World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 nov 2017, 06:36

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 14:53 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Wat vindt jij de lelijkste stations in europa en waarom? Fotos plaatsen kan ook met je lelijkste stations.

1 Manchester Victoria- Moet eens grondig verbouwd worden dak lekt en is erg vies.
2 Brussel Zuid-HSL onwaardig perrons zien er erg oud uit
3 Sofia Centraal- Betonnen kolos zonder sfeer lijkt veel op het oude R,dam CS
4 Bucuresti Nord- communistisch gebouw omgeving is ook er grauw en grijs
5 Moeskroen- Lijkt wel een verlaten station naast industrie wat nooit onderhouden wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ma ... -20-16.JPG
http://www.treinfoto2000.be/februari200 ... 022009.jpg
http://www.travelblog.org/Photos/3168849.html
http://farm2.static.flickr.com/1154/734 ... 6b52b5.jpg

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 16:17 
Trans-Siberië Express

Warszawa Centralna :mrgreen:

Waarom? Iedereen die daar ooit geweest is zal wel weten waarom ;)

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 16:22 
Maglev

Citeer:

Maar ik ben er niet geweest, dus zoals gevraagd, graag een uitleg of een foto :wink:

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 19:35 
Trans-Siberië Express

De perrons zijn donker (geen daglicht), de tunneltjes in het station zijn smoezelig, onoverzichtelijk en ook nog vrij donker. Van buiten is het station een betonnen blokkendoos.

Ultieme lelijkheid kan ook een vorm van schoonheid zijn. De top 5 van lelijkste stations hebben nog de charme dat ze echt, maar dan ook echt lelijk zijn. Gewone lelijke station zijn dan nog erger, omdat die kraak nog smaak hebben qua lelijkheid.

Ik vond Oberhausen Hbf ook erg lelijk. Het is vervallen en voordat het vervallen was, was het al niet mooi.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 20:04 
Trans-Siberië Express

Land: België
Gelukkig dat er in Warszawa Centralna om de 50 meter een beveiliger staat, anders zou ik me er echt onveilig voelen :)
Het grappige is dan ook dat er naast het station een supermodern groot winkelcentrum (dat zelfs verbonden is met het station), en aan de andere kant ook nog een glazen wolkenkrabber :)

Düsseldorf hbf, de meeste Balkan stations, Bratislava hl.n., vele Poolse stations, Firenze SMN, Roma Termini, .... (en nog wat Mussulini stations) zijn ook lelijk... :)

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 20:53 
Trans-Siberië Express

Lelijke stations in het voormalige Oostblok zijn lelijk omdat er een functionalistisch, goedkoop model werd geprefeerd door de communistische regeringen. Deze stations zijn precies wat je als westerling verwacht (en graag wilt zien als restant van de oude tijd) en dus toch nog wel leuk op een bepaalde manier. Het station van Lviv is in om een voorbeeld te geven helemaal niet wat je verwacht en dan heb je zoiets van hoe kan dat nu weer (antwoord is dat het nog stamt uit het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk)?

Het feit dat je krijgt wat je verwacht in Bratislava, Sofia en die andere steden maakt de stations natuurlijk nog niet minder lelijk op zich, dus wel terecht dat ze genoemd worden als lelijke stations.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 00:38 
Trans-Siberië Express

Citeer:

Nee. Verklaar me voor gek, maar als je bedenkt dat Warszawa Centralna uit de eerste helft van de jaren '70 komt was het voor die tijd een modern en enorm vooruitstrevend station. De binnenkant oogt nu wat rommelig en weinig overzichtelijk, maar is wel schoon. De verlichting zou iets beter mogen, maar al met al is het niet heel erg. De stationshal is typisch zoals je in andere Centraal-Europese stations ook ziet. De buitenkant is niet eens echt lelijk en de omgeving waar het station in staat is ook opvallend. De toren van Stalin aan de ene kant, maar nog indrukwekkender, de toren met het Marriott Hotel aan de andere kant. Dat was zo'n beetje de eerste echte wolkenkrabber in het Oostblok, die toren is ook al uit de jaren '70. Kortom, Warszawa Centralna vind ik al met al een interessant architectureel probeersel. Mijn vriendin voelde zich er verder ook niet onveilig ofzo en dat vind ik ook een belangrijk criterium.
Citeer:
Firenze SMN, Roma Termini, .... (en nog wat Mussulini stations) zijn ook lelijk... :)
Firenze SMN en Roma Termini zijn niet lelijk, maar vooral Firenze SMN misstaat enorm in de antieke omgeving. Datzelfde geldt overigens voor Venezia Santa Lucia. Milano Centrale is een station uit de tijd van Mussolini: enorm groot, pompeus, met klassieke Romeinse elementen, maar wel erg indrukwekkend en mooi.

