World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 19 okt 2017, 06:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Veiligheid Kaukasus
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 16:59 
Sneltrein

Komende zomer ben ik van plan naar de Kaukasus te gaan (Georgie sowieso misschien uitstapje naar Armenië, Azerbeidzjan)
Nu was ik benieuwd hoe het met de veiligheid is. Ik heb verhalen gelezen dat je bij elke taxi rit opgelicht werd maar ik hoor ook verhalen dat dit al jaren niet meer zo is. Ook is mijn familie bezorgd omdat er demonstratie en opstandelingen zijn die de situatie onveilig maken (helemaal na gebeurtenissen in de Oekraïne).
Weten jullie of het veilig is voor iemand die alleen reist om naar de Kaukasus te bezoeken?

Ps. ik ben de afgelopen jaren altijd alleen op vakantie geweest en zelf maak ik mij meestal geen zorgen om mijn veiligheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Veiligheid Kaukasus
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 17:40 
Maglev

Gaaf, ik kan het je zeker aanraden! Ik ben vorig jaar in Georgië en Armenie geweest en officieel ook in Azerbeidzjan (Nagorno-Karabach). Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, al weet ik niet of er veel veranderd is sinds de toestand in Oekraïne. Met taxi's moet je van te voren een prijs afspreken, aan jou als buitenlander zullen ze zeker proberen wat extra's te verdienen. Een klein beetje Russisch kan ik je wel aanraden om te leren. Veel hoeft het echt niet te zijn, al is het alleen maar om het ijs te breken en wat getallen om over de prijs te kunnen onderhandelen in de taxi.

Forumlid Accelerat is er wat recenter geweest, die kan je wel meer vertellen.

Voor inspiratie kun je altijd het reisverslag van Accelerat bekijken van januari en mijn reisverslagen van de zomer vorig jaar. Ik ben heen over land gegaan, hij is zowel heen als terug met het vliegtuig geweest. Chronos heeft volgens mij ook nog een wat ouder reisverslag op het forum staan over de Kaukasus, maar daar deden bij mij de foto's het niet meer toen ik het vorig jaar nog eens door ging lezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 18:52 
Intercity

Wauw.. Heel gaaf plan!

Heb je toevallig inspiratie opgedaan voor deze reis aan de hand van de NPO serie Achter de Bergen van Sotsji :)? Mocht je deze 6-delige documentaire niet kennen, raad ik je aan deze te kijken via uitzending gemist. Prachtige reeks. Er is overigens ook een boek van. Zag 'm van de week in de boekhandel liggen voor 15 euro.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 19:40 
Sneltrein

perez schreef:
Wauw.. Heel gaaf plan!

Heb je toevallig inspiratie opgedaan voor deze reis aan de hand van de NPO serie Achter de Bergen van Sotsji :)? Mocht je deze 6-delige documentaire niet kennen, raad ik je aan deze te kijken via uitzending gemist. Prachtige reeks. Er is overigens ook een boek van. Zag 'm van de week in de boekhandel liggen voor 15 euro.

Ja oa door deze serie inspiratie opgedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 22:04 
Trans-Siberië Express

Qua veiligheid zit het wel goed in Georgië (en zeker in Armenië!). Azerbeidzjan kan ik geen uitspraken over doen, al verwacht ik dat het wel veilig is gezien de regering (die kunnen immers geen slechte publiciteit gebruiken, vooral Azerbeidzjan nu flink aan de weg aan het timmeren is qua toerisme). Reizigers die ik tegenkwam die in Azerbeidzjan waren geweest vonden het wel stukken minder boeiend als Georgië en Armenië. Oekraïense toestanden zie ik niet gebeuren in de Zuidelijke-Kaukasus (Noordelijke-Kaukasus is een ander verhaal, maar daar kom je toch bijna niet binnen :lol: ).

Als je van plan bent om naar Nagorno-Karabach te gaan én Azerbeidzjan, moet je wel zorgen dat je eerst naar Azerbeidzjan gaat en later pas naar Nagorno-Karabach, want anders kom je Azerbeidjan NIET binnen. De situatie in Nagorno-Karabach is momenteel stabiel. Het is prima mogelijk om er heen te reizen en ook erg de moeite waard naar het schijnt. Ik kon er helaas niet heen door de kerstsluiting van het visumkantoor & de dichtgesneeuwde weg er naartoe.

Armenië en Georgië zijn twee landen die mensen al snel in één adem noemen, maar vergeet niet dat die landen echt dag en nacht van elkaar verschillen. Armenië ervaar ik als een redelijk homogeen land, terwijl Georgië echt een lappendeken van verschillende volkeren en dialecten is. Als je wat Cyrillisch kan lezen zul je in Armenië geen probleem hebben met opschriften lezen, omdat alles vaak tweeschriftig is opgeschreven (Armeens en Russisch), Georgië is daarin het tegenovergestelde; alléén Georgisch! (Al is Georgisch schrift een stuk gemakkelijker als het Armeense).

Taxi's in Georgië staan slecht bekend op het moment, kwestie van meteen prijsafspraken maken en goed checken of de chauffeur ook écht weet waar hij heen moet. Als je in hostels taxi's besteld komt het wel goed. Armenië daarentegen geen enkel probleem met taxichauffeurs, gewoon meter aan en klaar ("таксометр"->[taksometr]), LPG taxi's zijn overigens goedkoper. :)

De Zuidelijke-Kaukasus is wel echt een ge-wel-dig vakantiegebied! Ik raad je aan om vooral niet al te veel te plannen en het lekker op je af te laten komen; de mensen zijn namelijk zéér gastvrij, maar willen je ook niet vakantie ook niet 'verstoren'. Dus op de vraag "Heb je al plannen om...", is "nee" een antwoord dat ik van harte kan aanraden; het kan leiden tot onvergetelijke ervaringen en vrienden voor het leven. (Neem daarom wel wat kleine Hollandse souvenirtjes mee) 8) Qua taal is het wel aan te raden om wat courante uitdrukkingen in het Russisch te leren (Hallo, doei, bedankt, sorry, ik spreek geen russisch, links, rechts & cijfers 1 t/m 10). In Armenië is er vrijwel altijd iemand in de buurt die Engels, Frans of Spaans kan, Georgië kan echter wel problematisch zijn want veel jongeren spreken er enkel Georgisch.

Om mijn eigen advies even lekker tegen te spreken kan ik wel van harte aanraden om naar Stepantsminda te gaan, tegen de Russische grens (om correct te zijn het bijna-vierrepubliekenpunt Georgië-Zuid Ossetië-Ingoesjetië-Noord Ossetië Alanië, heerlijk, Kaukasische geografie! :wink: ). In mijn verslag zie je er wat foto's van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 23:40 
Maglev

Goede post Accelerat, ik wil hier graag ook een keer heen. 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 10:35 
Intercity

Gave trip hoor. Zelf heb ik, ook mede dankzij de verslagen van Accelerat, Georgie en Armenie hoog op mijn verlanglijstje staan :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur