is, is dit het geval > dan 2 / 3 dagen blijven)
Dombas – andalsnes > 3 dagen blijven (oa naar geirangerfjord)
Andalsnes – Dombas evt. 1 nacht kamperen in Dombas)
Dombas – trondheim > 3 dagen blijven (stad bezoeken en uitstapjes maken)
Trondheim – Bodo > 4 dagen lang oa lofoten bezoeken. Over de lofoten wil ik lang reizen, dus rustig aan doen.
Bodo – Narvik > 2 dagen Narvik.
Narvik – Tromso > 3 dagen tromso.

Ik kan dus nog dagen weghalen, of toevoegen. Maar misschien mis ik nog wel een leuke plaats op de route? iemand nog andere tips? Ik heb al heel veel gehad een de tips eerder in dit topic. :)

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 00:25 
Trans-Siberië Express

Narvik is niet zo interessant, maar voor een dagje is het wel geinig. Je kunt een heuvel op met een kabelbaan dacht ik. Maar ik raad je ten zeerste aan om een dagje de trein te pakken naar Zweden, tot Kiruna ofzo en dan weer terug. De route is schitterend langs de ofotfjorden en in Zweden langs de bergen en het enorme Torneträsk meer! Ergens langs het meer uitstappen kan misschien ook nog leuk zijn, Abisko ofzo.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 17:17 
Sprinter

Citeer:
Narvik is niet zo interessant, maar voor een dagje is het wel geinig. Je kunt een heuvel op met een kabelbaan dacht ik. Maar ik raad je ten zeerste aan om een dagje de trein te pakken naar Zweden, tot Kiruna ofzo en dan weer terug. De route is schitterend langs de ofotfjorden en in Zweden langs de bergen en het enorme Torneträsk meer! Ergens langs het meer uitstappen kan misschien ook nog leuk zijn, Abisko ofzo.
Dankje! Kan dat vanuit Narvik? Klinkt wel heel leuk! Ook al zit ik erover te denken om Zweden een andere keer te doen, en dan dus dat deel bij die reis te pakken. Het meer en Abisko. Maar als het goed bereikbaar is lijkt het me wel heel leuk om te doen! Ik kijk nog even wat het gaat worden. Als ik hier niet voor kies uiteindelijk haal ik wel een dag Narvik weg en plak die ergens anders mooi bij. Bedankt in ieder geval, ik ga het erbij schrijven :)

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 17:18 
Trans-Siberië Express

Er gaan meerdere treinen per dag vanuit Narvik naar Kiruna (en verder) en allemaal in Abisko stoppen, dus dit moet zeker lukken ja!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 00:18 
Sprinter

^Dat denkt ik ook! Dankje :) op internet ziet het er leuk uit

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 15:22 
Sprinter

Ik had trouwens nog een vraag, ik wil graag een fietstocht doen van ongeveer 60 km, naar flam vanuit finse. Je kan hier fietsen huren op de route, op elk station en die ook op elk station, waar je wilt weer inleveren. Nu heb ik een backpack, deze neem ik mee, kan dit ook op de fiets? het gaat om ongeveer 3 dagen fietsen. Wat kan ik met die backpack doen? Ik wil deze fietstocht graag doen, maar door die tas twijfel ik heel erg. Ik wil dit vooral doen omdat ik dan meer van de natuur zie en ik op de treinrit bergen - oslo toch la twee keer doe, zie ik het zo op verschillende manieren.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00