Citeer:
Warszawa Centralna
Waarom? Iedereen die daar ooit geweest is zal wel weten waarom

Nee. Verklaar me voor gek, maar als je bedenkt dat Warszawa Centralna uit de eerste helft van de jaren '70 komt was het voor die tijd een modern en enorm vooruitstrevend station. De binnenkant oogt nu wat rommelig en weinig overzichtelijk, maar is wel schoon. De verlichting zou iets beter mogen, maar al met al is het niet heel erg. De stationshal is typisch zoals je in andere Centraal-Europese stations ook ziet. De buitenkant is niet eens echt lelijk en de omgeving waar het station in staat is ook opvallend. De toren van Stalin aan de ene kant, maar nog indrukwekkender, de toren met het Marriott Hotel aan de andere kant. Dat was zo'n beetje de eerste echte wolkenkrabber in het Oostblok, die toren is ook al uit de jaren '70. Kortom, Warszawa Centralna vind ik al met al een interessant architectureel probeersel. Mijn vriendin voelde zich er verder ook niet onveilig ofzo en dat vind ik ook een belangrijk criterium.
Citeer:
Firenze SMN, Roma Termini, .... (en nog wat Mussulini stations) zijn ook lelijk...

Firenze SMN en Roma Termini zijn niet lelijk, maar vooral Firenze SMN misstaat enorm in de antieke omgeving. Datzelfde geldt overigens voor Venezia Santa Lucia. Milano Centrale is een station uit de tijd van Mussolini: enorm groot, pompeus, met klassieke Romeinse elementen, maar wel erg indrukwekkend en mooi.
Stations vind ik niet gauw lelijk, de meeste stations hebben wel hun eigen charme. Maar ongeïnspireerde Duitse betonstations zoals Duisburg Hbf kunnen mij niet bekoren. En met graffiti bekladde voorstadstations zoals Mannheim-Friedrichsfeld (er zijn ook ergere voorbeelden) geven mij ook niet een heel fijn gevoel. Brussel-Centraal is ook niet mijn favoriete station. En Hendaye is een oude, onoverzichtelijke bende, met roestige hekken op het perron die daar al lang opgeruimd hadden moeten zijn (van voor het Schengenverdrag) en een compleet weggestopt station van Euskotren. In Nederland vind ik het station van Almelo lelijk, met een naargeestige tunnel en de grote lege stationshal.
Skopje heeft natuurlijk ook een heel lelijk station, maar die bouwstijl heeft ook wel weer wat. Bizar station, het is een donker, vervallen, verlaten gebouw: