World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 00:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 jan 2017, 20:36 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Dit heugelijke nieuws werd vandaag naar buiten gebracht, en het is echt waar. Vanaf februari kan je, mits je via Minsk National Airport binnenkomt, 5 dagen visumvrij binnen Wit Rusland verblijven. Het is oa hier te lezen: BelarusFeed

Tevens is er een officeel bericht naar buiten gebracht door Wit Rusland: The Press Service of the President of the Republic of Belarus

BerichtGeplaatst: 10 jan 2017, 01:27 
Site Admin

Goed nieuws! 8)

Laten we hopen dat er snel een optie per trein volgt :mrgreen:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 13:29 
Trans-Siberië Express

Deze regeling is alleen voor aankomst met het vliegtuig. Ik vraag mij af hoe het met vertrek zit: Moet je het land ook weer verlaten via Minsk airport, of mag je via elke grensovergang het land uit? Er is een treinverbinding tussen Minsk en Rīga, wat best een leuk tripje is om te doen in een lang weekend.

Er is ook een visa-vrij regeling voor Grodno en omgeving. Het zal zelfs mogelijk zijn om via Belarus over de weg van Polen naar Litouwen te reizen. Er ligt echter een adder onder het gras: Je moet een soort van uitnodiging hebben van een Wit-Russische reisorganisatie. Dus toch weer burocratie. Helaas blijven ze in Belarus het onafhankelijk reizen ontmoedigen.

http://grodnovisafree.by/en/documents/information.html

Zelfs van Polen naar Grodno per trein reizen is niet toegestaan zonder visum. Je moet dus over de weg reizen. Eventueel lopend tussen de stations. Vanaf het Poolse grensstation kun je de grensovergang zien liggen.

Laatst gewijzigd door SvMp op 06 mei 2017, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 13:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Per trein is dit helaas niet toegestaan.

Er is ook een visa-vrij regeling voor Grodno en omgeving. Het zal zelfs mogelijk zijn om via Belarus over de weg van Polen naar Litouwen te reizen. Er ligt echter een adder onder het gras: Je moet een soort van uitnodiging hebben van een Wit-Russische reisorganisatie. Dus toch weer burocratie. Helaas blijven ze in Belarus het onafhankelijk reizen ontmoedigen.
Ik ben er zelf in maart geweest, van Litouwen via Grodno naar Polen, en de permit koop je online voor € 12 p.p. via bijvoorbeeld http://bezviz.by/en/

Dat heb ik zelf gedaan en je krijgt de permit per mail toegestuurd. Even printen, handtekening er op en klaar. In vergelijking met een visumaanvraag is het een eitje. Aan de grens toon je je paspoort en de permit. Ging allemaal vrij vlot en simpel. Binnen het gebied waar je visumvrij mag rondreizen verder geen enkele controle gehad, alleen de paspoorten moeten tonen bij een controle van het leger twee à drie kilometer voor de grens met Polen. Naar de permit waren ze niet geïnteresseerd. Ook bij de uitreis hebben we die niet moeten laten zien. Zorgverzekeringsverklaring had ik meegenomen, maar daar is ook niet naar gevraagd bij de grens.

Je kunt het bureaucratie vinden, ik zie het echter als een flinke versoepeling van het voorgaande beleid. En ik ben blij dat ik naar Grodno geweest ben. 8)

Laatst gewijzigd door Andries op 06 mei 2017, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 13:37 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Per trein is dit helaas niet toegestaan.

Ik ben er zelf in maart geweest, van Litouwen via Grodno naar Polen, en de permit koop je online voor € 12 p.p. via bijvoorbeeld http://bezviz.by/en/

Dat heb ik zelf gedaan en je krijgt de permit per mail toegestuurd. Even printen, handtekening er op en klaar. In vergelijking met een visumaanvraag is het een eitje.
Dat is echt een geweldige tip! :D

Ik had altijd al eens de route van Polen naar Litouwen willen afsnijden via Belarus. Ik zal dit meenemen in mijn plannen voor komende zomer.

Nieuwsgierige vraag: Hoe ging dat met stempels? Kreeg je die gewoon los in je paspoort, zoals je ook krijgt bij Oekraïne en Moldavië? Of stempelen ze alleen de papieren.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 13:39 
Trans-Siberië Express

Ik was zelf met mijn eigen auto op deze reis, maar ik heb bij de grens van Wit-Rusland naar Polen meerdere fietsers de grens zien passeren. ;)

Stempels gewoon in het paspoort, bij de inreis en uitreis. De permit wordt niet gestempeld.

Enige wat jammer is, is dat de naam van de grensovergang er niet op staat, Wit-Russische stempels zijn met de naam van de desbetreffende oblast. Ik heb dus voor zowel de inreis als uitreis een stempel van Grodno, terwijl ik via twee verschillende grensovergangen gereisd ben.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 14:26 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik was zelf met mijn eigen auto op deze reis, maar ik heb bij de grens van Wit-Rusland naar Polen meerdere fietsers de grens zien passeren. ;)

Stempels gewoon in het paspoort, bij de inreis en uitreis. De permit wordt niet gestempeld.

Enige wat jammer is, is dat de naam van de grensovergang er niet op staat, Wit-Russische stempels zijn met de naam van de desbetreffende oblast. Ik heb dus voor zowel de inreis als uitreis een stempel van Grodno, terwijl ik via twee verschillende grensovergangen gereisd ben.
Desondanks is een los Wit-Russisch stempel wel een leuk item.

Geen last gehad van de politie? Ik heb in Wit-Rusland nog nooit een Nederlands kenteken gezien; de gele nummerplaat is wel een opvallende verschijning daar.

De grensovergang Kuźnica is inderdaad met fiets te doen. In de zomer van 2015 daar zelf de grens gepasseerd.

Ik heb http://bezviz.by/en/ wat beter bekeken en het is simpel en goedkoop. Zelfs het aangetekend versturen en terug ontvangen van het paspoort is al duurder dan de permit. Leuke bijkomstigheid is dat de Litouwse grensovergang (de enige in het kleine visumvrije gebied) zich bevindt in het qua natuur (m.i.) mooiste deel van het land.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 22:06 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Desondanks is een los Wit-Russisch stempel wel een leuk item.
Zeker! Geen vragen gehad over andere stempels in het paspoort, de Wit-Russische stempels werden naast elkaar gezet, onder de Amerikaanse stempels die ik in mijn paspoort heb staan. :)
Citeer:
Geen last gehad van de politie? Ik heb in Wit-Rusland nog nooit een Nederlands kenteken gezien; de gele nummerplaat is wel een opvallende verschijning daar.
Nee. Eigenlijk heb ik überhaupt opvallend weinig politie gezien. Zoals gezegd, alleen een controle van het leger op een paar kilometer voor de Poolse grens, ze wilde de paspoorten en het kentekenbewijs zien. Maar die militairen vonden het alleen maar leuk dat ze een Nederlandse auto tegenkwamen en konden er wel om lachen dat twee jonge Nederlanders met de auto naar Wit-Rusland waren gereden. :lol: Ik heb me verder wel overal netjes aan de verkeersregels gehouden, maar sowieso werd er daar vrij netjes gereden. In Grodno zelf trokken we wel veel bekijks met onze gele kentekenplaten. En mijn auto is een Suzuki, dat merk zie je daar ook niet, dus we vielen sowieso wel op. Op straat nog aangesproken door locals die een paar woorden Engels konden en wilden weten waar we vandaan kwamen. Netherlands en Holland begrepen ze niet, dus toen heb ik maar gezegd dat we uit Amsterdam kwamen (ook al komen we daar niet vandaan). Dat snapten ze wel. :mrgreen:
Citeer:
Ik heb http://bezviz.by/en/ wat beter bekeken en het is simpel en goedkoop. Zelfs het aangetekend versturen en terug ontvangen van het paspoort is al duurder dan de permit. Leuke bijkomstigheid is dat de Litouwse grensovergang (de enige in het kleine visumvrije gebied) zich bevindt in het qua natuur (m.i.) mooiste deel van het land.
De grensovergang naar Litouwen ligt nog een aardig eind van de stad Grodno, midden in het bos. Inderdaad best mooi gelegen. De P42 tussen Grodno en de grens (via Hoza) is een goede en brede weg met weinig verkeer. De eerste brug over de Neman/Memel is echter pas in Grodno, al staat er op sommige kaarten wel een veerpont ingetekend die wat dichter bij de grens (rond Hoza) over de Neman zou varen. Als daar echt een pont is zou je vanaf het Augustowkanaal makkelijker richting Litouwen kunnen gaan, maar ik heb vanaf de P42 niks aangegeven zien staan en op de satellietbeelden van Google Maps is ook niks te zien dat op een veerpont duidt. Misschien is die er ooit geweest ten tijde van de Sovjet-Unie...

Toen ik bij de grens Litouwen-Wit-Rusland was (inreis komende vanaf Litouwen naar Wit-Rusland), was het ontzettend rustig en stonden mijn vriendin en ik er als enigen, desondanks duurde het drie kwartier, maar dat kwam ook doordat we met de auto waren en het nodige papierwerk moesten invullen, niet alleen de migratiekaarten maar ook de douane-aangifte voor de tijdelijke invoer van de auto, en onze auto werd ook doorzocht door een drugshond en een aantal koffers moesten open voor de douane. Dat kost natuurlijk wat meer tijd. Gelukkig was het droog en zonnig, dus was het allemaal niet zo erg, al was het begin maart nog niet echt warm. :lol: Grenspersoneel was bij beide grensovergangen vriendelijk en beleefd. Ze voerden hun werk strikt uit, maar het was niet vervelend. Ook zonder kennis van het Russisch is het ons prima gelukt.

Over bezviz.by ben ik enthousiast. Ongecompliceerd, snel geregeld, alles kan in het Engels. Het is van een Wit-Rus die in Bialystok woont en volgens mij heeft hij een deal met een Wit-Russisch reisbureau die die permits mag uitgeven. Waar andere reisbureaus afname van aanvullende diensten eisen, kun je via bezviz.by zonder gedoe voor € 12 de permit regelen. Je kunt met creditcard betalen, maar ook met PayPal of per overschrijving naar een Poolse bankrekening. Je krijgt de permit dan zo snel mogelijk toegemaild. Permits worden alleen op werkdagen op bepaalde tijden uitgegeven, dus als je in het weekend de permit besteld zul je hem maandagochtend ontvangen, als je het op een doordeweekse dag overdag doet zou je de permit binnen een paar minuten (in ieder geval dezelfde dag) moeten kunnen krijgen. Voor zover ik weet is er bij het uitstellen van die permits verder geen check door een consulaat, ambassade of de Wit-Russische overheid. Je hoeft ook geen verdere vragen in te vullen, alleen wat persoonsgegevens. Je naam en paspoortnummer komen op de permit te staan.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 16:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Deze regeling is alleen voor aankomst met het vliegtuig. Ik vraag mij af hoe het met vertrek zit: Moet je het land ook weer verlaten via Minsk airport, of mag je via elke grensovergang het land uit?
Om hier nog even op terug te komen, ik heb zelf afgelopen week van deze regeling gebruik gemaakt en 5 dagen Minsk en omgeving bezocht. Dit ging allemaal erg soepel, ik had enkel een bewijs van verzekering en een geldig paspoort nodig naast de immigratiekaart die uiteraard ingevuld moest worden alvorens je de douane passeert. Nu is het inderdaad wel zo dat zowel aankomst als vertrek vanaf de luchthaven van Minsk moet zijn. En dat is best jammer, want vluchten zijn niet echt voordelig vergeleken met andere (Oost)Europese luchthavens.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 21:34 
Trans-Siberië Express

Met Ukraine International Airlines kun je er via Kiev relatief goedkoop komen. De Belavia-vluchten vanaf Charleroi zijn ook een optie, die zijn gunstiger geprijsd dan de vluchten vanaf Amsterdam.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 21:53 
Trans-Siberië Express

Land: België
Vanuit Vilnius is het soms maar 85 EUR voor een retour naar Minsk met Belavia.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 11:13 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vanuit Vilnius is het soms maar 85 EUR voor een retour naar Minsk met Belavia.
Dan is UIA voordeliger vanaf Amsterdam, waar de prijzen geregeld bij 130 EUR beginnen. Uiteraard zijn veel andere Europese steden zeer goedkoop aan te doen in vergelijking met Minsk vanwege de low-cost markt die nog niet in Wit Rusland is neergestreken. Wat mij betreft mogen de Wizz- en Ryanair's voorlopig nog even wegblijven. Wizzair viegt bijvoorbeeld wel al op Sint Petersburg en Moskou.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 21:04 
Trans-Siberië Express

Hoe zit dit nou? Is Grodno visumvrij of niet. Ik kreeg laatst een aanbieding van PKP IC in mijn mailbox waarin stond dat je voor €15 enkele reis van Warschau naar Grodno kan. Dit suggereert dat de regels dermate versoepeld zijn of dat t visumvrij is. Of maakt Wit Rusland specifiek een uitzondering voor Polen?

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 22:35 
Trans-Siberië Express

Land: België
Grodno is visumvrij als je vooraf een 'tour' (kan uiteindelijk gewoon een museumtoegangsticket van 10 EUR zijn) regelt met een lokaal reisbureau. Je krijgt dan een document dat je moet tonen aan de grens, maar je mag wel maar een beperkt aantal grensovergangen gebruiken daarvoor. De spoorgrensovergang zit daar helaas niet bij. Visavrij met de trein naar Grodno reizen gaat dus niet.
Wat wel mag is Polen>Grodno>Litouwen via de directe weg.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017, 07:15 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Grodno is visumvrij als je vooraf een 'tour' (kan uiteindelijk gewoon een museumtoegangsticket van 10 EUR zijn) regelt met een lokaal reisbureau. Je krijgt dan een document dat je moet tonen aan de grens, maar je mag wel maar een beperkt aantal grensovergangen gebruiken daarvoor.
Kan ook zonder een tour, ik heb op bezviz.by/en alleen de permit gekocht voor 12 euro. Betalen met creditcard. Geen tour, hotel, museum of wat dan ook geregeld. :)

Helaas is de spoorweggrensovergang niet toegestaan met die permits.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00