World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 12:25

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 17:49 
Trans-Siberië Express

Eind april, in de meivakantie, wil ik Litouwen bezoeken en in het bijzonder de spoorlijn Białystok - grens Litouwen. Ik ga de trip zo plannen dat ik volop de tijd heb om van die lijn foto's te nemen. Maar dan moet deze nog wel authentiek zijn.

Wie mijn reportages heeft gelezen weet dat mijn interesse bij (vervallen) stations ligt. Daarom ook de vraag: Hoe is de situatie aan de spoorlijn Białystok - grens Litouwen? Wordt er gemoderniseerd of is er niets aan de hand?

In Polen wordt volop gemoderniseerd en helaas heb ik meerdere keren meegemaakt dat mijn fotoreportages hierdoor zijn mislukt. Vandaar de vraag.
Station Białystok is niet het meest belangrijk, maar ik vind het vooral belangrijk dat er geen werken zijn in en om de stations Augustów en Suwałki.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 18:15 
Maglev

Land: Nederland
Volgens mij zijn er al een tijdje werkzaamheden tussen Suwałki en Kazlų Rūda, er lijken geen treinen te rijden. De Hańcza (Warszawa-Šeštokai‎) was altijd de enige passagierstrein die de grens overstak tussen Trakiszki en Mockava, maar die is nu vanwege die werkzaamheden al een tijdje ingekort tot Warszawa-Suwałki. Volgens de site van de Litouwse spoorwegen rijden er ook geen passagierstreinen tussen Šeštokai‎ en Kazlų Rūda. Of er vervangend busvervoer is weet ik niet. Begin 2012 ben ik met de trein van Warszawa naar Vilnius gegaan, de spoorlijn was tussen Białystok en Suwałki volgens mij nog wel redelijk authentiek toen. Het grensstationnetje van Trakiszki was een geval apart, dat is wel gemoderniseerd maar het oude stationsgebouw stond er ook nog. Er waren dus twee stationsgebouwen. Zie hier voor de fotoset van die reis. Aan de Litouwse kant was alles voor zover ik me kan herinneren redelijk modern, het perron van Šeštokai‎ was dat in ieder geval wel. Ik gok dat ze op het moment de lijn aan het upgraden zijn, tussen Białystok en Kazlų Rūda was de lijn in ieder geval in verregaande staat van ontbinding, met name Šeštokai‎-Kazlų Rūda was er erg slecht aan toe.

Succes met plannen verder!

BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 21:38 
Trans-Siberië Express

Bedankt!

Ik zal de Litouwse spoorwegen even mailen over dat traject. Mijn ervaring is dat ze heel snel en keurig in het Engels terugmailen. Op de site zie ik staan dat de werkzaamheden tot maart 2014 duren, mits Google de tekst goed heeft vertaald. Maar dan nog is het geen ramp, ik ben van plan om vanaf Augustów te fietsen. Vervelender is dat er tot aan Kaunas helemaal niets rijdt volgens de dienstregeling, dus Marijampolė zit zonder treinen. En dat wordt te veel om te fietsen. Ik heb de Litouwse spoorwegen een mail gestuurd om duidelijk te krijgen of in april alles weer rijdt daar.

Ik hoop echter dat ze tot april de Poolse stations daar met rust laten. Ik heb de indruk dat die werkzaamheden momenteel vooral in Litouwen spelen.
Code:
Za 26 april Huis - Szczecin
zo 27 april Szczecin - Bialystok
ma 28 april Bialystok - Marijampolė
di 29 april Marijampolė - Vilnius (of Kaunas)
wo 30 april [verblijf]
do  1 mei   Vilnius (of Kaunas) - Marcinikonyos
vr  2 mei   Marcinikonyos - Grodno
za  3 mei   Grodno - Warschau
zo  4 mei   Warschau - Huis
Ik heb een plannetje bedacht. Ik wil via een andere route terug, maar er is maar één spoorlijn. Ik wil toch eens proberen om een transit-visum voor Belarus te regelen om van Marcinikonyos te fietsen naar Bialystok in 2 dagen. Daar heb ik nog alle tijd voor.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 08:07 
Trans-Siberië Express

In het kader van het Rail Baltica plan wordt ook in Polen gemoderniseerd.
Nochtans wordt er vanaf 2015 grote werkzaamheden voor dit plan, ik vrees een definitief sluiting.

Volgens de Poolse spoorwegen rijdt het trein Warszawa-Sestokai gewoon vanaf 9 maart. Ik hoop dus dat alles ook weer rijdt in Litouwen vanaf maart, maar denkt helaas van niet:
http://www.railwaygazette.com/news/infr ... no_cache=1

Laat ons weten :)

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 13:46 
Trans-Siberië Express

De Hańcza zou inderdaad weer moeten gaan rijden.

Voor zo ver ik weet zijn er geen werken in Augustów en Suwałki (leuke stationnetjes).

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 13:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Nochtans wordt er vanaf 2015 grote werkzaamheden voor dit plan, ik vrees een definitief sluiting.
Kun je deze tekst toelichten? Het komt op mij tegenstrijdig oer: grote werkzaamheden en modernisering, en de vrees voor definitieve sluiting.

Ik kan mij herinneren dat een tijd geleden op dit forum ook al eens een discussie was over deze spoorlijn, en sommigen verwachten sluiting. Zelf denk ik dat het meevalt, het is de enige spoorlijn vanuit Polen naar Litouwen en de rest van de Baltische staten, zonder over het grondgebied van Belarus of Rusland te rijden.

Modernisering is een kwestie van tijd dus ik wil de lijn wel zien. Er is niets mooier dan een onaangetaste Poolse spoorlijn, al worden die steeds schaarser. En in het kader van elk jaar een aantal nieuwe landen, Litouwen er bij. De andere Baltische staten lukken helaas niet in 8 dagen tijd.

Ik hou jullie op de hoogte in dit topic als ik meer weet.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 16:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik kan mij herinneren dat een tijd geleden op dit forum ook al eens een discussie was over deze spoorlijn, en sommigen verwachten sluiting.
Dat ging vooral over de TLK Hańcza - de enige overgebleven passagierstrein op deze spoorlijn. Die rijdt tussen Suwałki en Litouwen zo goed als leeg, vandaar dat er veel geruchten waren dat hij afgeschaft zou worden.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 11:37 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Kun je deze tekst toelichten? Het komt op mij tegenstrijdig oer: grote werkzaamheden en modernisering, en de vrees voor definitieve sluiting.

Ik hou jullie op de hoogte in dit topic als ik meer weet.
Sorry! Ik bedoelde passenger-treinen.

Wat ik heb begrepen:

In 2015 starten groten werkzaamheden, dus de trein zal weer waarschinlijk niet rijden. Als de sporen klaar zijn (1520mm+1435mm sporen), vrees ik dat geen passengier-treinen gaan daar rijden. Uiteraard zal er -veel- goederen-treinen rijden.

Als dit project uberhaupt klaar is, kunnen wij dromen van passengierstreinen vanaf Warszawa tot Tallinn, of zelf Helsinki met een tunnel.

Afbeelding

Kijk ook naar pagina 165/167:
http://ec.europa.eu/transport/wcm/infra ... tfolio.pdf

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 12:53 
Trans-Siberië Express

Deze lijn lijkt mij juist een stimulans voor blijvend (of zelfs meer) passagiersverkeer. Nu kun je van Warschau met overstappen naar Vilnius. Naar de andere Baltische staten is een stuk lastiger. Maar met dit project worden rechtstreekse verbindingen van en naar alle Baltische staten mogelijk. Volgens mij is daar wel vraag naar.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 15:07 
Maglev

Op dit forum is er in ieder geval genoeg vraag naar. :lol:

BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 23:59 
Trans-Siberië Express

Voor Interrail maakt het niet uit want dat is niet geldig in de Baltische staten, je moet toch een deel of alles met losse tickets doen.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2014, 08:22 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Deze lijn lijkt mij juist een stimulans voor blijvend (of zelfs meer) passagiersverkeer. Nu kun je van Warschau met overstappen naar Vilnius. Naar de andere Baltische staten is een stuk lastiger. Maar met dit project worden rechtstreekse verbindingen van en naar alle Baltische staten mogelijk. Volgens mij is daar wel vraag naar.
Wat ik bang bent:

1. Het lijn is gesloten voor een jaar, de treinen zijn uiteraard geanuleerd.
2. Het lijn wordt na een jaar geopend. Goederentreinen rijden...maar passenger-treinen komen niet terug.

Laat ons weten wat de Litouwen zeggen!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2014, 01:00 
Trans-Siberië Express

Vreemd genoeg nog niets gehoord van de Litouwse spoorwegen.
Citeer:
Voor Interrail maakt het niet uit want dat is niet geldig in de Baltische staten, je moet toch een deel of alles met losse tickets doen.
Geldigheid van Interrail is m.i. totaal niet relevant in die goedkope landen. Ik kan me voorstellen dat iemand bijvoorbeeld vanuit Estland naar Finland reist, dat je voor Finland een Interrail koopt, maar in de Baltische staten koop je gewoon losse kaartjes.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2014, 18:29 
Sneltrein

Ik heb twee keer op deze lijn gereden, voor het laatst in juli 2013. Er zaten toen tussen Kaunas en Sestokai behoorlijk wat mensen in de trein, ook al was dat een kleine DR1A. Bij Marijampole stapte het grootste deel uit. Tussen Sestokai en ergens in Polen werd het resterende deel in een oude stadsbus gepropt (paste net) en reden we over zandweggetjes naar het station Trakiszki waar de Poolse intercity klaarstond (getrokken door een mooie SU45). Deze trein was voor de groep wel grondig oversized: een wagon of zes lang, waarvan er maar één of twee gevuld waren. Na Suwalki is de trein voller.

Het traject Bialystok - Sestokai is nog ongemoderniseerd: armseinen, telegraafdraden, overwoekerde sporen en nog steeds in gebruik zijnde fabrieksaansluitingen.

In januari 2013 heb ik ook met deze trein gereisd, maar toen was er geen sprake van werkzaamheden. Er zaten slechts 12 passagiers in de trein vanaf Suwalki, dus veel verkeer is er niet in de winter.

Toch denk ik dat er, als de reistijd tussen Kaunas en Warschau korter wordt, zeker wel vraag naar een treinverbinding is; de autoroute is ook niet echt ideaal: redelijke, maar doodsaaie tweebaanswegen. Daarop ben je zeker zeven uur onderweg. Ik neem dus aan dat de passagierstreinen uit Warschau terugkeren en worden verlengd tot Kaunas. Wellicht dat er zelfs wel vraag ontstaat naar een nachttrein Warschau - Vilnius.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 08:14 
Trans-Siberië Express

Inmiddels heb ib een beetje verder gekeken.
Het lijkt erop dat van September 2013 tot mid-2015 gaat het hele Rail Baltica plan in Litouwen gebeuren.
Dus waarschinlijk geen treinen tussen Sestokai en Kaunas tot dan.

Paar artikels:
http://lt.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica (met detailed planning)
http://www.15min.lt/naujiena/verslas/tr ... 667-375265
http://www.marijampole.lt/go.php/lit/Ma ... zia/2562/1

(NB: Het Litouwen is blijkbaar het slechte taal ooit, zo ingewikkeld. Iets voor jou Accelerat? :D. Zoveel declinaties...)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00