World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 06:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balkan
BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 10:22 
Stoptrein

Afgelopen zomer heb ik een Interrail-reis gemaakt door de Balkan. Hieronder een kleine samenvatting met handige informatie/tips per land.

Bosnië Herzegovina
Bereikbaar: vanaf Zagreb (Kroatie) met de trein of vanaf een andere grote plaats in Kroatie (bijv. Split of Dubrovnik) met de Bus.
Bussen in Bosnië: de chauffeurs spreken gebrekkig engels, en een beetje duits. Ze vragen 1 euro extra voor grote bagage dat onder in de bus gaat.
Betrouwbaarheid bussen: een beetje. Ik heb diverse bussen netjes op tijd zien vertrekken, maar als je in een bus zit die een landgrens over gaat moet je rekening houden met minstens 1 uur vertraging.
Grenzen: Paspoort controle aan beide kanten van de grens (2x dus).
De moeite waard om te bezichtigen: Mostar
Treinen: de treinroute van Mostar naar Sarajevo schijnt heel er mooi te zijn. Maar dit jaar (tot eind 2016) rijden de treinen niet vanwege onderhoud aan het spoor.
Vriendelijkheid mensen: Let op, als je zegt dat je uit Nederland komt zal niet iedereen even aardig tegen je zijn. De val van Srebrenica in 1995 ligt nog erg gevoelig. De Nederlandse militairen hebben hierbij een grote rol gespeeld doordat ze niet voor de veiligheid zorgden die ze hadden belooft.

Montenegro
Bereikbaar: via Bosnië met de bus, of via Servië met de trein.
De moeite waard om te bezichtigen: Kotor
NIET de moeite waard om langs te gaan: Podgorica
Treinen: Vanuit de hoofdstad Podgorica gaat er 1 dagtrein en 1 nachttrein richting Servië. De treinen zijn erg oud en rijden echt heeeeeel erg langzaam (gemiddeld 30 km/h). Dezelfde reis met de bus zou waarschijnlijk veel sneller gaan.
Grenzen: vlak voor de grens moet iedereen de trein uit. Dan staan er touringcar bussen klaar waar je in moet. Vervolgens rij je met de bus de grens over (2x paspoort controle) en na de grens brengen de bussen je weer naar een treinstation zodat je de rest van de reis weer in de trein zit. - Dit zorgt echter wel voor ruim 1 uur vertraging op je reisplanning, dus houd daar rekening mee!

Servie
Bereikbaar: Vanuit diverse landen met de trein, maar waarschijnlijk is reizen met de bus sneller.
Reservering trein: Zeker de moeite waard, want de trein zit propvol. Het kost je maar een paar 3 euro en dan heb je voor de hele reis gegarandeerd een zitplaats.
Grenzen: Paspoort controle aan beide kanten van de grens (2x dus).
De moeite waard om te bezichtigen: Belgrado

Macedonie
Bereikbaar: vanuit Servie met de trein
Treinen: er gingen 2 treinen per dag (1 dagtrein en 1 nachttrein). Maar sinds eind augustus is de dagtrein gecancelled en gaat er alleen nog maar een nachttrein. Wellicht is dit maar van korte duur, maar dat weet ik niet.
Reservering trein: hangt er vanaf wie er achter het loket zit of dit mogelijk is. Mocht het van te voren niet lukken, dan kan je altijd nog in de trein een reservering krijgen (contant betalen).
Nachttrein: bij de treinen die wij gezien hebben hadden ze alleen 3-persoons cabins. Met z'n tweeën kreeg je een eigen cabin voor 12 euro totaal.
Grenzen: Paspoort controle aan beide kanten van de grens (2x dus). Als je met de nachttrein reist is het dus slim om je paspoort onder je kussen neer te leggen zodat je er snel bij kan.
De moeite waard om te bezichtigen: Skopje + de Matka Canyon (40 minuten met de bus van Skopje)
Ohrid schijnt ook een mooie plaats te zijn om naar toe te gaan, maar daar is geen treinstation, dus dan moet je weer een stuk met de bus.

Haal je de kosten van een Interrail-ticket eruit?
Als je alleen door de Balkan landen reist niet.
Voorbeeld: een ticket van Podgorica (Montenegro) naar Belgrado (Servië), een reis van 10 uur, kost slechts 24 euro en dat is inclusief stoel-reservering.
Maar! Als je helemaal vanuit huis met de trein vertrekt en eerst door Duitsland, Oostenrijk en Kroatië reist, dan is haal je de kosten van je Interrail-ticket er wel uit! Een ticket met de ICE dwars door Duitsland kost al gauw 150 euro.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balkan
BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 12:15 
Trans-Siberië Express

Enkele aanvullingen.
Servië. Belgrado vind ik persoonlijk niet zo geweldig. Wat ik een aanrader vind is Novi Sad en het nabijgelegen Srmski Karlovci. Nis is ook leuk en Subotica schijnt ook de moeite waard te zijn.
Macedonië. De nachttreinen die ik altijd heb genomen zijn couchette-rijtuigen. Gezien het feit dat ze nauwelijks worden onderhouden, kan het me voorstellen dat ze ander materieel inzetten. Het loket in Skopje heeft incapabele medewerkers. Probeer altijd om een reservering bij de provodnik te regelen. Skopje is leuk, maar niet heel bijzonder (maximaal 2 dagen). Matka is inderdaad fraai, maar vergeet Mavrovo, Bitola en Prilep niet. Ohird is schitterend, maar wel toeristisch.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balkan
BerichtGeplaatst: 30 aug 2016, 20:38 
Trans-Siberië Express

Montenegro. Niet alleen (de baai van) Kotor is de moeite waard. Ook het stadje, tevens de oude hoofdstad, Centinje is leuk. Het oude centrum van Budva is ook mooi, alleen vreselijk druk in de zomer. De rest is sowieso verschrikkelijk. Wat natuur betreft is Montenegro een parel. De Tara en Piva canyons zijn adembenemend mooi, net als het Durmitor gebergte. Verder hoef je ook niet naar Bar, waar de trein eindigd.

Bosnie. Behalve Mostar vind ik Sarajevo ook zeer de moeite waard hoor. Daarnaast is hier ook schitterende natuur. Dat Bosniers onaardig zijn tegen Nederlanders heb ik nooit zo gemerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur