World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 00:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De modernisering voor zijn
BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 19:42 
Trans-Siberië Express

Of topictitel en forum-rubriek helemaal passend zijn weet ik niet, maar ik wil graag tips over plekken waar ik nog een typische jaren '70/'80 sfeer kan aantreffen.

Dat is enorm lastig. Ik trein/fiets sinds enkele jaren door het voormalig oostblok, en overal wordt gemoderniseerd. De meeste grenzen tussen landen zijn al helemaal open. Het gaat vooral om oude spoorlijnen, maar ook zaken als grensovergangen (over de weg). Ik merk dat de laatste jaren heel veel is verdwenen en volgens mij gaat het steeds sneller. Zo zie ik op Panaramio (gelinkt via Google maps) prachtige foto's van een paar jaar oud en als ik er kom is het gemoderniseerd of staat het in de steigers.

Enkele forummers hier zijn erg bedreven in het bezoeken van de meest geweldige plekken. In het bijzonder Kuba en Accelerat. Een voorbeeld: viewtopic.php?f=25&t=7155
Maar dat lijntje is inmiddels dicht.
Ander voorbeeld: viewtopic.php?f=25&t=9474
In het verslag wordt geschreven over een spoorlijntje door het grensgebied van Oekraïne en Moldavië met vele grensovergangen. Schijnt inmiddels ook gesloten te zijn.
Wat het zo mooi maakt is niet alleen de sfeer, maar ook het oude materiaal. Dit soort lijntjes worden gesloten of gemoderniseerd en het gaat de laatste jaren in een moordend tempo.

Iets anders zijn grensovergangen. Ik fiets veel en alle grenzen (behalve de Schengengrenzen dichtbij huis) ga ik fietsend over. Vorig jaar ben ik in Albanië geweest. Op foto's van de grensovergang van een jaar of 5 geleden zie ik een klein hokje, oude borden, nog wat bunkers, en een smalle weg. Kom ik er, is er (met EU geld uiteraard) een enorm grenscomplex neergezet. Een lelijk gebouw en alle charme die je op oude foto's ziet, is weg. Wat ik zoek is kleinschaligheid, zo'n grensovergang waar je de grensbeambte bijna moet wakker maken. Dat zie je amper nog. Enige plek waar ik iets heb meegemaakt dat in de buurt komt, is de meest zuidelijke kleine grensovergang tussen Kroatië en Montenegro.

Vooral de EU zorgt voor veel modernisering tot ver buiten de EU. En dankzij dat "geweldige" Schengen zijn de oostelijke grensovergangen met Oekraïne en Belarus veranderd van gemoedelijke grensovergangen tot forten van glas en staal waar niets meer kan en mag (zelfs fietsen is soms al een issue).

Het liefst zou ik door het Frankrijk en Duitsland van de jaren '70 reizen, maar helaas reizen in de tijd kan niet.

Soms val ik met de neus in de boter. Zoals bij het spoorlijntje wat ik beschrijf in viewtopic.php?f=25&t=9796
Tijdens mijn langere reizen is het beeld heel wisselend. Ik ben alweer aan het nadenken voor komende zomer en ik ben dan ook op zoek naar tips hoe ik die authentieke situaties kan vinden en de moderniseringen zoveel mogelijk kan ontlopen. Zijn er manieren om het op te zoeken of hangt het toch vooral af van toeval?

Berichtonderwerp: Re: De modernisering voor zijn
BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 20:19 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Tja, er bestaat jammer genoeg niet een gids hier over. En verder verandert het in een razend tempo, zoals je zelf zei.

Ik denk dat je vooral inspiratie kan halen uit reisverslagen. Als je Duits kans kun je er ook veel leuke op DSO vinden, al worden die daar doorgaans in een iets andere schrijfstijl geschreven heb ik het idee. Nu heb ik zelf het geluk Pools te kennen, en in Polen lijken er meer liefhebbers van oude lijntjes etc. te zitten. Vandaar dat ik ook veel info en inspiratie van daar haal.

Wat ik jou zou kunnen aanraden is om een keer wat dieper Bosnië in te duiken. Schitterend land, en er is nauwelijks wat gemoderniseerd.

En bedankt voor de complimentjes 8) Jouw reisverslagen zijn overigens ook altijd geweldig om telezen. Ik vind het eigenlijk schandalig van mijzelf dat ik geen reisverslag van Kaliningrad heb geschreven. Misschien toch nog iets voor als ik een beetje vrije tijd heb!

BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 20:25 
Trans-Siberië Express

En trouwens, is Chernivtsi-Ocniţa permanent gesloten? Ik dacht dat de trein tijdelijk opgegeven was, maar als het goed is zou hij ondertussen weer moeten gaan rijden.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2014, 09:46 
Trans-Siberië Express

Een paar tipjes voor West-Europa.
(NB: qua landen ken ik Frankrijk/Italie/Slovenie/Noord Kroatie het best)

Frankrijk:
- Het hele Massif Central gebied:
Clermont-Nimes (ligne des causses), Clermont-Beziers (ligne des cevennes), Clermont-Rodez (straks waarschinlijk gesloten)
Dit is echt jaren 70', kleine stationnetjes, absoluut niet gemoderniseerd. Er rijdt nochtans moderne materieel, behalve soms Clermont-Nimes waar je kunt ook getrokken corail treinen vinden.
Uiteraard zijn er niet zeer geschikt voor fietsen ivm bergen...Fiets kan in de treinen, behalve in die corail trein waar het officiel niet mag, maar vaak is het gedoogd.
Wees snel want over een paar jaren is waarschinlijk een deel gesloten. Er zijn een paar jaren geleden een nieuw gratis snelweg gebouwt.
Ben je daar al geweest? Ik denk dat het past echt wat je zoekt.

- Kleine lijntes in Bretagne. (Guingamp-Paimpol, Morlaix-Roscoff)
Rijden vaak alleen zomer's. Absoluut niet gemoderniseerd.

- Nice-Digne

Italie:
- Sardinie
Ook niet gemoderniseerd, behalve Messina-Palermo en Messina-Syracuse
- Edolo-Brescia

Slovenie:
-Nova Gorica-Jesenice

Kroatie:
- Zadar-Knik en Split-Knik

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 00:20 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Kaukasus is the place to be!

Goed, voor wat dichter bij huis... *Gaat in wat oude foto's zitten rommelen*

Lignes des Causses (Béziers-Neussargues) is echt een aanrader inderdaad! Alleen de bovenleiding al is echt fantastisch, het is namelijk één van de oudste electrificaties van Frankrijk. Al zijn er wel concrete plannen om de bovenleiding te vernieuwen, wat misschien kan leiden tot een algehele modernisatie van de spoorlijn. Kortom; zoek zeker naar concrete informatie. (Wellicht kan Photos-des-trains [forum] daar bij helpen?)

De spoorlijn Givet-Charleville Mézières was tot 2010 ook echt nog in fantastisch vervallen staat, maar ik vrees dat het daar wel enigszins is opgelapt in de loop der tijd.

La petite ceinture de Paris blijf ik zelf ook nog steeds een van de best bewaarde spoorgeheimen, die verkeert in zwaar vervallen staat: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Petite_Ceinture Het is soms even wat zoeken, maar met een gedetailleerde Parijs-kaart (die van Michelin bijvoorbeeld) kun je de meest fantastische plekken er mee ontdekken. Ik heb mij er ruim 4 dagen mee vermaakt. 8)

In de buurt van Chartres heb je ook nog Gallardon waar nog een oud rangeerterrein staat waar m'n broer en ik ons nog een uurtje hebben vermaakt. Ooit was er nog een spoorlijn van Parijs naar Chartres via Gallardon, maar vandaag de dag is dat het grootste deel een fietspad. Een ander deel is weer voor railbikes beschikbaar gemaakt. Maar in Gallardon staat het station er nog en staan er ook nog wat oude rangeerlocomotiefjes. (Verder is er in Gallardon nog een kerk die de moeite is, een café met hele lekkere chocolademelk & een bejaard koppel die dacht dat ik potentiële terrorist was).

Afbeelding

Het station van Canfranc in Spanje is ook echt geweldig, al was mijn verbazing héél groot toen ik zojuist las dat er tegenwoordig guided tours worden aangeboden door de VVV van Canfranc (en kennelijk waren die heel de zomer van 2013 uitverkocht!). Zie: http://www.forbidden-places.net/urban-e ... tation#gal

In Tsjechië kan ik het lijntje Rozmittal pod Tremsinem-Breznice aanraden, evenals Klodzko-Letohrad.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 00:51 
Site Admin

Citeer:
La petite ceinture de Paris blijf ik zelf ook nog steeds een van de best bewaarde spoorgeheimen, die verkeert in zwaar vervallen staat: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Petite_Ceinture Het is soms even wat zoeken, maar met een gedetailleerde Parijs-kaart (die van Michelin bijvoorbeeld) kun je de meest fantastische plekken er mee ontdekken. Ik heb mij er ruim 4 dagen mee vermaakt. 8)
Ja kut! Daar ben ik van het weekend dus overheen gefietst, maar kon er met dank aan het brakke internet in mijn hotel zo snel niets over vinden en ben het daarna weer vergeten...

Citeer:
An 800 metre-long, unlit tunnel on the abandoned line contains, in one of its walls, an entrance to the Catacombs of Paris
Maar ik geloof dat ik sowieso dit jaar nog een keer naar Parijs moet :mrgreen:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 08:04 
Trans-Siberië Express

Lol, ik heb Causses en Cevennes gewisseld. Het lijn Neussargues-Beziers is inderdaad geelektrificeerd, maar er rijden alleen maar dieseltreinen. Ik zou echt verbaasd zijn als wat je zegt klopt, aangezien het SNCF wil het deel tussen Neussargues en Millau sluiten. Maar misschien zal het gebeuren tussen Millau en Beziers, daar wordt het lijk inderdaad in 2012 opgeklapt.
Citeer:
Ben totaal met je eens. Paris is een druk stad, maar het petite ceinture is echt bijzonder, soms voel je ergens anders.
NB: het is toch verboden om daar te lopen (al is het gedoogd, en een deel is in gebruikt door de RER C dus oppassen :d)

Afbeelding
Afbeelding
Citeer:
Maar ik geloof dat ik sowieso dit jaar nog een keer naar Parijs moet
Ook let op, dit is helaas nu strict verboden sinds 1999, want er waren veel vandalen met die hebben veel skeletten beschadigd.
Al is dit ook een echt fantastich ervaring, maar wel gevaarlijk! Want nu moet je via de riool, het is daar zeer koud, en het is zeer makkelijk om je weg terug niet meer te vinden!
Maar het is denk ik het meest bijzonder dingen die ik heb ooit gedaan. Je voelt echt in een andere wereld. Ik ben echt blij dat ik kon dit doen toen het was gedoogd. Toen was er een paar entries in Paris.
Nu is er een officiel museum http://www.catacombes-de-paris.fr/english.htm; maar ja, het is niet de real thing :D

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 15:14 
Trans-Siberië Express

Die ceinture vind je niet meer terug op vele plattegronden. Maar inderdaad heel bijzonder aangezien daar vroeger langeafstandstreinen overheen hebben gereden.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00