Stations vind ik niet gauw lelijk, de meeste stations hebben wel hun eigen charme. Maar ongeïnspireerde Duitse betonstations zoals Duisburg Hbf kunnen mij niet bekoren. En met graffiti bekladde voorstadstations zoals Mannheim-Friedrichsfeld (er zijn ook ergere voorbeelden) geven mij ook niet een heel fijn gevoel. Brussel-Centraal is ook niet mijn favoriete station. En Hendaye is een oude, onoverzichtelijke bende, met roestige hekken op het perron die daar al lang opgeruimd hadden moeten zijn (van voor het Schengenverdrag) en een compleet weggestopt station van Euskotren. In Nederland vind ik het station van Almelo lelijk, met een naargeestige tunnel en de grote lege stationshal.

Skopje heeft natuurlijk ook een heel lelijk station, maar die bouwstijl heeft ook wel weer wat. Bizar station, het is een donker, vervallen, verlaten gebouw:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 01:09 
Trans-Siberië Express

Onder die 'brug' staat het ook vol bedelaars en hangjongeren :P
Citeer:
Brussel-Centraal is ook niet mijn favoriete station.
Dat zijn ze momenteel helemaal aan het moderniseren tot een modern station.
Brussel centraal is het drukste station van België, in dit station stoppen er tijdens de week meer dan 1200 treinen op een dag...

Laatst gewijzigd door Bruno op 22 jan 2010, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 01:12 
Trans-Siberië Express

Ah, okee. Het is al een tijd geleden dat ik er geweest was. Dat doen ze dan wel weer goed in België. Het vorige station van Luik was ook niet echt alles (understatement) en ik heb begrepen dat Bergen ook een moderner station krijgt, wat ook geen kwaad kan. Antwerpen-Centraal is al helemaal verbouwd. Bij Brussel-Zuid is het jammer dat de onderdoorgang erg modern is en de HSL-sporen ook, maar de rest zwaar verouderd.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 01:14 
Trans-Siberië Express

15 jaar geleden hebben ze het deel van het station gemoderniseerd, maar toen was het geld op :lol:
Ze zijn trouwens wel van plan de rest van Brussel Zuid ook te moderniseren, maar eerst zien, dan geloven :)

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 21:18 
Maglev

Ik vind dat station Brussel Centraal wel wat hebben.
In de avondspits was het er gigantisch druk, je kon bijna geen kant op in het station en de roltrappen waren zo'n beetje verstopt.
En je ziet nogal wat treinen langs komen.
Zodra de ene trein wegrijdt komt de volgende alweer binnen rijden.

Ik kan er zo een uurtje rondkijken zonder me te vervelen.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 10:59 
Trans-Siberië Express

Kaldenkirchen en Viersen zijn ook niet uitnodigend.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 11:25 
Shinkansen

Het station van Warschau vind ik 1 groot doolhof, ook de omgeving is niet logisch met overal bushaltes en het is niet duidelijk waar welke bus stopt. Het station Wroclaw Nadodrze is een heel fraai gebouw, maar kan wel een flinke renovatie gebruiken... Vervallen is eigenlijk een te klein woord voor hoe dit station er aan toe is.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 15:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Kaldenkirchen en Viersen zijn ook niet uitnodigend.
Dat geldt helaas voor veel oudere Duitse stations. Anderhalf jaar geleden reisde ik met de RE Lübeck-Szczecin door Mecklenburg-Vorpommern. Stations als Bützow en Reuterstadt Stavenhagen zijn behoorlijk vervallen, en daar is na de val van de muur niet echt iets aan gemoderniseerd.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 17:25 
Trans-Siberië Express

Kaldenkirchen vind ik wel wat hebben hoor. :)

Misschien heeft dat te maken met wat Erasmus al aangaf: Ultieme lelijkheid kan ook een vorm van schoonheid zijn!

Er is zelfs werkende verlichting in dat tunneltje onder het station om 22:00 ;)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00